Publicerat December 30, 200916 yr Tänka komma igång med att locka räv nu när det nya året kommer igång och skulle behöva lite tips på nån bra ammunition (6,5x55) till det. Helst ska det vara fabriksladdat då samvetet (tanten) inte tillåter inköp av laddutrustning för tillfället. Vill ju helst inte att räven ska vara urtagen och klar när man har skjutit den, om man lyckas få tag i en fin så kan man ju vilja göra något med den.
Publicerat December 31, 200916 yr Tänka komma igång med att locka räv nu när det nya året kommer igång och skulle behöva lite tips på nån bra ammunition (6,5x55) till det.Helst ska det vara fabriksladdat då samvetet (tanten) inte tillåter inköp av laddutrustning för tillfället. Vill ju helst inte att räven ska vara urtagen och klar när man har skjutit den, om man lyckas få tag i en fin så kan man ju vilja göra något med den. En helmantel som skjuter fint i bössan skulle väl passa bra. Sako speedhead kanske.
Publicerat December 31, 200916 yr En helmantel som skjuter fint i bössan skulle väl passa bra. Sako speedhead kanske. Kom just på att speedhead nog inte finns i kaliber 6,5x55. Konstigt nog...
Publicerat December 31, 200916 yr Författare Har hur mycket Lapua helmantel som helst som skjuter inom en enkrona på 100 meter, fast jag är helst inte så sugen på att köra med helmantel. Helst skulle jag vilja ha en kula som "tok expanderar" och nästan tvärnitar inne i djuret. Har hittat en hel del tips om varmint kulor som beter sig så men då handlar det om att ladda själv.
Publicerat December 31, 200916 yr Har hur mycket Lapua helmantel som helst som skjuter inom en enkrona på 100 meter, fast jag är helst inte så sugen på att köra med helmantel.Helst skulle jag vilja ha en kula som "tok expanderar" och nästan tvärnitar inne i djuret. Har hittat en hel del tips om varmint kulor som beter sig så men då handlar det om att ladda själv. Jo. Då är det nog handladdning som gäller.
Publicerat December 31, 200916 yr Dyker det upp räv hos mig är det i första hand hagel som gäller, annars kör jag med Oryx i 6.5x55 och 9.3x62. Egentligen så skulle jag nog kunna köra med vilken kula som helst med tanke på att en Oryx inte hinner svampa upp på det avståndet men det är vad jag har i mina bössor
Publicerat December 31, 200916 yr Författare Hagel på +100 meter känns lite vanskligt. Det verkar som om man får kapitulera och köra helmantel så länge även om det inte känns optimalt. Risken för skadeskjutning känns lite hög om det inte sitter perfekt, sen känns det som risken för otrevliga rikoschetter ganska hög med flack kulbana och hård skare. Har inte testat räv med oryx iof men känslan är att det kan bli ett ganska stort utgångshål. Har funderat på att testa med nosler då jag har ett gäng som ligger och skräpar.
Publicerat December 31, 200916 yr Hagel på +100 meter känns lite vanskligt. På en räv? Tveklöst vanskligt. En lerduva? Nepp. Har fixat det med rätt ammo, bössa och xfull Angående Oryx så är min första prioritet att skottet skall vara dödande och är skinnet i fint skick så kan man fundera på om man skall göra någonting av det. Har skjutit tresiffrigt antal rävar i mina dar och kanske tre av dem var med kula. Endast ett av skinnen tog jag tillvara på eftersom jag använde rävarna att åtla in nya rävar med. (det var det enda lagliga sättet att åtla räv i england på...) Tror inte själv på att använda jaktmatch/motsvarande på räv då risken för skadeskjutning ökar markant om man inte har en otroligt snabb kula (typ 22-250) eller tung kula (9.3x62), men det beror givetvis på vart man sätter skottet...
Publicerat December 31, 200916 yr Helmantel på räv låter faktiskt som en hel del spårning, även om det är lagligt.
Publicerat Januari 1, 201016 yr skjutit 1 räv med 6,5 helmantel och den tippade på plats skjuten framifrån i bröstet
Publicerat Januari 1, 201016 yr Jo. Då är det nog handladdning som gäller. handladda för att skjuta räv, nu får du ge dig...........
Publicerat Januari 1, 201016 yr På en räv? Tveklöst vanskligt. En lerduva? Nepp. Har fixat det med rätt ammo, bössa och xfull Angående Oryx så är min första prioritet att skottet skall vara dödande och är skinnet i fint skick så kan man fundera på om man skall göra någonting av det. Har skjutit tresiffrigt antal rävar i mina dar och kanske tre av dem var med kula. Endast ett av skinnen tog jag tillvara på eftersom jag använde rävarna att åtla in nya rävar med. (det var det enda lagliga sättet att åtla räv i england på...) Tror inte själv på att använda jaktmatch/motsvarande på räv då risken för skadeskjutning ökar markant om man inte har en otroligt snabb kula (typ 22-250) eller tung kula (9.3x62), men det beror givetvis på vart man sätter skottet... Helt enig med Wizard, min åsikt är att helmantel på allt utom fågel borde vara förbjudet. OK pälsen ser bra ut, men skadeskjutningsrisken med "full metal jacket" blir liksom lite för mycket. Vem f** skjuter räv med hagel? Själv har jag aldrig kommit så nära våran rödpälsade vän.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Helt enig med Wizard, min åsikt är att helmantel på allt utom fågel borde vara förbjudet. OK pälsen ser bra ut, men skadeskjutningsrisken med "full metal jacket" blir liksom lite för mycket. Vem f** skjuter räv med hagel? Själv har jag aldrig kommit så nära våran rödpälsade vän. Nattjakt med ficklampa modell större så är det inget problem att komma in på 10 meters håll från en räv. (även om de flesta nedlades på betydligt längre håll) Observera att denna metoden inte är laglig i sverige! Hade skyddsjakt vid ett antal större bondgårdar i england och jösses vad räv de hade där... Annars har jag vakat räv vid gryt eller helt enkelt tagit dem när tillfället dykt upp.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Hej, jag har en stor förkärlek för att jaga räv med studsare. Det brukar bli en del årsungar redan under bockjakten och sedan försöker jag hinna med både lock och åteljakt efter räven. Normalt brukar det bli ett tiotal rävar per säsong. Genom åren har jag provat rätt många olika patroner och laddningar på räv, allt från vanliga klass 1 laddningar de gånger det inte primärt stod rävjakt på schemat renodlade rävladdningar. Att skjuta räv med klass 1 laddningar och klass 1 kulor går givetvis alldeles utmärkt även om du såklart får en rätt ful genomskjutning och faktiskt ofta lite längre flyktsträckor än vad som blir fallet med varmintkulor. Jag jagar ganska ofta på åkermark i närhet av bebyggelse och under senare delen av säsongen innebär detta att i takt med att tjälen går i marken ökar rikoshettrisken markant, även på detta området är varmintkulor att föredra. Helmantel tycker jag egentligen inte är något riktigt alternativ över huvud taget för rävjakt, såvida man inte är ute efter att träna sina eftersökshundar . Problemet är att du får väldigt svårt att hitta några riktigt optimala fabriksladdade rävladdningar till en 6.5x55, för handladdaren har Sierra en bra 85 grains kula som kan rekommenderas om man vill använda en såpass kraftig kaliber som 6.5x55 till rävjakten. Lämpliga fabriksladdningar finns det egentligen bara till klass 2 patroner som t ex 222, 223 eller 243 win. För egen del har jag fått bra resultat med 40 grains varmintkulor i 222rem och 55 grains kulor till min 6x45 men i båda fallen får jag allt för ofta genomskott trots utgångshastigheter på över 1000 m/s. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Helmantel på räv låter faktiskt som en hel del spårning, även om det är lagligt. En av anledningarna till att jag helst inte vill jaga med helmantel. handladda för att skjuta räv, nu får du ge dig........... Finns ju som tur är annat som man kan handladda till bara man har utrustning. Skjuta räv med hagel går utmärkt men då har det varit drevjakt. Nu är det lock som jag har tänkt ge mig på att prova och då känns studsaren som det bästa alternativet, är ju inmte så sugen på att köpa en ny bara för det när man har en 6,5 som funkar utmärkt bara man får till rätt ammo. Nä nu ska vi gå och se om man kan lyckas locka in grannarnas katter med lockpipan, det börjar ta sig med ljudet.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Normas helmantlade hålspets om du vill ha lite päls kvar. Jag har fällt kanadgäss, tjäder och räv med dessa i kal 6,5x55 och tycker dom ger en bra skottverkan. Har hittills inte fått någon annan reaktion än knall och fall och har skjutit både sidoskott och bröstskott på räv. Varmint verkar dock vara det ultimata men tyvär svårt att få tag på om man inte laddar själv. Hållen jag skjutit på har varierat från 5 upp till 80 m.
Publicerat Januari 9, 201016 yr 6,5 norma jaktmatch med hålspets. Kan bli lite grisigt men dör det gör dom
Publicerat Februari 12, 201016 yr 6,5 norma jaktmatch med hålspets. Kan bli lite grisigt men dör det gör dom Hur pass mycket expanderar den i tex en räv då?
Publicerat Februari 19, 201016 yr Beror lite på hur träffen tar. En träff ifrån sidan så tror jag inte den hinner expandera fullt, utgångshålet blir som en 5 krona då. Skjuter du bröstskott på en stående räv däremot så kan den nog hinna expandera mer. Jag har själv bara skjutit bröstskott på sittandes räv, dock inte med helmantlad hålspets utan med norma vulcan 6,5x55, tänkte inte riktigt på vilken ammo jag hade i bössan.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Beror lite på hur träffen tar. En träff ifrån sidan så tror jag inte den hinner expandera fullt, utgångshålet blir som en 5 krona då. Skjuter du bröstskott på en stående räv däremot så kan den nog hinna expandera mer. Jag har själv bara skjutit bröstskott på sittandes räv, dock inte med helmantlad hålspets utan med norma vulcan 6,5x55, tänkte inte riktigt på vilken ammo jag hade i bössan. Normas Balistic Tip (BST) är den snabbast expanderande fabriksladdade jag känner till. Hur effekten är på pälsen känner jag inte till.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Författare Har blivit lite tips här. Nu gäller det bara att komma ut och testa också, har så vansinnigt mycket snö så man vill vara ute och störa så lite som möjligt. Sen får man väl erkänna att man inte själv är så sugen på att gräva ner sig. Den lilla tid man har varit där har istället handlat om att försöka få till lite utfodring.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Federal Power-Shok kanske? Den har snabb expansion i alla fall.... (och finns i 6,5x55) Den omnämns en bit ner i denna tråd: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=8121&hl=
Publicerat Februari 24, 201016 yr Jo med bst så dör ju iallafall räven.... Men man behöver ju inte ta i mer än nödvändigt. Ska ut inatt och vaka vid en bra plats och då är det normas helmantlade hålspetskula som sitter i bössan. Skjuter jag något så kan jag slänga upp bilder på utgångshålet. Skulle redan idag kunna kasta upp bilder på en hare skjuten i bogen men 6,5x55 normas helmantlade hålspets på ca 70 m, tror inte kulan han expandera riktigt i den dock, men dog det gjorde den.
Publicerat April 11, 201016 yr Skulle också behöva en annan ammunition, eller kanske till och med en annan kaliber till rävjakten. Sköt en räv i bringan på lock på ungefär 60 meter med min .300 Winchester Magnum, det var ingen trevlig syn kan jag lova. Kör med Remingtons Aframe-kulor. Har starka funderingar att köpa en till bössa för det lite mindre viltet.
Publicerat April 11, 201016 yr Skulle aldrig ens fundera på helmantel till räv. Ibland har dom varit rejält sönderskjutna med varmintkulor men ändå försöker dom släpa sig iväg med hela maginnehållet ute. En helmantel i ett sånt fall har man ett rejält eftersök framför sig. Vet inte hur ni är kopplade men jag gillar inte sånt vid 3 tiden på natten. Är man intresserad av att spara skinn så är en lättare laddad varmintkula att föredra, då får man aldrig genomskott.