Publicerat December 2, 200718 yr Hej.om mitt nya köp går igenom så behöver jag lite tips på hur jag ska fixa till kolven på bästa sätt.. Den är klarlackad å det har spruckit på vissa ställen så det ser inte så snyggt ut.fick höra av vapenhandlaren att det finns ett medel man kan pensla på så löses klarlacken upp.ska jag göra det på det ställen där det är dåligt eller på hela kolven????den ska sedan lackas igen med klarlack!ska man behandla den med linolja innan man lägger på klarlack? Många fråge tecken på hur man går till väga på bästa sätt.. Hjälp sökes vänligen! vet att det finns experter på ämnet här på jaktsnack mvh christoffer
Publicerat December 2, 200718 yr Tja! Är långt ifrån expert, men har tagit bort lacken på ett antal kolvar...jag brukade använda en varmluftspistol och en liten plåtbit...Jag värmde lacken tills den började att bubbla (INTE bränna kolven) och sen skrapade man bort den...går riktigt smidigt...sen får man slipa kolven lite med fint sandpapper för att få till en klockren yta. Du ska INTE olja in kolven om du ska lacka den...ska du lacka den så slipa den tills den är fin och jämn, sen lackar du den med X antal lager (tills du är nöjd) Akta dig för att värma för mycket med varmluftspistolen, det är jättefort gjort att man bränner kolven...och det är inte kul att fixa till! Mvh Fredde
Publicerat December 2, 200718 yr tack för tipsen.vad ska man lacka med!? båtlack å pensel? spryburk? Jag använde en vanlig trälack...en som var lite matt, eller den blev matt när den hade torkat ...för att slippa reflektioner från kolven....Jag använde pensel när jag la på lacken och det gick bra, den flöt ut fint och det syntes inte att den var penslad. Vad är det för typ av kolv?...Laminat?...eller en valnöt?.... /Fredde
Publicerat December 2, 200718 yr Jag vet folk som har blandat kaustiksoda och tapetklister och applicerat på hela kolven. Efter ett tag så har det börjat bubbla på kolven och då är det bara att torka bort "smeten" med trasor.
Publicerat December 3, 200718 yr Jag har funnit en begagnad sbs Zabala Hermanos för 1200 spänn med en lackad kolv i dålig skik och använde mig rengöringspray för backugnen. Ta isär vapen, skruvar av alla delar som är inte trä och hänga upp kolven eller/ och förstocken med en tråd. Sprayer upp ämnen och venta kanske 1- 2 timmar, om lacken är mycket tätt och gammalt en gång till. Spola bort skummet och putsa nätskäringen med en koppar- eller messingborsta. Spola väl och låt torka 24 timmar: valnöt är ganska tätt och suger inte mycket vatten, den dålig lukt försvinna medan slipning. Så börja man att slipa tills man är nöjd med resultatet. Jag har lagad mit egen skaftolja: 1 liter rå linolja en bit biwax, stor som en valnöt 2 matsked balsamterpentin värma allt upp i en gammal burk rör om väl och kanske tillsätter några droppar anis- eller peppermintolja så blir lukten lite bättre om man anbacka! I forntiden kallas ämnen "gammaldagsfernissa". Poliera in dropvis flera gånger med tid för torkning och borsta till avslut med en hård skoputsborsta. Det är ingen raketteknik, om man har inte två tummar på varje hand är det fint amateurhantverk! Lycka till, Jens. (Foton är innan renovering, resultatet få först fotograferas!)
Publicerat December 5, 200718 yr Här kommer nu resutater som jag fotograferade idag, jag hade ocksa "refinished" Husqvarnan, ytan är nu av sammet som frugans heck! ;D