Publicerat Oktober 6, 201114 yr Jag förstår svenskar som letar valpkullar i våra grannländer... Kollade på lite annonser nu i kväll... Vad avlar folk på i detta land ? Jag blir bara trött... Tror faktiskt inte att det är så många som tittar efter valp som bryr sig om TIKEN blivit BIR om det inte finns jaktprestationer ? Inte jag iaf... Nästa annons föräldrarna duktiga älghundar ? Hallllllllllllllllllå !!!!!!!!!!!! Vem bryr sig om vad ägarna säger, skriv att referenser finns... Dessutom tror folk att man betalar "fullt" valp-pris för en valp efter omeritade hundar ( Det är tiken man kollar på i 1:a hand och det är jaktprov man tittar på ), vad hanen presterat är ganska ointressant ( Jag tror att tiken ärver ner mest ( lika som i häst avel ) ).... Vill man ha en sällskapshund kan man köpa en pudel... Har kollat efter valpar i 1 år nu, utav 10 annonser är kanske 1 intressant... Skärpning Svergie. Känns som att min nästa valp hämtas hem från Finland eller Norge....
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Jag trodde att detta skulle skapa debatt... att det skulle träffa några iaf...
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Häst aveln är ju inte ricktigt som du beskriver, där kan du ju ta föl på ston som igentligen inte gort ett skit men bara hingsten är bra. Sen finns det folk som jag som är hellt övertygad om att man kan få en precis lika bra hund om du köper en där kanske bara hanen är meriterad. men det är bara min åsikt
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Häst aveln är ju inte ricktigt som du beskriver, där kan du ju ta föl på ston som igentligen inte gort ett skit men bara hingsten är bra. Sen finns det folk som jag som är hellt övertygad om att man kan få en precis lika bra hund om du köper en där kanske bara hanen är meriterad. men det är bara min åsikt Jag vet inte hur insatt du är i häst aveln... Jag pysslar med travhäst-uppfödning och säljer unghästar... Folk köper efter "säkra kort" efter en märr som lämnat nåt eller har riktigt bra egna prestationer... Sen visst det funkar även med en bra stamtavla men där kan inte hund och hästaveln riktigt jämföras.. Inom häst aveln ( inom trav iaf ) finns det nåt som kallas för "golden cross" Speedy Cromwn-Super Bowl förr och nu Viking Kronos-Pine Chip.. Nåt sådant har jag inte sätt inom hundaveln.. Rätta mig gärna om jag har fel... Jag har pratat med flertalet stuterier och vetrenärer just om häst aveln och dem säger iaf att runt 70 % av arvsmassan kommer från märren... Jag utgår likadant när jag väljer ny valp... Jag tittar på tiken, vad HON har för stam, vad HON har för meriter och vad HON ev har lämnat i tidigare kullar.... Jag skulle aldrig köpa en valp bara på stam....
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Som uppvuxen på ett stuteri för just travhästar så är min erfarenhet att stammen är vad som gås mest efter på stona. Majoriteten av alla ston som kom för betäckning var definitivt INTE några topphästar på banan, men de hade rätt blod i linjerna. Valet av hingst däremot var avgörande för om de skulle kunna sälja fölen/unghästarna relativt lätt och till ett bra pris. Tillägg: Det finns lika många övertygelser som det finns uppfödare om vad som är rätt/fel inom all djuravel, så är det bara!
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Som uppvuxen på ett stuteri för just travhästar så är min erfarenhet att stammen är vad som gås mest efter på stona. Majoriteten av alla ston som kom för betäckning var definitivt INTE några topphästar på banan, men de hade rätt blod i linjerna. Det flesta hästar från stuteri har just en eller annan GOLDEN CROSS... Far - Morfar som funkar ihop... Visst det finns sådan ovanliga hästar som kallas för garage-parningar ( betäckningar ) som gett Opal Viking 20 milj insprungit men den risken är nästan lika stor som att vinna DRÖMVINSTEN ;-)
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Det flesta hästar från stuteri har just en eller annan GOLDEN CROSS... Far - Morfar som funkar ihop... Visst det finns sådan ovanliga hästar som kallas för garage-parningar ( betäckningar ) som gett Opal Viking 20 milj insprungit men den risken är nästan lika stor som att vinna DRÖMVINSTEN ;-) Dessutom som det ser ut nu inom hästavel.... SÅ ta ett föl efter Viking Kronos till vilken märr som hellst så säljer det... Alla vill ha... Annars om man går på stam så tittar man till 95% på linje-avel...
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Din tes om att det är tiken som nedärver alla egenskaper stämmer iallafall inte vad gäller min tax. Hans mor drev inte med skall och gjorde bara korta förföljande på rådjur, dock viltspårchampion och utställningschampion. Hennes stamtavla innehöll mestadels utställningshundar och några grytchampions längra bak. Hans far är drevchampion och har knökat med meriterade drevhundar i sin stamtavla. Resultatet blev en tax som driver rådjur i knappt en timme, något trångt sök men jag är mycket nöjd. Ingen regel utan undantag kanske? Om du vill hitta en valp efter meriterade hundar tycker jag du skall kontakta rasklubben så kan dom hjälpa dig att hitta en valp som passar. Mvh Einar
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Din tes om att det är tiken som nedärver alla egenskaper stämmer iallafall inte vad gäller min tax. Hans mor drev inte med skall och gjorde bara korta förföljande på rådjur, dock viltspårchampion och utställningschampion. Hennes stamtavla innehöll mestadels utställningshundar och några grytchampions längra bak. Hans far är drevchampion och har knökat med meriterade drevhundar i sin stamtavla. Resultatet blev en tax som driver rådjur i knappt en timme, något trångt sök men jag är mycket nöjd. Ingen regel utan undantag kanske? Om du vill hitta en valp efter meriterade hundar tycker jag du skall kontakta rasklubben så kan dom hjälpa dig att hitta en valp som passar. Mvh Einar Jo visst ibland funkar det... Det kan ju iof ha hänt tiken något som gjort att hon blev så, något som är intressant som jag tycker skall stå med i valpannonser är kullvärde.. Det säger mycket.. 0/8 ger inget eller lite intresse, 7/8 ger mer intresse... Nu tänker jag mest på älghundar ( jämthundar o gråhundar )...
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Jo visst ibland funkar det... Det kan ju iof ha hänt tiken något som gjort att hon blev så, något som är intressant som jag tycker skall stå med i valpannonser är kullvärde.. Det säger mycket.. 0/8 ger inget eller lite intresse, 7/8 ger mer intresse... Nu tänker jag mest på älghundar ( jämthundar o gråhundar )... Dessutom vill jag säga igen att jag inte sagt eller menar att tiken nedärver allt, men hon nedärvet väldigt mycket...
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Jag tycker att det som står här är väldigt bra... http://www.botnebekken.com/images/stories/avls-stoff/pdf/alt_om_feb.pdf och här http://www.botnebekken.com/images/stories/avls-stoff/pdf/immon.pdf
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Jag tycker att det som står här är väldigt bra... http://www.botnebekken.com/images/stories/avls-stoff/pdf/alt_om_feb.pdf och här http://www.botnebekken.com/images/stories/avls-stoff/pdf/immon.pdf Nån som tycker att detta är fel ? Eller är detta något som Sverige skall jobba efter ?? Jag tycker att detta är rätt väg att gå och jag letar nu en gråhunds-tik ( hellst ) att föra fram och börja avla på....
Publicerat Oktober 6, 201114 yr Författare Häst aveln är ju inte ricktigt som du beskriver, där kan du ju ta föl på ston som igentligen inte gort ett skit men bara hingsten är bra. Sen finns det folk som jag som är hellt övertygad om att man kan få en precis lika bra hund om du köper en där kanske bara hanen är meriterad. men det är bara min åsikt Och du har ju rätt till endel med att du kan ta föl efter vilket sto som hellst, men det samma gäller ju på hundsidan... Bara för att man kan behöver ju inte betyda att man skall/bör göra det.. Kom på en sak till ang.hästaveln.. Med tanke på att travhästarna ger 1000-2000 föl/år kan det jämföras lite med hundaveln, inom travuppfödningen så är det 40-60 % som kommer till start, det är mellan 5-10% som går +- 0 och ca 1% /år som gör vinst... Ser man det så krast så är ju aveln på både jämthund och gråhund helt acceptabelt med tanke på att dem ligger mellan 15-25 % jaktprovsmeritat/årskull.. Jag tror ju dock att siffrorna både inom trav och hundaveln skulle öka om man kom ifrån alla dessa "garage-parningarna" och bara använde sig utav bra meriterade tikar ( ston ).....
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Detta med hundavel är inte enkelt ska man se rent krasst på det så är nog våra jaktraser för stora, det finns helt enkelt inte tillräckligt många fullgoda avelshundar för att mätta marknaden på valpar. Sedan är det väl egentligen ändå någon form av balans i marknaden för kvalitén på köparna är nog inte högre än på valparna rent generellt. Den seriösa köparen våndas och väljer noga för att hitta rätt parning medan andra är helt nöjda med att få en valp av den ras man önskar
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Är det inte så att en avelshingst kan producera 1000 avkommor om den är bra? Kan ju inte riktigt tycka att det skulle funka inom hundvärlden om man tänker på innaveln. Däremot finns det kanske lite fler individer innom hästvärlden. Men det skulle ju inte riktigt gynna aveln om man nu ser till alla oseriösa parningar som genomförs idag med allt vad "utställningslinjer" heter som delar upp raserna och där inte jakthundar meriteras. Rätta mig gärna om jag har fel.....
Publicerat Januari 27, 201214 yr Jag personligen anser att tiken och hanen är lika viktiga för alla som pysslat med hund eller hästavel vet att 1+1 inte blir 2 när det gäller nedärvning. Vissa valpar får mer av tiken och vissa mer från hanen. Jag skulle då inte vilja ha en bra tik men dålig hane eller tvärtom för några av valparna får då lite bra och lite dålig å stackars den valpköpare som får mycket dåligt och lite bra i sin valp. En bra stamtavla på varsin sida av föräldradjuren och en riktigt bra hälsa på båda sidorna är lika viktiga som rätt jaktegenskaper hos båda föräldradjuren för mig. Varför ska man välja bort något av det? Meriter som hur bra en förare kan ropa av sin hund på ståndet är inte lika viktiga, utan säger mer om föraren en om hunden! Ju svårare föraren har KAN betyda att hunden är riktigt bra eller att föraren har gjort ett riktigt dåligt inkallningsjobb före jakten Lite hur jag tänker
Publicerat Januari 27, 201214 yr Författare Jag personligen anser att tiken och hanen är lika viktiga för alla som pysslat med hund eller hästavel vet att 1+1 inte blir 2 när det gäller nedärvning. Vissa valpar får mer av tiken och vissa mer från hanen. Jag skulle då inte vilja ha en bra tik men dålig hane eller tvärtom för några av valparna får då lite bra och lite dålig å stackars den valpköpare som får mycket dåligt och lite bra i sin valp. En bra stamtavla på varsin sida av föräldradjuren och en riktigt bra hälsa på båda sidorna är lika viktiga som rätt jaktegenskaper hos båda föräldradjuren för mig. Varför ska man välja bort något av det? Meriter som hur bra en förare kan ropa av sin hund på ståndet är inte lika viktiga, utan säger mer om föraren en om hunden! Ju svårare föraren har KAN betyda att hunden är riktigt bra eller att föraren har gjort ett riktigt dåligt inkallningsjobb före jakten Lite hur jag tänker Absolut... Nu finns det väl iof inte direkt nå parningar med omeriterad hanar, är väl snarare att det finns för mycket hanar med meriter att för att hanhunds ägare ska få para så behövs det inte alltid att tikarna är meriterad... Det blir mer av garage-parningar bara för att diverse tik-ägare tycker att dem ska ta kullar på sina hundar för att dem tycker att dem "är så bra", enligt dem själv... Men har man en tik och äns har tankarna åt att ta en eller flera kullar så skulle det vara krav på meriter ( och då inte utställning ) en hund jagar ju inte bättre för att den är snygg ? Är ju ganska ofta som man ser annonser på valpar där det bara står föräldrar skäller ditt och datt... Och, det säger ju inte en köpare ett skit..... Finns det på papper att dem är bedömd av en domare så är det en opartisk bedömning utav hunden... En referent som lämnas kan ju vara nånannan inom familjen eller vem som hellst som man/dem känner som lovordar föräldrar djuren hur mycket som hellst men när det kommer till "kritan" så kanske föräldrar djuren enbart var bra socialt, grym på att hitta ryggsäcken och med ett sök runt stövlarna ?? Såndana valpar har ju inte den bästa förutsättningen att bli bra själva, fast visst det finns ju undantag och det gör det väl inom all avel.. Men förutsättningen utav att hitta en bra hund måste ju vara att hitta en meriterad-stamtavla och givetvis även hanen ( men som jag skrev det är väldigt sällan som omeriterade hanar används ), men enligt min filosofi ( och den vet jag delas med diverse hunduppfödare oxå ) är att tiklinjen är den intressantaste att kolla och att den nedärver mest ( iaf så som jag fått höra och det är av folk som bara haft jch hundar )... Men visst jag kan ha fel...
Publicerat Januari 27, 201214 yr Har älghundsklubbarna inga minimi-krav på meritering för att de skall rekomendera parningen? /Håkan H
Publicerat Januari 27, 201214 yr Författare Har älghundsklubbarna inga minimi-krav på meritering för att de skall rekomendera parningen? /Håkan H Jo det har dem nog... Men det hindrar ju inte folk att fortsätta med sina garage-parningar... Och enligt mig så gynnar inte dem parningarna rasen/raserna... Men det är nog som LARS skrev tidigare att marknaden ser till att även "sämre-korsningar" blir såld...
Publicerat Januari 30, 201214 yr Oj det här tråden har jag missat helt. Intressant läsning. Problemet med det här sitter nog inte i tikägaren, som bestämmer sig för att ta en eller flera kullar på sin tik som han tycker "är jätte bra" även fast den inte lyckats skälla en 1:a på 3-4 starter. Alternativt inte ens startat på prov. Problemet ligger i min uppfattning hos OSS. Du och jag som köper valpar efter omeriterade tikar för att man "hört att den jagar bra" eller som i många fall, man känner tikägaren och får ett "bra pris" Är man inte beredd att betala dom 10-12k som det kostar att köpa en valp från välmeriterade föräldrar med en gedigen stam, är man i mina ögon inte värd en hund alls. Om man nu är beredd att lägga de ofantligt många timmar det krävs för att få fram en bra hund, och inte lägger ner de sista ynka tusenlapparna som skiljer en "byknull" och en "pappershund" så vet jag inte hur man är funtad. Samma sak gäller om man nu köper en pappershund och inte vill/ids starta på prov. Är man inte villig att ställa upp så pass mycket för uppfödaren för att ge denne ett kvitto på bra/dåligt arbete, så kan man ge fan i å köpa en hund.
Publicerat Januari 31, 201214 yr Ännu ett ojdå, har missat denna tråd... Handlar tydligen en del om hästar som enligt mig gör sig bäst i rökt form på en macka och då spelar aveln knappt nå'n roll! Vad gäller hundar så har jag tillbringat en del tid på brittiska kennlar, företrädesvis gamla damer som kunde sin avel på ena handens fingrar. Där och då i alla fall så var det inte alls ovanligt att uppfödarna hade ett gäng "brood bitches", hundar som man gärna gömde undan för andras ögon för de liknade oftast ingenting... Fula som stryk och ibland direkt odugliga! Uppfödartanterna visste dock hur de skulle använda dessa tikar för att producera såväl dugliga som vackra hundar. Avel handlar ju om så mycket mer än parning och det bästa man har att tänka på är väl att man ska sätta sig in i det förflutna det bästa man kan för utan kunskap hur det har varit har man små möjligheter att spå om hur det kommer att bli.
Publicerat Januari 31, 201214 yr Oj det här tråden har jag missat helt. Intressant läsning. Problemet med det här sitter nog inte i tikägaren, som bestämmer sig för att ta en eller flera kullar på sin tik som han tycker "är jätte bra" även fast den inte lyckats skälla en 1:a på 3-4 starter. Alternativt inte ens startat på prov. Problemet ligger i min uppfattning hos OSS. Du och jag som köper valpar efter omeriterade tikar för att man "hört att den jagar bra" eller som i många fall, man känner tikägaren och får ett "bra pris" Är man inte beredd att betala dom 10-12k som det kostar att köpa en valp från välmeriterade föräldrar med en gedigen stam, är man i mina ögon inte värd en hund alls. Om man nu är beredd att lägga de ofantligt många timmar det krävs för att få fram en bra hund, och inte lägger ner de sista ynka tusenlapparna som skiljer en "byknull" och en "pappershund" så vet jag inte hur man är funtad. Samma sak gäller om man nu köper en pappershund och inte vill/ids starta på prov. Är man inte villig att ställa upp så pass mycket för uppfödaren för att ge denne ett kvitto på bra/dåligt arbete, så kan man ge fan i å köpa en hund. Om man känner tikägaren och vet att tiken är jättebra, kanske bättre än många andra hundar som knåpat ihop nåra ettor och blivit CH men dess ägare inte orkat gått jaktprov. borde man inte köpa en valp av denne bara för att den inte är jaktprovsmeriterad? trots att man vet att hunden är jävligt bra och chansen att få en bra valp efter den är minst lika stor som att man köper en valp från en meriterad tik som kanske är sämre? Självklart tycker jag att man ska prova meritera sin hund om den funkar bra i skogen, och det är otroligt korkat av dom som har bra hundar å inte gör det.
Publicerat Januari 31, 201214 yr Om man känner tikägaren och vet att tiken är jättebra, kanske bättre än många andra hundar som knåpat ihop nåra ettor och blivit CH men dess ägare inte orkat gått jaktprov. borde man inte köpa en valp av denne bara för att den inte är jaktprovsmeriterad? trots att man vet att hunden är jävligt bra och chansen att få en bra valp efter den är minst lika stor som att man köper en valp från en meriterad tik som kanske är sämre? Självklart tycker jag att man ska prova meritera sin hund om den funkar bra i skogen, och det är otroligt korkat av dom som har bra hundar å inte gör det. Det är absolut inget sämre att köpa valp av en omeriterad tik BARA man känner till tiken och vad den kan prestera i skogen.Man måste komma ihåg att det är ju långt ifrån alla som bryr sig om jaktprov! (jag går jaktprov med mina hundar) men jag känner nog till hundar som är betydligt bättre än mina egna/och även andras som INTE går prov.