Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad kommer att krävas...?

Featured Replies

Publicerat

Hallo.

Jag har börjat intressera mig för jakt med pil och båge.

Jag vet att det är en lång väg att gå innan jag kommer ut i skog och mark med prylarna.

Min fråga är om någon vet vad som gäller/kommer att gälla...???

Kommer det bli tillåtet i sverige som det påstås i allehanda medier och på forum men inte hos några som helst statliga verk eller instanser.

Vad, isåfall, kommer krävas i utrustningsväg? Typ av utrustning, kraft, storlekar, anslagsenergier, kurser, tidigare erfarenheter, vilket vilt etc etc.

Jag har sökt med ljus och lykta men det jag hittat skiljer sig markant från varandra. Någon påstår att vid jakt med båge måste pilen väga minst 30g och ha en anslagsenergi på 40 juole, en annan säger 70j och en tredje 100j. Såäven med utrusting och diverse kurser och övrig kunskap man måste ta till sig.

Min morfar var tävlings skytt och svensk mästare i recurvebågskytte (ingen aning om vad för klasser etc) några år och jag har fått ärva en del utrustning, därav mitt växande intresse.

Tacksam för alla svar!!

Mvh

Hans Jacobsson

Publicerat

Hallo.

Jag har börjat intressera mig för jakt med pil och båge.

Jag vet att det är en lång väg att gå innan jag kommer ut i skog och mark med prylarna.

Min fråga är om någon vet vad som gäller/kommer att gälla...???

Kommer det bli tillåtet i sverige som det påstås i allehanda medier och på forum men inte hos några som helst statliga verk eller instanser.

Vad, isåfall, kommer krävas i utrustningsväg? Typ av utrustning, kraft, storlekar, anslagsenergier, kurser, tidigare erfarenheter, vilket vilt etc etc.

Jag har sökt med ljus och lykta men det jag hittat skiljer sig markant från varandra. Någon påstår att vid jakt med båge måste pilen väga minst 30g och ha en anslagsenergi på 40 juole, en annan säger 70j och en tredje 100j. Såäven med utrusting och diverse kurser och övrig kunskap man måste ta till sig.

Min morfar var tävlings skytt och svensk mästare i recurvebågskytte (ingen aning om vad för klasser etc) några år och jag har fått ärva en del utrustning, därav mitt växande intresse.

Tacksam för alla svar!!

Mvh

Hans Jacobsson

Hej Hans!

Jadu, den som det visste! :lol:

Men om det blir som jag TROR så kommer förmodligen den svenska bågjakten bli liknande den åländska i fråga om utrustning och prov.

Komplett Svensk Jägareexamen med alla skjutprov.

Förmodligen en svensk bågjaktsdel som komplement till vanliga jägareexamen.

Skjutprov för den bågtyp du avser att jaga med.

Du måste förmodligen också äga ett klass 1 vapen för att kunna jaga med båge.

Skulle man följa reglerna som finns på Åland så innebär det minsta pilvikt på 25 gram och anslagsenergi på min. 40 joule.

Ett stort frågetecken är dock om någon annan bågtyp än compound kommer att tillåtas. Inget beslut har ju kommit ännu. Men som jag uppfattat saken så kan det bli begränsningar ifråga om vilken bågtyp som blir tillåten.

Senaste Svensk Jakt hade ju ett reportage om just bågjakt där man spekulerade i att endast compoundbåge skulle tillåtas för en kommande svensk bågjakt. Men så länge som inget beslut är taget så är det ju just spekulationer.

Publicerat

Hej Hans!

Jadu, den som det visste! :lol:

Men om det blir som jag TROR så kommer förmodligen den svenska bågjakten bli liknande den åländska i fråga om utrustning och prov.

Komplett Svensk Jägareexamen med alla skjutprov.

Förmodligen en svensk bågjaktsdel som komplement till vanliga jägareexamen.

Skjutprov för den bågtyp du avser att jaga med.

Du måste förmodligen också äga ett klass 1 vapen för att kunna jaga med båge.

Skulle man följa reglerna som finns på Åland så innebär det minsta pilvikt på 25 gram och anslagsenergi på min. 40 joule.

Ett stort frågetecken är dock om någon annan bågtyp än compound kommer att tillåtas. Inget beslut har ju kommit ännu. Men som jag uppfattat saken så kan det bli begränsningar ifråga om vilken bågtyp som blir tillåten.

Senaste Svensk Jakt hade ju ett reportage om just bågjakt där man spekulerade i att endast compoundbåge skulle tillåtas för en kommande svensk bågjakt. Men så länge som inget beslut är taget så är det ju just spekulationer.

Spekulationer ja. Men vad rekomenderar Svenska Bågjägare Förbundet? Har Jägarförbundet och SBJF lyckats enas om en rekomendation?

Vi får väl räkna med att de som skall fatta beslutet i vanlig ordning inte vet så mycket om det de beslutar om. Så en gemensam rekomendation från några av de större intresse organisationerna med lite detaljkunskap kanske kan löna sig?

// Henrik

Publicerat

Spekulationer ja. Men vad rekomenderar Svenska Bågjägare Förbundet? Har Jägarförbundet och SBJF lyckats enas om en rekomendation?

Vi får väl räkna med att de som skall fatta beslutet i vanlig ordning inte vet så mycket om det de beslutar om. Så en gemensam rekomendation från några av de större intresse organisationerna med lite detaljkunskap kanske kan löna sig?

// Henrik

Jägareförbundet har ju egentligen inget med sakfrågan att göra annat än som remissinstans. I den remissrundan var de positiva. Detaljerna utarbetas med SBJF och Naturvårdsverket som parter. Naturvårdsverket har en handläggare som varit med i denna sväng sen tidigt -90 tal och han har en gedigen kunskap om bågjakt och de olika bågarna.

Svenska Bågjägareförbundet har föreslagit samma krav som på Åland. SBJF har inte begränsat vare sig viltslag eller bågtyp. Man har ansökt om bågjakt. Sen är det upp till Naturvårdsverket att bestämma spelreglerna.

Publicerat
  • Författare

Hmmm. Att döma av svaren så är det helt enkelt ingen som vet än så länge. Man kan använda de Åländska reglerna som riktmedel men inget mer.

Om jag nu skall köpa en båge bör jag då köpa det värsta som finns för att vara säker på att få använda den när jakt blir tillåtet...

Hade tänkt köpa en klen förstagångs/övningsbåge, men tänkte att det är lika bra att skaffa en ordentlig pryl från början så man lär känna den ordentligt.

Någon som har något bra tips på en inte allt för dyr Compoundbåge med bra inställningsmöjligheter? Skall till Lindome bågskytteförening när de öppnar på måndagar och börja öva tänkte jag :-) Där bör de kunna hjälpa till med inmätningar och inställningar just för mig.

Om det är någon mer som har lite koll på va som krävs, fortsätt gjärna skriva här!!

Ha de!!

/Hasse

Publicerat

Jägareförbundet har ju egentligen inget med sakfrågan att göra annat än som remissinstans. I den remissrundan var de positiva. Detaljerna utarbetas med SBJF och Naturvårdsverket som parter. Naturvårdsverket har en handläggare som varit med i denna sväng sen tidigt -90 tal och han har en gedigen kunskap om bågjakt och de olika bågarna.

Svenska Bågjägareförbundet har föreslagit samma krav som på Åland. SBJF har inte begränsat vare sig viltslag eller bågtyp. Man har ansökt om bågjakt. Sen är det upp till Naturvårdsverket att bestämma spelreglerna.

Tackar, Är både glad nöjd och besviken på det svaret.

Bra med regler som "ensats" mot någon eller några länder i vår närhet.

Jag skulle bli förvånad om inte jägareförbundets rekomendationer skulle väga ganska tungt. Framförallt med tanke på att de brukar vara ganska bra på att sprida information i naturvårdsverkets korridorer...

Vore intressant att veta hur de (vi, jag är ju också medlem...) ser på saken i dagsläget.

Det jag är lite besviken på är att inte föreslå någon begränsning av villt arter.

Det kommer med tämligen stor säkerhet att bli restriktioner. Jag tror att det skulle löna sig att "ge efter" på vissa arter där det finns motivering att inte tillåta bågjakt. Detta för att det då väger tyngre när man säger att ett visst villt inte alls är några problem att jaga med Båge. Och då kanske även kopplat till olika krav på projektilen beroende på villtslag.

Jag skulle personligen t.o.m. kunna tänka mig att begränsa vilka jaktformer som bör tillåtas om det är vad som krävs för att ta udden av vissa argument. Har dock full förståelse ifall man säger att detta taktiserande sker bakomkulisserna istället för i ansökningshandlingarna...

Publicerat

Hmmm. Att döma av svaren så är det helt enkelt ingen som vet än så länge. Man kan använda de Åländska reglerna som riktmedel men inget mer.

Om jag nu skall köpa en båge bör jag då köpa det värsta som finns för att vara säker på att få använda den när jakt blir tillåtet...

Hade tänkt köpa en klen förstagångs/övningsbåge, men tänkte att det är lika bra att skaffa en ordentlig pryl från början så man lär känna den ordentligt.

Någon som har något bra tips på en inte allt för dyr Compoundbåge med bra inställningsmöjligheter? Skall till Lindome bågskytteförening när de öppnar på måndagar och börja öva tänkte jag :-) Där bör de kunna hjälpa till med inmätningar och inställningar just för mig.

Om det är någon mer som har lite koll på va som krävs, fortsätt gjärna skriva här!!

Ha de!!

/Hasse

Du behöver inte ha någon värstingbåge. Köper du en vanlig 50-60 pounds compoundbåge så fixar de jobbet galant. Du kommer då att ligga på joulemängder som överstiger 40 joule med marginal. Jag själv skjuter en PSE Omen, som visserligen är idag den snabbaste serietillverkade bågen, och den ger 110 joule på 60 pound.

Bra att du tar kontakt med en bågskytteklubb så de får kolla din draglängd bland annat. Det är viktigt för att du senare ska kunna skjuta bra. Men förvänta dig inte att de ska kunna tipsa dig om lämplig utrustning för att jaga med bågen. De skjuter ju mest hål i papperstavlor och vissa sikten och sportskyttetillbehör har du ingen användning av när du ska jaga. Ställ jaktfrågorna på detta forum så blir det rätt i slutändan.

Publicerat

Tackar, Är både glad nöjd och besviken på det svaret.

Bra med regler som "ensats" mot någon eller några länder i vår närhet.

Jag skulle bli förvånad om inte jägareförbundets rekomendationer skulle väga ganska tungt. Framförallt med tanke på att de brukar vara ganska bra på att sprida information i naturvårdsverkets korridorer...

Vore intressant att veta hur de (vi, jag är ju också medlem...) ser på saken i dagsläget.

Det jag är lite besviken på är att inte föreslå någon begränsning av villt arter.

Det kommer med tämligen stor säkerhet att bli restriktioner. Jag tror att det skulle löna sig att "ge efter" på vissa arter där det finns motivering att inte tillåta bågjakt. Detta för att det då väger tyngre när man säger att ett visst villt inte alls är några problem att jaga med Båge. Och då kanske även kopplat till olika krav på projektilen beroende på villtslag.

Jag skulle personligen t.o.m. kunna tänka mig att begränsa vilka jaktformer som bör tillåtas om det är vad som krävs för att ta udden av vissa argument. Har dock full förståelse ifall man säger att detta taktiserande sker bakomkulisserna istället för i ansökningshandlingarna...

Klart att jägareförbundets åsikter väger tungt och de har ju redan avgett en positiv inställning till bågjakten i första rundan av remissgången. Däremot är det ju inte jägareförbundet man ska diskutera med om bågjaktens detaljfrågor. Det är där Bågjägareförbundets kunskaper kommer in. Bågjägareförbundet har sedan lång tid tillbaka goda relationer med alla instanser som berörs av bågjakt.

Anledningen till att bågjägareförbundet inte vill begränsa sig är att pilbågen inte har begränsningar att fälla något vilt. Allt landlevande vilt har med framgång fällts med pil och båge. Jakt på älg är ju inte det första man kommer att göra med båge. Men det har inte något att göra med bågens lämplighet att fälla älg. Det beror mer på hur älgjakten idag är organiserad i Sverige med hundförare och jaktlag. I Finland tittar man på en eventuell framtida bågjakt på älg. I Nordamerika jagar man ju inte älg på samma sätt som i norden. Man har inga jaktlag och hundar där. Ett visst antal älglicenser släpps årligen och har du tur i utlottningen så kan du köpa din licens och sen jaga älg med båge eller gevär. Oftast sker det via lockjakt eller smyg/vakjakt. Hundar får ju inte användas till älgjakt vare sig i USA eller Kanada. Vet inte om lokala lagar säger något annat om hundjakt där.

Att ansöka om enbart bågjakt utan att begränsa vilka arter det ska gälla är ju inte fel. Sen får man via förhandlingar och faktabaserad information ta en diskussion med naturvårdsverket om det är någon art man tillsvidare inte ska få jaga med båge. Sen är det upp till naturvårdsverket att bestämma hur det i slutändan blir. Då spelar det mindre roll vad något av jägareförbunden säger. För beslutet tas ju av verket och historisk sett har man alltid fått kompromissa i olika frågor.

Vi får se hur det blir. Inget beslut är ju ännu taget. Men de som tvivlar på bågjakten ska veta att naturvårdsverket inte tar några beslut på lösa boliner och av okunskap. Så pass gediget är faktamaterialet att ingen parameter har blivit ogranskad.

Publicerat

Klart att jägareförbundets åsikter väger tungt och de har ju redan avgett en positiv inställning till bågjakten i första rundan av remissgången. Däremot är det ju inte jägareförbundet man ska diskutera med om bågjaktens detaljfrågor. Det är där Bågjägareförbundets kunskaper kommer in. Bågjägareförbundet har sedan lång tid tillbaka goda relationer med alla instanser som berörs av bågjakt.

Anledningen till att bågjägareförbundet inte vill begränsa sig är att pilbågen inte har begränsningar att fälla något vilt. Allt landlevande vilt har med framgång fällts med pil och båge. Jakt på älg är ju inte det första man kommer att göra med båge. Men det har inte något att göra med bågens lämplighet att fälla älg. Det beror mer på hur älgjakten idag är organiserad i Sverige med hundförare och jaktlag. I Finland tittar man på en eventuell framtida bågjakt på älg. I Nordamerika jagar man ju inte älg på samma sätt som i norden. Man har inga jaktlag och hundar där. Ett visst antal älglicenser släpps årligen och har du tur i utlottningen så kan du köpa din licens och sen jaga älg med båge eller gevär. Oftast sker det via lockjakt eller smyg/vakjakt. Hundar får ju inte användas till älgjakt vare sig i USA eller Kanada. Vet inte om lokala lagar säger något annat om hundjakt där.

Att ansöka om enbart bågjakt utan att begränsa vilka arter det ska gälla är ju inte fel. Sen får man via förhandlingar och faktabaserad information ta en diskussion med naturvårdsverket om det är någon art man tillsvidare inte ska få jaga med båge. Sen är det upp till naturvårdsverket att bestämma hur det i slutändan blir. Då spelar det mindre roll vad något av jägareförbunden säger. För beslutet tas ju av verket och historisk sett har man alltid fått kompromissa i olika frågor.

Vi får se hur det blir. Inget beslut är ju ännu taget. Men de som tvivlar på bågjakten ska veta att naturvårdsverket inte tar några beslut på lösa boliner och av okunskap. Så pass gediget är faktamaterialet att ingen parameter har blivit ogranskad.

Hej igen.

Jag är inte säker på att jag vågar vara lika optimistisk som du när det gäller vilka fakta som i slutändan kommer vägas in när besluten tas. Det vore väl inte direkt första gången som fakta får stå tillbaks för politiska hänsynstaganden.

Sedan vill jag nog trots att jag är positivt inställd till bågjakt opponera mig mot att bågen skulle sakna begränsningar.

Min personliga uppfattning är att det är synnerligen olämpligt att använda pilbåge vid drevjakt på Björn, Varg och troligtvis även på vildsvin.

Åtminstone om man inte kopplar det till krav på extra sjukvårdsförsäkringar.

Lite tveksam även till jakt på Björn med ställande hund. Men är absolut inte tveksam till kombinationen hund och båge generellt. Trädskällare vore säkert både intressant och lämpligt. Svårighetsgraden kommenterar jag ej...

Sedan är jag även tveksam till bågens lämplighet för eftersök. Framförallt då till trafikeftersök. Att förfölja ett påskjutet villt en kortare sträcka utan att först hämta bössan tycker jag borde vara OK. Men man kanske skall tänka sig för innan man förföljer villt en längre sträcka utan att byta till för ändamålet lämpligare vapen.

Publicerat

Hej igen.

Jag är inte säker på att jag vågar vara lika optimistisk som du när det gäller vilka fakta som i slutändan kommer vägas in när besluten tas. Det vore väl inte direkt första gången som fakta får stå tillbaks för politiska hänsynstaganden.

Sedan vill jag nog trots att jag är positivt inställd till bågjakt opponera mig mot att bågen skulle sakna begränsningar.

Min personliga uppfattning är att det är synnerligen olämpligt att använda pilbåge vid drevjakt på Björn, Varg och troligtvis även på vildsvin.

Åtminstone om man inte kopplar det till krav på extra sjukvårdsförsäkringar.

Lite tveksam även till jakt på Björn med ställande hund. Men är absolut inte tveksam till kombinationen hund och båge generellt. Trädskällare vore säkert både intressant och lämpligt. Svårighetsgraden kommenterar jag ej...

Sedan är jag även tveksam till bågens lämplighet för eftersök. Framförallt då till trafikeftersök. Att förfölja ett påskjutet villt en kortare sträcka utan att först hämta bössan tycker jag borde vara OK. Men man kanske skall tänka sig för innan man förföljer villt en längre sträcka utan att byta till för ändamålet lämpligare vapen.

Hej, jag förstår dina synpunkter men samtidigt ser jag också att du inte har full koll på hur man bedriver båggjakt, bågjakt är inte riktigt samma som vanlig jakt, dvs när det gäller metoden. Bågjakt är en solitär jakt till 99,5% dvs man jagar ensam. Man använder inte heller drivande hundar eller drev vid bågjakt te.x, man måste hålla i sär begreppen jakt samt hur man utför det samma, bågen är ingen ersättning för traditionella krutvapen eller metoder utan en helt annan form av jakt. Men den kliniska effekten dvs slutresultat är det samma som vid vanlig jakt.

Titta/läs lite om hur bågjakt bedrivs så tror jag du förstår vad jag menar, bågjakt är nytt för de flesta och det är lätt att man tänker på samma sätt som vid trad jakt, detta är som sagt inte fallet utan en helt annan metod och teknik.

De exempel du visar på som te.x eftersök på trafikskadat villt är inte relevant med bågjakt, även bågjägare använder ibland bössan vid eftersök, för man ska välja ett mer flexibelt vapen vid eftersök, men jakt och eftersök är inte alltid samma sak om du förstår vad jag menar, dock kan man mycket väl använda bågen för avlivning under eftersök fast det begränsar dina möjligheter av förklarliga skäl.

Precis som JS nämnde, kan alla villebråd fällas med båge, det är inte den delen som är problematisk, utan snarare de faktum att för att fälla ett villebråd med båge ska du både vara nära och obemärkt av djuret, du skjuter inte heller på flyende djur vilket vid eftersök är vanligt, lite svårt att förklara hur allt detta hänger ihop, men det förstår man efter man väl börjat jaga med båge :)

Publicerat

Roger.

Tror vi talar förbi varandra trots att vi egentligen säger samma sak.

Jag har full koll på hur bågjakten normalt går till. Åtminstone i teorin... Det är av just den orsaken som jag tycker att man borde ha föreslagit dessa begränsningar.

Även om det nu finns en och annan medlem i SBJF som varit med på drevjakt i Polen (med båge) så är det knappast ett hårt slag om det blir restriktioner som förbjuder detta här i Sverige. Men om en politiker till slut skall rösta ja eller nej så kan bågens olämplighet till dessa specifika och ovanliga fall utgöra ett problem. Kanske målar jag f-n på väggen.

Men jag ger hellre bort något jag ändå inte vill ha än riskerar att bli av med det viktiga...

Publicerat

Roger.

Jag har full koll på hur bågjakten normalt går till. Åtminstone i teorin... Det är av just den orsaken som jag tycker att man borde ha föreslagit dessa begränsningar.

Även om det nu finns en och annan medlem i SBJF som varit med på drevjakt i Polen (med båge) så är det knappast ett hårt slag om det blir restriktioner som förbjuder detta här i Sverige. Men om en politiker till slut skall rösta ja eller nej så kan bågens olämplighet till dessa specifika och ovanliga fall utgöra ett problem. Kanske målar jag f-n på väggen.

Men jag ger hellre bort något jag ändå inte vill ha än riskerar att bli av med det viktiga...

Jo du har helt rätt Henke, men vapnets egenskaper i sig gör att ovan nända situationer inte är direkt aktuella och jag personligen ser inget skäl till att man ska skapa särkillda lagar/regler för just detta, om en jägare (båge och vanlig) blir tillfrågan om de ska avliva ett te.x trafikskadat djur så väljer han knappast bågen, lika lite som han skulle välja en 22a för jobbet osv. SBJF lägger inga förslag på villebråd, det är för NVV att avgöra igentligen och troligen slutligen med för den delen, där emot kan SBJF svara på vilka djur man INTE bör jaga med båge, men som sagt inte föreslå vilka arter man bör jaga. Ett ganska vanligt missförstånd är att ju större djuret är ju svårare är det att döda med båge, medan faktum är (rent kliniskt) är det tvärt om. Det är mycket svårare att skjuta en hare än en älg eller björn om man nu ska hård dra det hela, dvs träffområdet är mindre på en hare än en älg...

Men som sagt, tror inte älg/björn/varg är direkt aktuellt för bågjakt , av samma skäl som här på Åland, Älgjakt bedrivs på en för bågjakt inte lämpligt sätt, har inget med vapnets effekt att göra.

Ska man sätta (vilket man borde) ett regelverk för bågjakten, är det mer viktigt att man ser till de kliniska egenskaperna, dvs hur mycket kraft ska en båge ha, vilken diameter på spetsen bör man ha samt vilken bågtyp som bör tillåtas, och naturligtvis även ställa krav som årliga skjutprov osv. Att börja peta i detaljer om metod och villebråd är bara att i onödan krångla till saker och ting, det faller sig naturligt tror jag i alla fall.

Publicerat

Roger.

Jo, jag känner en person som också jagat under drev i Polen. Han var inte speciellt nöjd med resultatet och några fler drevjakter lär det inte bli. En bågjägare jagar oftast ensam, precis som Roger förklarat i sina inlägg.

Bågen kommer aldrig att bli någon ersättare för geväret. Det är ingen som påstått att bågen skulle vara bättre än geväret. Men använder man bågen under dom förutsättningar och jaktmetoder som den är ämnad för så är det heller inte ett dugg sämre jaktvapen än ett gevär. Dödligheten är i samma klass som grovkalibriga studsare.

Problemet är att när man nämner älgjakt med båge så drar de allra flesta jägare jämnförelse med hur älgjakten går till idag. Vid en eventuell bågjakt på älg så får man skrota alla sådana tankar. Man jagar förmodligen inte med hund och sitter knappast på pass efter skogsbilsvägar som jag själv brukar göra under älgjakten. Inte har man radio där någon emellanåt bryter tystnaden med att fråga om någon sett hunden. Det börjar dock bli mindre vanligt nu när de flesta tittar ner på en skärm och följer hundens rörelser via gps.Vid bågjakt på älg, som exempel, är det förmodligen du och kanske en kompis som sakta smyger fram genom terrängen och kikarspanar över öppningar i hopp om att hitta en älg att göra en smygning mot. Med dessa premisser kommer pilbågen aldrig att bli någon konkurrent om älgarna.

Begränsningar på vilt kommer det i beslutet från verket. Björn, varg, lo, älg kommer knappast att jagas med båge.

Det som är bågjaktens stora fördel är den dokumenterade låga skadskjutningstalen.

Oavsett om det blir bågjakt eller inte så tror jag att jakten i Sverige står för ganska stora förändringar i framtiden. Mycket av dessa förändringar faller förmodligen inte oss jägare i smaken. Via EU kommer säkerligen en del förändringar.