Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det skillnad i lagen för ren och vilt?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle vilja veta vad lagen ser annorlunda på avlivning av ren och avlivning av skadat vilt??

Är det inte att "på bästa möjliga sätt förkorta djurets lidande" som gäller?

Sen kan jag dessutom tänka mig att ordföranden i Rans sameby har avlivat en och annan ren i sina dagar.

http://www.aftonblad...icle14572915.ab

Mvh John

Publicerat

Ren är ju inte vilt utan tamdjur så ja det är skillnad i lagens mening. Nu är ju just detta inte en vanlig situation utan en akut avlivning så vi får väl se vad rätten säger.

Publicerat

Jag skulle vilja veta vad lagen ser annorlunda på avlivning av ren och avlivning av skadat vilt??

Är det inte att "på bästa möjliga sätt förkorta djurets lidande" som gäller?

Sen kan jag dessutom tänka mig att ordföranden i Rans sameby har avlivat en och annan ren i sina dagar.

http://www.aftonblad...icle14572915.ab

Mvh John

Det har dom gjort även i direktsänd tv avlivat dom med ett stick antingen vid hjärtat el. i halsen och då har det aldrig blivit någon anmälan och det har varit både friska och skadade djur.

Publicerat
  • Författare

Ren är ju inte vilt utan tamdjur så ja det är skillnad i lagens mening. Nu är ju just detta inte en vanlig situation utan en akut avlivning så vi får väl se vad rätten säger.

Precis. Det är en akut avlivning.

Och jag vet att ren är tamdjur. Men problemet här var ju inte att djuret avlivats, utan att det enligt artikeln inte avlivats med kulvapen eller bultpicka. Som tydligen är det enda sättet att lagligen avliva ren??

Publicerat

Du får bedöva med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär, själva avlivningen får ske genom avblodning (av medvetslöst djur) distansavlivning med klass 1 vapen och expanderande kula på max 100 m eller med narkosmedel.

Här finns reglerna kring det hela.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Publicerat

jag har också sett när de avlivar ren med ett stick i atlaskotan, Det måste vara helt i lag att göra det så snabb och smidigt som möjligt. För hur hade renen haft det utan detta smidiga ( vanliga) sättet att avliva????

För att gnälla lite extra, det är ju tillåtet med tex. kosherslakt ,kanske även Hallahlslakt?? :angry: , (hur fasen det nu stavas) i Sverige. De är ju också tamdjur/boskap.

Publicerat
  • Författare

jag har också sett när de avlivar ren med ett stick i atlaskotan, Det måste vara helt i lag att göra det så snabb och smidigt som möjligt. För hur hade renen haft det utan detta smidiga ( vanliga) sättet att avliva????

För att gnälla lite extra, det är ju tillåtet med tex. kosherslakt ,kanske även Hallahlslakt?? :angry: , (hur fasen det nu stavas) i Sverige. De är ju också tamdjur/boskap.

+1

Publicerat
  • Författare

Du får bedöva med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär, själva avlivningen får ske genom avblodning (av medvetslöst djur) distansavlivning med klass 1 vapen och expanderande kula på max 100 m eller med narkosmedel.

Här finns reglerna kring det hela.

http://www.jordbruks...87/2008-069.pdf

Ok. Tack för det klargörandet.

Men enligt mig så är ju detta lite samma sak.

Djuret har blivit påkört. Den har alltså bedövats. I detta skede bör det ju tillåtas att avliva med så kallad avblodning.

ja ja. Vi får väl se vart detta leder.

Mvh John

Publicerat

I Sverige tillåts halalslakt och kosherslakt ENDAST efter att djuren bedövats först. Detta har de flesta muslimer i Sverige accepterat för sin halalslakt. Det är vanligt förekommande på större slakterier att det regelmässigt kommer en imam och blodsticker/skär halsen av slaktdjuren (ffa får)...dvs imamen står på slaktbandet EFTER bedövningen. Värre är det med judarna och deras kosherslakt...de accepterar inte bedövning först. Därför förekommer ingen (laglig) kosherslakt i Sverige.

Bedövning av ren med nackstick är inte tillåtet i något läge. 'Teffek' redogör bra för hur det ligger till lagrumsmässigt ovan i tråden.

Publicerat
  • Författare

Jag menar inte att man ska bedöva med nackstick utan att avlivningen sker med tex nackstick.

Jag pratar nu fortfarande inte om slakt utan om avlivning av skadat djur.

Publicerat

Nackstick räknas principmässigt ej som avlivning utan endast som bedövning. Blodstick måste till...inom en minut från 'bedövningen', oberoende av bedövningsmetod. Nu är dock nackstick aldrig tillåten som bedövningsmetod på ren, inte under några omständigheter, så resonemanget blir bara hypotetiskt. På friska djur stödjer jag detta. Vad gäller trafikskadade djur tycker jag det dock är underligt att renar särskiljs från vilt, men så är det. Trafikskadat vilt får man ju som bekant avliva enligt princip 'ändamålet helgar medlen' så länge man behärskar vald metod, inte tillfogar djuret mer lidande och kan motivera sitt val av metod på ett bra sätt.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Nackstick räknas principmässigt ej som avlivning utan endast som bedövning. Blodstick måste till...inom en minut från 'bedövningen', oberoende av bedövningsmetod. Nu är dock nackstick aldrig tillåten som bedövningsmetod på ren, inte under några omständigheter, så resonemanget blir bara hypotetiskt. På friska djur stödjer jag detta. Vad gäller trafikskadade djur tycker jag det dock är underligt att renar särskiljs från vilt, men så är det. Trafikskadat vilt får man ju som bekant avliva enligt princip 'ändamålet helgar medlen' så länge man behärskar vald metod, inte tillfogar djuret mer lidande och kan motivera sitt val av metod på ett bra sätt.

Jag förstår.

Jag hoppas då att detta fall går i samens riktning. Och att det blir ett prejudicerande fall.

Kontrollerad avlivning på gårdar och i slakterier funkar ju förståss.

Men ute i det fria som faktiskt detta tamdjur rör sig, funkar det ju sämre. Det blir ju bara så att renen får dö i utdragna plågor istället.

Mvh John

Publicerat

Håller med!

Publicerat

Ibland brukar jag se Oddasat SVT 2 Nyhter för samer och där har dom dödat/avlivat renar med ett knivstick i det fria åtskilliga gånger utan att det har blivit något väsen.

Det har varit både friska och skadade renar.

Publicerat

Mm, hade varit bättre att han tagit skotern/bilen hem och hämtat rätta donen & låtit renen vänta..

Publicerat

I Sverige tillåts halalslakt och kosherslakt ENDAST efter att djuren bedövats först. Detta har de flesta muslimer i Sverige accepterat för sin halalslakt. Det är vanligt förekommande på större slakterier att det regelmässigt kommer en imam och blodsticker/skär halsen av slaktdjuren (ffa får)...dvs imamen står på slaktbandet EFTER bedövningen. Värre är det med judarna och deras kosherslakt...de accepterar inte bedövning först. Därför förekommer ingen (laglig) kosherslakt i Sverige.

Bedövning av ren med nackstick är inte tillåtet i något läge. 'Teffek' redogör bra för hur det ligger till lagrumsmässigt ovan i tråden.

Nu blir jag lite nyfiken igen.

Hur bedövas(metod) djuren vid tex. halalslakt, innan halsen skärs av ????

Publicerat

Djuren bedövas på det vanliga sätt som används vid slakteriet i fråga...dvs den metod som används vid den ordinarie slakten. Dvs inga extra åtgärder eller ändringar bara för att imamen står där och utför blodsticket istället för slakteriets vanliga personal.

Får är det vanligaste djurslaget som halalslaktas...dessa bedövas oftast med elström (tång med rejäl strömstyrka över tinningarna på djuret). Nötkreatur bedövas oftast med skott i pannan (22LR - 22WMR) eller bult.

Det är som sagt värre med den industriella kosherslakten som man inte behöver gå så långt bort för att hitta (Europa) :(:angry:

Man nu är det ju inte rumsrent att kritisera kosherslakt...för då är man antisemit :wacko::ph34r: Med tanke på att nedanstående är tillåtet i många länder i Europa ter sig samernas nackstick tämligen harmlöst i sammanhanget :huh:

.
Publicerat

Djuren bedövas på det vanliga sätt som används vid slakteriet i fråga...dvs den metod som används vid den ordinarie slakten. Dvs inga extra åtgärder eller ändringar bara för att imamen står där och utför blodsticket istället för slakteriets vanliga personal.

Får är det vanligaste djurslaget som halalslaktas...dessa bedövas oftast med elström (tång med rejäl strömstyrka över tinningarna på djuret). Nötkreatur bedövas oftast med skott i pannan (22LR - 22WMR) eller bult.

Det är som sagt värre med den industriella kosherslakten som man inte behöver gå så långt bort för att hitta (Europa) :(:angry:

Man nu är det ju inte rumsrent att kritisera kosherslakt...för då är man antisemit :wacko::ph34r: Med tanke på att nedanstående är tillåtet i många länder i Europa ter sig samernas nackstick tämligen harmlöst i sammanhanget :huh:

.

Helt sjukt! :@ Fattar inte hur detta kan vara lagligt nån stans! :o Och hur kan någon "vilja" jobba på ett sådant slakteri?...

Publicerat

Tjaaa...folk "jobbade" i Auschwitz också...'It's human nature'...människan är ett grymt djurslag under ytan. Vi använder vårt intellekt för att polera upp ytan och bete oss 'medmänskligt'...och i tider av välstånd fungerar det utmärkt...men under svåra tider är det annorlunda. Finns nya rön om de första 'moderna människorna' i Europa under tidig stenålder (dvs homo sapiens)...nya fynd pekar mot att dessa regelmässigt åt vuxna och ffa barn från närliggande stammar...grym till vår natur var ordet sa' Bull -_-

Publicerat

skite i va andra tycker men jag känner avsky mot halalslakt bla,,,helvete dom är ju kvar på medeltiden ju

Publicerat

Fast filmen visar ju Kosherslakt, inte halal.... Inte för att det är så stor skillnad på metoden. Eller?

Publicerat

jag tror det jag hänger upp mig på är, att jag vet hur viktigt det är att djuren står vända mot Mekka(vid halaslakt), men det kanske inte spela någon roll om de ligger ner (efter bedövningen). Eller att de kanske vrids/flyttas runt (om de råkar hamna i fel väderstreck) ???.

Hur som helst avskyvärt är det..

Publicerat

Halalslakten som den lagligen sker i Sverige ser inte jag några som helst problem med! Vad gäller vändning av slaktdjuren mot Mekka kompromissar svenska muslimer ang detta...det räcker att imamen ber en kortare bön vänd mot Mekka innan han skär halsen av de bedövade djuren. På ett slakteri jag jobbade på som besiktningsveterinär var det lite roligt när den nitiske överveterinären tyckt att imamen bad åt 'fel håll'. Överveterinären tog med kompass och tog noga ut kompassriktning mot Mekka, och påpekade detta för imamen. Den senare tog emot detta besked med ett leende och var mycket glad att han blivit påvisad detta, vände sig sedan ett kvarts varv och fortsatte be och skära halsen av fåren...häpp! :)

Publicerat

Fast filmen visar ju Kosherslakt, inte halal.... Inte för att det är så stor skillnad på metoden. Eller?

I Sverige är det VÄLDIGT stor skillnad, eftersom muslimerna (halal) kompromissar och accepterar bedövning till skillnad från judarna (kosher)!