Publicerat November 30, 200718 yr Hej! Nu har vi bestämt oss för att äntligen flytta ut till landet från stan. Detta medför att vi (eller snarare jag) önskar skaffa en jakthund. Men vad ska man ha då min situation ser ut som följer: *Min fru tycker inte om stora håriga hundar (hon tycker knappt inte om hundar alls :-[). *Vi har en liten dotter på 8 månader, varvid det skall vara en väldigt trevlig familjehund. *Jag försöker jaga ca en gång i veckan. *Markerna är på 214ha, samt en mindre på 25ha. *Det finns på den stora marken: älg, svin, rå, någon hjort, hare, sjöfågel samt givetvis predatorer. *På den lilla marken finns väldigt mycket rå samt svin. *Jag vill kunna använda hunden till eftersök. *Rent köttmässigt så är det älg och gris som vi helst vill tillreda, varvid hundens egenskaper på dessa vilt uppskattas. Jag har kollat och läst mycket om f.f.a wachtel, samt tysk jaktterrier, och många tycker nog att det är enda alternativen för jakt likt min. Men vad jag förstått så verkar dessa raser spränga ex grisgrupper så de flyr all världens väg (vilket är bra om man är några stycken som passa runt om). Men jag kan mycket väl ha fått fel uppfattning om detta? Jag jagar mest själv och skulle vilja ha en ganska lugn sökhund som håller sig ganska nära mig, tills den hittar djur som den så lugnt som möjligt kan ställa, markera eller driva med skall. Detta då jag hört att gris lätt kan lämna markerna om de blir för hårt jagade ofta. Sedan är det ju givetvis bra om den inte driver allt för länge och går lätt att kalla in (det sista är nog mer en träningssak?). Mvh Tobias Min hund låter nog mest som en drömhund :'(. Men om man skulle utesluta vad min fru tycker och tänker om storlek och päls, så kanske det blir lite lättare. Dock måste den vara en väldigt trevlig och pålitlig familjehund. Den behöver inte heller vara rasren då jag förstått att det går att få fram väldigt många bra blandraser till specifika uppdrag.
Publicerat December 1, 200718 yr Det var faktiskt wachtel som kom upp som första hund i huvudet annars en spets om du vill ha en ren ställare till gris och älg, rådjur och hjort kan du jaga på annat sätt.
Publicerat December 1, 200718 yr WACHTEL !!! Jagar istort på samma sätt som dig och det jag gillar med de Wachtlar jag sett är att de verkar ha bra kontakt med förare samt att de driver det som skogen erbjuder..hare, räv, gris, älg. De som jag träffat har också varit riktiga "mys-hundar" i hemmet vilket kan vara bra då du har småbarn likt mig. Det som kanske är på den negativa sidan är väl pälsen.....med tanke på din fru En Wachtel har ju dessutom lite längre ben än en tysk vilket gör sesången lite längre vid snö. Jag är helt insnöad på Wachtel men det passar inte riktigt nu i livet för mig då jag är borta 12timmar om dgn, 5dgr i veckan, i jobbet samt att jag har 3 småbarn varav 1 av dem 6 månader. Det får komma senare i livet när jag har möjlighet till iaf 2-3 dgr jakt i veckan på högsesången. Observera att jag aldrigt ägt en Wachtel utan mina vitsord är baserade på de hundar som jag träffat..varav en som min far frukar husera periodvis.... Lycka till !!!!
Publicerat December 1, 200718 yr Bara instämma i kören. En Wachtel av rätta sorten bara det att de är svåra att hitta verkar det som. Pälsen är inte så jobbig då det blir rätt stora hårstrån och det är nästan bättre än de små som fastnar i allt. Det du inte får är en hund som ställer svin och älg några längre stunder sån är åtmonstonde inte min! Söket tror jag du kan styra lite beroende hur du jagar in hunden. Du har PM. Mats
Publicerat December 1, 200718 yr ja köper du wachtel efter "rätt linjer" och gärna efter en tik som driver lite längre så kommer du bli mer än nöjd.letar man wachtel ska man leta efter föräldrar med "jaktpassion" just för att eliminera korta sök och 30 sek drivande "knuffande".Har själv varit på en del jakter med enbart wachtlar där det har trillat några vildsvin,men det har varit efter hundar som vågar jaga vildsvin i tätingar.
Publicerat December 2, 200718 yr ;D håller med dom andra!.. Wachtel!... de var de som slog mej först när du beskrev!.... å de är en underbar familje hund osså!... sedan får väll lilla frun vänja sej!..... när valpen väl e hemma brukar de går över!.. ;D MVh
Publicerat December 2, 200718 yr Känns ju nästan löjligt efter dessa inlägg ovan men...Wachtel är ju vad du letar efter helt enkelt, och trevligare familjehund är svårt att hitta, kolla upp rasen, kläm och känn lite på dom både i skogen och hemmiljö om du har möjlighet, så kommer valet inte vara så svårt :
Publicerat December 2, 200718 yr Ett annat alternativ kanske inte lika klockrent men ändå. http://www.vorsteh.se/mnsterlnder_1399.html
Publicerat December 3, 200718 yr Klockrent en Wachtel det är en underbar familjehund har själv haft Wachtel tillsammans med mina fem små barn. Nu är barnen stora och några jagar själv men det är fortfarande Wachtel som gäller. Mvh Jerry.
Publicerat December 3, 200718 yr Tack för alla tips och råd! Det blir nog så att då det väl är dax att köpa hund så får man försöka leta upp någon wachtel uppfödare för att förs o främst visa frugan "de gulliga valparna" . Men vad jag förstått så får man sedan välja noga så att man får en valp med de rätta anlagen (efter typ mats_bengts Zorro, som jag läste om i jaktdagboken :). Wachtel verkar ju helt klart vara suveräna allround hundar i.a.f. Var även inne och kollade länken som Nils 1 la ut om Vorsteh, och för all del så vet man ju aldrig vad framtiden utlovar. Men för tillfället så känns valet ganska klart. (Ps. Finns det fler med erfarenhet/kommentarer om Wachtel så mottas det tackfullt). Mvh Tobias
Publicerat December 4, 200718 yr Wachtel, eller ev en Gråwachtel så får en som kanske ställer vilt. En renrasig spets på 214ha är inte mycket att tänka på om du inte vill bli väldigt bra vän med grannarna då du hämtar hunden. Vorsteh, helt underbara hundar men dom jag jagat gris med har varit totalt puckade, går på grisarna stenhårt och spränger dom, vanligen med blesyrer på hundarna, Wachteln må vara hård och ibland gå på och bita grisarna, men den har iaf någon form av självbevarelsedrift som verkar avsaknas på Vorsteh och gris. Dock är detta bara mina egna erfarenheter. Tyskterrier.... ja, vad säger man det är en terrier och den xxxxxxx av dom, har träffat en hel del och som med många andra hundar finns det som som jagar hur bra som helst och andra som bara hoppar runt i skogen, dock har dom haft samma egenskap och det är att dom hela tiden då dom inte sover eller springer i skogen låter som en dålig pipleksak 24/7. Gällande familjehund så är alla hundar vad man gör dom till, ytterst få hundar är knäppa av naturen, visst finns dom men det är inte rasens fel. Ett tips är att du försöker vara med på så många jakter som möjligt där dom raser du är intresserad av används. Lycka till med ditt valpköp, vad du än väljer blir det ett minne för livet som du knappast lär ångra. Mvh.
Publicerat December 5, 200718 yr Gråwachtel, är det någon blandras eller renrasig? Blandras 50% Wachtel 50% Gråhund En väldigt vanlig hund, tanken är att man skall få en kortdrivare med möjlighet att ställa vilt, och dom jag jagat med har fungerat både bra och dåligt som dom flesta andra raser, men genomgående har varit kortare sök/mer kontakt, skallar bara på nyare slag, ställt gris & älg kortare stunder 5-10 min. Drevtider på 5-10 min. Dom är oftast svarta iaf till 99% dock min egen ser ut som en gråhund http://jaktsnack.se/index.php?topic=8227.0
Publicerat December 5, 200718 yr Ja det är svårt det där med vad man ska ha för hund....... Min erfarenhet av wachtel är att dom är jaktidioter, förvisso bra i mina ögon ....men jag har nog inte träffat mer än 3 st som har funkat bra över lag...... och med det menar jag att dom strässar väldigt lätt när det inte händer något..... men det kan ju bero på ägaren/ägarna...... Smutskastar INTE wachtlar, hoppas att jag bara har haft otur med vad jag sett..... Men som allt anat, så handlar det om tycke och smak.... jag hade nog satsat på en Jaktspringer eller kanske en labbe..... har själv haft bäggeoch som har drivit, spårat, ställt både gris och älg... Själv har jag min första tysk, som är 5 mån som jag inte vet vad det kommer att bli av... men jag hoppas att det kommer att gå vägen.... Så länge man är nöjd med sin hund kan man nog ha vad som hellst..... har sett en sangtbernad som drivit rådjur..... Lycka till/J
Publicerat December 6, 200718 yr Vorsteh i allmänhet har ingen självbevarelsedrift när man jagar eller när dom hittar på något som är kul på egen hand. Däremot så är dom fina jakthundar för extremjägaren och kul även som draghund i skidspåret. Snäll är dom i allmänhet mot familjens medlemmar men inge kul för traktens katter,kaniner och övriga smådjur.
Publicerat December 6, 200718 yr Ja det är svårt det där med vad man ska ha för hund....... Min erfarenhet av wachtel är att dom är jaktidioter, förvisso bra i mina ögon ....men jag har nog inte träffat mer än 3 st som har funkat bra över lag...... och med det menar jag att dom strässar väldigt lätt när det inte händer något..... men det kan ju bero på ägaren/ägarna...... Smutskastar INTE wachtlar, hoppas att jag bara har haft otur med vad jag sett..... Men som allt anat, så handlar det om tycke och smak.... jag hade nog satsat på en Jaktspringer eller kanske en labbe..... har själv haft bäggeoch som har drivit, spårat, ställt både gris och älg... Själv har jag min första tysk, som är 5 mån som jag inte vet vad det kommer att bli av... men jag hoppas att det kommer att gå vägen.... Så länge man är nöjd med sin hund kan man nog ha vad som hellst..... har sett en sangtbernad som drivit rådjur..... Lycka till/J Att satsa på en springer eller labbe för att driva rådjur och ställa älg är nog att gör det svårare för sig än vad det behöver vara. Rimligtvis bör man ju satsa på en ras som avlas och har avlats under en längre tid på de egenskaper man sätter främst. Att det finns duktiga spaniels och labbar som driver med skall är ingen nyhet. Finns till och med de som är riktigt duktiga. Men det är fortfarande enskilda individer som uppvisar en avvikelse från sitt ursprungliga syfte. Vill man ha en kortdrivande hund som även kan skalla då älgen/grisen står still så tror jag att man har större möjlighet att lyckas om man väljer en ras med dessa egenskaper som rastypiska. Största möjlighet att lyckas skulel jag tro är om du letar en TJT eller en wachtel. Lycka till!
Publicerat December 7, 200718 yr Mats, vad kan man säga annat än att man blir varm i kroppen utav att titta på din valp!!!
Publicerat December 7, 200718 yr En fördel med wachtelvalpar; de charmar vilken ovänligt sinnad hustru som helst.. (ja, utom min egen kära hustru, hon går inte på det längre)
Publicerat December 7, 200718 yr Mats, vad kan man säga annat än att man blir varm i kroppen utav att titta på din valp!!! Jo valpar värmer rejält, även dom tuffaste smälter... Skickar en bild på vår urax när han var liten...
Publicerat December 7, 200718 yr Dom är så lagom söta när "pinnen" är det nyss inköpta flugspöt för x antal tusen. ;D Fast nu kan man skratta åt sånt också.
Publicerat December 7, 200718 yr Alla valpar är söta när dom är små. Här en bild från en kompis som hade en kull.
Publicerat December 18, 200718 yr ..det är ju många som svarat, och valet verkar ju lätt för dig...men, jag måste ändå reagera på att ingen alls nämner något om de antal jaktdagar du kan ge hunden. Jag har själv aldrig ägt eller tränat någon wachtel, jag har i hela mitt liv hållt på med drivande hundar och grythundar - men jag har då aldrig räknat med att få någon jakthund alls om jag bara kan jaga en dag i veckan..? Vilken hund du än väljer, så välj en som inte behöver stort utlopp för sin energi, utan kan fungera som en ren familjehund och ändå trivas. Annars kan hundägandet bli till ett lite större bekymmer än du räknat med...