Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pris på Blandras ?

Featured Replies

Publicerat

Du som tydligen kan förutse anlagen i en blandis ; Förklara för en lekman hur du gör ?? Det som du tydligt aviserar att en renrasig hund är detsamma som en utstållningsring tyder i mina ögon på okunskap

Du är skånging,har border och gillar fetlabbar,ja jag kommer aldrig nå din nivå!

Publicerat

Du är skånging,har border och gillar fetlabbar,ja jag kommer aldrig nå din nivå!

Bara ännu ett okunnigt svar
Publicerat

Har försökt förklara detta in absurdum på olika forum. Men återigen ; Hur ska du kunna veta vilka anlag som kommer i din "blandis" ???? Köper man en renrasig hund kan man åtminstone veta vad man kan förvänta sig. Köper jag en ren labbe skall jag kunna kräva apporteringsanlag i hunden som ett exempel. Sedan är det ju upp till den som håller i snöret

Beror ju på vad man blandar antar jag. Blandar du två hundar som i generationer jagat tex klövvilt så, tja, jag gissar dom jagar klövvilt. Men det är min galna gissning ;)

Jaktliga värdet är alltid högre för vissa än att fara och stå och se gullig ut i en ring som vissa gör..

Präxis :excl:

Sen är det alltid kul att reta rasfanatiker :lol: :lol:

Publicerat

Intressant fråga visst bör en blandras vara billigare men hundbranschen är rätt konstig finns massa renrasigt som är rent skräp men ändå betalas glatt fullt pris :wacko:

Jag skulle inte dra mig att betala +10 000 för en blandras om min jakt passade för sådana hundar och att man själv sett föräldrarna och att dem var riktigt bra!

Någon klurig borde räkna fram en jaktdivisor som avgör valppriset men fullt så enkelt är det ju inte i verkligheten. Överpriser är nog absolut vanligast på renrasigt för det paras mycket skit "ögonstens parningar" är ett gissel för jakthundsraser :(

Publicerat

Intressant fråga visst bör en blandras vara billigare men hundbranschen är rätt konstig finns massa renrasigt som är rent skräp men ändå betalas glatt fullt pris :wacko:

Jag skulle inte dra mig att betala +10 000 för en blandras om min jakt passade för sådana hundar och att man själv sett föräldrarna och att dem var riktigt bra!

Någon klurig borde räkna fram en jaktdivisor som avgör valppriset men fullt så enkelt är det ju inte i verkligheten. Överpriser är nog absolut vanligast på renrasigt för det paras mycket skit "ögonstens parningar" är ett gissel för jakthundsraser :(

ojojoj, här talar en riktigt klok och klarsynt man. :)

Seriösa och oseriösa uppfödare finns det i alla skrå. Kanske är det psyke vi söker primärt från blandraserna, blir ju en rejäl krumsväng i linjeaveln.

Utgår ju ifrån att Amakulu representerar de 20-25% av borderjyckarna som används till jakt. Men den rena rasen torde ju ha jakthundssveriges största minfält i jämförelse. :P

Publicerat
  • Författare

Ja. j-vlar va de blev livat.. :)

Ska väl hälla lite bensin på elden dårå..

Tänker para plottfia med en gråhund.... ;)

Publicerat

Det är en kombo som säkert kommer att ruska om både ute i terrängen och bland jakthundsfolk. Skulle vara kul att se hur en sådan skulle funka på älg.

Publicerat

Det kommer att hända grejor i skogen...

Publicerat

Blandning eller renrasigt? Fanns det inga renrasiga hundar blev det svårt hitta på blandningar............................... ;)

Priset på både renrasigt och blandning styrs väl av det vanliga: tillgång och efterfrågan?

/ekebo

Publicerat

H-----e Niklasaren! Kunde du inte ha klämt ur dig det för 3 år sen! :lol:

Publicerat

Låter som en perfekt mårdhundsdräpar-korsning. Helt klart intresserad!

Publicerat

skulle inte bli förvånad om du kunde ta 8-10 tusen för en sån valp .nu vet jag i och för sig inte vad det är för en hane du tänkt dig men med tanke på hur din plott funkar så skulle nog valpkön bli lång tror jag

Publicerat

T ex har jag fått en förfrågan om att leverera en valp till norra Sverige till en kille som verkar riktigt sund och det skulle kännas riktigt bra att skicka de generna norröver för förhoppningsvis vidare förädling av rasen!

Ojoj.. Nu känner man hur ansvaret tynger på axlarna. Nä så farligt tungt är det nog inte egentligen. Men tack för den trevliga bedömningen iaf :). Sen så får väl jag protestera emot att Sundsvall kallas för norra Sverige. Allt söder om Piteå är ju södra Sverige ;)

On topic dags nu då.

Pris beror ju precis som på marknaden för andra varor. Vill folk ha hunden och anser den vara värd det så så köper de den. Begär försäljaren för mycket så blir han inte av med kullen. Allt handlar ju om hur du värderar den potentiella hunden och hur stort utbud det finns av det som du är intresserad av (tillgång/efterfrågan).

Det som du är villig att betala 5000kr för är kanske helt otänkbart för någon annan.

Känner själv 2 pers som är rena motsatserna med de kullar de fått

Den ena av dem har slarvat och fick hunden parat av någon okänd hund och tog ut sinnessjuka priser, och lyckades konstigt nog sälja dem.

Den andra parade 2 fina jakthundar som var ganska lika till sättet och i princip skänkte (typ självkostnadspris) bort dem till jagande vänner.

Publicerat

Sen så får väl jag protestera emot att Sundsvall kallas för norra Sverige. Allt söder om Piteå är ju södra Sverige ;)

Jag kallar allt norr om Hörby för "Norr" så ni klyktattare passar nog allt in på beskrivningen "norröver" :P

Jag är gammal Jämte och med tanke på att Ånge är den mer eller mindre exakta mittpunkten i Sverige så borde jag kanske sagt "mittåt" men reservdanskarna här nere har samma åsikt angående norr om Hörby så jag bara skrev så alla förstod :lol:

Publicerat
  • Författare

Nä.. jag tänker inte ta några fantasi priser.

Tiken löper så det blir väl inom kort.

Grållen fixar skälla 150kg galt i vass från 2,5 m håll hela natten om så krävs.

Känns som det skulle kunna bli väldigt intressanta valpar..

Min tik är rätt liten och smidig, bör passa bra ihop med en "fotpall" B)

Fula som stryk förmodligen men vem jagar med utseendet ?

Publicerat

Och vem önskar sig inte en ylande fotpall ... ;):D

Publicerat
  • Författare

Och vem önskar sig inte en ylande fotpall ... ;):D

Skulle väl passa dig perfekt med en tjoande fotpall så det hös när du sitter o slöar o gnäller :lol:

Publicerat

Fan att det kommer lite fel i tid då jag gått och funderat lite på en jycke till. Hade varit skoj att se vad en dylik kunnat bli för något här uppe.