Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare [spets/wachtel kanske är bra blandning Men är ute efter en renrasig hund Då vi går i tankar på att längre fram kanske avla om man får en bra jakthund
Publicerat Oktober 8, 201114 yr [spets/wachtel kanske är bra blandning Men är ute efter en renrasig hund Då vi går i tankar på att längre fram kanske avla om man får en bra jakthund Så rätt tänkt... Meddela mig hur det går i hund jakten... Själv sitter jag i Jämtland och inväntar måndag och älgjakt...
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare Okej det kan jag ta och göra. Har funderingar bara om man ska Hane eller Hona? Får önska dej lycka till på älgjakten
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Okej det kan jag ta och göra. Har funderingar bara om man ska Hane eller Hona? Får önska dej lycka till på älgjakten Lycka till ? Får man aldrig säga till en jägare Ok.. Trodde att du hade bestämt dig för tik redan ? Eftersom ni fundera på avel om ni fick till en bra hund ?
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare sant det Skit jakt på dej:) De får bli en tik Men funderar bara lite för och nackdelar Men givetvis ska man avla ska man ha tik
Publicerat Oktober 8, 201114 yr sant det Skit jakt på dej:) De får bli en tik Men funderar bara lite för och nackdelar Men givetvis ska man avla ska man ha tik Ända nackdelen finns hos tiken... Löpet... Men du kan motverka löpet genom mortion ( enligt min vetrinär iaf ), tycker dock att tiken väger upp sitt löp med att oftas vara mer social och mer lyhörd... Sen vad jag tycker så är tiken lite lättare att få till lydnaden på då en hane oftas har mer självförtroende och ska prova fler gränser.-- Sen är det inte helt ovanligt att den bästa valpen i en kull just är tik ? Om det stämmer vet jag inte men en uppfödare som sa så till mig iaf....
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Ända nackdelen finns hos tiken... Löpet... Men du kan motverka löpet genom mortion ( enligt min vetrinär iaf ), tycker dock att tiken väger upp sitt löp med att oftas vara mer social och mer lyhörd... Sen vad jag tycker så är tiken lite lättare att få till lydnaden på då en hane oftas har mer självförtroende och ska prova fler gränser.-- Sen är det inte helt ovanligt att den bästa valpen i en kull just är tik ? Om det stämmer vet jag inte men en uppfödare som sa så till mig iaf.... Jag tittar oxå efter valp.. Hellst gråhund, gärna tik men jag letar bara efter blod än sålänge, blir nog aktuellt med valp om typ 2 år, då är jag på läst, gammel hunden har runt 2 år kvar då så slipper han bli lidande... Hade jag köpt en hund nu i höst hade jag lätt köpt den där 5 mån tiken från björnjägarens kennel om det inte är så att det är något "skönhets fel" eller nåt annat som gör att hunden diskas vid utställning...
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Okej Det viste jag inte man kunde sjuta upp löpet. Har fått höra att Gråhund ej heller ska vara så jätte svåra att dressera. Är i och för sej van med envisa hundar Men givetvis skulle det vara skönt med en lättlärd hund Ska testa med utsällning men även ställa upp i viltspår med hunden tänkte jag.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Okej Det viste jag inte man kunde sjuta upp löpet. Har fått höra att Gråhund ej heller ska vara så jätte svåra att dressera. Är i och för sej van med envisa hundar Men givetvis skulle det vara skönt med en lättlärd hund Ska testa med utsällning men även ställa upp i viltspår med hunden tänkte jag. Jag vet inte om det stämmer till 100% att man kan skjuta upp löpet men min vetrinär sa att det är oftas när hunden får en lugn period inför jakten som löpet kommer igång.. Jag hade en tik förr som var omöjlig men hon fick mortion ända fram till jakten och då flyttades oxå löpet i ca 2 månader, eftersom det var en gråhund som bara gick på älg så spelade det ingen roll med löp i november..
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Okej Man får se när hon löper isåfall Hade vart kul och få en bra jakthund sedan ta valpar på henne För då kan man spara en valp
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Okej Man får se när hon löper isåfall Hade vart kul och få en bra jakthund sedan ta valpar på henne För då kan man spara en valp Absolut... Jag tror att den tiken från Björnjägarens har ett så pass intressant blod att du ( som många andra gör ) kan ta valpar bara på blodet.... Även om jag förespråkar jaktprovs meriter... Är ju Finn-blod i dem hundarna från Björnjägarens, blod från Rävas och det är väl den mest framgångsrika gråhundskenneln beträffande rovviltshundar...
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Helt sant det. Ska även meritera hundn i Jaktprov Och viltspår tänkte jag Har man mycket att göra så skaffar man sej hehe Rävas kennel i finland är en bra kennel Men tror inte dom haft valper sedan 2008 Men kan ju kanske ringa dom och höra om dom har en bra hund med Var ute i skogen nu på morgon fick syn på en riktig stotlig älgtjur. Men hade bössan hemma:(
Publicerat Oktober 11, 201114 yr Måste slå ett slag för laikan. Den är ju avsedd för de djur du vill jaga. Jag har jagat med både gråhund, jämte och nu tillslut laikor (har 3 st). Har även jagat med diverse bladningar jämtlaika, gråjämte mfl. I allafall, laikan är en oerhört lättlärd ras (mer lättlärd än övriga spetsar som dock också är lättlärda). Den formas väldigt mycket av hundföraren både på gott och ont. detta gör att man kan styra in dem på lite av varje. Min hane tex jagar allt. Han är jaktchampion på älg, han har ställt björn, älg, vildsvin, ren, hjort, skogsfågel, mård, mink, hermelin, grävling, räv, lo och såklart ekorre. Jag har skjutit det mesta för honom också dock bommade jag på björnen me det löste vi senare men jag blev inte skytten. Lo har jag bara haft en kontakt med på hösten och ren vill jag inte skjuta... Han (Nemo) är en enmanshund vilket inbär att jag kan inte låna ut honom till vem som helst för då jagar han antingen helt själv eller inte alls. Där kan man se lite skillnad på tex jämtar som farsan har haft som egentligen vem som helst kan ta och jaga med. De har dock ett helt annat samarbete med hundföraren jämfört med laikorna (skulle påstå att jämtarna inte har något samarbete med hudföraren). Nemo är tyvärr väldigt bytesmedveten vilket gör att jag vill inte att någon annan ska gå fram till fällt vilt. Jag kan inte garantera att det går bra men å andra sidan är jag väldigt nojjig övar vad som skulle kunna hända. När det kommer till mindre rovdjur så är han rent hatisk på dem. Grävling jagar jag inte längre aktivt med honom då han gärna vill ta dem själv, det vill ite jag då det blir en massa skador på hunden oftast... När det kommer till andra hundar så gillar han inte andra hanar men söker inte upp dem för att slåss men backar heller inte undan ett slagsmål tyvärr. Nu låter det kanske som att han har slagits en massa gånger men det har han inte men man ser när det är nära och då gäller det att vara steget före. Sen har jag 2 tikar också. De ena (3 år) är för tillfället omplacerad men jag står fortfarande som ägare på henne. Hon fick för sig att en ren som under några veckor retade hundarna i hundgården, skulle avrättas så hon klättrade ur hundgården (där ser man hur lättlärda de är) och bet ihjäl den. En så hud kan inte jag ha kvar tyvärr då det är mycket ren hemmavid men Nemos uppfödare har henne nu och han är lyrisk över henne för tillfället. Han har fällt älg och räv för henne nu i höst. Sen har jag en tik efter Nemo som är drygt året så henne håller jag på att försöka jaga in just nu. Vad som gäller angående tikarna så är det 1000 ggr enklare att ha bland andra hundar och folk jmf med Nemo men som jag ser det i dagsläget så har de inte det som krävs ännu för att ställa en björn men det kanske kommer. Gör det det så blir det tikar i framtiden. De är helt underbara hundar hursomhelst och rekomenderas starkt men man måste ha lite koll på linjer och inte bara köpa första bästa valp som dyker upp. Skulle jag bara jaga älg hade jag troligtvis skaffat en jämte då de har mer medfött än en laika som jag ser det men de saknar en massa egenskaper som jag vill ha. Laikan är en allroundhund i mina ögon. Gråhundar har jag egentligen fördålig koll på men de jag har jagat med har varit för kassa och envisa för att funka hos oss. Många har dåligt skall kan jag tycka också. Sen verkar de va känsliga på snödjup då man tydligen ska ställa in jakten så fort det kommer 1 dm med snö, typ. Dock verkar de ju funka på björn så just nu är jag lite kluven. Personligen när det gäller storleken på en hund så tycker jag man ska kunna stå upp och klappa dem, då är de lagom höga:-) Lycka till med införskaffandet av hund
Publicerat Oktober 12, 201114 yr spelar nog inte någon roll vad du väljer för ras, mer vart hunden kommer ifrån och vad du gör med den.
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Författare Sant det. Man kan ju få dom 3 st raserna jaga det jag vill med rätt träning
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Måste slå ett slag för laikan. Den är ju avsedd för de djur du vill jaga. Jag har jagat med både gråhund, jämte och nu tillslut laikor (har 3 st). Har även jagat med diverse bladningar jämtlaika, gråjämte mfl. I allafall, laikan är en oerhört lättlärd ras (mer lättlärd än övriga spetsar som dock också är lättlärda). Den formas väldigt mycket av hundföraren både på gott och ont. detta gör att man kan styra in dem på lite av varje. Min hane tex jagar allt. Han är jaktchampion på älg, han har ställt björn, älg, vildsvin, ren, hjort, skogsfågel, mård, mink, hermelin, grävling, räv, lo och såklart ekorre. Jag har skjutit det mesta för honom också dock bommade jag på björnen me det löste vi senare men jag blev inte skytten. Lo har jag bara haft en kontakt med på hösten och ren vill jag inte skjuta... Han (Nemo) är en enmanshund vilket inbär att jag kan inte låna ut honom till vem som helst för då jagar han antingen helt själv eller inte alls. Där kan man se lite skillnad på tex jämtar som farsan har haft som egentligen vem som helst kan ta och jaga med. De har dock ett helt annat samarbete med hundföraren jämfört med laikorna (skulle påstå att jämtarna inte har något samarbete med hudföraren). Nemo är tyvärr väldigt bytesmedveten vilket gör att jag vill inte att någon annan ska gå fram till fällt vilt. Jag kan inte garantera att det går bra men å andra sidan är jag väldigt nojjig övar vad som skulle kunna hända. När det kommer till mindre rovdjur så är han rent hatisk på dem. Grävling jagar jag inte längre aktivt med honom då han gärna vill ta dem själv, det vill ite jag då det blir en massa skador på hunden oftast... När det kommer till andra hundar så gillar han inte andra hanar men söker inte upp dem för att slåss men backar heller inte undan ett slagsmål tyvärr. Nu låter det kanske som att han har slagits en massa gånger men det har han inte men man ser när det är nära och då gäller det att vara steget före. Sen har jag 2 tikar också. De ena (3 år) är för tillfället omplacerad men jag står fortfarande som ägare på henne. Hon fick för sig att en ren som under några veckor retade hundarna i hundgården, skulle avrättas så hon klättrade ur hundgården (där ser man hur lättlärda de är) och bet ihjäl den. En så hud kan inte jag ha kvar tyvärr då det är mycket ren hemmavid men Nemos uppfödare har henne nu och han är lyrisk över henne för tillfället. Han har fällt älg och räv för henne nu i höst. Sen har jag en tik efter Nemo som är drygt året så henne håller jag på att försöka jaga in just nu. Vad som gäller angående tikarna så är det 1000 ggr enklare att ha bland andra hundar och folk jmf med Nemo men som jag ser det i dagsläget så har de inte det som krävs ännu för att ställa en björn men det kanske kommer. Gör det det så blir det tikar i framtiden. De är helt underbara hundar hursomhelst och rekomenderas starkt men man måste ha lite koll på linjer och inte bara köpa första bästa valp som dyker upp. Skulle jag bara jaga älg hade jag troligtvis skaffat en jämte då de har mer medfött än en laika som jag ser det men de saknar en massa egenskaper som jag vill ha. Laikan är en allroundhund i mina ögon. Gråhundar har jag egentligen fördålig koll på men de jag har jagat med har varit för kassa och envisa för att funka hos oss. Många har dåligt skall kan jag tycka också. Sen verkar de va känsliga på snödjup då man tydligen ska ställa in jakten så fort det kommer 1 dm med snö, typ. Dock verkar de ju funka på björn så just nu är jag lite kluven. Personligen när det gäller storleken på en hund så tycker jag man ska kunna stå upp och klappa dem, då är de lagom höga:-) Lycka till med införskaffandet av hund +1 där har jagat med dom flästa spetshundarana ja med samt några blandningar har själv en Väst laika/Karelare alldeles för ung nu att säga nått om men han verkar ha förkärlek till Rov vilt nästa sptes blir antingen en ren karelare eller Laika då både laikan och Karelaren är mer eller mindre avlad för att ställa allt som går att ställa
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Måste slå ett slag för laikan. Den är ju avsedd för de djur du vill jaga. Jag har jagat med både gråhund, jämte och nu tillslut laikor (har 3 st). Har även jagat med diverse bladningar jämtlaika, gråjämte mfl. I allafall, laikan är en oerhört lättlärd ras (mer lättlärd än övriga spetsar som dock också är lättlärda). Den formas väldigt mycket av hundföraren både på gott och ont. detta gör att man kan styra in dem på lite av varje. Min hane tex jagar allt. Han är jaktchampion på älg, han har ställt björn, älg, vildsvin, ren, hjort, skogsfågel, mård, mink, hermelin, grävling, räv, lo och såklart ekorre. Jag har skjutit det mesta för honom också dock bommade jag på björnen me det löste vi senare men jag blev inte skytten. Lo har jag bara haft en kontakt med på hösten och ren vill jag inte skjuta... Han (Nemo) är en enmanshund vilket inbär att jag kan inte låna ut honom till vem som helst för då jagar han antingen helt själv eller inte alls. Där kan man se lite skillnad på tex jämtar som farsan har haft som egentligen vem som helst kan ta och jaga med. De har dock ett helt annat samarbete med hundföraren jämfört med laikorna (skulle påstå att jämtarna inte har något samarbete med hudföraren). Nemo är tyvärr väldigt bytesmedveten vilket gör att jag vill inte att någon annan ska gå fram till fällt vilt. Jag kan inte garantera att det går bra men å andra sidan är jag väldigt nojjig övar vad som skulle kunna hända. När det kommer till mindre rovdjur så är han rent hatisk på dem. Grävling jagar jag inte längre aktivt med honom då han gärna vill ta dem själv, det vill ite jag då det blir en massa skador på hunden oftast... När det kommer till andra hundar så gillar han inte andra hanar men söker inte upp dem för att slåss men backar heller inte undan ett slagsmål tyvärr. Nu låter det kanske som att han har slagits en massa gånger men det har han inte men man ser när det är nära och då gäller det att vara steget före. Sen har jag 2 tikar också. De ena (3 år) är för tillfället omplacerad men jag står fortfarande som ägare på henne. Hon fick för sig att en ren som under några veckor retade hundarna i hundgården, skulle avrättas så hon klättrade ur hundgården (där ser man hur lättlärda de är) och bet ihjäl den. En så hud kan inte jag ha kvar tyvärr då det är mycket ren hemmavid men Nemos uppfödare har henne nu och han är lyrisk över henne för tillfället. Han har fällt älg och räv för henne nu i höst. Sen har jag en tik efter Nemo som är drygt året så henne håller jag på att försöka jaga in just nu. Vad som gäller angående tikarna så är det 1000 ggr enklare att ha bland andra hundar och folk jmf med Nemo men som jag ser det i dagsläget så har de inte det som krävs ännu för att ställa en björn men det kanske kommer. Gör det det så blir det tikar i framtiden. De är helt underbara hundar hursomhelst och rekomenderas starkt men man måste ha lite koll på linjer och inte bara köpa första bästa valp som dyker upp. Skulle jag bara jaga älg hade jag troligtvis skaffat en jämte då de har mer medfött än en laika som jag ser det men de saknar en massa egenskaper som jag vill ha. Laikan är en allroundhund i mina ögon. Gråhundar har jag egentligen fördålig koll på men de jag har jagat med har varit för kassa och envisa för att funka hos oss. Många har dåligt skall kan jag tycka också. Sen verkar de va känsliga på snödjup då man tydligen ska ställa in jakten så fort det kommer 1 dm med snö, typ. Dock verkar de ju funka på björn så just nu är jag lite kluven. Personligen när det gäller storleken på en hund så tycker jag man ska kunna stå upp och klappa dem, då är de lagom höga:-) Lycka till med införskaffandet av hund När du skriver så där om Nemo blir man sugen på en Laika Grattis till duktig hund!
Publicerat Oktober 12, 201114 yr När du skriver så där om Nemo blir man sugen på en Laika Grattis till duktig hund! Tack:-) Hoppas bara att man lyckas få till fler hundar. Nemo blir 8 år nu i december men han är fortfarande lika vital som när han var yngre. Hoppas man får några fler riktigt bra jaktår med honom. Man tror ju att när man har lyckats med en så kan man gena lite med de nästkommande hundarna men det verkar inte så. Det finns tydligen bara ett sätt och det är att nöta på ute i skogen. Det var lättare förr när man inte hade 3 barn och 2 hundar till (olika raser) och en massa andra måsten... Nemo är jäkligt kul att jaga med för det brukar alltid hända något. Man vet dock aldrig vad...Har dock börjat lära mig att står det i det tjockaste helvetet så ska man vara beredd på att det kan va en björn. Grävlingar brukar han som sagt slåss med men de brukar sällan vara ute dagtid, men det händer. Om inte annat så gräver han ganska bra. Hittade honom i fjol under björnjakten ca 4 m in i ett sandgryt. Det var full ståhöjd för Nemo efter att han hade varit där. Fick dra ut honom i benen för att få honom därifrån:-) Lagomt kul när det sitter 16 st finnar och 2 st norskar som betalat en massa pengar för att jaga björn.