Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om vildsvins åtel, torn foder m.m.

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder

:)

Bomba med era erfarenheter vad gäller öppet torn att vaka vid eller sluten vakkoja

vad som är det bästa..?

Hur ni har placerat dessa torn. tex..djupt inne skogen eller på öppen mark (hygge)?

ja vart har ni era torn/kojor?

Hur långt ifrån närmsta trafikerade väg osv?

Även hur era åtlar och foderplatser ser ut...vore kul med bilder

:D

Vad har ni typ av konstruktion på det öppna tornet om ni nu har ett sådant...material?

Likaså vakkojan..vad är värmekällan vanlig kamin eller enkelt isolerad med vad?

Är inte helt grön på grisjakt men vill ha mycket tips av er som jagat under några års tid..

vad som kan vara bra att tänka på..när det gäller

1.Torn/koja?

2. Vilket foder?

3. Belysning eller ej?

4. Larmanordningar?

5. allt annat smått och gott som är ett + till vakjakten?

som sagt har glömt massa i ämnet tror jag..men mata mig och andra som vill börja jaga vildsvin från åtel med tips och erfarenheter.

//Skitjakt på er.

;)

Publicerat

Skönast att sitta i en koja, bygg gärna en som man kan sitta två, foder kör med spridare och majs, sen kan du toppa med lite godsaker om du vill

Belysning ja varför inte, det e ju lagligt nu

Larm e jag neutral till aldrig provat det

Ett bra sikte är viktigt !!! Ska va belyst och inte nån skit optik

Publicerat

Här kommer lite till....

Har du tillgång till halm eller hö så sprid ut vid åteln, "rör" i lite ärtor/majs så får de lite att jobba med. Halm och hö har även en liten upplysande effekt på den mörka(snöfria) marken i "skummet".

Mvh. Lena.

Publicerat

Köp boken "Vildsvinsjakt vid åtel" så får du allt serverat!

Publicerat
  • Författare

Får tacka eder alla för tipsen/svaren. Vildsvinsjakt vid åtel den boken ska inhandlas :) Gott nytt år på er!

Publicerat

Har du en potatisodlare/handlare i närheten fråga om du kan få gammal potatis som inte går att sälja för det älskar dom små liven :-)

Publicerat

1 Koja beronde på vad de får kosta?

2 De du får tag på?

3 Upp till var och en

4 Upp till var och en

5 En riktigt bra handkikare 8x56 Och en åtelkamera.

S.

Publicerat

Då ska vi se om jag kan få med nått som inte redan nämnts.

tjära ett träd(kolla med markägaren vilket du får "förstöra" först.

Börja utfodra innan du ställer dit ett torn och se till att det kommer ut mat regelbundet, foderautomat är bra.

Pejla av hur vinden brukar ligga just där din åtel är, på en del platser snurrar vindarna mycket vilket kommer leda till att du inte kommer skjuta nått om du inte har en ofantlig tur.

Där jag jagar har jag torn i sydvästlig riktning från åtel

När du har klart för dig hur vinden ligger samt om grisarna brukar komma från nått särskilt håll så bygger du torn/koja på det ställe som lägger minst vind på åteln och samtidigt inte lägger vind på grisarnas favoritstig

Tänk på kulfång redan när du anlägger åteln, har du bra kulfång med det upplägget som du har på åteln?

Vänta länge innan du skjuter grisar som inte är ensamma på din åtel, men sitt gärna och kika för att lära dig hur dom fungerar. Har du tur så hinner du ta ett par rävar under denna period (jag behöver väl inte tillägga att det ska vara under lovlig tid)

Väntetiden är för att grisarna ska känna sig trygga på din åtelplats

//Mekus

Publicerat

Ett tips innan du sätter ut kojan är att kolla vinden,vindar vänder sägs det men för det mesta ligget den på från samma håll.

Du bör ha vinden mot dig i förhållande till det stället svinen kommer ifrån.

Men ta det med en nypa salt,för allt som oftast har jag märkt att dom rackarna slår en cirkel runt platsen dom ska mumsa på. :)

Publicerat

platsen ska vara lätt åtkomlig så foder kan trasporteras dit utan problem och stor galtar ut med lite problem :P

S.

Publicerat

Ett tips innan du sätter ut kojan är att kolla vinden,vindar vänder sägs det men för det mesta ligget den på från samma håll.

Du bör ha vinden mot dig i förhållande till det stället svinen kommer ifrån.

Men ta det med en nypa salt,för allt som oftast har jag märkt att dom rackarna slår en cirkel runt platsen dom ska mumsa på. :)

Har en bekant som upptäckte att grisarna hade börjat slår ringar runt åteln innan de gick fram. Nu cyklar han till vakkojan och lägger därmed ingen mänsklig markvittring på sin väg till tornet. Hur stor effekt det gör vet jag inte men tanken är nog inte fel.

Publicerat
  • Författare

Riktigt roligt med tips från er alla som tagit er tid :) ..ska kika ordentligt på hur vinden ligger till och skaffa en foderspridare+ tjära något träd av mindre värde. Även en åtelkamera för att få ett litet hum om när grisarna vankas in på plats :D

Men tänkte på en sak..när grisarna väl är framme och dom hittar till åteln...när kan man då fälla första grisen? och hur brukar de se ut med störningen.kan dom vara tillbaka redan dagen efter eller..jaa ni som vakar mycket hur ser era erfarenheter ut efter att första nassen är fälld :) ?

Publicerat

Har en åtel som är 10-15år och den är fortfarande lynnig pga hårt jakt tryck runt om och tillgången på gris i området men 1-3 veckor efter skott.

Den andra åtel är nu ca 3 år och där har det stått en koja i 2 månader ingen gris skjuten ännu men bra aktivitet. Men vänta tills du ser hur mycket djur de finns i området. Sedan kan du ta en efter någon månad eller så om aktiviteten är hög. Men ju mer dom vänjer sig så destå bättre åtel

S.

Publicerat
  • Författare

Har en åtel som är 10-15år och den är fortfarande lynnig pga hårt jakt tryck runt om och tillgången på gris i området men 1-3 veckor efter skott.

Den andra åtel är nu ca 3 år och där har det stått en koja i 2 månader ingen gris skjuten ännu men bra aktivitet. Men vänta tills du ser hur mycket djur de finns i området. Sedan kan du ta en efter någon månad eller så om aktiviteten är hög. Men ju mer dom vänjer sig så destå bättre åtel

S.

Okej då kan man alltså räkna med att skjuta ca 1gris/mån beroende på hur mycket djur det finns :) låter ju faktiskt bra på så vis. Klart sen som du skriver med att vänta. tills man vet vad det finns för djur, lär man ju göra är ju bara häftigt o höra djuren och sedan att se dom är ju bara häftig upplevelse i sig självt.

Mindre jakttryck på "mitt område" lär resultera i lugnare och mer frekventa besök kanske?..detta ska bli onekligen skoj att börja med :D

Publicerat

Då blir det 12 grisar om året... Det krävs stora marker för det uttaget! Nu tror jag inte du lyckas med den bedriften, eftersom de snabbt lär sig att där är farligt när några grisar är fällda.

I regel behöver du inte vänta innan du börjar jaga, bara du skjuter rätt grisar! Annars är det bra att studera dem först innan det börjar pangas.

För att lyckas maximalt med åteljakten krävs det 2, helst 3 åtlar på samma mark. Om nu marken tillåter så många..

För att nå ett snäpp högre är det bra med temporära åtlar, alltså en koja på hjul som kan flyttas runt! Det finns ALLTID flera grisar som vägrar gå fram till de fasta åtlarna och på detta sättet luras även de.

Publicerat
  • Författare

Då blir det 12 grisar om året... Det krävs stora marker för det uttaget! Nu tror jag inte du lyckas med den bedriften, eftersom de snabbt lär sig att där är farligt när några grisar är fällda.

I regel behöver du inte vänta innan du börjar jaga, bara du skjuter rätt grisar! Annars är det bra att studera dem först innan det börjar pangas.

För att lyckas maximalt med åteljakten krävs det 2, helst 3 åtlar på samma mark. Om nu marken tillåter så många..

För att nå ett snäpp högre är det bra med temporära åtlar, alltså en koja på hjul som kan flyttas runt! Det finns ALLTID flera grisar som vägrar gå fram till de fasta åtlarna och på detta sättet luras även de.

Ja marken i sig är 1000ha och svinen finns. Men jag lär som du skriver knappast skjuta så många som 12st/år. Det var mera som en riktlinje för hur ofta man kan tänkas att skjuta på dom som jag skrev 1gris/mån..lär kanske mera luta åt 1gris/3 ev 4mån nått sånt. Om dom inte går ut på dom odlade fälten såklart. Där det lär bli högre tryck på dom ;)
Publicerat

Jag tycker det är viktigt att åteln är lätttillgänglig så du lätt kan fylla på foder. Foderspridare är bra, missar du att kolla åtlen en dag så gör detta inte så mycket, foder finns ALLTID.

Koja eller torn är en smaksak men upplevelsen blir högre i ett öppet torn men i gengälld fryser man mer.

Tjärträd är som flera nämnt viktigt, om du inte får tjära nått träd för markägarn så gräv ner en påle och tjära den istället. Tjära inte en sten, då slår grisarna söder betarna.

Ensamma galtar kan du skjuta direkt.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det är viktigt att åteln är lätttillgänglig så du lätt kan fylla på foder. Foderspridare är bra, missar du att kolla åtlen en dag så gör detta inte så mycket, foder finns ALLTID.

Koja eller torn är en smaksak men upplevelsen blir högre i ett öppet torn men i gengälld fryser man mer.

Tjärträd är som flera nämnt viktigt, om du inte får tjära nått träd för markägarn så gräv ner en påle och tjära den istället. Tjära inte en sten, då slår grisarna söder betarna.

Ensamma galtar kan du skjuta direkt.

ja vad smart! med att gräva ned en tjära-påle..nu fick jag tjära in några träd så den saken e klar :)..ja man får se om man lyckas se något framöver när kojan är uppe :)
Publicerat

Har en bekant som upptäckte att grisarna hade börjat slår ringar runt åteln innan de gick fram. Nu cyklar han till vakkojan och lägger därmed ingen mänsklig markvittring på sin väg till tornet. Hur stor effekt det gör vet jag inte men tanken är nog inte fel.

Inte alls en dum ide :huh: jag ska fan testa,ska smörja in däcken i tjära också för "super effekt"!!! Tack

Publicerat

Om du har en foderspridare monterad och ska som jag sprida en blandning av ärtor/vete så kom inte på den "smarta" idén att häll någon typ av pulver i blandningen. Med pulver tänker jag på t.ex kross från hasselnötter som jag hällde i min tunna, med resultatet att när blandningen kom ut på spridartallriken så kladdade alltihop ihop när det blev fuktigt med följden att inget kom ut. Jag fick tömma tunnan och hälla i nytt foder.

Publicerat

skjut med 22an på en surströmingburk lägg ut lite vetekross och tjära så ska du se att dom kommer skitjakt på dig

Publicerat
  • Författare

skjut med 22an på en surströmingburk lägg ut lite vetekross och tjära så ska du se att dom kommer skitjakt på dig

surströmming kan det funka, har du erfarenheter av detta själv:)?
Publicerat

kan inte mycket om just det så mycket.Men brorsan och jag testade det för det luktar ju så starkt så dom känner det på långt håll och det funkade dom hittade det och dom tyckte om det :)

Publicerat

Surströmming trodde jag snarare var något för en rävåtel av vad jag hört?

Publicerat

En till sak som man kan tänka på är att om möjligt placera kojan/ tornet så att månen inte lyser rätt in den. Själv har ja mina kojor med ryggen söder ut så att jag alltid sitter i

"skuggan" av månljuset.

Skitjakt på dig :-)