Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hund-GPS Hjälp

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Är väldigt ny inom det här med hund-gps. Men tycker det låter jätte spännande och intressant. Börjar nu fundera på att införskaffa en.

Vad är det som gäller? Läst om flera olika modeller, MyWay, Twigg osv. Vad ska man tänka på osv? Finns det någon bra test eller guide på nätet? Finns det någon som inte är "telefonkopplad"?

Hur är det med kostnader när den väl är i bruk? Doldakostnader?  Vilken mobil ska man köpa till (känns som s-e p990 har störst display)? Funkar S-E P1i till detta ändamål?

Som ni ser många frågor=) Vore jätte tacksam om någon kunde guida mig lite i djungeln.

Tack på förhand!

MVH Erik

Publicerat

Det är som du säger en stor djungel, har själv en pointer hund gps just nu. Som jag förövrigt skall byta ut mot endera den nya varianten Twig eller garmin astro när den kommer till sverige.

Den enda mig veterligen ej telefon kopplade är just astron.

Just nu använder jag mig av 2st kontant kort. Och det kostar nagonstans mellan 500-1000kr per jakt sesong. Skall du köpa nagot av alla erbjudanden sa tillkommer det alltid abonemagns kostnader.

Sen skall du naturligvis se till vilken hund ras du skall använda pejlen till.

Publicerat

Tracer körs väl självständigt utan telefon.

Publicerat

Är det så att Astron kommer i Europeisk version med bättre räckvidd och lagligt frekvensband så kan jag ju inte annat än säga att det måste ju vara det ultimata, Vad har du för hund och vilken typ av jakt ska du bedriva?

/ Jansson

Publicerat
Är det så att Astron kommer i Europeisk version med bättre räckvidd och lagligt frekvensband så kan jag ju inte annat än säga att det måste ju vara det ultimata, Vad har du för hund och vilken typ av jakt ska du bedriva?

/ Jansson

Den kommer i europeisk version och laglig frekvens redan till nästa jakt sesong.

Publicerat
Det är som du säger en stor djungel, har själv en pointer hund gps just nu. Som jag förövrigt skall byta ut mot endera den nya varianten Twig eller garmin astro när den kommer till sverige.

Den enda mig veterligen ej telefon kopplade är just astron.

Just nu använder jag mig av 2st kontant kort. Och det kostar nagonstans mellan 500-1000kr per jakt sesong. Skall du köpa nagot av alla erbjudanden sa tillkommer det alltid abonemagns kostnader.

Sen skall du naturligvis se till vilken hund ras du skall använda pejlen till.

Är Twig något man har till mobilen då?

Publicerat

/ Jansson

Har två taxar och en jämte, det jagas frekvent med. Vore ju bra om det gick att använda till båda stora och små.

Men Astron som jag förstått kräver ingen mobiluppringing eller sms, eller är jag helt fel ute?

Publicerat

Helt rätt den fungerar som en vanlig gps "typ".

Däremot saknas det i mina ögon en viktig detalj, för dom som jagar med spetshundar. Nagon slaks skall indikator. Till dina taxar tror jag dock den skulle vara utmärkt.

Mvh

Publicerat

Finns lite fördelar med det mobilbunda då alltså. Skallindikator är ju helt klart en fördel. Sen kan man faktiskt samla en jäkla massa funktioner i mobilen nu känns det som, bilnavigator osv...

Publicerat
Tracer körs väl självständigt utan telefon.

Rätt...däremot funkar den kasst..iaf när jag hade den.Provade 2 exemplar..men mitt tålamod räckte inte till.Tanken med pejlen är god...men näe....

Publicerat
Den kommer i europeisk version och laglig frekvens redan till nästa jakt sesong.

Var har du fått den informationen ifrån? Inte ens garmin sverige har gett ut den informationen, bara nyfiken då jag själv skall handla...

Publicerat
Hej,

Är väldigt ny inom det här med hund-gps. Men tycker det låter jätte spännande och intressant. Börjar nu fundera på att införskaffa en.

Vad är det som gäller? Läst om flera olika modeller, MyWay, Twigg osv. Vad ska man tänka på osv? Finns det någon bra test eller guide på nätet? Finns det någon som inte är "telefonkopplad"?

Hur är det med kostnader när den väl är i bruk? Doldakostnader?  Vilken mobil ska man köpa till (känns som s-e p990 har störst display)? Funkar S-E P1i till detta ändamål?

Som ni ser många frågor=) Vore jätte tacksam om någon kunde guida mig lite i djungeln.

Tack på förhand!

MVH Erik

TWIG...  Inte mycket mer att välja på, alla andra som baserar sig på mobiltelefoner ala' Nokia och SE har rejäla problem med fukt, vanliga mobiltelefoner funkar inte så bra efter flera timmar i regn.

Har provat med vattentäta påsar, funkar men är väldigt knöligt...

Kommer Garmin Astro med en laglig ver, så lär det bli en hit.

Publicerat

Läste om astron i Svensk Jakt nummer 11 idag, dom ska göra ett test nu i tolvan.

Frågan är ju hur lång täckning det är på aston, här är ju en fördel med mobilen, den går ju egentligen på hur långt håll som helst.

Publicerat
Läste om astron i Svensk Jakt nummer 11 idag, dom ska göra ett test nu i tolvan.

Frågan är ju hur lång täckning det är på aston, här är ju en fördel med mobilen, den går ju egentligen på hur långt håll som helst.

...och 12:an har kommit ut för flera dagar sedan. Det var ett intressant test. men den är ej GK för den svenska marknaden ännu enl. Post- & Telestyrelsen (PTS). Lite justeringar och modifieringar så blir den säkert bra. :D

Publicerat
...och 12:an har kommit ut för flera dagar sedan. Det var ett intressant test. men den är ej GK för den svenska marknaden ännu enl. Post- & Telestyrelsen (PTS). Lite justeringar och modifieringar så blir den säkert bra. :D

Nu har jag läst=)

Jo den behövde lite modifieringar. Hade varit kalas med en skallindikator också som sagt, lång räckvidd är ju något man uppskattar också. Men det blir väl till att vänta och se hur det utvecklar sig med astron då helt enkelt. Låter ju helt klart som det bästa hittils.

Publicerat
Nu har jag läst=)

Jo den behövde lite modifieringar. Hade varit kalas med en skallindikator också som sagt. Men det blir väl till att vänta och se hur det utvecklar sig med astron då helt enkelt. Låter ju helt klart som det bästa hittils.

Ok! :D Ja, det var ju lite här och där. :D Jag behöver då ingen skallindikator än så länge iaf. :D

Publicerat

Vi kan ju hoppas på att när Garmin ändå håller på att göra förändringarna att de även lägger till en skall indikator. Inget av de krav som behövs för Astron att bli tillåten är något problem att lösa för dem.

Så jag tror att vi kan nog få se en version för våra skogar senare nästa år.

Publicerat

Om det finns täckning ja... Jagar på en mark i nordvästrea uppland och där skulle jag då inte släppa en hund med gps iaf, kommer NMT's:3 på hundgps då är det ingen diskussion om vad det bästa alternativet är då dom kommer att ha 100% täckning i slutet -08 idag har dom 97%

Ang. garmin Astro känner jag några som använder den flitigt, och räckvidden ligger på 5-9km beroende på terräng, och man har uppdatering var 5-sek.

Publicerat
Om det finns täckning ja... Jagar på en mark i nordvästrea uppland och där skulle jag då inte släppa en hund med gps iaf, kommer NMT's:3 på hundgps då är det ingen diskussion om vad det bästa alternativet är då dom kommer att ha 100% täckning i slutet -08 idag har dom 97%

Ang. garmin Astro känner jag några som använder den flitigt, och räckvidden ligger på 5-9km beroende på terräng, och man har uppdatering var 5-sek.

Det skrevs ju om den i SJ nr. 12 att dom skulle förslå vissa justeringar på den så att det blev bättre räckvidd på den bl. a. och några andra saker som önskade få förbättringar på. Antenn m.m.

:D

• 1 month later...
Publicerat

Måste man anmäla att man har gps/komradio i sverige? eller har jag fått allt om bakfoten? Garmins Astro, är det den som man kan följa hundens spår exakt var den gått? + att man kan lyssna på den? Eller är det någon annan jag tänker på ?