Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver akut hjälp!!!

Featured Replies

Publicerat

Sitter här och ska skriva en motivering till varför jag behöver en grytrevolver (enskottare). Pratade med vapenhandlaren om hur jag skulle formulera mig o vad jag ska ha med men fick knappt ut ett skvatt av honom.  ???  Vänder mig därför till grabbarna ocg tjejerna här för att få lite tips.

Hur ska jag formulera mig?

Vad bör jag väga in?

Vilka uppgifter krävs?

Osv.osv.

Har ju endel fällor med vilka jag fångar räv, grävling, mård, mink, kråka, kaja, skata osv o sedan har jag två taxar som inte har något emot att kila ner i gryt.

Är tacksam för snabb hjälp av er som har koll på hur man går till väga.

Publicerat

Har ingen direkt erfarenhet av just sånt här, men vet att det kan ha betydelse på vilket sätt du skriver...använd det s.k "byråkrat-språket" när du skriver...dvs, väldigt formelt och korrekt.

inga slang ord...

Beskriv din jaktform/jaktformer, ta upp huruvida en grytrevolver skulle underlätta, varför den är bättre än ett gevär osv...

Framhäv din seriositet i din jakt...

Ta med säkerhets aspekter.

ta med allt, precis allt....hellre ett par sidor för mycket än för lite ;)

Vet att Partys här på forumet har en grytpistol...han vet nog exakt vad som krävs för formuleringar :).

mina-fem-öre

/Fredde

Publicerat

för en enskottare behöver du inte ha så många anledningar det räker att du håller på med fällor

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt stöd broder!

Förresten samma namn och samma knallpåk (T3)  :)

Försöker få det så seriöst som möjligt men har förtillfället fått akut hjärnblödning och skrivkramp :'(

Sitter just nu och specar ner mina fångstredskap så får jg se om jag lyckas knopa ihop någon formulering lite senare...

Publicerat
  • Författare

Ooops hade dykt upp ett gäng svar till under tiden jag svarade FreddePiteå. Tackar också tjt och first_clas för era råd. Ska kolla på robsoft, även om det tar emot lite ;)

Publicerat
Tack för ditt stöd broder!

Förresten samma namn och samma knallpåk (T3)  :)

Försöker få det så seriöst som möjligt men har förtillfället fått akut hjärnblödning och skrivkramp :'(

Sitter just nu och specar ner mina fångstredskap så får jg se om jag lyckas knopa ihop någon formulering lite senare...

Det var så lite så :-*

Bästa namnet och bästa bössan ;D ;D...utan tvekan ;D

/Fredde

Publicerat

bättre skriva ner en gång bra en 2 gånger dåligt,,sitter å väntar på en flerskottare just nu och efter skol skjutningarna hoppas jag mina 13st a4 räcker :-  vissa är dock bilder så gucci tanterna fattar vad man sysslar med,,,men tror det kan vara svårt när man bor i storstan..2 månaders vänte tid bara >:(

skriv ner vilka du jagar hos,hur mycke du behöver en avlivning pistol osv så ska det nog gå fint om du vet vad du ska skriva..kolla bobsåft lite vettigt finns faktiskt där :o

Publicerat
men tror det kan vara svårt när man bor i storstan..2 månaders vänte tid bara >:(

Jag sökte på en flerskottare och det tog tre veckor sen fick jag hem licensen så lycka till

Publicerat

På polisens hemsida kan man kolla under nåt som heter Fapen....däer finns polisens riktmärken vad dom och du ska gå efter för motivera ett innehav av grytrevolver.

Börja där...

Publicerat
  • Författare
Det var så lite så :-*

Bästa namnet och bästa bössan ;D ;D...utan tvekan ;D

/Fredde

Ack vad överens vi är  ;D ;D ;D

O ni andra! Tack för era snabba svar. Har börjat skriva lite nu. Får se vad det slutar men revolvern ligger iaf hos vapenhandlaren och väntar så HOPPAS HOPPAS HOPPAS.....

• 1 month later...
Publicerat

Hur gick det Freddan?

Publicerat
  • Författare
Hur gick det Freddan?

Jooo... Jag har skrivit en motiverig (som jag är nöjd med) och ett gäng intyg från de markögare vars marker jag jagar predatorer på. Nu så väntar jag bara på en underskrift o sedan ska jag skicka in ansökan. Det har tyvärr dragit ut på tiden, har haft hopplöst mycket att göra. Har knappt hunnit släppa taxarna i år heller >:( Men nu har jag äntligen kommit ikapp mig så nu ska det bli ordning o reda med jakten :) Ska se till att få pappret underskrivet i helgn o sen in med dom till polisen i början av nästa vecka. Återkommer så fort jag får besked...

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Japp...det tog lite längre tid att få iväg pappren än vad jag hade räknat med, har haft så in i h-vete mycket att göra men för någon vecka sedan så skickade jag iväg dom. I går fick jag ett brev från Polisen... Ivrig och nyfiken slet jag upp kvvertet. Ingen licens där  :'( men inte heller ett avslag. De ville bara ha lite fler uppgifter. Ringde handläggaren idag, en mycket trevlig sådan faktiskt  ;D och fick förklarat för mig lite mer om vilka uppgifter hon ville ha. Hon lät ganska positiv till ansökan så jag tror nog det blir bifall  :)

Undrar bara öven en sak. Får jag den beviljad så gäller tillståndet i tre år, därefter får en ny ansökan skrivas som vid bifall också gäller i tre år efter den en ny som om den bifalles blir en "tillsvidare licens" eller vad man nu kallar det. Har det fungerat så för er andra som her licens för grytpistol eller hur har det funkat för er?

Publicerat

jag fick min rätt nyligt,och den är inte tidsbegränsad på någe vis,vet inte om det finns sånna?? sedan fick jag lite munhuggas om jag hade skrivit jakt,för tydligen är inte grytjakt en jakt utan en avlivning,men nog gav jag efter denna gång lite ;) lycka till

Publicerat
  • Författare

Ok. Ska fråga henne igen angående tidsbegränsningen men på henne lät det som att det var precis så här man gör nu för tiden... De förtydligande de ville ha var just ett förtydligande kring ändamålet, där jag på ansökningsblanketten skrivit avlivning men i motiveringen skulle upppgett både både grytjak och avlivning. Tydligen ansåg då min handläggare att grytjakt inte är avlivning utan jakt för hon tyckte som sagt att jag skulle upgett både avlivning och grytjakt på ansökningsblanketten. Konstigt att en och samma myndighet ser så olika på saker och ting!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen!!! I torsdags fick jag brev från polisen, han inte säga hej till gumman innan brevet var isärslitet. O äntligen fick jag min licens på grytrevvlovern :)B):D En minut senare satt jag i bilen igen i full fart mot vapenaffären för att hämta ut revolvern. Han dit 5 minuter innan stängning. Fredag efter jobbet byggde jag om siktet och lördag förmiddag gick åt till att skjuta in den. Nu ligger den i skåpet o väntar på att sesongen ska dra igång igen :D . Tyvärr fick jag nöja mig med en tidsbegränsad licens så om tre år får jag söka på nytt :) så om allt vill sig väl har jag en fast licens på den om 9!!! år.

Kan tipsa er andra som funderar på att söka att skria välldigt utförligt hur ni kommer att använda den, skicka med ritningar och foto på ev fällor, regestrerings bevis och bilder på hundar, intyg om vilka marker du bedriver din jakt på osv. Det går betydligt smidigare och framförallt snabbare om man inte behöver skicka in kompletterande uppgifter. Jag hade nog lite tur som fick en riktigt trevlig och resonabel handläggare som förklarade exakt vad som krävdes...

Ni som redan har grytpistol. Vad använder ni för ammo och varför? Köpte lite olika, från 22-kort till zimmer till min mag...

Publicerat
Äntligen!!! I torsdags fick jag brev från polisen, han inte säga hej till gumman innan brevet var isärslitet. O äntligen fick jag min licens på grytrevvlovern :)B):D En minut senare satt jag i bilen igen i full fart mot vapenaffären för att hämta ut revolvern. Han dit 5 minuter innan stängning. Fredag efter jobbet byggde jag om siktet och lördag förmiddag gick åt till att skjuta in den. Nu ligger den i skåpet o väntar på att sesongen ska dra igång igen :D . Tyvärr fick jag nöja mig med en tidsbegränsad licens så om tre år får jag söka på nytt :) så om allt vill sig väl har jag en fast licens på den om 9!!! år.

Kan tipsa er andra som funderar på att söka att skria välldigt utförligt hur ni kommer att använda den, skicka med ritningar och foto på ev fällor, regestrerings bevis och bilder på hundar, intyg om vilka marker du bedriver din jakt på osv. Det går betydligt smidigare och framförallt snabbare om man inte behöver skicka in kompletterande uppgifter. Jag hade nog lite tur som fick en riktigt trevlig och resonabel handläggare som förklarade exakt vad som krävdes...

Ni som redan har grytpistol. Vad använder ni för ammo och varför? Köpte lite olika, från 22-kort till zimmer till min mag...

använder min mest till grävlingjakten, och dom flesta skott dödar ju bra utom vissa 22-kort skott. Men nu använder jag nästan jämt subsonic skott för att slippa genomskott. Kan ju vara otrevligt om man ligger under nåt golv när hunden skäller på grävling och kulan fortsätter efter träff.
Publicerat
  • Författare
använder min mest till grävlingjakten, och dom flesta skott dödar ju bra utom vissa 22-kort skott. Men nu använder jag nästan jämt subsonic skott för att slippa genomskott. Kan ju vara otrevligt om man ligger under nåt golv när hunden skäller på grävling och kulan fortsätter efter träff.

Precis det jag tänkte på, vill ju inte ha mer kraft än vad som krävs... Den subsonicammon jag har är rn jag ska nog ta och skaffa mig subsonic eller liknande hp och testa mig fram lite därifrån.

Eller är jag helt fel ute med hp?

Publicerat

Nej HP är att föredra, den stannar i viltet i högre utsträckning vilket är trevligt med tanke på fällor med mera..

Mvh!

Publicerat

kör med subsonic eller vanliga laupa som finns i burk,men testa nu några bulor med s&b hålspets och dom var kass, 3 skott klicka å dom andra 3 räckte med nöd å näppe :P:D

sen finns det juh massor av lull lull till pistolen(jo revolvern).typ www.crimsontrace.com för laser handtag osv pimp up your gun

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!!!

Ska köpa på mig lite olika Subsonic HP och testa mig fram.

När det gäller S&B i 22LR så har jag ,tro det eller ej, bara bra erfarenhter an desa. Har testat flera olika S&B laddningar och flera tusen skott i Kricko´n (gevär) och aldrig fått en enda klick, precisionen har också varit bra. Men den bössan skjuter iofs bra med det mesta jag matat den med...