Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pris på Blandras ?

Featured Replies

Publicerat

Som trådnamnet säger..

Va kostar en Blandrashund, typ det klassiska "grishundar säljes"....

Asså tänker ju inte på typ pekines och laika bandning utan en planerad korsning mellan två j-vligt bra jakthundar...

Ingen parning mellan de man av en händelse har liggandes under köksbordet dårå..

Publicerat

Mina fem öre; halva valppriset av en renras.

Publicerat

De jag vet brukar ligga på runt 3000 kr/st och då är det av jagande föräldrar.

Det finns säkert de som försöker kräma ut mer men med tanke på att de kommer utan papper och dylikt så kan man lätt räkna ut vilka som gör det för hundarna och vilka som gör det enbart för pengarna. Dock finns det alltid de som inte stämmer in på min beskrivning men det är många blandisar som annonseras som "grishundar" utan att ha några som helst vettiga gener med sig!

De bästa grishundarna jag har jagat med var dock blandrashundar men då var de avlade så med flit och det fanns en hel del tanke bakom.

Publicerat

Efter en sån här kort vinter så är ju inte efterfrågan på bra handskämnen så hög, så högst halva priset av en renrasig.

Publicerat

Varför överhuvudtaget korsa två "djävligt" bra jakthundar ?? Mina pengar för en blandis sträcker sig till typ 500 spänn

Publicerat
  • Författare

Jo det är väl ungefär min uppfattning oxå men priset på renrasiga varierar ju kraftigt...

Från typ 15 papp till 7-8 tusen. Allt beroende på ras givetivs, har för mig jag hört priser på 18 oxå :blink:

Publicerat

Normalt på jakthundar ligger väl mellan 8-12 lite beroende på ras så max 5000 för en blandis enligt mig.

Publicerat
  • Författare

De där ytterligheterna jag nämnde på 15-18 har varit på, för landet, nya raser.

Typ kopov, Plott o va det nu va.

Antar man vill ha igen de kostnader man haft i samband med importen av avelsmaterial osv.

Men det har nog svalnat en del i rivet efter sånt där.

Har väl kommit ner till mer normala priser nu gissar jag.

Publicerat

Kolla med Jensa, vad han tar. Han har ju jobbat med dugliga korsningar i rätt många år.

Publicerat

Efter en sån här kort vinter så är ju inte efterfrågan på bra handskämnen så hög, så högst halva priset av en renrasig.

Ha-ha, du ser sällan mig skriva om problem med vilträdda hundar iaf. ;)

Men för att svara på frågan, förutsatt att parningen är just seriös så är väl 5-7000 rätt vedertaget.

Handskämnen han vara betydligt dyrare än så har jag fått för mig.

Publicerat

Ha-ha, du ser sällan mig skriva om problem med vilträdda hundar iaf. ;)

Men för att svara på frågan, förutsatt att parningen är just seriös så är väl 5-7000 rätt vedertaget.

Handskämnen han vara betydligt dyrare än så har jag fått för mig.

+1

Publicerat

Varför överhuvudtaget korsa två "djävligt" bra jakthundar ?? Mina pengar för en blandis sträcker sig till typ 500 spänn

+1

Publicerat

Måste fråga vad grundar sig denna rädsla i då det gäller blandraser? Är det bara rastokigt folk som värnar om just sina raser och är rädd att dom utarmas för att man blandar till en bättre hund. Som kanske skulle kunna bli en egen ras. Man får ju tänka på att alla hundar har ju blandats fram för sina ändamål. Inte alla blev kanske helt lyckade :rolleyes: Nu har jag renrasigt själv men skulle inte vara helt oäven att ta en blandis om den kommer från jagande linjer. Är personligen mer intresserad av att hunden jagar än hur den ser ut -_-

Publicerat

En kompis parade sina hundar jämthund+korsning för att han själv ville han en valp efter dem, han tog 4000:- för de valparna. Alla valparna (utom den han själv behöll) köptes av personer som hade jagat med honom och sett föräldrardjuren..

/Håkan H

Publicerat
  • Författare

Tja.. som sagt i detta fallet tror jag hårt på kombinationen..

Verkar som alla vaparna hamnar i närheten till folk som jagat med föräldrarna...

Publicerat

Tja.. som sagt i detta fallet tror jag hårt på kombinationen..

Verkar som alla vaparna hamnar i närheten till folk som jagat med föräldrarna...

Tokfan! :o

Har du inte lärt dig att man inte ska sälja valpar i hemtrakten, det skapar ju bara konkurens om jakttillfällena. ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Tokfan! :o

Har du inte lärt dig att man inte ska sälja valpar i hemtrakten, det skapar ju bara konkurens om jakttillfällena. ;):lol:

Jag har mer jakttillfällen än jag hinner med :P och arvet är bara 20% av vad en hund fixar som vuxen.. ;)

Publicerat

Jag har mer jakttillfällen än jag hinner med :P

Det hade ju jag kunnat hjälp dig med... ^_^

Publicerat

Måste fråga vad grundar sig denna rädsla i då det gäller blandraser? Är det bara rastokigt folk som värnar om just sina raser och är rädd att dom utarmas för att man blandar till en bättre hund. Som kanske skulle kunna bli en egen ras. Man får ju tänka på att alla hundar har ju blandats fram för sina ändamål. Inte alla blev kanske helt lyckade :rolleyes: Nu har jag renrasigt själv men skulle inte vara helt oäven att ta en blandis om den kommer från jagande linjer. Är personligen mer intresserad av att hunden jagar än hur den ser ut -_-

Har försökt förklara detta in absurdum på olika forum. Men återigen ; Hur ska du kunna veta vilka anlag som kommer i din "blandis" ???? Köper man en renrasig hund kan man åtminstone veta vad man kan förvänta sig. Köper jag en ren labbe skall jag kunna kräva apporteringsanlag i hunden som ett exempel. Sedan är det ju upp till den som håller i snöret
Publicerat

Jaktliga värdet är alltid högre för vissa än att fara och stå och se gullig ut i en ring som vissa gör..

Publicerat

Jaktliga värdet är alltid högre för vissa än att fara och stå och se gullig ut i en ring som vissa gör..

Du som tydligen kan förutse anlagen i en blandis ; Förklara för en lekman hur du gör ?? Det som du tydligt aviserar att en renrasig hund är detsamma som en utstållningsring tyder i mina ögon på okunskap
Publicerat

Nu tillhör även jag det renrasiga gardet men att åka på en utställning kommer aldrig på fråga! Den dagen kan man jaga i stället och jag behöver inte fråga hundarna vilket alternativ de skulle välja ;)

I mångt och mycket ger jag faktiskt inte ett skit på utställningarna eftersom man premierar de sönderavlade unställningshundarna före ursprungsrasen på många raser och de människorna och jag har absolut inget gemensamt.

Jag kan förstå de som tar en blandis efter två renrasiga föräldrar om man vill åstakomma en specifik kombination (lotteri möjligtvis) men jag förstår inte parning med redan blandade hundar... Dock är det inget jag fördömer men det främjar inte rasen direkt...

Skulle tippa på att Wachtel/Laika kommer att bli en egen ras framöver då just den kombinationen har visat ge riktigt bra hundar men min filosofi är att vara rasen trogen och att föra de "korrekta" generna vidare, därför avlar jag på Ellen som är extremt rastypisk och hennes lillasyster absolut inte eftersom hon har "felaktiga" tendenser för rasen. Nova är en skitbra jakthund även hon men hon är inte rastypisk och bidrar således inte till rasens överlevnad som den skall se ut.

Jag tillhör typen som är ärlig med mina hundar och tar på mig våra misstag själv men hur många hundar har man inte hört som skall vara "den bästa hunden i världen" och så blir det bara skit av allt... Drever t ex har jag jagat klart med för vänta kan jag göra hemma... :P

Klart det finns bra drevers också men jag har inte stött på någon än som ha den minsta uns av lydnad.

Man måste bestämma sig för vad som är syftet med hunden och rasen och tänka på vad som är bäst för individen och generationerna som komma skall.

T ex har jag fått en förfrågan om att leverera en valp till norra Sverige till en kille som verkar riktigt sund och det skulle kännas riktigt bra att skicka de generna norröver för förhoppningsvis vidare förädling av rasen!

Jag förstår hur många uppfödare till blandisar tänker och jag förstår absolut hur unge herr Amakulu tänker - vi har olika agendor bara!

Om alla parade blandraser hela tiden så skulle samma fenomen bland hundarna uppstå som det har gjort bland oss människor och det är ingen raspropaganda jag svamlar om nu, det är pissigt immunförsvar och en massa andra obra egenskaper som tenderar att flyta upp till ytan...

Jag har ingen exakt forskning på hundar att peka på nu men om man tittar på DNA så skiljer sig inte hundar och människor sig åt så himla mycket och det jag talar om syns på grisarna ordentligt efter åratal av mysko korsningar...

En blandis kan lätt bli hur bra som helst, det vet jag för jag har jagat med en hög, men att förutse en blandis det tror inte jag att man gör som en renrasig. Inte statistiskt i alla fall...

Skit i pannkaka, nu går jag och gosar med hundarna i stället för det är det som är det viktigaste! ^_^

Publicerat

Pröjsade 5000 för min.

Har ju fått en bra "grishund" ;)

Är mer än nöjd. Det har några nog sett i tidigare poster.

Sen flyttar man till jämtland där en "grishund" kan tyckas lite eljest... Nästa jycke blir en jämte. Och då kommer nog prislappen ligga närmare 12-14000.

//Skogis

Publicerat

Nästa jycke blir en jämte. Och då kommer nog prislappen ligga närmare 12-14000.

//Skogis

Har noterat att många numera tar 10-12000 för en jämtvalp. Personligen kommer jag inte att ligga så högt när det är dags för ungtiken att få valpar.. Tycker det är för mycket pengar att lägga på en valp, men det är ju bara min egen åsikt det B)

Publicerat

Nu tillhör även jag det renrasiga gardet men att åka på en utställning kommer aldrig på fråga! Den dagen kan man jaga i stället och jag behöver inte fråga hundarna vilket alternativ de skulle välja ;)

I mångt och mycket ger jag faktiskt inte ett skit på utställningarna eftersom man premierar de sönderavlade unställningshundarna före ursprungsrasen på många raser och de människorna och jag har absolut inget gemensamt.

Jag kan förstå de som tar en blandis efter två renrasiga föräldrar om man vill åstakomma en specifik kombination (lotteri möjligtvis) men jag förstår inte parning med redan blandade hundar... Dock är det inget jag fördömer men det främjar inte rasen direkt...

Skulle tippa på att Wachtel/Laika kommer att bli en egen ras framöver då just den kombinationen har visat ge riktigt bra hundar men min filosofi är att vara rasen trogen och att föra de "korrekta" generna vidare, därför avlar jag på Ellen som är extremt rastypisk och hennes lillasyster absolut inte eftersom hon har "felaktiga" tendenser för rasen. Nova är en skitbra jakthund även hon men hon är inte rastypisk och bidrar således inte till rasens överlevnad som den skall se ut.

Jag tillhör typen som är ärlig med mina hundar och tar på mig våra misstag själv men hur många hundar har man inte hört som skall vara "den bästa hunden i världen" och så blir det bara skit av allt... Drever t ex har jag jagat klart med för vänta kan jag göra hemma... :P

Klart det finns bra drevers också men jag har inte stött på någon än som ha den minsta uns av lydnad.

Man måste bestämma sig för vad som är syftet med hunden och rasen och tänka på vad som är bäst för individen och generationerna som komma skall.

T ex har jag fått en förfrågan om att leverera en valp till norra Sverige till en kille som verkar riktigt sund och det skulle kännas riktigt bra att skicka de generna norröver för förhoppningsvis vidare förädling av rasen!

Jag förstår hur många uppfödare till blandisar tänker och jag förstår absolut hur unge herr Amakulu tänker - vi har olika agendor bara!

Om alla parade blandraser hela tiden så skulle samma fenomen bland hundarna uppstå som det har gjort bland oss människor och det är ingen raspropaganda jag svamlar om nu, det är pissigt immunförsvar och en massa andra obra egenskaper som tenderar att flyta upp till ytan...

Jag har ingen exakt forskning på hundar att peka på nu men om man tittar på DNS så skiljer sig inte hundar och människor sig åt så himla mycket och det jag talar om syns på grisarna ordentligt efter åratal av mysko korsningar...

En blandis kan lätt bli hur bra som helst, det vet jag för jag har jagat med en hög, men att förutse en blandis det tror inte jag att man gör som en renrasig. Inte statistiskt i alla fall...

Skit i pannkaka, nu går jag och gosar med hundarna i stället för det är det som är det viktigaste! ^_^

Tack för epitetet "unge Amakulu" trollkarlen :D