Publicerat December 4, 200718 yr Jagade toppfågel idag i AC inland. Dåligt med fågel på förmiddagen, vid 10.30 tiden kom en flock orrar och slog i en skogsholme i en contortaplantering. Smög på, såg bara hönor, började smyga runt holmen i skydd i contortan, hade hela tiden fokus på orrarna och stannande då och då upp och kontrollerade nyupptäckta fåglar, bara hönor. Efter ett spaningsstopp när jag ska vidare lyfter jag blicken och får se en BJÖRN lååångsamt gå ifrån mig på ca 15 m i contortan :o. Snodde på en femöring tillbaks till skidorna i språngmarsch. När jag snodde upptäckte jag "idet" bara 10 m ifrån mig, björnen har helt sonika lagt sig i mossan och snöat över. Var så fokuserad på orrarna att jag inte märkte när den reste sig, måste ha rest sig när jag var alldeles inpå eftersom den inte hunnit mer än 20 m från "idet" när jag såg den. Vid skidorna ca 50 m bort kom tankarna, "ska jag stå och krångla med bindningar här inne i spenaten med en björn inpå?" Hela björnens uppsyn var dock så antiaggressiv så jag kände "lugnet" och snodde på mig skidorna och drog därifrån. Hur gick jakten resten av dagen? Jag höll mig stadig på handen och sköt 4 orrar + 1 tjädertupp Det kallar jag jaktdag!
Publicerat December 4, 200718 yr Wow, vilken dag du fått uppleva Grattis Anders Min jaktdag gav inget annat än värkande ben :'(
Publicerat December 4, 200718 yr Haha! Det var en optimal naturupplevlese Du har fått uppleva som är få förunnat. Själv hör jag till den skaran som är lyckligt lottade och ha fått se nalle. Grattis till en god jaktur!
Publicerat December 4, 200718 yr Lysande! Fantastiskt! Gratulerar! Och det måste ha känts skönt att ha sin trogna .222:a med Normas helmantlade 3,2-grammare om Nalle skulle bestämma sig för att käka upp en ;D
Publicerat December 4, 200718 yr :o :o :o Vilken GREJ!!! Att han va vaken än! Verkligen en historia att dra om o om igen GRATTIS!
Publicerat December 4, 200718 yr Oj oj, spännande!! Hade varit mysigt om du tagit stöd på en "bra kulle", som efter ett tag börjat röra på sig....då hade du nog rusat mer än 50 m bakåt :D En otrolig dag verkar du ha haft iaf - och grattis till fåglarna!! ;D
Publicerat December 5, 200718 yr Ja jävlar vilken upplevelse! Det är nog inte många som sett en björn i december!