Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det skillnad i lagen för ren och vilt?

Featured Replies

Publicerat

Nu ska dom öppna ett Halalslakt i Ramsele.

http://svt.se/svttex.../pages/129.html

Va' bra! Arbetstillfällen i Ramsele! :)

Publicerat

Va' bra! Arbetstillfällen i Ramsele! :)

Ja visst blir det! :)

Publicerat

Jag har sett en hel del renar slaktas med nackstick, har inte sett en enda av dom göra minsta sprattel efter sticket, rätt utfört är det nog en human om än inte tillåten slaktmetod.

Publicerat
Jag har sett en hel del renar slaktas med nackstick, har inte sett en enda av dom göra minsta sprattel efter sticket, rätt utfört är det nog en human om än inte tillåten slaktmetod.
Nja...sisådär. Det finns faktiskt en del studier utförda gällande nackstick. Att dom inte sprattlar är ganska självklart anatomiskt/fysiologiskt eftersom ryggmärgen blir avskuren. Nackstick utfört med en vanlig rak kniv innebär således att renen är helt oförmögen att röra sig men har bibehållet medvetande. Jämför med att 'bryta nacken'. Utfört med en 'riktig' krumkniv sargar man dock högre centra i hjärnan och slår i olika grad ut högre vitala funktioner såsom kontroll av andning och hjärtverksamhet (hjärnstam och förlängda märgen). Dock slås inte heller då medvetandet ut momentant på samma sätt som vid skott med bultpistol. Att renskötare nuförtiden har med sig en riktig krumkniv är ytterst ovanligt. Det nackstick som då utförs med en rak kniv innebär att renen 'enbart' blir totalförlamad utan att vare sig medvetande, andning eller hjärtverksamhet slås ut. Så egentligen skall inte nacksticket ens ses som en bedövning utan enbart en 'immobilisering' av renen.

Men missförstå mig rätt...min uppfattning är ändå att i lägen av typen 'ändamålet helgar medlen' är ett nackstick (även med rak kniv) följt av ett snabbt blodstick i bröstaperturen eller direkt i hjärtat ett snabbt sätt att avliva djuret...om man nu inte råkar ha en 'bultpistol' i bakfickan. Bakgrund till lagen om att nackstick inte längre är tillåtet var att få ett lagrum mot det faktum att nackstick användes regelmässigt vid matrensslakt, även vid större renskiljningar där större delen av renarna dras och lastas för att köras till större slakteri, men det ändå sker en viss matrenslakt vid skiljningsplatsen.

Således: Nackstick vid ordinarie slakt (friska djur) tycker jag inte är OK djurskyddsmässigt. Däremot vid avlivning av svårt skadade djur om inga andra alternativ finns enligt 'nöden har ingen lag' princip...i mina ögon acceptabelt...men det är mitt eget högst subjektiva tyckande (men alltså inte i lagens nuvarande mening, som klarlagts tidigare i tråden). Länsveterinären i det aktuella fallet är bunden till händer och fötter...denne kan inte sätta sig över lagen och/eller agera efter eget 'tyckande'...händelsen är ju allmänt tillgänglig på publika media. Ungefär som en åklagare skulle blunda för ett uppenbart brott denne bevittnat.

Publicerat
  • Författare

Detta håller jag med om helt och fullt!

Och tack för en bra förklaring.

Och som du säger så är det skillnad mellan akut avlivning och slakt.

Mvh John