Publicerat Oktober 7, 201114 yr Går i tankar på skaffa mej en ställande hund Hunden ska anvädas till Älg Vildsvin Även vara dutig på grävling om man skulle möta en sån Intreserad av Gråhund Jämte Lajka Vad är era erfarenheter av dom hundraserna? Vilken tycker ni mest lämpad?
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Går i tankar på skaffa mej en ställande hund Hunden ska anvädas till Älg Vildsvin Även vara dutig på grävling om man skulle möta en sån Intreserad av Gråhund Jämte Lajka Vad är era erfarenheter av dom hundraserna? Vilken tycker ni mest lämpad? Jag skulle ha satsat på en gråhund... Vet iof inte hur dem är med vildsvin men dem är små kompakta och snabba så dem borde funka bra på svin, sen kan dem ju dock vara lite för envis så risken finns att du lär känna grannmarkerna bra . Laikan känns mer som lotteri tycker jag iaf, många som är en mans hund och enligt mitt tycke större risk att få en hund som inte blir direkt bra jakthund... Men jag kan ha fel...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Går i tankar på skaffa mej en ställande hund Hunden ska anvädas till Älg Vildsvin Även vara dutig på grävling om man skulle möta en sån Intreserad av Gråhund Jämte Lajka Vad är era erfarenheter av dom hundraserna? Vilken tycker ni mest lämpad? Jagar du på större marker, eller mindre? Jämten drar över större områden på kortare tid, gråhunden går mer med nosen i backen och tar lite längre tid på sig,mer spårnoga(eftersök,ledhundsjakt) de kan nosa i evigheter,även över på grannens marker . Laikan(inte mycket erfarenhet av dessa jyckar) men vid gris och grävlingsjakt ska de vara riktigt bra, vet inte hur det ligger till med dem vid älgjakten. Kanske andra vet,här på forumet?
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Författare Gråhund verkar vara bra hundar. Men inte hört någon som jagat grävling med dom Vildsvin har jag sett gråhund jaga var faktiskt väldigt duktiga Vill ha en spårnoga jakthund Har stor jaktmark Lajkor har jag hört ska var rätt envisa Och lyssnar nästan bara på ägaren Vill helst den ska lyssna på min fru med:)
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Jagar du på större marker, eller mindre? Jämten drar över större områden på kortare tid, gråhunden går mer med nosen i backen och tar lite längre tid på sig,mer spårnoga(eftersök,ledhundsjakt) de kan nosa i evigheter,även över på grannens marker . Laikan(inte mycket erfarenhet av dessa jyckar) men vid gris och grävlingsjakt ska de vara riktigt bra, vet inte hur det ligger till med dem vid älgjakten. Kanske andra vet,här på forumet? Måste säga att det är nog olika från hund till hund ang nosen i backen.. Min gråhund söker av både i luften och efter spår på backen.. Jämten lägger mer mark under sig i söket men jag tycker nog ändå att det är jämt skägg mellan dem raserna.. Minuset ligger kanske hos gråhunden då många av dem inte riktigt fattar att man kan avsluta jakten och titta vart husse tog vägen.. Inte alltid en hund hör husse vid inkallning efter 30 minuter när den har vilt framför sig...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Gråhund verkar vara bra hundar. Men inte hört någon som jagat grävling med dom Vildsvin har jag sett gråhund jaga var faktiskt väldigt duktiga Vill ha en spårnoga jakthund Har stor jaktmark Lajkor har jag hört ska var rätt envisa Och lyssnar nästan bara på ägaren Vill helst den ska lyssna på min fru med:) Gråhunden är även en underbar bra familjehund. Men ack så envisa de är. Och de har superkoll i näsan på det minsta lilla spår,tex småvesslor (suck)grävlingar är ALLTID spännande..Man måste nog vara intresserad av allt som rör sig i skog och mark när man har en gråhund med sig. Man vet aldrig vad det blir. Hm, nämnde jag ekorrar???
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Gråhund verkar vara bra hundar. Men inte hört någon som jagat grävling med dom Vildsvin har jag sett gråhund jaga var faktiskt väldigt duktiga Vill ha en spårnoga jakthund Har stor jaktmark Lajkor har jag hört ska var rätt envisa Och lyssnar nästan bara på ägaren Vill helst den ska lyssna på min fru med:) Jag släpper min gråhund i augusti på grävling för att förlänga säsongen lite, dessutom är det grymt bra konditions-träning för hunden att springa lös, då har dem fått upp flåset rejält när det blir lovligt på björnen
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Läs senaste Allt om jakt o Vapen. Där redovisas svart på vitt att Gråhund och Jämte är helt överlägsna som rena älghundar. Sen finns det stjärnor i alla adnra raser men den jämna kvaliteten finns i dessa två raser. men då bör du vara främst intresserad av älgjakt på större ytor.
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Författare Okej kan jag ta och läsa. Jag motionerar mina hundar väldigt mycket Simmar med dom Springer och även cyklar Lägger bloddspår dagliga promenader i skog och mark Gråhund är det som verkar var mest aktullet än så länge Värkar passa bäst in Solve-Köpte du din gråhund från en kennel? Isåfall vilken
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Måste säga att det är nog olika från hund till hund ang nosen i backen.. Min gråhund söker av både i luften och efter spår på backen.. Jämten lägger mer mark under sig i söket men jag tycker nog ändå att det är jämt skägg mellan dem raserna.. Minuset ligger kanske hos gråhunden då många av dem inte riktigt fattar att man kan avsluta jakten och titta vart husse tog vägen.. Inte alltid en hund hör husse vid inkallning efter 30 minuter när den har vilt framför sig... Haha, lyssnar inte gråhundar??? Visst är de lika. Ska man ta hänsyn till det eventuella snödjupet, så tar sig jämten bättre fram på sina längre ben...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Haha, lyssnar inte gråhundar??? Visst är de lika. Ska man ta hänsyn till det eventuella snödjupet, så tar sig jämten bättre fram på sina längre ben... Jo nog lyssnar dem, men gråhunden kommer långt från föraren om den springer rakt fram efter vilt i 30 min, dem är mer envis och har oftas längre förföljande utav vilt... Sen vet jag inte om jag skulle jaga vildsvin i djupsnö med hund överhuvudtaget, känns lite för farligt för hunden...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Okej kan jag ta och läsa. Jag motionerar mina hundar väldigt mycket Simmar med dom Springer och även cyklar Lägger bloddspår dagliga promenader i skog och mark Gråhund är det som verkar var mest aktullet än så länge Värkar passa bäst in Solve-Köpte du din gråhund från en kennel? Isåfall vilken Jag köpt ur en parning från byn... Inom jaktlaget... Men det finns många kennlar, Björnjägarens är en seriös uppfödare som avlar på mer rovvilts-skärpa.. Det borde ge en bättre förutsättning till en vildsvinshund...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Okej Ska ta och kolla med dom Finns en 5 månaders tik på Jägarförbundet tror jag.. Den kommer från den kenneln...
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Författare Kollade lite på deras hemsida Vet du vad den står under på jägarförbundet då? Kollade lite där men såg nog inte den
Publicerat Oktober 7, 201114 yr fundera en gång till det finns bara en hund av dom raserna du funderar på av det jag sett.
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Kollade lite på deras hemsida Vet du vad den står under på jägarförbundet då? Kollade lite där men såg nog inte den Kolla på den här länken: http://www.jagareforbundet.se/annonser/default.asp?act=details&aid=31366 Alla har sina idéer om raserna... Det som jag tycker är bra med gråhunden är storleken, den är en social hund som funkar bra i familjen..
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare Ja det har folk. Men som sagt jag vill ha en mycket duktig och spårnoga jakthund Men som även funkar i hemmet med min fru och mej Kollade på jägarförbundetshemsida det var var en som ville ha 40 000 för sin 8 åriga Gråhund Visst den var meriterad men tycker det var lite väll saftigt pris. Eller vad tycker ni?
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Ja det har folk. Men som sagt jag vill ha en mycket duktig och spårnoga jakthund Men som även funkar i hemmet med min fru och mej Kollade på jägarförbundetshemsida det var var en som ville ha 40 000 för sin 8 åriga Gråhund Visst den var meriterad men tycker det var lite väll saftigt pris. Eller vad tycker ni? Jag skulle aldrig köpa en så pass gammak hund för det priset iaf, 2 åring med en eller ett par 1:or på jaktprov då är det ok, men 8 år nej nej, hunden får bara vara livförsäkrad tills den är 10 år ( är inte så vanligt att man jagar med hunden mycket längre än tills den är 10-11 ).. Har du kollat länken jag gav dig ? Inte mycket till hund i år men enligt mig en bra ålder för att börja få skogsvana och träna spår med..
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Läs senaste Allt om jakt o Vapen. Där redovisas svart på vitt att Gråhund och Jämte är helt överlägsna som rena älghundar. Sen finns det stjärnor i alla adnra raser men den jämna kvaliteten finns i dessa två raser. men då bör du vara främst intresserad av älgjakt på större ytor. Dom missade en ras i den tidningen.....
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Dom missade en ras i den tidningen..... Här har du ett par länkar till en norska gråhundsuppfödare: http://home.online.no/~irlangse/Filer_for_index/startside.htm http://www.gokstadhaugenkennel.com Den sista länken är en ganska känd kennel med mycket ledhundsmeriter men hon har även mycket löshundsmeriter...
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare Nej håller med. Vart bara väldigt chockad när man såg åldern på hunden även priset Japp kollade det Tycker det var bra ålder Nästan bästa åldern för börjar till träning för jakt tycker jag Ska ringa han idag eller imorn Kan kolla dom länkarna med.
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Nej håller med. Vart bara väldigt chockad när man såg åldern på hunden även priset Japp kollade det Tycker det var bra ålder Nästan bästa åldern för börjar till träning för jakt tycker jag Ska ringa han idag eller imorn Kan kolla dom länkarna med. Kolla med Olov ( den hunden finns runt Söderhamn tror jag ) om den där 5 månaders tiken om du vill ha en hund att arbeta med redan i höst/vinter... En valp nu som blir det inte så mycket träning i år mest bara lydnad Jag skulle ha satsat på den hunden iaf... Nu är det hög tid att dra till Jämtland och göra sig i ordning inför 2:a halvlek på älgjakten
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Med risk för att svära i kyrkan... Men jag kan inte hålla mig och måste bara... Äh, jag slänger ut det helt enkelt - *host* Spets/wachtel *host*