Publicerat Januari 20, 201214 yr Jag tänkte skriva ut det recept som jag oftast gör när det kommer till grytor på vilt. Både jag och min sambo är riktiga grytoholics. Stora grytor ska det vara för som ni vet så smakar grytor godast dagen efter och man vill ju att det ska finnas kvar en stor portion då. Till ca 4 rejäla portioner eller 10-12 östermalmbloggerskaportioner. Ska helst tillagas i gjutjärnsgryta förstås. Jag skriver inte så exakta mått, utan här ska man prova sig fram. Om du inte lyckas bränna den totalt så går den alltid att justera medan den kokar. Ca 800 gram fågelkött. Jag föredrar faktiskt att blanda både orre och tjäder. I helgen slank även en ripa med. Några stora morötter, slantade. 2 rödlökar i lagom stora bitar Färska champinioner som delas i ganska stora bitar (jag brukar dela ca 10 st i 4 delar) 2-4 vitlöksklyftor efter smak Viltfond. Helst hemmagjord men köpes funkar. Matlagningsgrädde ca 5dl soya Messmör Rönnbärsgelé Vatten salt och peppar 1 Bryn kött och grönt 2 På med viltfond och vatten och låt koka upp. Salta och peppra. På med ett lock. 3 Sätt på en film, häll upp en singel malt och lata dig i två timmar. Gå bara upp för att kolla att det finns tillräckligt med vätska. 4 Smaka på köttet. Det ska vara mört som tusan. Är det inte det så lata dig en stund till. 5 När köttet är mört, i med soya efter smak och häll sedan i matlagningsgrädde. 6 Låt den puttra ihop ett tag och smaka sedan av så att sältan är rätt. 7 Rör ner ca 2 rågade matskedar messmör samt rönnbärsgelé. Smaka så balansen blir rätt. 8 Red med majsena eller vetemjöl Servera med hasselbackspotatis och ett gott bröd som man kan doppa i såsen. Köp mer bröd än vad du tror. Att doppa brödet i såsen är nog det bästa.
Publicerat Januari 20, 201214 yr Saknar rotselleri i receptetr/grytan annars gör jag samma lika Fast inga svampinjoner i min gryta!!! Där blir de svamp på sidan om.
Publicerat Januari 20, 201214 yr Messmör??? Använder du det i gryta?? Ingen skugga bara förbluffad, får inte in smaken i grytan . Måste nog prova det, kan jag göra det utan att bli lynchad i köket ??
Publicerat Januari 21, 201214 yr Är oxå lite av en grytoholics så detta måste prövas, kan bli spännande med messmöret.
Publicerat Januari 21, 201214 yr Ska bli intressant att prova! Får nog hålla tyst om ingredienserna tills man fått veta om det föll ungdomarna på läppen
Publicerat Januari 21, 201214 yr Författare Ni ska inte fundera så mycket på messmöret. På smörgås smakar det apa men i grytan ger det en riktigt bra smak. Men kom ihåg att det måste balanseras mot sältan i såsen och sötman i rönnbärsgelén som också ska i. A och O för att få en bra gryta är att smaka, smaka, smaka..och därefter justera.
Publicerat Januari 22, 201214 yr Håller med. Gillar inte messmör alls på smörgås. men i grytor och såser är det klockrent. Mvh John
Publicerat September 19, 201213 yr ROTSELLERI!!!!! i maten???? huuu så hemskt, receptet lät jättegott, dock utan denna hemska grönsak, måste provas, messmör använder jag ofta i älggrytor, gele oxå ger jättefin smak, men messmör på mackan, ja kanske till surströmming.
Publicerat September 20, 201213 yr Rotselleri är en riktig höjdare, brukar göra en sk gotländsk gryta, lammkött och ben enligt originalreceptet men funkar bra med dov, älgkalv eller vad som finns att få tag i, där det är en av huvudkomponenterna. Men messmör var något nytt, måste provas. /Markus
Publicerat November 13, 201213 yr Byt ut messmöret mot ädelost,ta gärna skalet som blir över när finnissarna har ätit "ostbricka"sen kan du glömma redningen,det sköter osten,men var fan är vinet o glöm för helvete inte trattisarna eller nån annan skogssvamp,odlade champisar,det är bara en smaklös seg slimeprodukt. Släng dig i väggen Morberg!