Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rökning pågår!

Featured Replies

Publicerat

Japp nu har röken varit i gång en stund.

I röken finns 1 fläskfilé, 3 bogstekar av älg. (Dessa inlämnade av en kompis för saltning och rökning.)

6 halvor älghjärtan samt 2 ren entrecoter.

Röken blev tämligen full, möjligtvis att det skulle gå att lägga dit 2 halvor kalvhjärta innan den är helt full.

post-4173-0-46085100-1324636297_thumb.jp

Publicerat

Röker här oxå, här ligger det en vildsvinsbog, två rådjursbogar, två älghjärtan och ett par med kalkonbröst. Kör med en digital bradleysmoker så det sköter sig självt :)B)

Publicerat
  • Författare

Röker här oxå, här ligger det en vildsvinsbog, två rådjursbogar, två älghjärtan och ett par med kalkonbröst. Kör med en digital bradleysmoker så det sköter sig självt :)B)

Tssk... Hantverk skall vara hantverk! ;)

Publicerat

Äh mer tid till annat när det sköter sig självt.... Nä kan faktiskt hålla med om att det är godare när det är "riktigt" rökt... men det här blev bra det oxå.

Publicerat
  • Författare

Då var rökningen klar. Inte den bästa rökningen jag gjort, men köttet ligger på gränsen mellan gott och riktigt gott. Sältan blev lite för mycket, så det orkade inte upp till nivån förjävligt gott!

post-4173-0-60251900-1324669247_thumb.jp

Publicerat

bra jobbat.

• 3 months later...
Publicerat

Jag har byggt en rök. Mest saker jag hade liggandes och jag väntar på en laddning saker efter påsk som termometer mm. Jag har inte provat att röka ännu men om jag tänder upp i kaminen går röken i alla fall in i tunnan! :D

Vad tror ni? Kan det funka?

Om det är någon som har lite nybörjartips, misstag som jag inte behöver göra,skriv gärna! :)

Jag ber om ursäkt, Kias Husse, för trådkapningen. :( Ville inte starta en helt nytt ämne med detta.. :wub: Jag hoppas du inte misstycker.

post-1304-0-20256100-1333908495_thumb.jp

Publicerat

Var på korvkurs igår. Gjorde 9 olika sorters korvar, som jag fick smakprov av med hem. Jag ville prova röken och rökte korvarna, ska grilla dem i em men det luktar ljuvligt!

Påläggsskinka, hur röker och saltar man den?

post-1304-0-93798300-1334490118_thumb.jp

post-1304-0-19637100-1334490141_thumb.jp

Publicerat

Hur blev det? och vad använde du för ved?

Publicerat

Blev RIKTIGT bra! Äppelved eldades det med. Kanske lite,lite för mycket röksmak. Familjen är helt i extas över korven, stor skillnad mot köpe-korv!

Jag testade lite med röken och kunde variera temperaturen mellan 35 och 95 grader beroende på draget av luft igenom. Ganska nöjd med bygget av röken, faktiskt! Funderar på hur jag kan kallröka med spån. Kanske fixar en braspanna med en labyrint att hälla spånet i och tända eld på, får se....

Hade lite för mycket kondens och funderar på vad jag kan göra åt det? Någon som vet?

Äppelträdet som beskars ganska hårt i vintras har nu klipps och huggits till bitar som ligger på tork. I höst ryker det en del från min tomt skulle jag gissa. :D

Publicerat

Blev RIKTIGT bra! Äppelved eldades det med. Kanske lite,lite för mycket röksmak. Familjen är helt i extas över korven, stor skillnad mot köpe-korv!

Jag testade lite med röken och kunde variera temperaturen mellan 35 och 95 grader beroende på draget av luft igenom. Ganska nöjd med bygget av röken, faktiskt! Funderar på hur jag kan kallröka med spån. Kanske fixar en braspanna med en labyrint att hälla spånet i och tända eld på, får se....

Hade lite för mycket kondens och funderar på vad jag kan göra åt det? Någon som vet?

Äppelträdet som beskars ganska hårt i vintras har nu klipps och huggits till bitar som ligger på tork. I höst ryker det en del från min tomt skulle jag gissa. :D

Kul att höra!

Kondens? på korven eller i skåpet?

Publicerat

I tunnan, skåpet alltså. Lite på korven också :(

Publicerat

Läste någon blogg häromdagen någon som hade samma bekymmer och han hade medvetet vattnat veden så att den skulle brinna saktare men det resulterade att köttet blev fuktigt/blött så om det kan vara att veden är för blöt för isåfall så prova att torka den.

Kan säkert finnas fler förklaringar jag är själv ingen expert men läser mycket då jag har ett Kallrök projekt hemma....

Publicerat

Nja, veden var knastertorr. Korven var däremot lite fuktig när jag började röka den. Helt blött i gräset i morse också så jag tror att det var en hög luftfuktighet. Jag funderar som att det blir kondens när röken träffar den något kallare tunnan av plåt. Om man har ett isolerat rökskåp borde det inte bli såhär. Jag får kanske isolera tunnan utvändigt... :)