Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bra tips för ny bågjägare inför IBEP

Featured Replies

Publicerat

hej!

Jag tänkte kolla om någon har några bra tips inför IBEP examen som kommer i slutet av oktober.

- typ av träning med bågen.

- vad man ska plugga lite på för teorin.

- andra bra tips för att bli en bättre jägare med båge.

tack på förhand.

/ Danne

Publicerat

hej!

Jag tänkte kolla om någon har några bra tips inför IBEP examen som kommer i slutet av oktober.

- typ av träning med bågen.

- vad man ska plugga lite på för teorin.

- andra bra tips för att bli en bättre jägare med båge.

tack på förhand.

/ Danne

Träna som du brukar!

Skjut på olika avstånd kanske från olika höjder också.

Bli kompis med dina fasta jaktspetsar du skall skjuta med,

det är viktigt.

Resten lär grabbarna som håller i IBEP dig,det är liksom avsikten ;)

Kul att du valt att göra kursen!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Träna som du brukar!

Skjut på olika avstånd kanske från olika höjder också.

Bli kompis med dina fasta jaktspetsar du skall skjuta med,

det är viktigt.

Resten lär grabbarna som håller i IBEP dig,det är liksom avsikten ;)

Kul att du valt att göra kursen!

Mvh

hej tack för svar.

Ok då ska jag träna på som ja brukar, kör lite efter tekniken "aim small hit small" men har inte övat speciellt mycket med vinklar mot mål.

visst är det upp till 25m som man kör prov på? det är väll baserat på jaktmässigt avstånd antar jag annars vore det skumt.

har inte övat så mycket på 3d djur utan mer mot tavla, hoppas det inte är emot mig bara.

tack för svaret iaf, kanske möts i skogen en dag =)

/ Danne

Publicerat

Skjut på korta avstånd oxå, 5-10m. ofta svårare än man tror

hej tack för svar.

Ok då ska jag träna på som ja brukar, kör lite efter tekniken "aim small hit small" men har inte övat speciellt mycket med vinklar mot mål.

visst är det upp till 25m som man kör prov på? det är väll baserat på jaktmässigt avstånd antar jag annars vore det skumt.

har inte övat så mycket på 3d djur utan mer mot tavla, hoppas det inte är emot mig bara.

tack för svaret iaf, kanske möts i skogen en dag =)

/ Danne

Publicerat

Det absolut viktigaste är att du får en bra "skjutform" innan man börjar experimentera med olika skjutställningar, knästående/sittande m.m. Så att man verkligen gör likadant varje gång med hur du greppar bågen etc..

Att öva på korta håll är bra, under 10 meter..

Men även på långa håll ända upp mot 80 meter gör att maxhållet vid uppskjutningen på tex Åland känns betydligt "enklare".

Man lär sig rätt snabbt att slarv/små misstag på långa håll tär på pilarna, så därför skärper man sig lite extra för att göra rätt! ;)

Publicerat
  • Författare

Det absolut viktigaste är att du får en bra "skjutform" innan man börjar experimentera med olika skjutställningar, knästående/sittande m.m. Så att man verkligen gör likadant varje gång med hur du greppar bågen etc..

Att öva på korta håll är bra, under 10 meter..

Men även på långa håll ända upp mot 80 meter gör att maxhållet vid uppskjutningen på tex Åland känns betydligt "enklare".

Man lär sig rätt snabbt att slarv/små misstag på långa håll tär på pilarna, så därför skärper man sig lite extra för att göra rätt! ;)

Hej och tack för tipsen.

jag har tränat som en galning med att skjuta på 25m nu känner att det är den svårare biten allt upp till 20 är ok där sitter pilarna i bra gruppering och inom dödligt område. men känner att det saknas lite för att vara helt nöjd på 25m, men det finns väll ingen anledning att träna på mer än 25-30 m i nuläget inför IBEP?

Du nämner att man ska öva på 80m det känns extremt långt, vilket är det längsta avstånd man skjuter på för uppskjutningen på Åland?

jag Pratade med kursledaren i dag och det ser lovande ut att kursen blir av nu i oktober jag hoppas det, vore skönt att få examen så man kan åka och jaga lite.

tack för tipsen igen, mer tips är alltid välkomna =)

/ Danne

Publicerat

Visst, 80 meter är egentligen onödigt långt..

Men det får mig att känna mig säkrare på jakthåll!

För vet jag att jag kan sätta pilarna inom träffområdet på ett kännt avstånd som 80 meter, så är det inga problem att hålla nerverna i styr på normala jakthåll! Eftersom jag vet att min skjutform är 100%-ig.

Längst avståndet på provet är nånstans runt 25 meter.

Hej och tack för tipsen.

jag har tränat som en galning med att skjuta på 25m nu känner att det är den svårare biten allt upp till 20 är ok där sitter pilarna i bra gruppering och inom dödligt område. men känner att det saknas lite för att vara helt nöjd på 25m, men det finns väll ingen anledning att träna på mer än 25-30 m i nuläget inför IBEP?

Du nämner att man ska öva på 80m det känns extremt långt, vilket är det längsta avstånd man skjuter på för uppskjutningen på Åland?

jag Pratade med kursledaren i dag och det ser lovande ut att kursen blir av nu i oktober jag hoppas det, vore skönt att få examen så man kan åka och jaga lite.

tack för tipsen igen, mer tips är alltid välkomna =)

/ Danne

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

hej igen!!

tack för alla goa tips, nu har man tagit IBEP blev klar i dag. så jäkla skönt!

vi är några som funderar på att ta oss till Åland i November, någon som har några bra idér på vad man bör tänka på när man är där och lite förberedelser inför resan?

Mvh

Daniel.