Publicerat Februari 1, 201214 yr Det är absolut inget sämre att köpa valp av en omeriterad tik BARA man känner till tiken och vad den kan prestera i skogen. Man måste komma ihåg att det är ju långt ifrån alla som bryr sig om jaktprov! (jag går jaktprov med mina hundar) men jag känner nog till hundar som är betydligt bättre än mina egna/och även andras som INTE går prov. okej. ja och det är ju så hemskt dumt, jag känner nämligen till endel oxå som struntar i jaktprov men har hundar av toppklass, min far bland annat. och tänker aldrig bli en sån som han. förbannar honom så grymt att han inte gått några jaktprov med våran 9 åriga jämte en otrolig jakthund som jag så jävla gärna skulle velat ha en parningsvalp efter. men vilken med en bra tik vill para med en omeriterad hane ?
Publicerat Februari 2, 201214 yr okej. ja och det är ju så hemskt dumt, jag känner nämligen till endel oxå som struntar i jaktprov men har hundar av toppklass, min far bland annat. och tänker aldrig bli en sån som han. förbannar honom så grymt att han inte gått några jaktprov med våran 9 åriga jämte en otrolig jakthund som jag så jävla gärna skulle velat ha en parningsvalp efter. men vilken med en bra tik vill para med en omeriterad hane ? Nej inte jag heller skulle vilja köpa efter omeriterade föräldrar , med ett undantag att jag känner till hundarna ifråga o har jagat med dom O nu är det ju så att man behöver ingen stjärna för att ta en etta på älghundsprov i varje fall,lite tur o en halvbra hund så går det vägen En stjärna däremot så ska ha minst 8st ettor på prov efter varandra minst 85p i medel utan några plumpar o helst första ettan dan efter hunden är nio månader (medfödd jaktlust)Synd med din fars hund,finns ingen tikägare i närheten som inte heller är intresserad av prov?
Publicerat Februari 2, 201214 yr Nej inte jag heller skulle vilja köpa efter omeriterade föräldrar , med ett undantag att jag känner till hundarna ifråga o har jagat med dom O nu är det ju så att man behöver ingen stjärna för att ta en etta på älghundsprov i varje fall,lite tur o en halvbra hund så går det vägen En stjärna däremot så ska ha minst 8st ettor på prov efter varandra minst 85p i medel utan några plumpar o helst första ettan dan efter hunden är nio månader (medfödd jaktlust) Synd med din fars hund,finns ingen tikägare i närheten som inte heller är intresserad av prov? näe precis, en hund som jagar å skäller älg kan man ju lyckas gå bra med på ett prov fast den kanske inte är en stjärna som presterar vi varje släpp. Ja det är hemskt synd då han är en riktig kanonhund på alla moment, det är få höstar vi inte skjutit 2 siffrigt med älgar påå stånd för honom. Näe ingen i närheten som har en bra tik som vill para omeriterad. vi parade med en tik förra hösten som var halvduglig men tyvärr gick hon tom å de blev inge valpar då.
Publicerat Februari 3, 201214 yr okej. ja och det är ju så hemskt dumt, jag känner nämligen till endel oxå som struntar i jaktprov men har hundar av toppklass, min far bland annat. och tänker aldrig bli en sån som han. förbannar honom så grymt att han inte gått några jaktprov med våran 9 åriga jämte en otrolig jakthund som jag så jävla gärna skulle velat ha en parningsvalp efter. men vilken med en bra tik vill para med en omeriterad hane ? Jo det är inte det jag menar att det inte finns bra hundar som inte är meriterade. Men som det är idag, då det är det enda sättet vi har att "fastställa" att hunden duger till nått. Finns allt för många som "jo för fan, hunn min han är en riktig maskin" "-jaha skjutit många på stånd för han?" "nää men ifjol var han borta i 4 dygn innan vi hitta han 5 mil bort" Finns dom som tycker det är en kanonhund sorgligt nog. Alla har vi olika krav på hundarna. Finns folk som inte trott en när man säger att hunden skällt 6-8-10 timmar eller mer, som att det är nått ovanligt. Nä utan meriter idag så är det inte mycket värt, och ja håller med om att det inte är så hårda krav på att klara ett 1:a pris. En vanlig dag och man inte hittar en skenälg det första man gör går det nomalt vägen. Men, vet av egen erfarenhet att det är fort gjort att det går åt skogen också. 80 min ståndskall på upptagsplatsen och vipps toksken utan nån direkt anledning..
Publicerat Mars 16, 201214 yr Jo det har dem nog... Men det hindrar ju inte folk att fortsätta med sina garage-parningar... Och enligt mig så gynnar inte dem parningarna rasen/raserna... Vad gäller för dessa garage-parningar i den mån dom lyckas, får man registrera dessa valpar, starta på utställningar/jaktprov även om kullen kommer från renrasiga men omeriterade föräldrar ?
Publicerat Mars 16, 201214 yr Vad gäller för dessa garage-parningar i den mån dom lyckas, får man registrera dessa valpar, starta på utställningar/jaktprov även om kullen kommer från renrasiga men omeriterade föräldrar ? Meriter hos avelsparet gagnar inte avkomman. En skk registrerad hund skall vara fri röntgad och mh testad beroende på ras, vissa raser har inga krav alls. Beror lite på om det räknas som "bruksras". Registrera hundar får man om föräldrarna är registrerade och inte lider av en sjukdom som anses vara skäl till att icke registrera avkomma, även där beror det på ras. Tiken är ALLTID den viktigaste individen att ta hänsyn till gällande avel, därmed icke sagt att man får tumma på hanens egenskaper. Sen är det ju alltid en chansing om att få fram rätt sammansättning. Två avelsdjur kan vara bra, men inte tilsammans.
Publicerat Mars 17, 201214 yr Man ska heller inte glömma att vårat land är det bästa i världen på kunnande av hund och att vi är överlägsna alla andra vad gäller mentaltester. Det är nästan bara Tyskland som kollar det ner mot kontinenten. Själv köper jag mina djur i sverige, serbien, kroatien, tyskland, frankrike, italien
Publicerat Mars 17, 201214 yr Jag tycker man lär sig mer av att läsa provberättelsen och poängen på delproven från jaktprovet än på själva slut poängen. Jag föredrar att köpa valp från en rekommenderad parning, men tycker att det kan vara bra för mindre raser om det kommer fram nya stjärnskott från icke rekommenderade parningar för att minska inavelsgraden. Självklart är jaktprovsmeriter mycket viktigare än utställnings meriter. Det är mina tankar om hundavel.