Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa wachtel i Tyskland?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har sett på tyska wachtelklubbens hemsida att det finns en del vuxna hundar till salu, injagade och ibland meriterade på vildsvin.

Någon som har en aning om vad en sådan hund kan kosta? Inte säker på att det är rätt att köpa en vuxen hund men det kanske kan vara ett alternativ. Här hemma verkar det ganska ovanligt med vuxna hundar som är till salu. Kanske är det vanligare i Tyskland att köpa en "färdig" jakthund. Jag är inte nödvändigtvis ute efter någon superhund/vildvinsexpert, jagar mest älg och rå.

Mvh! 

Publicerat

Finns ju några tyskar här på forumet. Storgalt bla. Kontakta dom det borde vara säkraste sättet att få ett korrekt svar

Publicerat

Hej

Priset på en vildsvinsmeriterad 2,5 åring ligger mellan 3 och 5000€, i specifika fall mer. Skulle dock syna detta mycket kritiskt då det är många lycksökare även i Tyskland. Många menar att köper du tyskt Wachtelblod så får duper automatik en grisWachtel. Jag har jagat mycket i Tyskland då jag har min mors släkt där och sett några riktigt duktiga men också rätt många kassa (svinrena)Wachtlar.

Köp en tyskterrier alt en terrierkorsning i stället för 7000 av rätt uppfödare så har du bättre förutsättningar ändå. (Jag har Wachtel så inget ont om rasen)

MVH

Publicerat
Hej

Priset på en vildsvinsmeriterad 2,5 åring ligger mellan 3 och 5000€, i specifika fall mer. Skulle dock syna detta mycket kritiskt då det är många lycksökare även i Tyskland. Många menar att köper du tyskt Wachtelblod så får duper automatik en grisWachtel. Jag har jagat mycket i Tyskland då jag har min mors släkt där och sett några riktigt duktiga men också rätt många kassa (svinrena)Wachtlar.

Köp en tyskterrier alt en terrierkorsning i stället för 7000 av rätt uppfödare så har du bättre förutsättningar ändå. (Jag har Wachtel så inget ont om rasen)

MVH

Vidare så kan man  lägga till att det är ganska sällan en tysk wachtel bidrar till att bredda en svensk avelsbas, då de svenska hundarna i princip utgår från samma linjer som i tyskland.

Publicerat
  • Författare

Hej

Ok, misstänkte att det låg kring 4000 euro, mycket pengar men helt ok förutsatt att det är en hel del jobb nerlagt på hunden tycker jag. Tyskterrier är ett bra alternativ som du säger MKJ, har träffat på både trevliga och tokiga sådana...bla en som skällde ståndskall på 55:ans buss vilket inte slutade särskilt bra. Det där med vildsvin är klurigt, det man önskar sig är väl en hund som har intresse för grisarna, sen verkar det som att det ofta är omständigheter/förarens skicklighet som avgör om det blir en bra grishund.

MVH

Publicerat

Hej,

Jodå, man kan också ställa sig frågan varför jag aldrig skaffat mig en tyskterrier fast jag bevisligen har gott om gris och har så haft i 5-6 år minst. Det är en fråga på en helt annan nivå då jag inte gillar tyskterriers som familjehundar. Har haft den diskussionen här förut och jag väljer helst inte att ha den igen. En Wachtel är ett mer oskrivet kort beträffande grisar och dom är mer slowstarter än andra mer inriktade raser. Få Wachtlar jagar gris på ett bra sett före 2-3 års ålder och många blir det aldrig nåt av då dom är opertunister och väldigt kloka hundar. Så länge det finns sånt som springer undan varför bry sig om muttriga grisar. En terrier tror jag ofta blir triggad av en svårare utmaning som en gris betingar samt att dom för att generalisera lite är tuffare i psyket. Men nu är jag rätt glad i rådjur, hjort och älgjakt också så till det är det en mycket bra partner i en Wachtel, speciellt i marker med mindre såtar.

Sedan finns det ju andra val som spetsar och Kopovs. Min gråhund ställer nog hyfsat men är alldeles för vek för att göra det jobbet som vore optimalt för min lite svåra jaktmark med mycket vass och täta tillhåll. Dessutom tycker jag en ren grishund är för smal för min typ av jakt egentligen.

Är det kaos jag söker lejer jag hellre den tjänsten. ;)

MVH

Publicerat
  • Författare

Hehe, tror vi har samma uppfattning om tyskterriers... Även om grisarna är på stark frammarsch där jag jagar så är de inte vilt nr 1 än så länge. Får jag en wachtel som jagar gris skulle jag bara se det som en bonus.

Vem vet, man kanske blir tvungen att skaffa Kopov/spets om ett par år om ett par år, grisarna ökar dramatiskt och bönderna börjar härskna till rejält på sina håll här i krokarna.

Publicerat

Kan ha fel, men är det inte så att det tyska jaktprovet på wachtel kräver att dom driver i 45min för att få godkänt, kan vara en tanke om man köper sig en vuxen "kortdrivare"

Sedan en annan tanke som har passerat mina få grå är, hur är det med alla kommandon på utlänska vuxna hundar, har jagat med några finska jägare med resp hundar som man vid några lägen behövde kalla in, och jag kan varken finska och hundarna glodde på mig 2 sek för att sedan försvinna in i såten igen.

Publicerat
  • Författare

Vet inte riktigt, men jag har läst mig till att tyskarna gärna vill ha längre drevtider än vad som är brukligt här hemma. Läste en artikel på tyska wachtelklubbens sida om en hundförare som skjutit två vildsvin för sin wachtel efter att ha sökt ett pass och väntat i typ 45 minuter i en såt på 200ha. Inget konstigt med detta iofs men den här gubben förespråkade att wachteln bör användas som "stöberhund", vilket jag tror innebär hund som driver med skall lite längre tider. Någon med mer insikt i tysk jaktkultur kanske kan fylla i mer.

Inkallning på finska verkar lite klurigt..

Publicerat
Kan ha fel, men är det inte så att det tyska jaktprovet på wachtel kräver att dom driver i 45min för att få godkänt, kan vara en tanke om man köper sig en vuxen "kortdrivare"

Låter onäkligen länge, skulle min driva rådjur i 45 minuter fick jag nog hämta honom i nästa kommun!

Däremot ska väl en Wachtel driva tills djuret är ur såten sen om det tar 5 minuter eller 60 minuter är inte det intressanta. Tror detta var det han menade med "stöberhund" men kan ha fel,

mvh

Publicerat
Vet inte riktigt, men jag har läst mig till att tyskarna gärna vill ha längre drevtider än vad som är brukligt här hemma. Läste en artikel på tyska wachtelklubbens sida om en hundförare som skjutit två vildsvin för sin wachtel efter att ha sökt ett pass och väntat i typ 45 minuter i en såt på 200ha. Inget konstigt med detta iofs men den här gubben förespråkade att wachteln bör användas som "stöberhund", vilket jag tror innebär hund som driver med skall lite längre tider. Någon med mer insikt i tysk jaktkultur kanske kan fylla i mer.

Inkallning på finska verkar lite klurigt..

Den ringa erfarenhet ajg har från tyskland är ju att det liksom här skiljer sig en del på var och vem man jagar med. Jag har varit med om precis det du beskriver men även med riktigt små såtar och med wachtlar som driver 1-5 min och med väldigt trånga och kontrollerade sök. Lite som en spaniel nästan.

Det sistnämnda kan ju delvis beror på att man just har små såtar och en del vägar, järnvägar etc.

En liten intressant tanke är ju att man i Sverige tror att wachteln fungerar likadant oavsett vara i landet man jagar.  söder ut med mer  vilt och mindre såtar, så är ju kortare drev och små sök att föredra. Däremot ska man jaga här i de lite mer viltglesa markerna så krävs en annan typ av hund.

Publicerat

Har en Wachtel som kan hålla i....passar mig bra(läs mina marker)

På "träningsmarken" bryter hon när hon passerat mina inspår,enligt mig kanon..

Publicerat
Har en Wachtel som kan hålla i....passar mig bra(läs mina marker)

På "träningsmarken" bryter hon när hon passerat mina inspår,enligt mig kanon..

Hur skiljer hon på dina inspår och dina spår i skogen ?