Publicerat November 29, 200718 yr Ringde den lokale vetten i förrgår....Hejsan,det är Björn H..... Hörrdu du .jag vill att du skriver ut ett recept till mej på Interceptor och skickar det till XX apotek !! Det gjorde jag ju förra året sa vetten.. Javisst sa jag men nu är dom 8 tabletterna slut så jag behöver nya.. Kan du bara ringa in dom så är du snäll.. Är hunden sjuk, frågade vetten..nä , men jag skulle behöva i alla fall,ja du vet det skadar inte att ha dessa tabletter hemma, tycker nog som det verkar att stövaren driver lite pissigt..behöver lixom ha en gäng tabletter utifall jag behöver dom i framtiden till saken hör att (ofta måste vi stövarjägare ge medicin mot kvalser) Kanske vartannat år eller så,men detta visste ju redan vetten !!!!! Jag vill bara ha dessa tabletter hemma i medicinskåpet utifall !! Då måste du komma till mej så jag får undersöka hunden sa vetten...aamen,va fan !!! Hunden är frisk jag vill bara ha ett recept på Interceptor !!! Vetten gav sej inte,jag fick åka dit idag...först gav han hunden en godisbit,sen tittade han tiken i halsen,sen tog han fram ett stetoskop och lyssnade på hjärtat i 10 sekunder !!!! Hunden ser ut att må bra sa han... Jupp, sa jag... Sen satte han sej vid skrivbordet och skrev ut ett recept på dessa piller jag ville ha.. Det blir 450 kronor sa han !!!!! Va!!!! sa jag ??? Tycker detta var rätt så dyrt sa jag då... Tycker du..!!! sa vetten och såg surmulen ut... Pröjsade och gick !!!!! :- :- :- Åkte sen till apoteket och löste ut dessa 8 tabletter som nu ligger i medicinskåpet !!! Har sedan räknat för mej själv vilken tim eller faktist minut taxa denna vette har... helt klart har jag valt fel yrke....
Publicerat November 29, 200718 yr Det är praxis att man får inte skriva ut receptbelagd medicin utan att ha undersökt hunden innan, claes Rehbinder en nu bortgången veterinär forskade mycket på noskvalster och frontline höll noskvalster i schack vädigt effektivt, det botade inte en drabbad hund men de förökade sig inte och hunden fungerade. Körde en dunder kur på ganska många hundar för några år sen och då med ivomec, som inte är direkt häsofil, 3 ggr fick varje hund en spruta tror veterinären tog knappt en hundring /spruta.
Publicerat November 29, 200718 yr Det är praxis att man får inte skriva ut receptbelagd medicin utan att ha undersökt hunden innan, claes Rehbinder en nu bortgången veterinär forskade mycket på noskvalster och frontline höll noskvalster i schack vädigt effektivt, det botade inte en drabbad hund men de förökade sig inte och hunden fungerade.Körde en dunder kur på ganska många hundar för några år sen och då med ivomec, som inte är direkt häsofil, 3 ggr fick varje hund en spruta tror veterinären tog knappt en hundring /spruta. Häpp...Har för övrigt både jagat och varit hemma hos nämnda vet. Tragiskt med hans bortgång. Du har rätt, praxis är att vetter endast får skriva ut P.piller till katter utan påsyn,men efter många års kan man kalla det sammarbete ??? Nää.det blir fel men efter många års igenkännande så tyckte jag detta var lägre än Glocal net.... Bara jag som reagerar på dessa priser ? Asså han plockade mej på 450 spänn för 5 minuters undersökning ...MAX !!!!!
Publicerat November 29, 200718 yr Just det !! Det var Dr Claes som förevisade mej Ivomec första gången... Det var inte salig Claes som gav mej en burk Ivomec+ ett gäng sprutor och kanyler till självkostnadspris, det var en annan tyvärr bortgången vet. På den tiden sprutades det hej vilt faktist... Även undertecknad 8) Nu för tiden slipper vi denna skitsoppa !!! Betydligt lättare med Interceptor eller Stronghold.. Nåja jag ville inte disskutera medikamenter...utan bondfångeri !!!!
Publicerat November 29, 200718 yr Det är rena ocker priserna dom tar .Själv ringer jag bara så är det bara att hämta
Publicerat November 29, 200718 yr Det är rena ocker priserna dom tar .Själv ringer jag bara så är det bara att hämta Låter som barn i rätt familj ;D
Publicerat November 29, 200718 yr JAPP!! INSTÄMMER!! Själv inhämtat noskvalstermedicin med räkning på 450+ medicin. Var o fick jycken undersökt efter hälta. Klämde, kände, böjde, inge mer. Fick springa i en gång fram o tillbaks 3ggr osså va de klart. Diagnos-"Okännd" Medicin-Inflammationshämmande typ Ipren. Fick ett extratillägg på nästan 200spänn för +enklare undersökning +450 i grunden då. Gissa om ja ville hålla mig därifrån hädanefter. Men icke. 3 besök ble de me samma visa. Kostade mig drygt 3000:- den hältan o tror banne mig inte hunden undersöktes mer än 20min sammanlagt. Däremot va de en jävla väntetid. Tar de betalt för den me???? Tur att jycken är en kär ägodel/kamrat.Lättare att glömma då!!!!
Publicerat November 29, 200718 yr Helt kart dyrt och här känns det inte som om det är kunden som alltid har rätt, men man kan väja en annan veterinär nästa gång, jag frågar numera alltid när jag bokar tid vad det kostar att konstatera hunden frisk och skriva ut recept om jag behöver, kör inga rutin medicament på mina hundar, det tror jag inte på, kör inte heller sånt på mig själv om ddet inte finns ett behov En veterinär jag känner ganska bra berättade hur man redan i skolan får lära sig att knyta upp och fast en kund för att ha jobb, istället för att rekomendera en direkt avlivning av ett djur som inte har en chans så ska man försöka pungslå ägaren så mycket det går med undersökningar och besök samt ite livsuppehållande medicin. Den veterinären jobbar inte på praktik idag, stod inte ut med metoderna.
Publicerat November 29, 200718 yr Dom vet att man bettalar för dom små liven så det blir lite maffia stuk över det hela Jag behandlar min yrväder varje år det tar ju mask och annat o tyg
Publicerat November 29, 200718 yr Va bra !!! Jag är då inte ensam som känner mej lurad...känns bättre nu ;D ;D ;D Angående som du Pertan skrev att du inte vill ge hundarna mediciner i onödan..eller nått sånt !!! Nää,inte jag egentligen heller,men de facto är att just harhundarna verkar vara särskilt utsatta. Vet inte om det beror på svårigheten att just driva harar som förmodligen luktar mindre än andra djur..(detta kan vi som människor inte veta) Dock är det väl accepterat i såväl jägarkretsar som vet.kretsar att just stövarna är spec. utsatta!!! för just troliga angrepp av kvalser...... Det vet vi inte heller men vi antar !!! En annan ide kan vara det stora in o utblåset av andningsluft som stövarna utsätts för när dom driver. Jag menar..en ståndhund ser älgen och kan jaga med sina ögon..det gör inte stövaren..ser haren alltid menar jag. Alltså,begår stövarägaren storsynder ibland,specielt om man skall iväg och jaga på platser där man vill visa upp hunden så bra som möjligt. Ta jaktproven tex. Utan att veta säkert så knaprar nog dessa jyckar piller som de värsta knarkare !!!! Tragiskt visst...men det är våra numer vanliga fästingar oxå. end.
Publicerat November 30, 200718 yr Största problemet är sällskaps hundar och dess ägare .Det är deras hundar som bär på dom o djuren . Dom märker inte om dom får det. Som vi med jakthundar . Sen släpper dom fram dom till våra hundar så dom får skiten
Publicerat November 30, 200718 yr Jo jag har förstått att stövare är mer utsatta/drabbas värre, av just noskvalster, men prova frontline och se om du märker någon skillnad, det håller fästingar och lite annat borta också.
Publicerat November 30, 200718 yr Använder scalibor (halsband) på Wachteln men ska ha det även på taxen till nästa år, detta ska ju också hjälpa mot noskvalster tror man. Sen är ju fästingar ett otyg vet om två hundar som går på penicillin för att dom fått någon skit av fästingar. mvh