Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gravad Fågel

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu blev man ju hungrig trots att man e nyäten :wub:

• Svar 63
  • Visningar 39,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En annan sak man kan göra med orrbröst är en slags rullader, ta lös brösten klyv dom sedan så du får ut en hjärtformad bit, banka dom tunna och bred på philadelphiaost salta och peppra. Rulla ihop til

Posted Images

Publicerat

http://www.recept.nu/1.312229/per_morberg/forratter/vilt/gravad_radjursfile

Riktigt mumsig förrätt. Och superenkelt att förbereda innan så det går på några minuter att lägga upp. Det är ett fel i receptet, dom använder inte filé utan utskuren biff, "ytterfilé" på ICA-svenska, och det har jag också gjort. Sen gravade jag i bara 12 timmar sist och det var lite underkant men helt ok. 14-16 timmar blir nog bäst sen blir det lite hårt och tråkigt kött.

Hur lång hållbarhet har det när man gravar kött på det viset?

Publicerat

Har ingen aning om hållbarheten men det är nog ganska väl konserverat men hur bra får någon annan svara på. Gravade en bit rådjursbiff häromdagen och den behövde 22 timmar innan den kändes bra. Den skall tappa nästan allt det "färskköttsmjuka", den blir platt av pressen och skall ha samma stuns överallt, lite mjukare i mitten ger vacker röd färg och mycket saftigare kött för den som törs :)

Publicerat

post-2135-131655760931_thumb.jpg

förrätten på förra helgens grillning, gruvligt gott!

Publicerat

post-2135-131655760931_thumb.jpg

förrätten på förra helgens grillning, gruvligt gott!

Hehe ser på bilden att pojken fått sig ett rejält glas rött ;):lol:

• 3 months later...
Publicerat

Provar nu med 2 orrfiléer med lite cointreau, kan bli konstigt men vi får se vad det blir. Har jag tur hamnar det på julbordet:-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hehe ser på bilden att pojken fått sig ett rejält glas rött wink.giflaugh.gif

Hopps, den hade jag missat! Självklart skall pöjken ha lite rött i glaset! Jordgubbssaft är ju bland det bästa han vet :)

Publicerat

Det var bakterie risken jag hade i tankarna.

Det finns en risk för salmonella i alla fåglar, och salmonella bakterierna dör endast vid 75 grader eller genom att köttet har varit fruset i 36 timmar.(tror jag rekomendationen var).

Så att grava färsk fågel innebär en risk för salmonella.

//Isak

Nu vill jag inte förstöra nöjjet för någon, men skall du frysa bort Salmonella så talar vi nog om att använda flytande kväve eller något liknande.

Kolsyreis räcker i alla fall inte... (ca -70C)

Däremot så kan det finnas andra bakterier. Det har jag inte en aning om. Men det kan nog vara så att "hörsägen" har blandat ihop det med laxfiskarna som kan ha lite parasiter i sig som dör vid nedfrysning. Men som sagt. Lita inte på att nedfrysning tar Salmonellan.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu vill jag inte förstöra nöjjet för någon, men skall du frysa bort Salmonella så talar vi nog om att använda flytande kväve eller något liknande.

Kolsyreis räcker i alla fall inte... (ca -70C)

Däremot så kan det finnas andra bakterier. Det har jag inte en aning om. Men det kan nog vara så att "hörsägen" har blandat ihop det med laxfiskarna som kan ha lite parasiter i sig som dör vid nedfrysning. Men som sagt. Lita inte på att nedfrysning tar Salmonellan.

Vad gäller fisk så vet jag ´att sushi på restaurang har frysts ner i en speciell frys som går ner betydligt fler grader än en traditionell frys kan. mer exakt hur lågt vet jag ej men fisken ska frysas rejält för å få bort vissa parasiter...

Orrbrösten jag hade klarade iaf en vecka i kylskåp, sen tog de slut:-)

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har precis gjort gravat rådjur vilket blev gott som vanligt. Jag har en lätt formel när jag gravar som jag tror funkar på det mesta. Till 100 g. kött använder jag 12 g. salt, 10 g. socker och 5 g. sprit. När jag gjorde den här gången bytte jag spriten mot någon dl. rött vin, det är bara att testa.

Publicerat

Använde du vanlig vodka eller någon som är smaksatt?

Publicerat

Till den här omgången hade jag rött vin men annars så brukar jag slå i en skvätt lagrad sprit. Sanning att säga så kan jag inte urskilja smaken från spriten så jag vet inte om det gör varken till eller från. Gravat kött är väldigt gott dock. Jag gör ibland mackor som jag rostar i grillpanna och sedan lägger på avocado, rödlök, tomat och det gravade köttet. På det slår jag sedan på en vinegrett. Sämre kan man ha det.

Publicerat

Lät ju inte så äckligt:) måste prova med något annat än orre nästa gång, kanske rådjursstek? ska göra en dykning i frysen...

• 6 months later...
Publicerat

Om du har möjligheten att bli skjutsad ut till pass av en bil så ökar chansen att räven kommer tillbaka. Har hänt mig flera gånger att räven har kommit så fort den jag blivit skjutsad av har försvunnit. Sen beror ju det på hur mycket räven är van vid folk och bilar? Försök sitta intill "byarna"

//TB

samma sak för mig. åker ofta ut med polarn å när han kört bort så kommer räven efter ca 15-30 min. jag skjuter nästan alltid första :)