Publicerat December 1, 200718 yr Hej kompisar !!! Nu är det risk för att man blir dumförklarad Har funderingar kring anslagsenergi på olika kulor och kalibrar.... Vad är det som primärt orsakar att djuret vi skjuter på dör....kan man rent krasst säga att det är anslagenergin ??...sårkanalen är givetvis en nämnare men själva "chockverkan" vid skotttillfället. Finns det ngt som talar för att en 9,3*62 skulle döda bättre än en 270WSM om man bortser från sårkanalen som uppenbart blir mycket större ? Vid ett skott med dessa båda kalibrar på ett stillastående vilt, avstånd 100m skiljer endast ca. 27joul i anslagenergi. Dessa värden baserat på 9,3*62 Oryx 15gram samt 270WSM Nossler BST 8,4gram. Jag är givetvis fullt medveten om dessa kulors skillnader och egenskaper men funderar bara på själva anslagsenergi värdet...Är hög anslagsenergi oavsett kulvikt förenat med hög "död-effekt"? Anslagsenergin är väl ett värde baserat på kulvikt och hastighet....eller?? Således borde det väl bara vara sårkanalen som talar för grov kaliber. Jag vet givetvis också att kulan helst skall stanna kvar i skinnet på andra sidan djuret för att all anslagsenergi skall belasta djuret.. Bara flummande som ni kanske märker men det vore kul att se hur ni resonerar..
Publicerat December 1, 200718 yr Dum är man om man undrar men inte frågar, nu tänker inte jag ge dig någon sanning, men som jag ser det så är anslagsenergi den kraft som kulan har när den träffar målet, genomträngningsförmåga är det jag kommer närmast att jämföra med, dödeffekten är kulans beteende i kroppen, jag tycker att om en kula kan lämna all sin energi i kroppen då är dödeffekten mycket snabbare än om kulan slår igenom och lämnar en liten energi si kroppen, blev det struligt?
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Nej då , inte struligt. Men vad förespråkar 9,3 framför 270WSM om man bortser från sårkanal och känslighet för kvistar m.m ? ;)
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Givetvis mer marginal vid "dåliga" träffar iform utav sårkanalen men vad mer ??
Publicerat December 1, 200718 yr Tar man bort ämnen som sårkanal, dålig träff och känslighet så är det ingenting kvar egentligen skulle vara stopper då Sen är det vad man är ute efter som jägare, annars skulle alla ha 375H&H ;)eller 6,5x55 som skulle räcka om alla skott var perfekta.
Publicerat December 1, 200718 yr Såg ni avsnittet där Thomas Ekberg sköt i gelatin ? (Gammalt avsnitt) Då såg man att det inte skiljde så mycket på de olika kalibrarna , från 6,5 , 300wm och 9,3. Har jag för mig :- ??? men jag tror inte att de va laddade med samma kula i alla kalibrar ! Det borde de nog vara för att ge en rättvisare bild och sen är det väl så att vissa kulor trivs bättre i en viss kaliber dvs fart/diameter .?
Publicerat December 1, 200718 yr Såg ni avsnittet där Thomas Ekberg sköt i gelatin ? (Gammalt avsnitt) Nån som sett det här på nätet ?
Publicerat December 1, 200718 yr Nån som sett det här på nätet ? Nej, men jag skulle tippa att tv4 anytime har det. (nån ppv historia som du pröjsar för). Jag har delvis samma uppfattning som du - det var inte jättestor skillnad men "som vanligt" så hade man lite större marginaler om man sköt med grövre kalibrar. Tror kontentan var att 6, 5 räcker gott om man träffar som man ska. Det är vad jag minns iaf. ???
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Såg ni avsnittet där Thomas Ekberg sköt i gelatin ? (Gammalt avsnitt)Då såg man att det inte skiljde så mycket på de olika kalibrarna , från 6,5 , 300wm och 9,3. Har jag för mig :- ??? men jag tror inte att de va laddade med samma kula i alla kalibrar ! Det borde de nog vara för att ge en rättvisare bild och sen är det väl så att vissa kulor trivs bättre i en viss kaliber dvs fart/diameter .? Jag har också för mig att det inte skillde så mycket...marginella skillnader. Men blir det samma eftekt: tung kula + långsam hastighet lätt kula + hög hastighet Dvs om kulan lämnar mestadels av anslagsenergin i djurkroppen.
Publicerat December 1, 200718 yr Nej men som jag minns det så var det ganska stor skillnad. Även jag vill minnas att det var stor skillnad ??? mitt minne är dock selektivt och icke helt tillförlitligt Mina funderingar runt ursprungsfrågan. En 8,4grams Ball Tip från en 270WSM kommer att döda snabbare än en 15grams oryx ur en 9,3x62 pga stor splitterverkan(många påverkade blodkärl)stor hydrostatisk chockeffekt(tryckskador)och en större permanent kavitet(bestående sårkanal). Anslagsenergin i sig är rätt ointressant tycker jag, kulkonstruktion och hastighet påverkar desto mer. /Micke
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Tack för era inlägg....givetvis är kulvalet det som är viktigast...Speciellt då man pratar "höghastighets kaliber". Vad tror ni om Nossler BST i 270WSM ?
Publicerat December 1, 200718 yr Nosler BST i 270 WSM kan nog få en varmint effekt, dvs att kulan kommer att spränga sönder mycket kött i onödan. Söker du en kula för matvilt så välj en hårdare, typ A-frame, Scirocco, Tsx, mfl...
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Nosler BST i 270 WSM kan nog få en varmint effekt, dvs att kulan kommer att spränga sönder mycket kött i onödan.Söker du en kula för matvilt så välj en hårdare, typ A-frame, Scirocco, Tsx, mfl... Jo, som sagt i en annan tråd så antar jag att den är lite väl mjuk för denna hastighet....skall iaf testa resultat.
Publicerat December 2, 200718 yr hej.jag såg det avsnittet på jakt å fiske på tv4+. dom testade 6,5x55 oryx 30-06 oryx 300win mjuk kula. 338 win mag txp 9,3x57 alaska det skillde 5 centimeter mellan 30-06 å 6,5x55 i penetration 45/40cm.sårkanalen var ganska identisk. 300win gjorde ett väldigt stort hål men påpekade att det var en mjuk kula,nosler BST?plastspets? 338 penetreade klart djupast men hade inte lika bred sårkanal som dom andra. 9,3x57an såg ut som 30-06an.
Publicerat December 2, 200718 yr nä inte direkt.men har typ foto minne på siffror ;D ;D sen att det är största intresset kanske förklara en del.
Publicerat December 3, 200718 yr Hej, en viktig skillnad mellan 270 wsm med 130 grains BT och en 9.3x62 med 232 grains Oryx är att den senare är en klass1 laddning medan den förra är en klass2 laddning! Jag skall försöka snickra ihop ett riktigt inlägg mien hinner inte för tillfället. Det var inte så länge sedan vi diskuterade liknande frågor i tråden nedan; http://jaktsnack.se/index.php?topic=9520.0 Rent generellt kan man säga att anslagsenergin i sig självt i princip är ointressant, det som avgör hur snabbt djuret dör är skottskadans storlek, utseende och placering. Sedan kan ju en hög hastighet innebära en större skottskada men är delvis en annan femma. En annan sak att tänka på är att den kavitet som syns när man skjuter i gelatin är den temporära sårskade kaviteten och inte dem permanenta. De forskare som påstår att den temporära kaviteten har betydelse för annat än marknadsföring är idag en försvinnande liten minoritet. MVH Henrik
Publicerat December 7, 200718 yr Jag har det där avsnittet där Ekberg skjuter på datorn, och jag tycker det var en STOR skillnad, speciellt vad det gäller anslagsenergin...338 välte ju gelatinblocket medans det bara gungade till när 6,5 slog in... Se nvad det betyder i praktiken vette tusan... ;D