Publicerat December 6, 200718 yr Ni som skjuter mkt svin på åtel. Vad väger dessa svin ? Om ni vill svara så lägg vikten i ett spann tex. 30 - 50 kg eller vad det nu kan vara
Publicerat December 6, 200718 yr Hej, Då vi börjar åtla först i Oktober är det sådana vikter du får här. Vi har skjutit mycket pyamasgrisar i grödan också men de är mest för som skrämselpropaganda och där har jag inga vikter. Hitills är 12 grisar skjutna på åtel sedan 1/10, alla är årsgrisar och har legat på viker mellan 18 och 33 kg slaktvikt så här långt. Min galt på 70+ är den hitills största i år och utav 22 skjutna är endast 3 vuxna djur. Så föryngringen är det inget fel på. MVH
Publicerat December 6, 200718 yr På vår mark iår är det två fällda, slaktvikt gissningsvis 22 resp 35 kanske.. Förra året minns jag inte men den största vi skjutit var en fjoling som jag sköt på uppskattningsvis 40-45 kg slaktad kanske.. Mvh!
Publicerat December 6, 200718 yr Eftersom vi inte har gris här uppe så skriver jag detta bara för att lägga mig i lite :-*
Publicerat December 9, 200718 yr Författare Tack till er som svarat hitills . Hoppas dock på lite fler svar.
Publicerat December 26, 200718 yr Mycket på åtel kan jag inte påstå... har skjutit sex på åtel här i Vendel. En rödgris (senaste) och fem vuxna. I samtliga fall i skymningen, dvs jag har inte suttit natten igenom. Gissar på 35-60 kg slaktvikt. Alla utom en är skjutna ur blandade familjegrupper, där jag knipit ett mellanstort djur.
Publicerat December 26, 200718 yr Författare Mycket på åtel kan jag inte påstå... har skjutit sex på åtel här i Vendel. En rödgris (senaste) och fem vuxna. I samtliga fall i skymningen, dvs jag har inte suttit natten igenom. Gissar på 35-60 kg slaktvikt. Alla utom en är skjutna ur blandade familjegrupper, där jag knipit ett mellanstort djur.Tack för svaret. Inte många men 6 fler än mig
Publicerat December 27, 200718 yr Har skjutit några hundra svin på åteldrevjakt och 90% av dom har vägt mellan 30-60 levande vikt
Publicerat December 28, 200718 yr Har skjutit några hundra svin Bor och jagar i det vilttäta skåne så det är inte konstigt