Publicerat Juli 11, 200520 yr Jag har märkt nu vid mitt mekande att slutstycket i min HvaM98 i 9,3x62 går bättre i min HvaM98 i 8x57js och vise versa. Hur pass inpassade är slutstyckena i dessa bössor eller går det utmärkt att byta?
Publicerat Juli 11, 200520 yr Slutstycken är ju alltid "inslipade" genom flitig användning eller hos smed just med det nummerriktiga låset som slutstycxket sitter i. Den samma gäller låsavstånden som är inställda mot det slutsycket/stötbotten som hör till låset. Därför är det inte att rekommendera att byta slustycke mellan olika bössor. Detta med förusättning att låsning sker i lådan. Låsavståndet kan ändras liksom förmågan att låsa kan förändras med taskig precision och hylsbrott som följd. Sker låsning däremot inne i pipan som i Sauer, är situationen annan. Den typen av konstuktion är nästan okänslig för byte av slutstycke, precis som för byte av pipa, som i grund och botten är precis samma sak som man hade bytt slutstycke. En ny inskjutning behöver kanske göras och därefter är det bara och skjuta som vanligt.
Publicerat Juli 12, 200520 yr Det går at byta om man kontrollerar låsavståndet med tolkar, gör man inte det riskerar headspace att gå utanför tolerans. Inte sällan är slutstycken rätt uselt inpassade och det är inget förvånande fel slutstycke känns bättre. Skall du byta så vore det därtill god ide att tillse att klackarna låser någorlunda jämnt. MVH Håkan
Publicerat Juli 12, 200520 yr Författare Okej, Tack för svaren. Nästa fråga blir då var jag kan få tag i tolkar till 9,3x62 och 8x57js,är det sådana som man kallar Go och No Go och helt enkelt ser ut som två klickpatroner?
Publicerat Juli 12, 200520 yr Enklaste borde vara att åka in till Mattias tyreforss och be honom tolka bössorna till dig medan du väntar. Tror inte han lånar ut dem. Vi brukar köpa våra från JGS. Men det är ganska dyra prylar så det finns ingen anledning för dig att köpa dem själv. MVH Håkan
Publicerat Juli 12, 200520 yr Författare Okej, ska kolla med Mattias om han jobbar, har bara 15min dit. Vad säger du om det här annars Håkan? Gjorde ett litet prov ikväll bestående av att jag stansade ut små runda bitar av bakplåtspapper med exakt passform motsvarande bakplanet på en 9,3x62 patron. Började med att lägga en på orginalslutstyckets stötbotten satte dit en ptr och stängde i låset,fortsatte så tills jag var uppe i 7st bakplåtspapper mellan stötbottnen och hylsan,då gick det inte att stänga slutstycket. Bytte till 8x57:ans slutstycke och gjorde om proceduren och samma sak hände,när jag kom till papper nummer 7 så gick inte slutstycket att stänga. Bägge slutstyckena "stannade" på samma ställe. Går det att dra några slutsatser av det här eller är det värdelöst?
Publicerat Juli 13, 200520 yr Jag litar inte på fabrikspatroner som tolkar. Men det verkar ju som om det skulle gå bra att byta slutstycken. Har du kollat bärigheten på klackarna? Sota klackarna och se hur mycket sot som finns kvar efter att ha stängt mekanismen. MVH Håkan
Publicerat Juli 13, 200520 yr Sota klackarna och se hur mycket sot som finns kvar efter att ha stängt mekanismen. elda lite på en vinkork med tändare så får du sot till klackrna
Publicerat Juli 13, 200520 yr Författare Tack för tipset om vinkorken Linus. Har nu sotat klackarna på bägge slutstyckena och dom bär ungefär lika bra eller dåligt :-på orginalslutstycket är ungefär 50%av sotet borta och ungefär samma på 8x57:ans,skillnaden består i att på orginalslutstycket är sotet borta på halva klackarnas fulla bredd medans det på 8x57.ans slutstycke är borta efter hela klackarnas fulla längd men bara halva bredden(hoppas ni förstår :-)
Publicerat Juli 13, 200520 yr vinkorks trixet är också mycket bra till ansiktmaskering om man inte tycker om ansiktsmask