Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolla in den här.............

Featured Replies

Publicerat

Bössan är en Armalite AR-50 och kalibern 50 BMG (12.7x99mm). Kalibern är godkänd för jakt i Sverige :)

ar50.jpg

300px-Rifle_cartridge_comparison.jpg

Publicerat

Den där jättekalibern måste vara tänkt till Dinosaurius :o

Skulle vara kul att få testa en sån bössa. Det grovaste jag har skjutit med är 30-06.

Publicerat

från vänster:50bmg,300win mag,308win,7,62x39russian,223rem å 22lr  :)

om jag inte minns fel så sköt 50bmgn 500grain kula i drygt 900m/s.med kärna av volframkarbin så är den pansarbrytande på över 1000m :P

Publicerat

Kunde han inte sålt bössan i stället... :( Får nog beställa en .50 från McMillan istället...

Publicerat
från vänster:50bmg,300win mag,308win,7,62x39russian,223rem å 22lr   :)

om jag inte minns fel så sköt 50bmgn 500grain kula i drygt 900m/s.med kärna av volframkarbin så är den pansarbrytande på över 1000m :P

650 grain (42,1 g) i ca 920 m/s

800 grain (51,8 g) i ca 810 m/s

900 grain (58,3 g) i ca 770 m/s

Skulle vara kul att provskjuta, inte att äga dock :P

Publicerat

Tja,

Ska till USA efter årskiftet, VD:n för firman jag jobbar för tävlar i 1000 yards skytte med .50bmg, ska pröva hans rigg när jag är där....

Han påstår att det inte är dyrt, de köper krut från återvunnen arme ammo, kulor för under en dollar styck och hylsor en gångs skjutna från armen.

Ska lägga upp en rapport.

mvh

Dard

Publicerat
Bössan är en Armalite AR-50 och kalibern 50 BMG (12.7x99mm). Kalibern är godkänd för jakt i Sverige :)

ar50.jpg

300px-Rifle_cartridge_comparison.jpg

Perfekt för räv vak!....  ;D ;D ;D.... ;)

MVh

Publicerat

Har länge varit ganska sugen på en sådan. Suverän vakbössa oavsett avstånd.. :) Och med dollarna i en behaglig kurs så kanske det är nu man ska slå till.. Såg McMillans standard .50 låg på runt 6500 dollar.. Det kan du ju vara värt.. :D

Publicerat

Annars kanske en granatkastare skulle kunna vara något vid vakjakterna. Då behöver man ju inte ens träffa vitala delar på långa håll,räcker förmodligen med en träff i närheten,typ halvmiss....

Publicerat

Hej. jag har lite svårt att se i vilket jaktligt samband den pjäsen skulle kännas vettig. Dessutom är det väldigt svårt att få licens på 50 BMG i vårt avlånga land.

Jag sköt en hel del 50 BMG på den tiden när man bar uniform på arbetet men jag kan trots det inte säga att jag är särskilt tänd på den kalibern.

Som en liten anekdot kan jag berätta att på den tiden det begav sig hade jag en kollega som sökte och fick jaktlicens på en McMillan 50 BMG men eftersom det bara fanns helmantel att tillgå på den tiden så fick den bara användas vid jakt på vilt i klass 3 och 4  ;D ;D

Däremot sköt vi den en del på skjutvallen och det var en omtumlande upplevelse, som en kanadensisk prickskytt uttryckte det "It's like someone is taking a shot on the back of your head with a hockey stick" 8)

MVH

Henrik

Publicerat

Jag skulle inte ha det minsta emot att få provskjuta på 1000m med en sån där rigg bara för att se vad man klarar av att hålla för träffbilder. Men till jakt, Nej tack! Finns inget vilt på jorden som man behöver använda en ammunition som är avsedd till tung kulspruta.

Publicerat

Jenkaren berättade att de har tio minuter på sig för att skjuta in sig och sedan en begränsad tid för tävlingsskotten, minns inte hur länge dock. Han visade lite filmer från den nationella finalen då han var över här och hälsade på på kontoret.

Ska bli riktigt kul att pröva den riggen på tavla.

mvh

Dard