Publicerat November 25, 200718 yr ??? Kan man lära alla Engelska cocker spaniels att driva (kort) och hur f-n ska man vara säker på att det finns jakt i han eller att han är ren sällskaps hund om hans far eller mor är bra i viltspår borgar ju inte alltid för att avkomman är intresserad av jakt ? en som undrar
Publicerat November 25, 200718 yr Man köper en jakt cocker. Cockern är precis som springerspanieln delad i 2 läger jakt - utställning. Finns en del duktiga uppfödare av jaktcocker
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Jag undrar mest för min fru köpt en Engelsk cocker som fadern till enl uppgift skall varit duktig på vilt spår . Frun skall nog mest kela med hunden men jag tycker han visar bra lynne redan nu 10-11v gammal han är tuff som en bandy boll och inte rädd för ngt och tittar både efter fågel och vilt när vi går i skogen
Publicerat November 27, 200718 yr mina föräldrar har en vanlig cocker som brukar följa med mig ut på jakt som komplent till min tysk, hon skallar oftast på vilt och jobbar som en visp i skogen max tvåhundra meter från mig, skallar ej på dött vilt aporterar inte vill inte ens ta up något i munnen, men som kortdrivande stötande hund fungerar hon över min förväntan för att vara en utställnings cocker,
Publicerat November 27, 200718 yr Du har valpen, det är bara att prova! Har du möjlighet så försök trampa upp en hare med jycken. De ser viltet dra iväg och kan följa ett tag.. goda förutsättningar för att de ska börja driva. Viltspår prov säger dessvärre inte speciellt mycket om det finns jakt i jycken eller ej. Du kan dock ha tur! Kompisen köpte för många många år sen en klassisk engelsk springel och det var en utställningshund utan tvekan. Så testade han att jaga klövvilt med honom.. Han drev klockrent med skall ngr minuter och vi sköt verkligen massor med rådjur för honom! Störtskön jycke helt klart! Mvh!
Publicerat November 27, 200718 yr Författare Grabbar ni anar inte hur lycklig ni gör mig när ni berättar om dessa utställnings hundar som ändå kan spåra och driva vilt om han inte vill apportera dött vilt spelar inte så stor roll för mig som inte jagar så mkt fågel ändå. och rådjur och annat är ju ändå svårt att apportera :-) Han ska verkligen få chansen att försöka kort driva så fort inkallningen sitter som berget i jycken disponerar ca 200 tunnland vall/ bruten åkermark med en del rådjur på och en jäkla massa hare så han ska nog hitta något där att börja med
Publicerat November 27, 200718 yr Utan tvekan finns det nog jakt i hunden. Det är ju trots allt en jakthundsras. Bara att ge den chansen. Trodde inte du redan hade hunden. Fanns en legendarisk uppfödare av cocker som hette Lilian Öhrström med kennel prefix Örlidens. Var mycket framgångsrik på utställning men många av hennes hundar var även framstående jakthundar
Publicerat November 27, 200718 yr Författare PS som lite kuriosa beställdes det en Beretta silver pidgeon cal 12 idag men det blev beställnings varamed väntetid 3-4mån ;-(
Publicerat November 27, 200718 yr Hövva.. det kan ta tid, det mesta som beställs från Sako Sweden brukar kunna ta tid.. Hoppas det går fortare! Mvh!
Publicerat November 28, 200718 yr Man köper en jakt cocker. Cockern är precis som springerspanieln delad i 2 läger jakt - utställning.Finns en del duktiga uppfödare av jaktcocker Men Amakulu! Varför köpa en jaktcocker till jakt på klövvilt osv? Och,.. inte är det väl så himla många duktiga uppfödare av de hundarna som vill sälja till en som vill ha den som kortdrivare,... ??? Ska man ha en kortdrivare är det bättre att titta på andra varianter tycker iaf jag.
Publicerat November 28, 200718 yr Helt med dig Fasanmissil. Har dock fått på huden i tidigare trådar då jag avrått folk från att köpa labbe till samma ändamål. ;D Nu var ju frågan om det GICK att få en cocker att stöta klövvilt och ja dom är tom ganska bra på det. Många skallar på klövvilt men om du har en spaniel som du jagar med på det viset är det nog helt säkert kört med den jakten du BORDE använda en spaniel till
Publicerat November 28, 200718 yr Helt med dig Fasanmissil. Har dock fått på huden i tidigare trådar då jag avrått folk från att köpa labbe till samma ändamål. ;D Nu var ju frågan om det GICK att få en cocker att stöta klövvilt och ja dom är tom ganska bra på det. Många skallar på klövvilt men om du har en spaniel som du jagar med på det viset är det nog helt säkert kört med den jakten du BORDE använda en spaniel till Oki,.. då e jag med. Jo, visst kan de skalla osv. Jag har även hört de som arbetar på "riktigt" skalla när de "råkat" dra efter rå som kutat genom linjen på fågeljakter även om de nu inte ska det. Fast i så fall tycker jag att man ska vända sig till de som säljer såna där spaniels med den sk "meriten" driver med skall. Man ser ju såna annonser då och då och de gäller då icke cocker av äkta jakttyp
Publicerat November 28, 200718 yr Har dock fått på huden i tidigare trådar då jag avrått folk från att köpa labbe till samma ändamål. ;D Ha! Så det går att programera om din hårddisk? Kul ;D ;D ;D Minns inte men hade inte frågeställare redan jycken? Då är det väl bara att testa.. Mvh!
Publicerat November 28, 200718 yr Fick med en Eng Cocker med hustrun.. Har provat honom som den stötande hund han ska vara. Trots hans utställningslinjer så funkar han iaf. Apportering är lite si och så, men han jobbar hyggligt på och lyder hyggligt på pipa. Han ska provas vidare, så får vi se..
Publicerat November 29, 200718 yr Författare vår Engelske cocker var det mest (jaktiga) hund rasen som min fru ville ha så toffel som man är
Publicerat November 29, 200718 yr Jag hade en Eng. Cocker tidigare, eller rättare sagt Frun i huset... En riktigt trevlig hund med betydligt mer go i än jag trodde då vi skaffade honom. Däremot blev han aldrig någon riktig jakthund, men en del hardrev blev det åtminstone. Det jag minns bäst av honom är en decemberdag när vi gick ut i skogen och skulle sätta nån Harpalt på benen, det var väl en dryg decimeter snö ute och under dagen blev det blidgrader och därmed kramsnö, inte det ultimata för en hund med håriga öron om man säger så.. det slutade med att jag fick gå och hämta hunden som stod och kontaktskallade till mig nere i en myr, hunden hade helt enkelt blivit en snöboll och kom inte ur fläcken, ;D