Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precision på laddvåg?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Skall ladda hornet och funderar på en digital våg, men de är ju så oherrans dyra.

Vilken precision krävs egentligen på vågen? Är 0.1 grains OK?

Det finns ju en del digitalvågar på marknaden som inte är från de vanliga märkena för laddutrustning.

/

Johan

Publicerat

Jag laddar mest pistol ammo, då är laddvikterna betydligt lägre än när man laddar för gevär. Procentuellt spelar eventuella felmarginaler på vågen större roll... Jag tycker ändå att 0,1 grains är ok tolerans på vågen. Däremot väger jag ofta fem laddningar tillsammans i skålen och tar ett snitt för att veta vilken laddning man ligger på.. Har fått för mig att det sättet att mäta blir mer precist.  ;)

M.v.h / J

Publicerat

Vi har en RCBS våg och den är inte digital men funkar kanon. Väger var femte laddning och det har aldrig varit ngt problem. Ska du ha patronen till jakt så spelar 0,1 grains ingen som helst roll.

Publicerat

Vid en jämförelse satt träffbilden med RWS kulor och 10 grains Norma 123 drygt 20cm högre än samma kula med 9 grains krut. Har svårt att hålla ihop träffbilderna, ofta är det tre hål som tar i varandra och två som slår på 4 - 5 cm. Jag funderar på om min våg spelar in, 4 cm är inte många 1/10 grain. Min våg är en LEE safety scale, inte det mest exakta mao.

/

Johan

Publicerat

Är det plastvågen dom har? Hade en sån fram till i somras då den pajade. Köpte då en redding istället och det har blivit en klar förbättring i nogrannhet. Syns tom på tändhattarna.... Nu frågar man sig varför man inte köpte ny våg tidigare, speciellt när det tar halva tiden att väga laddningarna

Publicerat

johbro, är du helt säker på att det inte beror på vapnet eller optiken?

Har en gammal husqvarna 1600 i cal 6,5 och den kan jag skjuta med vad för ammunition som helst. Har provat olika laddningar och olika fabrikat och vikter. Resultatet på 80 meter är förbluffande då det inte skiljer mer än 1 till max 2 cm i träffbild. Jäklit kul.

Har även en remington halva 7400 i cal 308. Den är istället väldigt känslig vid ammobyte och ger ganska stora skillnader i träffbilden med olika typer av ammunition.

Men känner igen fenomenet du beskriver och det kan ju helt klart bero på att bössan är jäklit känslig på små förrändringar i krutmängden eller kulvikten. I mitt fall med remington bössan så blev resultatet på likadant vis som du beskriver. Var jäklit noga då jag laddade och nästan räknade krutkornen. Men resultatet blev ändå några bra skott som satt ihop, samt efterkommande skott flera cm ifrån. Var på väg och skulle göra mig av med bössan då jag inte vågade ha den på jakt. En kompis kikade på den och vi kom överrens om att prova med ett annat sikte. Då han tog bort det gammla siktet så såg han att det fått sig en törn underifrån, samt att det nästan såg snett ut. Så det största felet då var siktet.

Publicerat

RCBS digitalvåg gör under för precisionen.

Allt går mycket snabbt, och jag fattar inte varför jag tjurigt hållit fast vid det gamla...