Publicerat November 27, 200718 yr Eftersom det framkom i en annan tråd att det kunde vara intressant med en diskussion om hur en bra grishund ska funka! Novis som är på området ska jag försöka lite trevande och hoppas fler fyller på som har mer erfarenhet och kunskap! Det första man kan konstatera är att det ska vara fan att vara grishund, ena stunden ska man inte vara för aggressiv och i nästa ska man vara skarp av bara satan! Men en sak kan vi nog vara överens om och att det är förkastligt med hundar som biter eller ännu värre biter sig fast i stora friska grisar. Sen att de försöker få stopp på en skadad gris är väl sin sak! Sen är det ju mycket beroende på hur man jagar och hur marken ser ut. En annan som jagar i rätt stora skogsområden med långt mellan passkyttarna skulle säkert vara mera betjänt med en bra spets och de som jagar med mindre såtar och med många passkyttar där skulle nog en Wachtel kunna passa bra! Enda hunden jag har jagat med som skulle funka bra på det mesta är en Coonhound av märket Bluetick. Verkar jobbar lagom tufft på friska grisar och är både tuff och ihärdig på en skadad gris. Sen att den förföljer med enormt skall är ju ingen nackdel! Sen har jag jagat med ett stort antal spetsar och där finns det bara två som kan få godkänt en karelare och en grå. Eftersom vi inte har någon direkt tradition med jakt med Wachtel här omkring så har jag i stort sett bara jagat med min egen och han funkar väl hyggligt. Kunde väl skälla lite mer under själva drevet och kanske hålla i lite längre eller är det att vi ofta har för stora såter för en Wachtel. Plus att ståndskallen blir väldigt korta då det går loss fort! Var någon som sa att det bara går en bra grishund på tio oberoende av ras, kanske ligger lite sanning i detta! Fyll nu på hur ni vill att en grishund ska jobba! mats
Publicerat November 27, 200718 yr Har synpunker... Då jag går i funderingar att skaffa en ställande hund själv... Som uppvuxen sen barnsben med stövare och gråhundar så faller kanske inte äpplet så långt från trädet.. Stövare har jag redan...gråhunden vill jag ha,men min fru gillar inte hundhår då det mest är hon som dammsuger...gäller här att övertyga hustrun..jobbar på det Skall jag skaffa en grishund blir det en ställande som i lugn mak ställer både gris,älg och i viss mån om den kan även kron !!!! Allt annat är utelutet för mej.. Hört och sett till leda om attackerande grishundar som käkar smågrisar på löpande band...gillar inte heller hundar som "spränger" gris flocken så att alla grisar i panik flyr marken..... I detta fall snackas det om att man inte kan jaga mer än 2-4 ggr per år !!! Jahaja vad gör vi resten av tiden då ??? Vi som har små marker och vill/måste jaga varje helg på våra ca, 1000 hektar ?? Jo..man kan skaffa sej en ställande hund som lungt och fint ställer en eller få grisar i lugn takt precis som en älghund jobbar !!!! Resten av individerna om det finns fler går sakta undan och kan ev.skjutas av pass skyttar . På detta sett tror jag att man kan jaga grisarna på den egna marken betydligt fler ggr. än när man släpper in dårhundar som spränger allt omkring sej.. Nu till problemet med dessa ställande hundar...Grisarna står fast och vill inte flytta sej,här har jag mina egna ideer som kanske inte alls överenstämmer med era egna erfarenheter,men jag tror dom funkar rent generellt om det inte är rent av för jävliga omständigheter som vassar med djupa vatten hålor och sånt där..... GÅ IN PÅ STÅNDET !!!! Klampa bara rakt in... Går det fast igen...klampa på bara om igen och om igen.... Minimum av störning på viltet då detta endast gäller ställda grisar eller gris. Annat vilt tuggar mat oberört i såten brevid. Så småningom går viltet loss om du inte kunnat skjuta redan.... Så vill jag ha en grishund !!! Hundraser då...Kan egentligen för litet men efter vissa efterforskningar torde gråhunden ligga bäst till för mina önskemål. Varför jo..Jämten är för stor och klumpig....Laikorna för ojämna....Kvar finns Norsk älghund grå som i mitt fall ligger mej varmt om hjärtat då jag vuxit upp med denna ras jämte Hamilton... Färgad..???? Antar det ;D
Publicerat November 28, 200718 yr Hej Telge, visst är du färgad ;D Tror att du har en poäng i ditt resonemang om vilken ras du bör välja för dina önskemål. Skulle jag välja hund utifrån att jag vill jaga gris ensam eller i hop med en eller ett par andra, ganska ofta på samma mark, valde jag nog oxå en Gråhund. Av de spetsar jag kommit i kontakt med som jagar gris bra är påfallande många gråhundar. Ett observandum dock. Det är likaledes påfallande ofta Gråhundar som blivit sprättade...Kanske arbetssätt och kroppskonstitution bidrar till detta. Laikor tex är ofta rörligare.... Mvh Oskar
Publicerat Mars 4, 200818 yr När jag stod i begrepp att skaffa vildsvinshund och detta var 1997-1998 så var många raser på tapeten allt från gråraser till laikor mfl. Och jag tror att mitt resonemang gick i nästan samma banor som dina Telge, en hund som jag kunde gå ut helt själv och jaga var det första valet iaf. Det jag sett av gråhundar var att envisheten samt kroppsformen var mindre gynnsam för just vildsvinen, dålig rörlighet var största motståndet. Laikor då ? På tok för ojämna överlag, hade flera vänner nere och vi testade hundar i massor från olika uppfördare öst/väst ryskeropeisk men alla hade ett genemsamt och det var absolut inget sök på någon av dessa..Tillfälligheter ? kanske tänkbart! Men sett över tid så har detta inte ändrat sig så värst mycket, laikor har dåligt sök enligt mitt sätt att se. Flera stod på avstånd och skällde i legor efter gris, och när vi väl hittade dom fysiskt så vek hunden ner sig fullkomligt. Att valet föll på Karelare var mera en tillfällighet än något annat, vi hade under en morgon i mitten av augusti testat en östlaika och hade väl mer eller mindre lagt av för dagen, när en kompis ringer och säger du jag har fått hem en 2,5 årig karelare på foder som jag vill att du provar ! Visst kom upp ikväll så provar vi hunden. Hunden hade ett stort problem enligt ägaren, upptaget var som att öppna en kran ! Han formligen skrek rakt ut då han träffade på vilt i skogen, om detta var av glädje så var det väl helt okej tänkte jag! Sagt och gjort vi testade jycken,,, hunden hade flera av de attribut som jag saknat på övriga raser och redan efter den kvällen så var jag såld på rasen. Sen kom nästa problem hitta någon uppfödare som ville sälja en karelare till södra sverige ? Detta var inte helt enkelt kan säga. Hundrasen skulle bara jaga älg & björn och inget annat ! detta har verkligen ändrat sig sett över tiden tills nu. //B