Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om vildsvins åtel, torn foder m.m.

Featured Replies

Publicerat

Jo en sak till.

Bygg en koja som du kan ha värme i !!!

Har själv suttit i torn när det va 15 minus o dä va ingen höjdare kan ja lova.

I en koja kan man sitta hela natten om man har en liten kamin som värmer :-) o kaffet smakar mycket bättre med lite röklukt från björkved.

Ännu en gång skitjakt på dig :-)

Publicerat

I valet koja eller torn anser jag att torn vinner, överlägsen jaktupplevelse för du får mkt mer intryck under tiden du väntar och grisarna står inte bara där helt plötsligt utan du har hör dom oftast långt innan = större spänning.

För pengarna du spar på¨kojbygget investerar du i varma kläder :)

Publicerat
  • Författare

I valet koja eller torn anser jag att torn vinner, överlägsen jaktupplevelse för du får mkt mer intryck under tiden du väntar och grisarna står inte bara där helt plötsligt utan du har hör dom oftast långt innan = större spänning.

För pengarna du spar på¨kojbygget investerar du i varma kläder :)

Ja det stämmer som du skriver att man spar pengar på det öppna tornet + upplevelsen :) Men tänkte på en sak. När man sitter i det öppna tornet och det är låt oss säga -10...-20 utomhus..och man har varma kläder, och fryser ytterst lite granna inte så man behöver röra sig för den delen.

Iaf..

men man rör sig ytterst lite granna..typ vrider lite på sig, för att minska risken att få kramp i benen och baken osv..(har fått det då jag vakat hjort ibland). Inte så skoj.

Men att svinen hör detta är ju klart..men hur långt tror du och ni andra att dom uppfattar ljudet från?..låt oss säga kan det handla om ett par hundra meter?

Tror ni man kan vrida lite grann på sig låt oss säga..nån gång i timmen, ni/du vet bara för att minska risken att inte få krampen/ att frysa fast..givetvis så är vinden den rätta i detta läget..

Men är det nån som har erfarenheter kring detta?..

är det lönt att sitta i ett öppet torn och det är (Svin)kallt ute. man rör sig lite men ytterst lite för att inte frysa fast som sagt..och vinden är den rätta. Fodret ligger på plats (spridare).. :D

Hoppas jag inte snurrat till det nu, men vore svinkul o få höra era erfarenheter med det öppna tornet och om det funkar vintertid :wub:

Publicerat

Personligen sitter jag gärna i en varm koja jämfört med att bli utkyld efter relativt kort tid i ett torn. Tycker nog att det är en helt okej upplevelse bara det. Har man det varmt i kojan och är okej påpälsad så det går att sitta med öppet fönster/öppen skjutlucka hör man ganska skapligt ändå (om det inte blåser satan förstås).

Nu är jag kanske lite extra frusen av mig men jag sitter hellre bekvämt och länge än kallt och kort...

//F

Publicerat

Ja det stämmer som du skriver att man spar pengar på det öppna tornet + upplevelsen :) Men tänkte på en sak. När man sitter i det öppna tornet och det är låt oss säga -10...-20 utomhus..och man har varma kläder, och fryser ytterst lite granna inte så man behöver röra sig för den delen.

Iaf..

men man rör sig ytterst lite granna..typ vrider lite på sig, för att minska risken att få kramp i benen och baken osv..(har fått det då jag vakat hjort ibland). Inte så skoj.

Men att svinen hör detta är ju klart..men hur långt tror du och ni andra att dom uppfattar ljudet från?..låt oss säga kan det handla om ett par hundra meter?

Tror ni man kan vrida lite grann på sig låt oss säga..nån gång i timmen, ni/du vet bara för att minska risken att inte få krampen/ att frysa fast..givetvis så är vinden den rätta i detta läget..

Men är det nån som har erfarenheter kring detta?..

är det lönt att sitta i ett öppet torn och det är (Svin)kallt ute. man rör sig lite men ytterst lite för att inte frysa fast som sagt..och vinden är den rätta. Fodret ligger på plats (spridare).. :D

Hoppas jag inte snurrat till det nu, men vore svinkul o få höra era erfarenheter med det öppna tornet och om det funkar vintertid :wub:

Min erfarenhet är att om det är sugga med lite kultingar och brungrisar då kan du väsnas ganska så bra för grisarna kommer ändå att göra mer ljud ifrån sig än dig, både på vägen fram och när dom väl står och käkar. Dom bråkar och gruffar på varann, det låter helt enkelt oftast som en hel dagisklass.

Däremot ensamma galtar brukar vara väldigt på alerten när de är på väg fram på en åtel själva. Det behövs inte mycket ljud förens det blir en fnysning och galten drar.

MVH

Jocke

Publicerat

Torn vs koja

I den frågan kör jag enligt följande princip.

På våren och sommaren sitter jag gärna i öppet torn för naturen vaknar till liv på våren och den är i full gång på sommaren så man får ut så mycket mer av jakten om man sitter öppet på våren/sommaren.

På vintern däremot när det är kallt och naturen ligger "i träda" ja då är det finast och sitta/ligga i en varm och skön koja och vänta ut grisarna.

Foder

På tre av våra 5 åtlar så kör vi med spridare. Tunnorna fylls med ärtor och majs.

Brukar lägga ett par limpor bröd i en "kakburk" på marken också mest för att kunna upptäcka när det kommer ensamma, större grisar smygandes.

Har kommit över en del malt nu också, vilket verkar vara populärt. Det är sött och det går att ha i spridarna det också.

På en av de andra två åtlarna kör vi med att lägga ut mat på marken på den ena. Lägger oftast 5-6kg majs och en brödkorg över för att inte fåglarna ska komma åt det.

Och på den sista kör vi med rulltunna som är fäst i en påle som sitter långt ner i backen. Tunnan är fäst med en kätting mellan pålen och tunnan och med en tjock ståltråd som bildar en stor ögla runt stolpen så att det snurrar fritt och inte hänger upp sig.

Tjära

Vid den här årstiden är min och många bekantas uppfattning att tjäran är väldigt viktig. Ibland kan grisarna komma fram på åteln, men dom äter inget däremot ställer dom sig gärna och skrubbar sig mot tjäran och tuggar gärna lite på den samma.

Så glöm för allt i världen inte tjäran!

MVH

Jocke

Publicerat
  • Författare

Torn vs koja

I den frågan kör jag enligt följande princip.

På våren och sommaren sitter jag gärna i öppet torn för naturen vaknar till liv på våren och den är i full gång på sommaren så man får ut så mycket mer av jakten om man sitter öppet på våren/sommaren.

På vintern däremot när det är kallt och naturen ligger "i träda" ja då är det finast och sitta/ligga i en varm och skön koja och vänta ut grisarna.

Foder

På tre av våra 5 åtlar så kör vi med spridare. Tunnorna fylls med ärtor och majs.

Brukar lägga ett par limpor bröd i en "kakburk" på marken också mest för att kunna upptäcka när det kommer ensamma, större grisar smygandes.

Har kommit över en del malt nu också, vilket verkar vara populärt. Det är sött och det går att ha i spridarna det också.

På en av de andra två åtlarna kör vi med att lägga ut mat på marken på den ena. Lägger oftast 5-6kg majs och en brödkorg över för att inte fåglarna ska komma åt det.

Och på den sista kör vi med rulltunna som är fäst i en påle som sitter långt ner i backen. Tunnan är fäst med en kätting mellan pålen och tunnan och med en tjock ståltråd som bildar en stor ögla runt stolpen så att det snurrar fritt och inte hänger upp sig.

Tjära

Vid den här årstiden är min och många bekantas uppfattning att tjäran är väldigt viktig. Ibland kan grisarna komma fram på åteln, men dom äter inget däremot ställer dom sig gärna och skrubbar sig mot tjäran och tuggar gärna lite på den samma.

Så glöm för allt i världen inte tjäran!

MVH

Jocke

Tackar för tipsen:) Är riktigt kul när ni tar er tid att svara på frågor som kan verka vara lite dumma=)
Publicerat

jag har lite problem med maten för varenda kväll gnider dom sig bara mot tjäran och vi kör ju ändå med ärter majs och vetekross det är väl ändå en bra blandning så tackar för tips om hur jag ska få dom att äta den där jäklas maten. förresten dom har smakat på majsen en gång men då tuggade dom 5 majskorn :D sen var det inte mer med det :angry: MVH linus

Publicerat

jag har lite problem med maten för varenda kväll gnider dom sig bara mot tjäran och vi kör ju ändå med ärter majs och vetekross det är väl ändå en bra blandning så tackar för tips om hur jag ska få dom att äta den där jäklas maten. förresten dom har smakat på majsen en gång men då tuggade dom 5 majskorn :D sen var det inte mer med det :angry: MVH linus

Tjenare Linus!

kolla på mitt svar ovan.

Verkar som om grisarna särskilt vid den här årstiden och vid lite mindre snödjup hellre bryr sig om tjäran än maten. Min erfarenhet och en hel del vänners pekar åt det hållet. Så håll ut, när snön lägger sig djup eller framåt våren/sommaren då brukar det ta fart igen.

MVH

Jocke

Publicerat

man tycker ju att dom borde vara hungriga nu när det är kallt och lite snö men du har helt rätt det är nog så nu på vintern tjära är bäst :D

Publicerat

Min erfarenhet är att om det är sugga med lite kultingar och brungrisar då kan du väsnas ganska så bra för grisarna kommer ändå att göra mer ljud ifrån sig än dig, både på vägen fram och när dom väl står och käkar. Dom bråkar och gruffar på varann, det låter helt enkelt oftast som en hel dagisklass.

Däremot ensamma galtar brukar vara väldigt på alerten när de är på väg fram på en åtel själva. Det behövs inte mycket ljud förens det blir en fnysning och galten drar.

MVH

Jocke

har samma erfarenhet. Har smygit fram till åteln flera gånger när det varit gris framme och skjutit. När dom äter så för dom ett jävla liv, bråkar och har sig. Har även hört det där med att man ska skjuta bort ensamma galtar på en gång. Tydligen så håller dom andra grisar borta pga revirhävdande. / Erik

• 2 months later...
Publicerat

Som rubriken lyder

:)

Bomba med era erfarenheter vad gäller öppet torn att vaka vid eller sluten vakkoja

vad som är det bästa..?

Hur ni har placerat dessa torn. tex..djupt inne skogen eller på öppen mark (hygge)?

ja vart har ni era torn/kojor?

Hur långt ifrån närmsta trafikerade väg osv?

Även hur era åtlar och foderplatser ser ut...vore kul med bilder

:D

Vad har ni typ av konstruktion på det öppna tornet om ni nu har ett sådant...material?

Likaså vakkojan..vad är värmekällan vanlig kamin eller enkelt isolerad med vad?

Är inte helt grön på grisjakt men vill ha mycket tips av er som jagat under några års tid..

vad som kan vara bra att tänka på..när det gäller

1.Torn/koja?

2. Vilket foder?

3. Belysning eller ej?

4. Larmanordningar?

5. allt annat smått och gott som är ett + till vakjakten?

som sagt har glömt massa i ämnet tror jag..men mata mig och andra som vill börja jaga vildsvin från åtel med tips och erfarenheter.

//Skitjakt på er.

;)

1.Isolerad koja med plats för värmare och ett avvittringsrör som tar bort min lukt,det är en slang med diametern 100mm som går från kojan upp i ett träd så det tar längre tid för grisarna att känna min lukt.

2.Havre,vete,majs,ärtor och tjära på träden.

3.Bygger mina belysningar själv.

4.Har inga larmanardningar alls så jag vet inte,är upp till var och en.

5.Använder en gammal kabeltrumma i plast och små plasttunnor som leksaker till vildsvinen så dom får jobba lite för maten men har även spridare.Slog ner ett gammalt kvastskaft som jag häller lockmedel på tex jordnötsextrakt.Har även en saltsten som grisarna kan slicka på.Hoppas dessa tips kan vara till hjälp.

Lycka till.

Publicerat

1.Isolerad koja med plats för värmare och ett avvittringsrör som tar bort min lukt,det är en slang med diametern 100mm som går från kojan upp i ett träd så det tar längre tid för grisarna att känna min lukt.

2.Havre,vete,majs,ärtor och tjära på träden.

3.Bygger mina belysningar själv.

4.Har inga larmanardningar alls så jag vet inte,är upp till var och en.

5.Använder en gammal kabeltrumma i plast och små plasttunnor som leksaker till vildsvinen så dom får jobba lite för maten men har även spridare.Slog ner ett gammalt kvastskaft som jag häller lockmedel på tex jordnötsextrakt.Har även en saltsten som grisarna kan slicka på.Hoppas dessa tips kan vara till hjälp.

Lycka till.

Majsbomb är effektivt,blanda i en 10l hink vatten,socker,jäst och majs och ställ varmt så det jäser men tänk på att det kan jäsa över så ha det inte vart som helst.Jag köpte hink med lock på biltema och ställde ute i solen tills det jäste och sen hällde jag ut det på åteln.
Publicerat

låt havren ligga dränkt i vatten i en månad när det luktar så illa så att du klöks är det klart det gillar vildsvinen ;) ;) :D

Publicerat

låt havren ligga dränkt i vatten i en månad när det luktar så illa så att du klöks är det klart det gillar vildsvinen ;) ;) :D

Ge den lite till kan den andvändas till annat ;)

S.

Publicerat

Ge den lite till kan den andvändas till annat ;)

S.

:lol::D;):P
  • 4 months later...
Publicerat

Jagar du på bergviks/ stora enso marker så läs kontraktet du har..

Står nämligen att man behöver skriftligt medgivande av upplåtaren.

Mer exakt så står det så här.

För inplantering av vilt, stödutfodring eller mer omfattande viltvårdsåtgärder krävs skriftligt medgivande från upplåtaren..

Men ringer man in och pratar med upplåtaren så vill dom att man märker ut på kartan vart man har sina åtlar/foderplatser så dom vet samt om dom tycker att man har placerat åtel/foderplatsen på olämpligt ställe..

Har skickat in vart jag har tänkt att ha mina åtlar nånstans, så väntar bara på svar från dom nu så man kan börja ordentligt..

Publicerat
  • Författare

Jagar du på bergviks/ stora enso marker så läs kontraktet du har..

Står nämligen att man behöver skriftligt medgivande av upplåtaren.

Mer exakt så står det så här.

För inplantering av vilt, stödutfodring eller mer omfattande viltvårdsåtgärder krävs skriftligt medgivande från upplåtaren..

Men ringer man in och pratar med upplåtaren så vill dom att man märker ut på kartan vart man har sina åtlar/foderplatser så dom vet samt om dom tycker att man har placerat åtel/foderplatsen på olämpligt ställe..

Har skickat in vart jag har tänkt att ha mina åtlar nånstans, så väntar bara på svar från dom nu så man kan börja ordentligt..

Ja det där med vart åtlarna skall vara är minsta problemet. Då en anställd på Holmen som är yrkesjägare ingår i laget mitt :smile: . Av denne har jag fått istort sett fria händer att anlägga åtlar. Och han i sin tur av sin chef. Dock bara 2är riktigt (inmatade) ytterligare 2 är på g..sedan behövs det bara sunt förnuft på det senare om vart åtlarna får vara och icke vara är det sagt hos oss..inte nära väg eller hus och jaktgranne m.m ..

Och givetvis skall bara odlad gröda och rotfrukter ensilage m.m få åtlas med..så inga sockerbullar här inte :biggrin:

Men man bockar o bugar för infon iaf :happy: