Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävammunition

Featured Replies

Publicerat

Det låter ju helt perfekt

• Svar 69
  • Visningar 33,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• thefoxkiller
    thefoxkiller

Walter Borg i stockholm brukar ha handladda V-Max till 222, fungerar super till räven.

Posted Images

Publicerat

Väcker lite liv i tråden. Har en R93 och skaffat en 6,5x55 pipa till den och tänkte bla ha den till räv och bäver. Kikat på Millforce Varmint Line och verkar passa perfekt. Undrar bara hur precisionen varit för er som kört med den? Skjuter den tätt? Och kanske ska fråga i vilka vapen isf.

Mitt intryck är att den har potential att skjuta tätare än jag har förmåga att leva upp till. Och då är det 6,5-an i min signatur som jag använder, med benstöd.

edit: har även pangat en del kråkfågel på 80-100 m avstånd med varmintammon.

Publicerat

Nu så har jag faktiskt hittat ett ställe som säljer varmint ammunition till 6,5x55.

http://www.millforce.se/

Har inte testat kulan än iom att den inte finns med på någon av återförsäljarnas hemsidor.

Ska ta kontakt med dom och se om det går att köpa direkt från dom, priserna på deras ammunition såg ju faktiskt ut att vara riktigt överkomliga med.

Hej, jag kör med Millforce varmintline i min 308 på räv.

Jag skrev ett inlägg om testet jag gjorde om du är interesserad att läsa:

http://www.redfoxhunting.se/#user3

Scrolla ned lite bara så kommer det.

Jag är iaf. grymt nöjd med den.

post-3526-0-35570600-1306223387_thumb.jp

Publicerat

Jag köpte Millforce varmintskott "varmintline" för nån månad sedan till min .308 win och lyckades klämma två rävar idag.

Skottverkan tyckte jag var perfekt, tvärdöd i skottet!

Räv nummer ett hade jag kulfång en bra bit bakom och den stod på en liten kulle så jag såg inget bakom.

Räv nummer två kunde man se splitterspår i snön ca: 20-30 meter.

Jag är nöjd, för 260 kr/ask så kan man nästan säga att jag är väldigt nöjd.

//Mekus

+1

Publicerat

Ser mycket bra ut. Blir till att försöka få tag i några askar.

• 1 month later...
Publicerat

Har hur mycket Lapua helmantel som helst som skjuter inom en enkrona på 100 meter, fast jag är helst inte så sugen på att köra med helmantel.

Helst skulle jag vilja ha en kula som "tok expanderar" och nästan tvärnitar inne i djuret.

Har hittat en hel del tips om varmint kulor som beter sig så men då handlar det om att ladda själv.

Ska du skjuta med 6,5x55 på räv, som för övrigt är en förträfflig kaliber för nästan allt, så får du nog räkna med genomskott när du samtidigt inte ville ha en färdigurtagen räv...tvärnitande varmint i 6,5 har nog en förmåga att mer eller mindre spränga räven på ett mer eller mindre ofint sätt.

Publicerat

Var med om en obehaglig incident på skjutbanan igår där en av ingredienserna var Millforce varmintammo. Jag ska absolut inte gå händelserna i förväg och säga att händelsen är ammunitionsrelaterad. Utredning pågår i vilket fall hos vapensmed och resultatet väntas under nästa vecka.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Var med om en obehaglig incident på skjutbanan igår där en av ingredienserna var Millforce varmintammo. Jag ska absolut inte gå händelserna i förväg och säga att händelsen är ammunitionsrelaterad. Utredning pågår i vilket fall hos vapensmed och resultatet väntas under nästa vecka.

Mvh. Fitzo

Uuu låter inget bra oavsett var felet ligger :huh:

Antar att det gick bra med alla inblandade.

//

Publicerat

Uuu låter inget bra oavsett var felet ligger :huh:

Antar att det gick bra med alla inblandade.

//

Jepp. Skytten fick krutstänk i plytet men annars inga skador. Jag blev bara rädd... :blush:

//F

Publicerat

Mvh. Fitzo

Hua. Detta fick mig att dubbelkolla ett femtontal tomhylsor som varit varmintladdade från millforce. Inga deformationer eller andra konstigheter som jag kunde se med blotta ögat i alla fall.

Publicerat

Hua. Detta fick mig att dubbelkolla ett femtontal tomhylsor som varit varmintladdade från millforce. Inga deformationer eller andra konstigheter som jag kunde se med blotta ögat i alla fall.

Skönt.

Som sagt är det inte alls sagt att incidenten beror på ammunitionsfel. Smedens utredning får utvisa vad problemet kan ha varit.

//F

Publicerat

Skönt.

Som sagt är det inte alls sagt att incidenten beror på ammunitionsfel. Smedens utredning får utvisa vad problemet kan ha varit.

//F

Det kan ju skilja mellan olika batcher också....

Publicerat

Det kan ju skilja mellan olika batcher också....

Det är naturligtvis helt rätt. Jag har dålig koll på i vilken omfattning felfungerande ammunition återfinns hos olika tillverkare men jag gissar att alla drabbas nån gång, förr eller senare.

//F

• 3 months later...
Publicerat

När det redan diskuteras Millforce, någon som har testat Varmint Line i .243? Går i tankar på att köpa några askar.

Publicerat

Jag försöker prioritera räv när jag sitter på Rådjurspass eller smyger runt och nu har jag äntligen fått en. 6,5:a Oryx fabriksladdad, rakt framifrån på 60 meter. In och utgång såg ungefär lika stora ut, klippte även en liten bit av svansen. Dog gjorde den hursomhelst på fläcken.

Antar att många med mig kombinerar jakten och denna kula funkade i alla fall för mig.

Publicerat

Oryx i 6,5 är ganska slaskig,

fungerar nog bra till det mesta även om man inte kan ställa otroliga krav på den samma ie kulan på att vara djup penetrerande.

Grattis till räven, Krögarn, bra jobbat.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat

Ja efter dagens räv kan jag bekräfta att det inte blir mycket päls kvar med Oryx i 6,5:an. I alla fall inte om den träffar ett ben, utgångshålet var väl ca 5X10 cm i ena bogen. Skabb hade den med så det var ingen vacker syn...

• 1 month later...
Publicerat

Jag har skjutit ungefär en halvask Milforce Varmint i min Tikka 6,5x55. De skjuter hål i hål på 50 m. Inga tecken på övertryck.

Är det någon som kan tala om hur Norma´s 6,5x55 100 gr. Hålspets kula "uppför sig" mot en räv i original laddning respektive om man handladdar den till lite högre hastighet?

Publicerat

Även i min Winchester m70 Classic Featherweight så skjuter Millforce Varmint mycket täta och det i en pipa som inte stabiliserar lätta kulor särskilt.

winchestern.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-3599-13268928189583_thumb.jpg

• 6 months later...
Publicerat

Har idag provskjutit warmint line i min Tikka m65 30-06 och kan ju inget annat säga att jag blev förvånad över träffbilderna :-D 11mm i första 3 skotten och 14mm andra serien :-D