Publicerat December 7, 200718 yr Hej ! Vi har en värmländsk genomgångsfälla i vårat jaktlag. Har haft den gillrad sedan 1:a augusti med klent resultat. Endast 1 räv o 2 grävlingar hittills har det blivit. Förra året ungefär lika resultat. Jag vet att det finns mycket räv i området men det verkar som dom skyggar för fällan. Man ser ju massor av spår i närheten av den. Har någon upplevt det samma med den här fälltypen ? Ska man köra med någon annan typ av fälla ? : Eller är det bara att gilla läget ? Micke
Publicerat December 7, 200718 yr Hej ! Vi har en värmländsk genomgångsfälla i vårat jaktlag. Har haft den gillrad sedan 1:a augusti med klent resultat. Endast 1 räv o 2 grävlingar hittills har det blivit. Förra året ungefär lika resultat. Jag vet att det finns mycket räv i området men det verkar som dom skyggar för fällan. Man ser ju massor av spår i närheten av den. Har någon upplevt det samma med den här fälltypen ? Ska man köra med någon annan typ av fälla ? : Eller är det bara att gilla läget ? Micke Tyvärr...så är det så det oftast är....det finns ingen bättre fälla än denna för räv...så det är bara att gilla läget.Det är nästan hopplöst svårt att få friska fullvuxna rävar i fällor...så är det bara. :-
Publicerat December 7, 200718 yr Ok. Tack för svaret. Misstänkte nästan att det låg till på det viset. Det är nog vakjakt som gäller om det ska bli nåt resultat.
Publicerat December 18, 200718 yr Du skulle nog testa lockjakt på räv. Det är sjukt effektivt. Har skjutit 6 på det viset i år. Raka motsatsen till vaktjakt, förvisso, men det är rätt kul och som sagt - man får bort en del räv från marken!
Publicerat December 18, 200718 yr BäckaBengtson ! Vilken lockpipa anväder du? Hur gör du när du lockar ? Sitter du vid en åtel eller sätter du dig bara där rävarna drar förbi ?
Publicerat December 18, 200718 yr Vilken pipa du använder är obetydligt. Detta är det konstiga i kråksången.. Mickel är ju på alla sätt svår att överlista och den som stått på rävpass med en stövare efter räven vet ju hur mycket man kan vifta på armarna där, innan det är kört för den dagen... Men, ser du, här har du ett djur som är ännu okänsligare än älg när det gäller ljudets kvalité. Mina högst personliga tyckanden (jag är ju ingen expert precis med 6 lockrävar i bagaget..): Hellre för ljusa läten än för mörka. Lid. Var inte rädd för att skämma ut dig inför grannar och jaktkamrater. Ljudet skall vara liiidande! Typ barngråt. Jag väntar alltid en stund när jag intagit passet - för att "ställa in öronen".. Höra tystnaden. Sen drar du på! Gnäll i 10-20 sekunder - kolla klockan för det känns som en evighet - och vänta i några minuter, sen kör du igen. Pausen brukar väl bli 3-5 minuter, även här för att få tillbaka lite hörsel, och för att inte räven skall gå rakt på dig. Han skall inte veta exakt vart du är, för då blir det inga lätta skott. Sitt aldrig vid en åtel! Där jagar vi ju med lugnet som främsta vapen! Där rävarna drar förbi... Ja du. Jag lovar dig att finns det någon räv i markerna så hör de dig... Det är inga muspip vi pratar om, utan lidande "vrål". Skillnaden på flip eller flop är enligt mig - Platsen! och Vinden! Du Är åteln. Det är Din lukt räven skall leta upp! Räven går aldrig i livet fram till ljudet om han inte har fått klartecken från sin näsa, så hela grejen men lockjakt på räv är att knäppa honom Innan han får dina odörer i luktorganen. Så, en öppen plats med en stabil vind i ryggen - "fladdrande" vindar verkar helt omöjliga att locka i, det ska bara "dra" lite bakifrån dig. Tänk dig att du lägger ut ett så smalt luktspår som möjligt över hygget/gärdet där du vill se räven. Ju större plats du jagar över, ju fler rävar kommer du att få fram på lock - men skotthållen ökar också fort! Personligen är jag inte karl nog att skjuta på ett mål stort som en räv på mer än 100 m, och då vill jag ha en fin bredsida... Det är här som effektiviteten skiljer på lockjägare. Hade jag skjutit på 150m och på en räv rakt framifrån med gott samvete, så hade jag - om hela världen vore underbar, och jag haft målsökande projektiler - haft minst tre gånger så många rävar på tork nu. Räven är ett fint, fantastiskt djur. En värdig motståndare i markerna. I alla fall jag behandlar den med respekt och slänger inte i väg skott som om det vore en näbbmus. Jag skjuter räven med 22WMR, för jag tar vara på varje vilt jag nedlägger. Lycka till!
Publicerat December 18, 200718 yr Respekt BäckaBengtson ! Det gillar jag att höra, även räven förtjänar ett SÄKERT och ETISKT skott. Den finns som sagt kvar i markerna och det kommer fler tillfällen till skott. //Roggman66
Publicerat December 18, 200718 yr Respekt BäckaBengtson ! Det gillar jag att höra, även räven förtjänar ett SÄKERT och ETISKT skott. Den finns som sagt kvar i markerna och det kommer fler tillfällen till skott.//Roggman66 Instämmer helt och fullt med Roggman
Publicerat December 19, 200718 yr BeckaBängtson !!!! Det var förbanne mig det finaste jag hört sen konfirmationen. Skämt o sido. Nu fick jag lite o tänka på alltså inget lock vid åteln. Vi har ju en ganska öppen plats med åkrar precis utanför byn där gatlyktornas sken hjälper till lite när mörkret lagt sig. Det borde ju vara perfekt. Och räv finns det ju. Då är det bara att sätta sig med bra kulfång o pipa på då. Tackar för ett uttömmande svar. God jul på er alla forumister. ;D ;D Micke
Publicerat December 21, 200718 yr Räven är ett fint, fantastiskt djur. En värdig motståndare i markerna. I alla fall jag behandlar den med respekt och slänger inte i väg skott som om det vore en näbbmus. Lycka till! Gillas!... ;D ;D me dom orden vann du min respekt!.. Tack Broder!.. ;D Mvh