Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krympande lundhagskängor

Featured Replies

Publicerat

Problem igen! Nu tänkte jag försöka få på mig lundhagskängorna efter att dom inte har varit i bruk på 6 veckor. Smorde in dom efter konstens alla regler när jag gjorde illa mig. Lädersmorning för certech kängor och silikon av märke lundhags till cellgummit. Trodde i min enfaldighet att jag skulle kunna använda dom i morgon. Glöm det! Jag får inte ens på dom på bar fot utan strumpa. Dom har även krympt på längden så att det syns baktill på hälen av skon. Jag köpte dom 2 storlekar för stora för att jag vet att dom krymper efter att ha ägt två par tidigare varav det första höll i tio år trots flitig användning. Jag sydde om lädret en gång. Nu köpte jag ett nytt par och gav fullständigt F-n i priset då kängorna är det viktigaste plagget man äger och tänkte att håller dom lika länge som dom första så är det inga problem då stövlar inte brukar hålla en säsong ens. Jag har problem att hitta skor som passar då jag har en väldigt hög och kraftig vrist och bred fot, det brukar vara svårt att hitta skor som passar. Har provat meindel och jag får skavsår av dom. Har ni några erfarenheter och hur gör ni med skorna? Jag har letat efter sådana där gamla skoblock som man kan spänna ut skon med men vet inte var jag ska få tag i dom. Tror inte att det blir några nya lundhags mera men vad ska man satsa på? Nu har jag blött upp skon både utvändigt och invändigt med ljummet vatten och sedan har jag smält skofettet på låg värme på plattan och gnidit in skorna ordentligt. Enligt vad jag fått lära mig i militärtjänsten så ska vattnet dunsta inåt i skon och dra med sig skofettet med kapillärkraft så att det blir ordentligt infettat. Knölade in en handduk så att skon spänns ut så mycket det bara går. Jag är inte bara lite besviken på kängorna. :(

Publicerat

Det borde gå att reklamera tycker jag. Vet att de krymer men inte SÅ mycket..

Mvh!

Publicerat

Trist det där med Lundhagarna... Jag har också ett par som jag köpte i överstorlek men som nu är för små. Snackade med min skomakare som tidigare lovat att lästa ut dem, när jag kom med skorna så meddelade han att det tyvärr skulle vara onödigt arbete. Han hade haft en känga i press i ett halvår men efter ett par veckor så var dom tillbaka i den mindre storleken igen.. Jag tycker att det är skittrist när man köpt en relativt dyr sko men som sedan krymper ihop till något helt annat än det man betalat för än fast man skött om skon som man ska...

Jag ska försöka att få tag på ett par Jörnkängor nästa gång, tydligen är det inte helt enkelt att komma i kontakt med dem men jag bor ju inte längre bort än att jag väl helt enkelt får åka dit och knacka på dörren! Där kan man beställa skon precis som man vill ha den och dom måttanpassar efter foten.

Kanske något för dig Nils I?

Publicerat
  • Författare

Ja det lutar åt det. Surt är det att ha köpt skor för 3600kr och så ska dom inte gå att använda. Lundhags får nog ta sig en funderare om dom vill vara kvar på marknaden om några år. Det är för sådana som oss dom finns.  :(

Jag har nu fått på mig dom efter att ha blött upp dom och sedan kladdat in dom med skofett. Bara det att det inte går att få i mer än en strumpa och inte någon socka.  >:(

Publicerat

har du ringt dom??dom brukar juh vara rätt trevliga att ha å göra med..

Publicerat
  • Författare

Jag mailade och fick rådet att blöta upp dom och sedan smörja och fungerade inte det så skicka ner dom.

Publicerat

orkade inte läsa allt,men vilken smörning använde du?? inte minkolja eller sånt??ska tydligen göra så limmet lossnar och resultatet av det blir ett par sulor på vift,,

har just hämntat min professional high och inne på andra allmänna fettar varvet och inte märkt nått i krympande peppar peppar tvi tvi svart katt..men hade en specialare fettning för just lundhags kängor

Publicerat
  • Författare

Har använt lundhags eget skofett och lundhags silikon till gummit. Dom krymper inte direkt men efter 2 år så märks skillnaden markant.  :(

Publicerat

ok, då vet jag inte mer än att det låter som ett samtal och stämma i bäcken!

Publicerat
  • Författare

Tänkte åka skidor i går. Glöm det! Får inte ner foten i lundhagarna igen. Jag ska skicka ner kängorna och be att dom byter cellgummit. Det här var tyvärr sista paret Lundhags jag köper. Finns mängder av andra skor som ligger under i pris och som är lika bra. Synd för jag gillar skon annars.

Publicerat

Jag har ett par proffessional som har krypt en storlek (som vanligt) men inte drygt 2 som dina verkar ha gjort!! ???

Jag har fettat efter användning men annars inte gjort nåt anmärkningsvärt med dem. Tror dock reklamation efter 2 år blir svårt, ska vara good-will i så fall.

Mina har dock pajat i hälgeppet inuti skon, alldeles torrt och fnöskigt när de är torra, tar 10-15 min att värma/mjuka upp dem.

• 5 weeks later...
Publicerat

Har ett par Lundhags Vidda high. En modell som inte tillverkas längre. Jag har haft dom i två år och använt dom väldigt mycket. Jag blev förvånad när jag läste om krympande kängor för mina har inte krympt en millimeter,dom sitter perfekt.

Publicerat

Har haft tre par Lundhags, har inte upplevt att dom krympt så mycket som dina. Tycker inte om Lundhags pga hållbarheten som jag tycker varit värdelös, fick sy om alla paren med tjärtråd, men det hjälper inte då lädret spricker..

Har ett par jag använder och det är en gammal vintermodell med filtskaft, älskar dom och har sytt iording dom nyss så dom håller nån vinter till. Enda problemet med dom är hållbarheten även där.

Som synes lite hatkärlek men några nya köper jag inte igen utom ett par av vintermodellen om jag hittar av den gamla sorten.

Publicerat

Jag hade Lundhags Alaska storlek 48 som krympte såpass att jag fick kränga dem till brorsan som har mindre fötter. För egen del tror jag att jag får skylla mig själv då jag vid några tillfällen torkade dem genom att ställa dem på elementet hemma. Tror inte det rekommenderas av tillverkaren.

• 2 weeks later...
Publicerat

har nu använt mina endel,regn mesta dels och lite kyla har dom varit med om,lyckats få dom helt dyngsura genom att sumpa dom i badkaret när jag tvätta dom,,tänkte fint nu ska vi se om dom krymper..ikket,ps jag fettade in dom ordenligt innan och utan,,mina funkar bättre än andra jag testat meindl och viking som inte hållit så här bra i början.dom hade redan läckt in...mina läcker inte in fast jag vill det,,,dom är kanon och lite där till

nä jag börjar misstänka misskötsel eller måndags ex

Publicerat
  • Författare

Nä inte är det misskötsel. Har varit ruskigt noga med att fetta dom. Köpte lundhags eget silicon till cellgummit och dom har varit helt indränkta i det men det har inte hjälpt. Nu använder jag ju kängorna mer än dom flesta då jag är ute jämt. Skorna blev ju instoppade i en garderob infettade när jag hade gjort illa mig i knäet. Men därefter fick jag inte på mig dom. Har ytterligare ett par kortskaftade lundhagsskor där sömmen gått åt fanders. Jag är lite brydd över kvaliten på dom här kängorna eftersom dom första höll i tio år.

Publicerat

Har de kanske bytt gummiblandning?

Publicerat

jag har iofs bara haft min 20 dagar,så dom räknas väl som rätt nya,men jag har hört runt bland mina kompisar som gillar å gå å kolla höga höjder,dom säger som jag,visst nån har släppt bakom hälen men det är för killen är uppvuxen med snetrampade snowjoggers

• 2 years later...
Publicerat

fan nu blir man ju lite orolig... hade nyss bestämt mig för ett par pro-high... ;)B)

Publicerat

Sicket skit. Har också varit ute för det en gång, fick ett tipps från någon som jag testade. Låt dom stå i blöt några dagar i vanligt vatten, kräng på kängan och gå några timmar med dom, tryck sedan tidningspapper så hårt du bara kan i kängan och låt stå en dag, byta pappret och låt stå en dag till, obs inte i solen. Fetta sedan kängan med fiskare smorning och låt dom torka, det fungerade för mig.

• 4 weeks later...
Publicerat

Gäller detta alla läderkängor (att dom krymper)? Har precis köpt ett par Genzo och säljaren påstod att dom till och med blir något större efter användning. Som det är nu sitter dom perfekt med tjock strumpa.

Publicerat

Hmmm krympande kängor???

Annars är man ju van vid att jaktkläderna har en tendens att

krympa till varje säsong :0)

//Pikehunter