Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgolycka X 2.. 0612-0712

Featured Replies

Publicerat

Skit också är rätt stressad nu o får försöka skriva nån längre berättelse senare i helgen.

Blev utringd i går kväll som andra o tredje ekipage på en älgolycka sent igår kväll.

Det gick käpprakt åt h-vete.

Kom hem efter 01.00.

Ny olycka i morse med vuxet djur.

Fick till ett ståndskall i 1,5 timme o så var de ko o kalv.

Kon påkörd o bakbenet av, kalven mycket liten o en märklig knöl på ena leden fram.

Fällde båda med lite tur.

Ni får hålla till godo med dehär så länge.

Tyvärr så fattade inte polaren hur min kamera fungerar annars så hade vi haft en film på mig, kalv o ko o hund i samma bild fram till 2 skott i kon, ett i bröstet o ett i nacken..

dec48.jpg

http://www.niklasaren.se/film/dec53.wmv

Trevlig helg!

//NS

Publicerat

Väntar på storyn, särskilt den första. :o ???

Publicerat
  • Författare

Hinner med ett par bilder till..

Här är kon

dec42.jpg

Den pyttelilla kalven.

dec49.jpg

Klavens framben..

dec46.jpg

Publicerat

Jösses så liten kalv :o

Publicerat
  • Författare

Jaha!

Fick lite tid över inatt så jag plitade ner storyn.

De blev lååångt som vanligt men så svårt o låta bli..

Klocka när mycket så ni får ursäkta om jag uttrycker mig knasigt..

I Torsdags morse var de ju ett påkört rådjur som förmodligen var hyfsat friskt.

Framåt 21 så ringer ett par killar som var ute på en älgolycka.

Mycket rutinerad ståndhund misslyckades totalt att spåra, även försök med den lös gick inte.

Frågade frugan lite snällt om det var Ok o dra iväg igen..

Ja här gör du ju ingen nytta ändå! fick jag till svar...

Ok! jag åker o hämtar en annan jycke o tar med min wachteln oxå.

Älghår i diket hade de hittat o vart älgen gått ner var oxå klarlagt.

Intryckt vindruta på bilen, vuxen älg varit uppe på motorhuven, kanat ner o legat o sprattlat på vägen men kommit upp omgående o sprungit iväg åt det håll vi gick in. 

Regnat hade de gjort och gjorde mest hela tiden.

Tog karelaren i spårlina o så markerade han tydligt spåret o vi  gick iväg.

Kom fram till samma ställe där föregående hund brutit o 40 m längre fram så blev allt helt knas med karelaren.

Totalt ointresse. Lyfter på benet o luktar på den andre jycken skit osv.

Fattade nada, men vi slog iallafall flera ringar o hittade en j-kla massa älgspår överallt både efter vuxna o kalv.

Troligen har älgarna varit i området en längre tid.

Beslöt bryta o vi gick tillbaka till bilen, plockade ut min byracka o å tog vi o provade med henne o karelaren i koppel.

Gick även i fel kant o kontrollerade så vi inte var på fel sida.

Wachteln markerade likadant som de andra 2 jyckarna o spårade fram till samma ställe men redde ut det hela o vi kom en bit till.

Marken var vattensjuk direkt från vägen men nu kom vi in i ett STORT översvämmat området.

Från 5 cm o ända upp till halva låret ibland, troligen dike där iofs.

I detta vatten land så tappade tiken spåret och vi lyckades inte komma vidare

Vet att detta område sträcker sig några km och så slutar det så småningom i en sjö.

Släppte karelaren som sista utväg men han hittade inget som var intressant.

Totalt lullade Vi bortåt 5 km, ena kilen hade GPS Astro nånting o hade koll på´t.

Ja självklart var det inte 5 km i spåret…

Jag kunde inte göra så mycket mer o vi var överens om o bryta.

Det man ev kan skylla misslyckandet på i detta läge känns som bristande hundmaterial o då syftar jag på alla 3...tyvärr.

Vittring o sånt späs naturligtvis ut av regnet o med vatten överallt så var det mer än vad min tik fixade.

O så nu Fredag morgon ringer en av killarna i gruppen, vuxen älg påkörd i andra änden av kommunen.

Hämtar polarns karelare igen (killen var i stan o shoppade med frun) och tog givetvis med min i tik i bilen oxå!

Hittade platsen, parkerade och satte ut varningsskyltar.

Bilen ska ha bärgats från platsen och älgen ska ha gått öster ut enl förare o polis.

Hittade lätt vart älgen ramlat ner i diket men där var oxå tydliga spår upp ur diket o på andra sidan vägen väster ut.

klart vuxen älg o brottom har den haft oxå.

Inga kalvslag i väggrenen öster ut fans inga spår alls.

Hade egentligen velat vara 2 om dehär en som hållit ståndhund i koppel i jag med tiken i lina men det var inget o göra åt nu.

Tog karelaren i spårlina med lånad knut eden pejl på oxå.

Jäkla vilken skillnad de var på spårintresset idag.

Hyfsat lätt o få kvittering att jycken höll spåret för älgen hade haft bråttom ordentligt.

Efter sådär 400 m så ser jag lite hastigt att de var samla mycket spår uppe på en liten knutte.

Jycken drog ordentligt i lina så jag beslöt o koppla loss o hoppas på det bästa.

Undersökte alldrig legan/ståndplatsen på kullen...dumt nog.

Efter 5-10 min så hör jag ståndskall en bit bort och gick lite långsamt mot skallet.

Missbedömde avståndet rejält, kom fram så jag såg en asfalt väg framför mig o fick för mig att det var vägen jag gått in från.

J-klar måste se till så hunden inte blir påkörd o så gick jag upp på vägen.

Det var som väl var en mindre trafikerad stickväg o nu fick jag se svansen på hunden 70 m in i tallet.

Gick ner på knä o såg 20 cm av några älgben.

Tog sikte där jag tänkte mig bröstet, då börjar djuret röra sig och jag kan svagt se som en skugga av kroppen på älgen.

Följer med o ska precis kröka fingret, rent håll?.. sällan varit så mycket skog ivägen..då ser jag en liten kalv komma några m bakom.

Håller inne skottet o vet inte riktigt vad jag ska göra.

Ekipaget drar iväg några hundratal m o så blir det fast igen.

Kunde inte se om den vuxna var skadad o kalven verkade frisk.

Ringer upp sambandscentralen o försöker ta reda på mer ang olyckan med de har inget noterat om fler älgar.

Förklarar att jag tror det är kon som är påkörd o hör med dem hur jag ska göra.

Nja.. jag är ny här svara killen på stationen, och jag vet inte så noga.   

Ähh.. vi skiter i det så länge, sa jag.

Ska försöka få tag på de som har jakten istället.

Ringer upp ägaren till karelaren, han var nu på väg hemåt och älgarna stod förmodligen på deras mark o där var fri kalvavskjutning.

Efter en stund så är han på plats. Vi åker runt för o komma i rätt vind men det är bökigt.

vinden snurrar nått förskräckligt. 

Vi tar oss in o ser kalven 30 m bort men kan inte se kon.

Kalven ser frisk ut o polaren är osäker på om vi är på ett b-licensområde eller på deras.

Vi båda tänker inte på att kalven är så extremt liten, inget o jämföra med, varken hund eller ko syns.

Kon måste ligga ner, kalven betar o drar sig undan åt vänster.

Ser jycken skälla i riktning mot kalven men det måste var den liggande kon.

Då reser sig kon upp och vi kan tydigt se att den är skadad, skakig i rörelserna.

tydligt att den har ont.

Hunskrället gapar på men står snett bakom arslet på kon.

Blir stående med bössan till axeln i flera minuter o inget ändras.

Kon blänger o jycken skäller från samma plats.

Tar upp min kamera o ger till kompisen som tyvärr inte fick igång den.

Kon tar ett steg o hunden hoppar iväg 5-8 m åt höger o jag skjuter direkt i bröstet på kon.

Hände absolut ingenting... inte en reaktion på skottet eller träffen.

Ryckte inte ens till, höll direkt i halsen o gav henne en oryx till med bättre resultat denna gång.

Fick tillbaka min kamera o så blev det en lite filmsnutt när vi går fram.

Låter kanske lite stirrigt med inkallning av hund o så men hundägaren tyckte att älgen blinkade o ville avfånga utan att hunden var precis intill men kon var redan död.

Vi letade upp vägen och konstaterade att det var på "rätt" mark

alltså var kalven skjutbar inget att fundera på.

Vi hade ändå stått o pratat, ringt i mobil osv där kon låg och när vi gick upp till vägen 150 m bort.

Nedanför slänten där vi kommit in åp ståndet o det hållet kalven gått var det storstammig skog.

Bestämde mig att smyga efter och försöka få kontakt med kalven.

Gick hur bra som, såg den i ett litet kärr 70 m fram o så blev jag av med 2 skott till.

Kanske lite onödigt o skjuta 2 skott men jag var rätt trött på å leta älgar vid de här laget...

Kom hem allt för sent o hade lovat lilla frun o fixa en del hemma inför lördagens kalas..

O så började jag jobbet o ska jobba till 10 lördag morgon..

Hmm undra hur mycket man kan ha på minuskontot...

Har svårt att tro jag hinner komma på plus innan Augusti 2008...

Tips någon??   

Publicerat

Enligt valutan här hemma så brukar man kunna väga upp sådant med att skicka henne ngn vecka på solsemester.  Håll koll på restresor i april! :D

Publicerat
  • Författare
Enligt valutan här hemma så brukar man kunna väga upp sådant med att skicka henne ngn vecka på solsemester.  Håll koll på restresor i april! :D

Jo planen var o ta hela familjen på en resa nu när lilla frun fyller 40 men det sket sig ekonomiskt när tiksrället bara fick 3 valpar... En tyvärr med hjärtfel, en fick hanhundsägaren o en blev såld.

Inge vidare ekonomi i den kullen... ::)

Så nu sitter jag dessutom långt in på fel sida "nollan" o vet inte vad jag ska ge tanten när hon fyller 40 den 20:de...

Jösses så liten kalv :o

Jo.

Var inte med o flådde med man kunde se skuggan av handen genom reven enl killarna...

Fanns inte mer än senor o ben på hela kalven.

Skinnet brast tom när de drog av det.

Troligen har skadan i knät som nu var utläkt och fungerade utan men gjort att kalven kanske haft svårt att dia o hänga med kon i sommar.

Ev sent född oxå, var gott om röda håstrå i pälsen.

Tveksamt om den ska ätas.

Rätt intressant att 2 gubbs kan stå o studera kalven på mindre än 35 m o inte reflektera över hur liten den var.

Men foucus låg givetvis på att upptäcka kon.

När jag fick se den efteråt innan jag fällde den så slog det mig direkt att den var extremt liten.

Publicerat

Plus & minuskonto, av någon anledning så belastar man det senare lite för ofta och vet inte riktigt vad man ska hitta på för att komma på plus, men jag känner att det behövs inte så jättemycket då det som är belastningen vad gäller minuskontot är min egna frånvaro och den tar jag gott och väl igen i veckor och under icke jakttid.

Sen är mina intressen dessa och det visste madame om även om hon tror att kött kommer ur frigolitpaket på ica ibland, då blänger jag surt och det räcker numera.

Den där 40 årsdagen kommer som ett litet gissel, den bör du hitta på något till och goda råd när det gäller sådana jippon är jag ganska dålig på fråga min sambo ;D ett eftersök mitt i natten är väl inte att tänka på ::) solsemester låter inte så dumt. Annars sträcker sig min fantasi till smycken, har en gammal kollega som öppnat guldsmedsaffär inte långt härifrån, brukar shoppa av honom, har jag berättat att jag köpte likadana örhängen 2 år i rad i julklapp, mest pinsamma var att hon hade fjolårets modell på sig också ;D

Publicerat
  • Författare

Jaha så var det tjafs som vanligt... >:(

Nu går ryktet att polarn o deras lag försökt "stjäla" älgkon.

Den ska delas mellan marken där den påkörts o där den fällts vilket iofs är riktigt har jag för mig.

Men att få höra ryktet om att älgkon skulle fällts öster om vägen för det var det hållet skulle den gått enl polisen o förare.

Inte så lätt o flytta på en älgko av den storleken på 3 man, över 2 asfaltväger isåfall.. brodern kom oxå o hjälpte till o få ut dem.. Suck!

Sen att vi tog ur och brodern hjälpte till o lasta o köra med egen bil och släp till slakt och polarn som flådde, grovstyckade o så mina 3-4 timmar det är det ingen som är tacksam för... 

Ingen i polarens jaktlag eller det andra laget har gjort ett smack annat än åkt till vårt slakthus för o kolla att vi inte ljuger eller nått..

Men det förvånar mig iofs inte längre hur folk resonerar eller beter sig...

Jag känner att jag gjort min del korekt o skiter faktiskt i vad folk tror..  :-*

Publicerat

>:( blit offta tjaffs när de gäller kött!... vissa ska bara sitta hemma å hämta "sitt". fast dom inte gjort ett skit!..

finns regler för hur de ska delas!.. och i slut änden så är det polisen som bestämmer över Statens vilt!.. hoppas du får allt!..  ;D ;D ;D ;D

MVh

Publicerat

Det finns alltid idioter

Publicerat
  • Författare

Lite värdelöst vetande.. ;)

Slaktvikten på kalven var 22 kilo... :o

Den gick till rävåtel.