Publicerat November 30, 200718 yr Peppar peppar, jag har aldrig haft problem med noskvalster och inte hundarna heller Titt som tätt så dyker ämnet upp, hundar som jagar dåligt, hundar som jagar sämre och sämre osv, min fundering kring detta är, sprider våra jakthundar detta mellan varandra, är sällskapshundarna den stora boven i dramat, låter Ni Er hundar träffa andra hundar under säsongen eller tom aldrig, skyller vi på noskvalster för att hund inte jagar bra : Vad säger Ni?
Publicerat November 30, 200718 yr Jag har absolit inget ut av att skylla dålig jakt på noskvalster då jag till 99% jagar ensam över honom. Däremot har jag sett effekter som jag aldrig tidigare sett efter han varit på hunddagis då jag låg på sjukhus i 2mån. Efter kvalsterbehandling gick allt tillbaks till de normala, mig tillsynes! Tror att de finns ju nå extremt mördande kvalster i Danmark som rävarna bär på o de smittar även människor. Sen har du skabben. Så nog finns de problem som kvalster e orsak till!!! Har hört att hundarna kan få de av vanligt damm hemma så se till o dammsug ordentligt grabbar :D ;D
Publicerat November 30, 200718 yr Försöker undvika att hundarna träffar andra hundar. Men med Wachteln är det lite annorlunda då jag gått en del kurser med honom och då träffar han andra hundar. Hade en drever för några år sedan och han blev sämre och sämre på att driva, märktes särskilt väl när det var lite kallt ute. Drev till slut bra en tio minuter en kvart sen var det tvärstopp. Sprutade honom med Ivomec och helgen efter sköt vi fem rådjur för honom på tre man. Sen fick ju Wachteln rävskabb förra året och då sprutar man också med Ivomec och då fick taxen en kur med och jädra vilken fart det blev på honom. Visserligen har han drivit hyggligt innan men släppt till skallet lite dåligt, men nu var det riktigt bra. Så jag tror det kan vara olika mellan hundar hur det märks om dom har noskvalster eller ej och en del hundar kanske inte har ont av det alls. Sen är det säkert olika känsligt vad dom driver t.ex. hare är det säkert otroligt viktigt att de inte har något skit i näsan. Däremot på en grishund märks det kanske inte alls, där klarar ju nästan en människa att följa spåret. Intressant att höra fler hur de upplevt hur noskvalster påverkar deras hundar. mvh
Publicerat November 30, 200718 yr Författare Skulle väl som du skriver Mats tro att olika jaktraser påverkas, en stövare som skall försöka reda upp iskall nattslag vs en kortdrivare som nästan har ögon kontakt! Jag vet inte om jag gör rätt men jag prioritera jakten framför den sociala delen för hunden, tyvärr med resultat att min/mina uppvisat en rätt asocial tendens när dom mött andra hundar :-, mot männsikor och familj förutom Hipshot ;D funkar det skitbra!
Publicerat November 30, 200718 yr Skulle väl som du skriver Mats tro att olika jaktraser påverkas, en stövare som skall försöka reda upp iskall nattslag vs en kortdrivare som nästan har ögon kontakt!Jag vet inte om jag gör rätt men jag prioritera jakten framför den sociala delen för hunden, tyvärr med resultat att min/mina uppvisat en rätt asocial tendens när dom mött andra hundar :-, mot männsikor och familj förutom Hipshot ;D funkar det skitbra! Angående stövare och misstankar om kvalser så funkar detta så här.. Att reda upp trajen brukar inte vara nått problem alls ! Det är när drevet dragit igång som problemen uppkommer,tror att det handlar om den stora luftgenomstömmningen som uppstår vid skallgivningen under drevet. Dom små äckelpäckel djuren vaknar i sin håla nånnstans ur sin dvala och täpper till i nosen !! Har förövrigt diskuterat detta med vet.Matti på Robsoft. Även salig Claes Rehbinder har fört detta på tal när han och jag diskuterade detta en gång för länge sedan. Ofta ser misstankarna ut på följande scenario.. Hunden klara av att ta upp,men dötappar ofta inom 10 minuter,ibland driver hunden i bakspår Normalt brukar i alla fall jag jaga 4-5 ggr med hunden helst ensam så att andra jägare inte behöver lida för att hunden inte jagar bra. Jagar hunden lika dåligt gång efter gång samt att jag kan på klockan räkna minuter tills det är dax för stövaren att tappa så sätter jag in medicin ! Slår aldrig fel !!! Man får en ny hund helt enkelt..
Publicerat December 7, 200718 yr http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...sf/printID/4254 http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildas...aenkrypande.asp Fick halva hösten förstörd av dom satans krypen. Hunden slutade känna fågel helt men efter tre veckor på tabletter fick hon tillbaka nosen.
Publicerat December 7, 200718 yr Själv äger jag en rysk stövare å när det blir kallt så driver han riktigt dåligt om nu alls, innan snön lägger sig så driver han tider på ca 30-40 min sen dötappt.Kan nästan säga efter 20 min att drevet tar slut om ca 10 min.Han har fått alla slags mediciner å läkarundersökningar men inget verkar hjälpa.....
Publicerat December 7, 200718 yr ... mot männsikor och familj förutom Hipshot ;D funkar det skitbra! Den där jävla drivern är ju beng > ;D Mina jyckar må ha en hel stack med kvalster i snoken men de jagar och är sociala ;D ;D ;D ;D Mvh!
Publicerat December 7, 200718 yr Den där jävla drivern är ju beng > ;D Mina jyckar må ha en hel stack med kvalster i snoken men de jagar och är sociala ;D ;D ;D ;DMvh! De kan inte vara för att du har svans Hippen ??? ;D
Publicerat December 7, 200718 yr Jag behandlar alltid mina hundar innan jakten med Interceptor. Fick en jakthöst förstörd pga noskvalster och vill inte förstöra en till, så varför chansa. Tabletterna fungerar även som avmaskning och är ofarliga för hunden