Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför sönderskjutningar?

Featured Replies

Publicerat

Frågan gäller toppfågelskytte och problemet är att jag fått ett antal sönderskjutningar vid skott på långa håll. Har knappt haft nån sönderskjutning alls på kortare håll. De gånger jag skjuter på längre håll har sönderskjutningarna ökat rejält! Tycker att det borde vara tvärtom? Diskuterade detta med en annan forummedlem och han gissade att det kunde bero på instabilitet, lägre rotation hos kulan vid längre håll vilket jag tycker låter vettigt. Finns fler förklaringar?

Det handlar om 6,5x55 Norma DL 8,4g. vo/900m/s.

Publicerat

Hej,

jag har inget bra svar till dig Jakob, min egen erfarenhet av toppfågeljakt är begränsad och jag har endast jagat med helmantel eller Lapua Scenar.

Däremot är det fel att kulan skulle vara instabilare på längre håll än vad den är på korta håll. I själva verket är det precis tvärtom, många matchkulor som t ex Normas 8.4 gramskula "somnar in" och blir riktigt stabila först på håll över 100m.

Eftersom rotationshastigheten avtar mycket långsammare än vad kulans hastighet mot målet gör kommer kulan i princip att vara mer och mer stabil ju längre den flyger.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej,

jag har inget bra svar till dig Jakob, min egen erfarenhet av toppfågeljakt är begränsad och jag har endast jagat med helmantel eller Lapua Scenar.

Däremot är det fel att kulan skulle vara instabilare på längre håll än vad den är på korta håll. I själva verket är det precis tvärtom, många matchkulor som t ex Normas 8.4 gramskula "somnar in" och blir riktigt stabila först på håll över 100m.

Eftersom rotationshastigheten avtar mycket långsammare än vad kulans hastighet mot målet gör kommer kulan i princip att vara mer och mer stabil ju längre den flyger.

MVH

Henrik

Tack för svaret! Ja det är lite märkligt det här, kan ju vara slumpen som spelat in men jag tycker att fenomenet är ganska tydligt. Har skjutit tjäder med denna kula och laddning ner till 30 meter utan att få någon sönderskjutning men även där kan ju slumpen spela roll. Om det nu är ett mönster och ingen slump så måste det ju finnas någon förklaring?

Publicerat

Tja jag tror att detta är ett lysande exempel att teori och praktik inte alltid stämmer. Jag diskuterade detta med en som varit i USA och jagat hjort med sådana som skjuter på extrema håll och där var det ett känt problem att kulorna var instabila och tumlade direkt vid träff. Helt ansvarslöst skytte man bedrev där då håll under 500 yards ansågs kort >:(

Publicerat

en spontan teori från mig är att kulan lättare wobblar i djurkroppen vid den lägre hastigheten?

Publicerat

Jag skjuter toppfågel med en rapp kula som gör 990m/s, lapua scenar 8 gram. Hittills i år ca 20 fällda. Avstånden hittills har varierat mellan 60 - 300m och så länge som kulan tagit ovanför bröstbenet har fågeln varit helt oskadad. Har kulan träffat ben eller om fågeln suttit nere i grenverket har resultatet varierat från 5 krona till att nästan kassera hela fågeln. Avgörande är vad som händer med kulan vid träff och just före. Tar den i någonting så att den hinner börja välta så blir resultatet katastrofalt. Går den genom lungorna mellan alla hårda ben så har jag haft svårt att se kulhålet.

Publicerat
  • Författare
Jag skjuter toppfågel med en rapp kula som gör 990m/s, lapua scenar 8 gram. Hittills i år ca 20 fällda. Avstånden hittills har varierat mellan 60 - 300m och så länge som kulan tagit ovanför bröstbenet har fågeln varit helt oskadad. Har kulan träffat ben eller om fågeln suttit nere i grenverket har resultatet varierat från 5 krona till att nästan kassera hela fågeln. Avgörande är vad som händer med kulan vid träff och just före. Tar den i någonting så att den hinner börja välta så blir resultatet katastrofalt. Går den genom lungorna mellan alla hårda ben så har jag haft svårt att se kulhålet.

Helt rätt men problemet är inte ben eller kvistträff utan omotiverade sprängningar på håll över 200 meter. Alltså mer sprängningar på håll över 200 än under 200. Det borde efter allt jag lärt mig och tidigare erfarenheter vara tvärtom, men med denna kula och laddning har jag upplevt detta fenomen.

Publicerat

Efter lite konsultationer så har jag fått indikationer på att Normas 130 grainare är ojämn i skottverkan. Det är ju en kula som är avsedd  att skjuta tätt och flackt men inte för att expandera.

Min kontakt hade provat både att trimma meplaten för en jämnare skottverkan och att skeda den men har numera gått över till 123 grains Scenar med bra resultat.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Efter lite konsultationer så har jag fått indikationer på att Normas 130 grainare är ojämn i skottverkan. Det är ju en kula som är avsedd  att skjuta tätt och flackt men inte för att expandera.

Min kontakt hade provat både att trimma meplaten för en jämnare skottverkan och att skeda den men har numera gått över till 123 grains Scenar med bra resultat.

MVH

Henrik

Det var intressant att höra. Tack för det svaret! Skönt att det inte bara är jag som haft problemet iallafall.

Publicerat

Själv använder jag BARA 8grams scenar i min 6.5... och det med mycket bra resultat. ( klart någon har fått lite extra stryk ) men bättre det en att man inte hittar fågeln...

Publicerat
  • Författare
Själv använder jag BARA 8grams scenar i min 6.5... och det med mycket bra resultat. ( klart någon har fått lite extra stryk ) men bättre det en att man inte hittar fågeln...

Ja 8 grams scenaren är bra, har använt både 7, 8  och 9 grammarna. Fastnade mest för 7 grammaren och använde den i rätt många år. Tycker scenar fabriksammo blivit lite för dyr och efter vad jag ser har den inga fördelar gentemot DL. Inte fler skärare och sammantaget inte fler sönderskjutningar. Tycker alla scenar tenderar att skjuta sönder lite mer än DL. Iaf i min bössa.

Hade en skärare idag förresten, men jag hittade den 80-100 meter bort.

• 2 weeks later...
Publicerat

har också börjat använda normas DL kula och jag tycker den funkar mycket bättre än scenar.

Publicerat
  • Författare
har också börjat använda normas DL kula och jag tycker den funkar mycket bättre än scenar.

Kul att höra! Limmar du? Hur upplever du köttförstöring?

Publicerat
Kul att höra! Limmar du? Hur upplever du köttförstöring?

limmar ej och köttförstöring blir det bara vid benträff, laddar till ca 865m/s

Publicerat

kompisen ligger på ca 900ms med sin och jag har inte hört att den skjuter sönder

och han kan skjuta på låååånga håll

samme

Publicerat
kompisen ligger på ca 900ms med sin och jag har inte hört att den skjuter sönder

och han kan skjuta på låååånga håll

samme

det som är tricket tycker jag är att den även funkar på lite kortare håll.

Publicerat
  • Författare

Ja, jag skjuter ju med fabriksladdningen på 900 och har skjutit några fåglar för hunden på korthåll 30-40n m och en hel del andra korta (i toppjakssammanhang) avstånd. Det är inte där problemen varit utan på längre håll. Kanske är min bössa som gör det?

Samme: Har han aldrig haft sönderskjutningar? Vad för vapen?

Publicerat

han har en cg 1900 sporter med en jätte kikare och benstöd mm

och han laddar sina skott till 900ms

det kan ju vara att du har någon kvist i vägen  som du inte ser på längre håll?

mvh ,samme

Publicerat
  • Författare
han har en cg 1900 sporter med en jätte kikare och benstöd mm

och han laddar sina skott till 900ms

det kan ju vara att du har någon kvist i vägen  som du inte ser på längre håll?

mvh ,samme

Näe inga kvistar, handlar kanske om räffelstigning eller nåt? Men det är inte jätteofta, kanske var tionde fågel och främst på långa håll.