Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köldgräns för hundjakt?

Featured Replies

Publicerat

Funderar lite allmänt över hur kallt det kan vara och fortfarande släppa hunden. Jag jagar med trädskällare och börjar bli lite fundersam över hur jag vågar göra!? Har ni nån kunskap eller egna erfarenheter??  ???

Publicerat

Vi jagar med de röda så länge det är bra förhållanden och att temperaturen håller sig under - 20 grader, men det blir ju inga heldagar och hundarna är ju vana att vara ute heldagar i hundgård även när det kryper ner mot - 30 grader.

Publicerat
  • Författare

Jaha, men ok vad bra! Det jag var/är mest orolig för är hur lungorna klarar kylan vid hårt arbete!..!! Men det verkar ju inte vara nå´t problem! Bara att tuta och köra alltså... :D / Tack!

Publicerat

Olika för olika hundar tycker jag.

Goldengubben går på jakt ända ner till ca -15 oavsett väder och underlag.

Labbarna likaså men de är ju bara apportörer.

Taxen brukar inte gå ut på jakt om det är kallare än -10 grader och där ska det inte vara skare eller snö osv.

Mvh PW

Publicerat

Tror det ser lite annorlunda ut i landet beroende på var man bor. I norrland har man som oftast en relativt torr luft,längre söderut mera fuktig.Detta gör att man kan jaga i kallare temperaturer norrut än söderut...

Själv sätter jag gränsen nånstans vid 10-12 grader kallt då jag använder mej av drivande hund. Jag bor i sörmland 8)

Publicerat

Tror ej det är bra för hundarna att jaga i över -20. Släppte en gråhund jag hade för några år sedan i ca -18, han ståndade älg i 3-4timmar innan vi skjöt. Men efter det så var han "röst" förstörd. Blev hes efter bara någon timme och kunde ej skälla på flera dagar. Tror det berode på kylan, fick det aldrig bekräftat så jag vet ej säkert..

Publicerat
Tror ej det är bra för hundarna att jaga i över -20. Släppte en gråhund jag hade för några år sedan i ca -18, han ståndade älg i 3-4timmar innan vi skjöt. Men efter det så var han "röst" förstörd. Blev hes efter bara någon timme och kunde ej skälla på flera dagar. Tror det berode på kylan, fick det aldrig bekräftat så jag vet ej säkert..

under -20 menar du väl :P ::)

Publicerat
under -20 menar du väl :P ::)

Du fattade nog vad jag menade Telge :).

Publicerat

minus 20 har vi haft som gräns på hundarna för jakt.

Publicerat

Tänk er själva påfrestningen för kroppen att suga i sig kubikvis med -20 gradig luft samtidigt som hunden presterar max. Skulle aldrig släppa en jakthund under -10.

MVH

Publicerat
Tänk er själva påfrestningen för kroppen att suga i sig kubikvis med -20 gradig luft samtidigt som hunden presterar max. Skulle aldrig släppa en jakthund under -10.

MVH

Jag tycker det beror en hel del på vad för hund man har och hur den jobbar osv.

Publicerat
Tror det ser lite annorlunda ut i landet beroende på var man bor. I norrland har man som oftast en relativt torr luft,längre söderut mera fuktig.Detta gör att man kan jaga i kallare temperaturer norrut än söderut...

Själv sätter jag gränsen nånstans vid 10-12 grader kallt då jag använder mej av drivande hund. Jag bor i sörmland 8)

Precis!

Skrev det i ett tillägg, men uppkopplingen strejkar lite nu och då, så det kom aldrig iväg  :o

Kan man själv spurt omkring på skidor i - 25 grader, så är det knappast någon fara för hundarna att vara ute heller. En drivande hund skulle jag nog vara mer restrektiv med i fråga om jakt i mer än 10-15 minus, men de ställande skäller ju inte när de springer och söker eller om de följer en skenälg..

Publicerat

Jag tycker det beror en hel del på vad för hund man har och hur den jobbar osv.

Håller med, också var man befinner sig i landet och hur van hunden är med kyla. Ett exempel var min kompis beagle som for till Umeå för att jaga hare. Det var minus 22 den dagen och ganska fuktig kustluft för att vara i Norrland. Hunden jagade 4 timmar och dog i bilen på vägen hem då lungorna havererat av kölden enligt SVA. Tror att elittävlingar (världscupen) på skidor sätter gränsen på -15, och då kan dom ändå dricka varmt längs spåret. Den hunden var 5 år och i god fysisk vigör, dock ej van att jaga under så bistra förhållanden. Flest hundår kortar nog kölden genom att hunden kyls ner efter avslutad jakt emellertid.

MVH

Publicerat

Och glöm inte djuren som drivs av hundarna !  >:(

Mer synd om dem , när det är kallt och maten tryter.

De behöver sitt fettlager och har inte nån lust att springa i timmar.

Då är det gött och va hund , komma hem och få mat , vatten och värme.

Så ta det lugnt med hundar som driver när det är (för) kallt.  :-*  

Tror båda parter tjänar på det.

Publicerat
Och glöm inte djuren som drivs av hundarna !  >:(

Mer synd om dem , när det är kallt och maten tryter.

De behöver sitt fettlager och har inte nån lust att springa i timmar.

Då är det gött och va hund , komma hem och få mat , vatten och värme.

Så ta det lugnt med hundar som driver när det är (för) kallt.  :-*  

Tror båda parter tjänar på det.

Jävligt BRA inlägg......... ;) Hejar på dej Vakis :D

Publicerat
Jävligt BRA inlägg......... ;) Hejar på dej Vakis :D

Tack Telge.  :D

Jag trodde att jag skulle bli ganska hårt sågad och att du skulle va en av de första att dra svärdet !

Se så fel man kan ha.  :D :D

Mvh...........

Publicerat
Tack Telge.  :D

Jag trodde att jag skulle bli ganska hårt sågad och att du skulle va en av de första att dra svärdet !

Se så fel man kan ha.  :D :D

Mvh...........

Nej, Du ska inte behöva bli sågad men ändå. Det beror på vad man har för hund säger jag och står fast vid min åsikt där. Vi talar ju inte bara om drivande hundar här väl?

:)

Sunt förnuft bör alltid gälla och för vilda djur behöver inte -20 grader med lite snö vara ett dugg värre än -5 i djupsnö,.. lite beroende på jakt, hundtyp och vilttyp osv.

Publicerat
Nej, Du ska inte behöva bli sågad men ändå. Det beror på vad man har för hund säger jag och står fast vid min åsikt där. Vi talar ju inte bara om drivande hundar här väl?

:)

Sunt förnuft bör alltid gälla och för vilda djur behöver inte -20 grader med lite snö vara ett dugg värre än -5 i djupsnö,.. lite beroende på jakt, hundtyp och vilttyp osv.

Håller med även här såklart ;)

Publicerat
Håller med även här såklart ;)

Det var värst vad Du var medhållig då *S*  :D

Publicerat

Kan ju möjligtvis vara så att ni har rätt...dvs. ni tycker som jag gör... ;D

Publicerat

Som alla här redan nämnt beror det på vilken hundras och vilka djur dem jagar!

Själv sätter jag gränsen runt -20 då jag jagar med finnspets behöver man inte oroa sig för det jagade djuren för dem sitter bara stilla i ett träd tills min kula knuffar ned dem ;) Sedan är köldgränsen -17 för flesta skidtävlingar då vi är människor har korta luftvägar är kylan farlig men vissa långlopp tex. Vasaloppet körs oavsett vad termometern visar har själv åkt flera lopp då det varit runt -25 i starten

Publicerat

Jag frågade en veterinär som sa att när det börjar gå ner mot -15 så bör man vara lite mer försiktig och bara köra med korta släpp och låta hunden ta paus fler gånger. Att vi människor tultar fram i kylan påklädd är ju en sak, men hunden arbetar ju på som vanligt. Vet ju själv hur jag blir i min astma under ansträngning i kyla.  :( Så nog tror jag att kyla sliter på hunden och att man inte bör köra på som vanligt när det är riktigt kallt.

Publicerat

MVH

Tur för dig att du bor där du bor.... ;)

Publicerat
Tur för dig att du bor där du bor.... ;)

Absolut!

Inte behöver jag inte snö för att hunden skall få jaga heller ;)

Publicerat
Absolut!

Inte behöver jag inte snö för att hunden skall få jaga heller ;)

Inte jag heller...en av mina blev champion på barmark.Provvinnare oxå... ;)