Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teoretiskt prov för tävlingsskyttar?

Featured Replies

Publicerat

Fick igår veta att det krävs ett teoretiskt/praktiskt prov för tävlingsskytte vid viltmål och och lerduveskytte. Någon som kan svara på vad det är och vad det innebär och om det stämmer. ???

Publicerat

Jo det stämmer med teoribiten för lerduvor,vet däremot inte om viltmålsskyttarna har något praktiskt.

Jämför det med golfens green card, det är visst ganska lätta frågor om handhavande,säkerhetm,m.

Du måste ha det för att kunna skjuta större tävlingar som ll-kval,sm-kval m,m,har inte hört att dom kräver det för mindre tävlingar på klubbnivå.

• 3 months later...
Publicerat

Dessa grenar ligger under sportskytteförbundet

För att tävla där krävs tävlingslicens ,  men Teoretiskt prov ?

Kolla med kansliet

• 3 weeks later...
Publicerat

Vet inte hur Ni har det i Sverige, men i Ert östar grannland finns något som heter "domarkort".

M.a.o måste alla som deltar i nationella tävlingar som ligger under sportskytteförbundet gå en domarkurs/teoretiskt prov, eftersom man mellan serierna själv agerar domare. Utan giltigt domarkort får man inte ens anmäla sig...

Gissar att även Ni i Sverige har nåt liknande eller? åtminstone för dom som tävlar internationellt...  ??? ???

Publicerat

jag tog för ett par år sedan "Gevärsskyttekortet" för att få tävla men Korthåll (22LR) och bana/fält (6,5x55)

då var det inte tvång, men alla i skytteklubben tog det ändå.

det var hyffsat enkla frågor och ett praktiskt prov på säker vapenhantering.

nu var ju detta ioffs för gevärsskytte, men kanske är samma för hagel. vet inte, men dom kanske går under FSR (Frivilliga skytte rörelsen) båda två.?

Publicerat

Jag gick för något år sedan en sudiecirkel för att få sportskyttekortet, som utfärdas av sportskytteförbundet. Jag har för både lerduvor och viltmål. Har för mig att det inte var så blodigt, men ärligt talat har jag glömt det mesta kring kortet,men man måste ha det för att få tävla (i sportskytteförbundets tävlingar) utanför den egna klubben. Inga praktiska prov vad jag kommer ihåg, eller om det var så att de som hade jägarexamen inte behövde göra de praktiska proven medan de rena sportskyttarna var tvugna att göra det, lite osäker.

Publicerat

Tog Gevärskyttekortet för något år sedan men då sades det ganska lite om hagelskytte, var mest relaterat med korthåll och 6.5x55 dock var det busenkelt bara man varit med på studiecirklarna..