Publicerat December 9, 200718 yr Läste på Robsoft om någon som sköt 3 rådjur på 30ha och frågade sig om avskjutningen är för hög...i princip alla tyckte att det var på tok för mycket...men någon skrev att man vet ju inte hur stammen är där... kan ju vara onormalt stor, etc... Och då kom jag att tänka på en liknande grej här.. om harar dock.. Det finns ett område här som är ungefär 100ha stort... tänk er en halvö med vatten på båda sidorna och i ena ändan. Och en skogsväg med flera förgreningar i mitten.. så ser området ut. Området hyser bra med hare... jag brukar skjuta 3-4st på området per år och andra jägare kanske skjuter 1-2st per år. Så vad tycker ni? är det för mycket? En vinter för 2 år sedan märkte jag att det började bli ont om spår på området och jag började fundera om avskjutningen är för hög.. men då det blir is så kommer det alltid in någon ny hare. Har praktiserat denhär avskjutningen i några år nu och det finns alltid lika mycket hare när en ny säsong startar..
Publicerat December 9, 200718 yr Lokalt kan det finnas gott med hare. Har själv 11 fältharar på ett gärde som är 6 hektar stort. (klöver) Du nämner inte vilken sort men jag gissar att du menar skogshare.
Publicerat December 9, 200718 yr Om det funkar på det viset ni nu gör så är det ju ett bra tecken !! Svårt att säga om det är för mycket eller lite då det är frågan om haror på ställen det finns gott av dem. Men jaga bör man på ställen som hyser bra med hare. Hemma i mina knutar så utrotar man harstammen med en sådan avskjutning ni idkar där uppe på ett liknande område på 100 ha, jaaa eller man kommer aldrig upp i liknande avskjutning för det finns inte hare på det viset....
Publicerat December 9, 200718 yr Författare Lokalt kan det finnas gott med hare.Har själv 11 fältharar på ett gärde som är 6 hektar stort. (klöver) Du nämner inte vilken sort men jag gissar att du menar skogshare. Det är nog skogshare... finns bara någon enstaka fälthare här..
Publicerat December 9, 200718 yr Författare Om det funkar på det viset ni nu gör så är det ju ett bra tecken !! Svårt att säga om det är för mycket eller lite då det är frågan om haror på ställen det finns gott av dem. Men jaga bör man på ställen som hyser bra med hare. Hemma i mina knutar så utrotar man harstammen med en sådan avskjutning ni idkar där uppe på ett liknande område på 100 ha, jaaa eller man kommer aldrig upp i liknande avskjutning för det finns inte hare på det viset.... Visst är det roligt att jaga på marker som det finns bra med vilt i... speciellt ojagade såna. Vi har ganska mycket skogsbilvägar här.. så man kan bra dela in jaktmarken i flera rutor på ungefär 100ha. Men jag tror inte vi skjuter lika mycket hare på någon av de andra "rutorna".. där ligger väl avskjutningen på ca 2 harar/ruta skulle jag tro.. Tror inte vi är mer än 5-6 jägare här som jagar hare... 2-3 jagar aktivt och resten skjuter väl någon enstaka hare. Känner bara till ett ställe här där det inte finns gott om hare.. och varför det inte finns hare där är ett mysterium ??? Har läst i jakttidningarna om klappjakt på hare i södra Sverige.. där det ibland kan skjutas ofantligt mycket hare. Där måste det ju vara hög avskjutning per hektar ???
Publicerat December 10, 200718 yr Min/vår erfarenhet av harar i min/vår by är att det spelar ingen roll hur många harar som skjuts på ett visst område så nästa år är det det samma ändå. :- Det ända som verkar ta hårt på stammen här är harpest...såg sjukt mycket fältharar i vårast och nu är dom totalt (nästan) borta...och flera har hittats i dåligt skick att dom inte orkar undan för taxar äns. :- Såg bla 13 st fältharar på ett område som är 50 gånger 50 meter i sommar. Det finns ett gäng här som skjuter alla harar dom ser ..."år ut och år in"...och ändå finns det mycket nästa år igen.
Publicerat December 10, 200718 yr Min/vår erfarenhet av harar i min/vår by är att det spelar ingen roll hur många harar som skjuts på ett visst område så nästa år är det det samma ändå. :-Det ända som verkar ta hårt på stammen här är harpest...såg sjukt mycket fältharar i vårast och nu är dom totalt (nästan) borta...och flera har hittats i dåligt skick att dom inte orkar undan för taxar äns. :- Såg bla 13 st fältharar på ett område som är 50 gånger 50 meter i sommar. Det finns ett gäng här som skjuter alla harar dom ser ..."år ut och år in"...och ändå finns det mycket nästa år igen. Det måste väl bero på att någon annan skjuter alla rävar : ;D
Publicerat December 10, 200718 yr Författare Min/vår erfarenhet av harar i min/vår by är att det spelar ingen roll hur många harar som skjuts på ett visst område så nästa år är det det samma ändå. :-Det ända som verkar ta hårt på stammen här är harpest...såg sjukt mycket fältharar i vårast och nu är dom totalt (nästan) borta...och flera har hittats i dåligt skick att dom inte orkar undan för taxar äns. :- Såg bla 13 st fältharar på ett område som är 50 gånger 50 meter i sommar. Det finns ett gäng här som skjuter alla harar dom ser ..."år ut och år in"...och ändå finns det mycket nästa år igen. Jo jag har lite fått den uppfattningen att harpesten är det värsta... därför förespråkar flera här att det ska skjutas mycket hare, så inte pesten får fäste här...
Publicerat December 15, 200718 yr det är många saker som avgör hur många harar man har per 100ha. rovdjur (räv, mård, katt, örn, duvhök mf) foder, skydd och avskjutning. vill man ha mycket hare så ska man se till och hålla efter rovdjuren. då främst katt och räv, då det är dom som tar mest. det foder som drar hare mest är klöver helt klart. har man skogshare så är aspfällning en mycket bra viltvårds insatts. ensilage drar också mycket hare vintertid.
Publicerat December 19, 200718 yr Det här med hektaren, ja.... 500 ha 20 år gammal granplantering är så sanslöst mycket sämre för viltet än 5 ha inägomark. Man blir så trött på detta tjat om storlek på markerna. Fick alla jägareförbundare som de ville, så blev alla mina vänner utan jakt. Berg och sjöar är ju heller inget kanonbete... Känner till ett ruskigt bråk här i mina trakter då man rasade över en farbror som satt och skjöt hare på pass vid sena kvällstimmen invid sitt lilla torp. Han knäppte också rävar på löpande band från sin höskulle invid en flera år gammal, väl underhållen åtel. De som arrenderade jakten runt hans lilla täppa gav sig f-n på att han skulle bli av med sina jakträttigheter. Lyckligtvis så lyckades inte detta. Just nu så pågår ett liknande fall då Jägareförbundet driver ett fall med en kille som jagat/fångat vildsvin på en liten mark. De överklagar och överklagar... Förstår inte varför jägare emellan skall bråka så? Vi har väl tillräckligt med gemensamma "fiender" som vi kan ta ut våra aggressioner på? Nu svävade jag ut lite...jag vill påstå att titta mer på biotoperna än hektaren, och håll undan rovviltet så får hararna en chans.
Publicerat December 22, 200718 yr Hur vanligt är det med VVO i era trakter?? Här är det i princip viltvårdsområden eller jaktklubbar där det inte är bolagsskog. Detta gör ju att man får en mycket större mark att jaga på, tydliga regler och möten där man kan diskutera saker... Nå för att komma till frågan så skulle jag säga att vi har på våra 4500ha ca 0,5 harar/100ha.. Inte många...
Publicerat December 22, 200718 yr Jag förstår jägares ilska mot små marker som skjuter allt som kliver in på marken. Speciellt när det gäller mat vilt , sparar själv massa rådjur för jag vill ha en tät rådjurs stamm. Här hemma har jag ca 90hektar och en mark som gränsar till mig på ung 100hektar sköt 14 rådjur härrom året > > ???. Sen gnäller de att det finns så lite djur i markerna och vet inte om det är nån ide att betala arrendet nästa år. FY FAN VAD ILLSK JAG BLIR PÅ SÅNT FOLK !!!!!!!!!!!! Det finns "jägare/viltvårdare som jag som matar viltet håller undan predatorer fixar bättre biotoper. Hur kul är det för oss när (vissa) grannmarker slaktar allt som de ser ? Finns det inte en lag som säger att man inte får/ska skjuta mer en markens beskaffenhet .!?? Man kan ju undra varför det startas vvo runt om i vårt land ? När det gäller småvilt kan man nog inte dra samma paralleller , ty de har en tendens att variera kraftigt från år till år. Lite utsvävande här , men det blev bara så !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mvh.........
Publicerat December 22, 200718 yr Vet ej hur det är med skogshare. Här i Skåne tar trafiken 3 ggr så många harar som jakten enl. forskarna. Jag förordar tidig jakt på fälthare dvs. sept- oktober. Hittar många självdöda harar vid denna tidpunkt. De som överlever denna tid bör man låta vara ifred då dessa verkar vara starka individer. Så sker dock inte utan traditionell klappjakt på hare här är i dec.Har varit med o skjutit enorma mängder med hare 112 på en dag är mitt rekord. Totalt alltså inte bara jag. ;D
Publicerat December 22, 200718 yr Jag förstår jägares ilska mot små marker som skjuter allt som kliver in på marken.Speciellt när det gäller mat vilt , sparar själv massa rådjur för jag vill ha en tät rådjurs stamm. Här hemma har jag ca 90hektar och en mark som gränsar till mig på ung 100hektar sköt 14 rådjur härrom året > > ???. Sen gnäller de att det finns så lite djur i markerna och vet inte om det är nån ide att betala arrendet nästa år. FY FAN VAD ILLSK JAG BLIR PÅ SÅNT FOLK !!!!!!!!!!!! Det finns "jägare/viltvårdare som jag som matar viltet håller undan predatorer fixar bättre biotoper. Hur kul är det för oss när (vissa) grannmarker slaktar allt som de ser ? Finns det inte en lag som säger att man inte får/ska skjuta mer en markens beskaffenhet .!?? Man kan ju undra varför det startas vvo runt om i vårt land ? När det gäller småvilt kan man nog inte dra samma paralleller , ty de har en tendens att variera kraftigt från år till år. Lite utsvävande här , men det blev bara så !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mvh......... Vad menar du??
Publicerat December 22, 200718 yr Just nu så pågår ett liknande fall då Jägareförbundet driver ett fall med en kille som jagat/fångat vildsvin på en liten mark. De överklagar och överklagar...Förstår inte varför jägare emellan skall bråka så? Vi har väl tillräckligt med gemensamma "fiender" som vi kan ta ut våra aggressioner på? Nu svävade jag ut lite...jag vill påstå att titta mer på biotoperna än hektaren, och håll undan rovviltet så får hararna en chans. Hängde upp mig lite här ! Killen som fångade sköt många svin här hade väl bara ett par hektar .? Visst är biotopen avgörande men med ständig avskjutning så invandrar ju nytt vilt in för bekostnad av den som har lite sämre biotop. Och bara för att han med bättre biotop kan skjuta ett nytt vilt varje dag , får/ska han det. ???? Tex, om jag har 20hektar mark och ett hygge där det går ständigt 5 älgar ska jag få skjuta alla 5 för det kommer nog 5 nya ? Nu handlade den här tråden om harar som varierar kraftigt från år till år och är hyggligt lokala i sitt levende. Så man kan nog sin stamm med harar bäst själv , om man har lite koll. Hoppas du förstod och sorry om jag spåra ur...... Mvh..
Publicerat December 22, 200718 yr Författare Det här med hektaren, ja....500 ha 20 år gammal granplantering är så sanslöst mycket sämre för viltet än 5 ha inägomark. Man blir så trött på detta tjat om storlek på markerna. Fick alla jägareförbundare som de ville, så blev alla mina vänner utan jakt. Berg och sjöar är ju heller inget kanonbete... Känner till ett ruskigt bråk här i mina trakter då man rasade över en farbror som satt och skjöt hare på pass vid sena kvällstimmen invid sitt lilla torp. Han knäppte också rävar på löpande band från sin höskulle invid en flera år gammal, väl underhållen åtel. De som arrenderade jakten runt hans lilla täppa gav sig f-n på att han skulle bli av med sina jakträttigheter. Lyckligtvis så lyckades inte detta. Just nu så pågår ett liknande fall då Jägareförbundet driver ett fall med en kille som jagat/fångat vildsvin på en liten mark. De överklagar och överklagar... Förstår inte varför jägare emellan skall bråka så? Vi har väl tillräckligt med gemensamma "fiender" som vi kan ta ut våra aggressioner på? Nu svävade jag ut lite...jag vill påstå att titta mer på biotoperna än hektaren, och håll undan rovviltet så får hararna en chans. Området som jag talar om är ungskog.. och jävligt tät sådan.. knappt några rovdjur.. så det torde vara optimalt för hararna... observera att detta är bara ett område... marken jag jagar på är ca 5000ha. Ingen gnäller här inte.. de vill bara att det ska skjutas mera : Har snackat med flera andra och de flesta menar att det spelar ingen roll hur mycket hare man skjuter på ett ställe... det finns ändå lika mycket hare där nästa år. Här finns det inga VVO:n... det finns massa små jaktföreningar (byaföreningar kan man väl kalla dem) med varierande storlekar på sina jaktområden.. dessa jaktföreningar hör i sin tur till större jaktvårdsföreningar.. som i sin tur hör till ännu större jaktvårdsdistrikt.
Publicerat December 22, 200718 yr Ja....ifråga om avskjutning av älg och harar på små marker, så är det väl en viss skillnad : Här har de lyckats skjuta älgstammen åt helve-e, och inte beror de på de generella jägarna inte. Kontrollerad älgjakt på fel sätt är lika skadligt - om inte värre - än helt okontrollerad på viss tid. Storleken på markerna är också väldigt olika för vart i landet vi bor. En gård här hemma på 100 ha är enorm! Kan man få ihop 2-3 st sådana i ett jaktområde så är man mer än nöjd! Det är Stort i mina hemtrakter. Och själv har jag haft turen att ha betydligt större jaktkområden än så, men i detta områda jag förfogar över, så inte jagar jag på hela den marken heller? Jag vill inte veta hur lite marker jag igentligen använder för att leta upp viltet. Storlek på markerna behövs däremot när jag vill jaga med hund - då är vi inne på något helt annat! Jag tycker nog - och detta är vad jag tycker, ingentin annat - att om man har köpt sig en liten mark, så är jakträtten något som hör till Äganderätten och den får jag nog säga känns ibland lite svag i Sverige. Jämför oss med utlandet här, så får ni se. Vad som är bäst för viltet är inte alltid bäst för rättsväsendet, och då är frågan vilket man prioriterar högst. En mycket svår fråga, som då rakt inte jag har något svar på, inte ens för egen del. Frågan blir för komplex när jag tittar på den "på allvar" och jag kan inte säga att jag idag vet vilket som väger tyngst. Om marken var så liten som 2ha, så är frågan just om han är en oföskämd idiot, eller en Olaglig idiot? Tänk vad många olika gränsvärden som kommer att bli aktuella om han skulle visa sig olaglig. Det kan leda till inskränkningar som helt tar död på hundjakten, t ex, i flera områden. Många skulle säker tycka att det i så fall är helt rätt, att jakt inte ska bedrivas på de markerna, och andra skulle tycka att det vore för dj----gt. Vad tror du?
Publicerat December 22, 200718 yr Det kan leda till inskränkningar som helt tar död på hundjakten, t ex, i flera områden.Vad tror du? ??????????? Finns det inte redan riktlinjer vid hundjakt ?? Har man tillgång till en liten mark kan man ju sköta av skjutningen snyggt så det inte blir ett jä..a liv på grannarna. Skjuter man själv allt som rör sig , då kan man inte gnälla på grannen när han skjuter. Jag hoppas att alla vill ha vilt på sina marker och sköter sina marker därefter. Mvh..
Publicerat December 22, 200718 yr Hängde upp mig lite här ! Killen som fångade sköt många svin här hade väl bara ett par hektar .? Visst är biotopen avgörande men med ständig avskjutning så invandrar ju nytt vilt in för bekostnad av den som har lite sämre biotop. Och bara för att han med bättre biotop kan skjuta ett nytt vilt varje dag , får/ska han det. ???? Måste bara tillägga... Vem snyltar på vem om en kille har 50 ha vall där det finns massor av skydd och mat och grannmarken på 1000 ha runt om är öken? Har inte den lille markägaren rätt att tycka att den stora markens jägare snyltar om de ligger och pangar på de djuren som helt har blivit uppfödda på den lilla marken? Är "snyltning" något som alltid innebär att små tar från de stora i jaktsammanhang? Det här resonemanget däremot vet jag vad jag tycker om, och det gillar jag inte. Är född och uppvuxen på en lantgård och har varit yrkesverksam jord och skogsbrukare, så jag vill påstå att jag vet hur olika marker är i produktionshänseende.
Publicerat December 22, 200718 yr Det finns massa riktlinjer. ..och de är just riktlinjer. Och jag håller med dig fullständigt med att man måste vara lite överrens med sina grannar, men jag tror på att det måste vara på frivilligbasis om det ska funka. Tvivlar på att lagstiftning i området skulle gynna vare sig jägarna men framför allt viltet. Stora marker, med korta arrendetider är nog det största problem som finns för viltvården idag, anser jag. DÄR är ett megaproblem! Jag har flera skräckexempel på fullständiga utrotningsförsök!
Publicerat December 22, 200718 yr 50hektar vall = mat och skydd är vi tillbaks till hararna nu. Ska ut och vaka lite räv nu , så jag kan få ännu mer harar på min mark. Hörs broder.............. Mvh..