Publicerat November 24, 200718 yr Tyskar är tyskar, men bössor kan dom och bössor har dom. I Sverige finns knappt 30000 vänsterskyttar varav hälften hycklar med sitt handikapp och jagar med högervapen. I Tyskland och Österrike finns 300000 vänsterskyttar, alltså lika många som jaktkortslösarna i Sverige Således finns där att annat utbud av vänstervapen också. En kille på Frankonia i Berlin ringde idag och berättade att han skakat fram lite lämpliga bössor utifrån mina kriterier, 375an har jag sett men ej provskjutit. Som bakgrund är det kommande utlandsjakter som det skall fixas bössa till. Namibia 2008 och BC 2010 ??? eller när jag får råd. Kriterierna: Heym SR20 alt 21 vänster i kalibrar från 300WM och uppåt. Det fanns nu 4 bössor på samma ställe i Berlin som väntade på mig. Alla håller gott bruksskick till gott skick och har EAW hakade S&B eller Zeiss från mitt av 80 till tidigt 90. Prislapparna är från 1300-1700€ vilket är helt OK för dessa eminenta välskjutare Två av bössorna är av kalibern 8x68S, en 300WM och så 375an som jag kikat och gillat sedan förut. Men så kom till frågan då? Jo mer kött på benen om den i Sverige ganska ovanliga kalibern 8x68 S. Skulle ju kunna Googla kunskapen men tänkte prova här först. I Tyskland är det en vanlig kaliber, och fortfarande en populär kaliber för bl.a. jakt på större vilt på längre håll, exempelvis i Afrika. Om vi ställer denna face to face med en 375a resp en 338 WM, hur står den sig rent praktiskt? Lite äpplen och päron men samtidigt inte då användningsområdet är motsvarande. MVH
Publicerat November 25, 200718 yr har inge erfarenhet av nån av kalibraran men man kan ju ha en åsikt.8x68an har bättre kulbana än båda dom andra,medans 338an kan skjuta tyngre kulor.375an hade nog inte jag valt för den verkar lite overkill för det du nämnde.338 funkar nog bra till det mesta medan jag hade nog valt 8x68 för den är mer udda! alla kalibrar som du nämde gör nog ett mycke bra jobb så den bössa som faller mest i smaken hade jag valt. mvh christoffer.
Publicerat November 25, 200718 yr Käre Magnus, 8x68S fyller samma nisch som 300 mag eller för den delen 338 win mag men den är mer "lederhosen" än "applepie" . Praktiskt finns det ingen större skillnad, alla tre patronerna lämpar sig väl för jakt på lite större vilt vid längre skotthåll. Om du vill så kan jag skicka över lite bakgrundsmaterial på kalibern (givet att du PM:ar en lämplig mailadress :-*) I och med att 325 wsm lanserades så kom det en del nya kulor i 8 mm som lämpar sig för 8x68S, de kulvikter som är intressanta med tanke på kaliberns nisch är 200-220 grains kulor och här finns det en del att välja mellan. 220 grains kulorna kan ges hastigheter på uppemot 880 m/s vilket torde vara tillräckligt för alla skotthåll som du kan tänka dig att avlossa skott på. Hylsorna görs i princip bara av diverse kontinentala tillverkare men RWS gör som vi vet inga dåliga hylsor. Samma sak med färdigladdad ammunition, i Sverige är det nog bara RWS laddningar som finns att tillgå om man inte handladdar. I Namibia är den utan tvekan vanligare än 300 win mag och 338 win mag ihop och eftersom du kommer från samma kulturgemenskap så är det för mig givet att om du skall hålla fast vid dina Heymbössor så är det 8x68S som gäller!! 375 H&H är delvis en annan skapelse och kommer mer till sin rätt på större djur på kortare avstånd, med lite tankemöda och handladdningsfärdigheter är i o f s inte 375 H&H någon oäven patron även om det inte skulle vara mitt förstahandsval för en Namibiaresa. MVH Henrik
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.