Publicerat Mars 27, 201214 yr Hur håller ni dom i form? Springer? Simmar? Cyklar? Själv brukar jag springa 2 gånger i veckan Lägger blodspår en gång i veckan ungefär Håller han i form året om Då vi gör rätt många eftersök
Publicerat Mars 27, 201214 yr Allmän dresyr mer eller mindre hela tiden, Försöker springa minst 2 dagar i veckan, vintertid skidåkning. Cykling är inget dumt sätt att träna hunden på men ska skola in min unghund nu i sommar. Brukar köra montainbike i skogen.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Dressyr glömde jag skriva med Skidåkning är nog bra sätt det. Inte tänkt på de, Kanske testa det till nästa vinter Någon cykel ägar jag inte Har bara bil och Motorcykel Ska testa köra med in inlines nu till sommaren
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Simmning blir nog testa nu till sommaren. Väska blir nog med köpa en med Har inga däck här hemma. Vet inte om det är så lämpligt låta min hund dra däck De är en Tax/Tysk jakterrier
Publicerat Mars 27, 201214 yr Simmning blir nog testa nu till sommaren. Väska blir nog med köpa en med Har inga däck här hemma. Vet inte om det är så lämpligt låta min hund dra däck De är en Tax/Tysk jakterrier Nä det kanske inte är det bästa
Publicerat Mars 27, 201214 yr Ett ROLIGT sätt att hålla formen, dock bara på hunden... Hmm, skulle haft med en film, men den var för stor...och nu får jag inte bort inlägget.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Nä det kanske inte är det bästa Men ska testa simmning och inhadla en sådan väska till han
Publicerat Mars 27, 201214 yr Jagar som bara fasen. Mellansäsongen blir det lite cykel och spårträning.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Ett ROLIGT sätt att hålla formen, dock bara på hunden... Är nog bra för hunden.Men tränar inte husse så mycket Kan gå åt det med efter all god mat man trycker i sej Fin hund du har Vill gärna ha en vorster
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Jagar som bara fasen. Mellansäsongen blir det lite cykel och spårträning. Jaga är ju alltid kul Vi lägger spår cirka 1 gång i veckan Och sedan eftersök på det
Publicerat Mars 27, 201214 yr Lite hjärngympa!(dressyr mm) Promenader. Nu är isarna dåliga, men för en vecka sedan så släpper jag dom lös mitt ute på sjön så dom får springa av sig. En fördel är att jag har en stövare och en jämthund, så dom leker gärna med varandra när dom springer på sjön. Tidigare har jag cyklat, men cykeln havirerade för två år sedan och jag har inte fått tummen ur.... Samt att stövaren lutar en aning från cykeln så hon gnuggar lös trampdynorna Men bad i sjön när isen gått kommer det att bli. Samma där så är det en fördel med flera hundar som triggar varandra i vattnet. Lite spår kommer att läggas åt Jämten under våren.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Agility är ingen dum träning för hundarna! Där får man med både dressyr och motion.. Och så får även husse skaka på fläsket lite.. Man behöver ju inte träna för tävling, utan kan köra mer "pliträning" - sitt, hopp, över osv. Sätta hunden efter eller inför varje hopphinder är bra träning - och ändå låta det gå undan så inte hunden tröttnar.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Lite hjärngympa!(dressyr mm) Promenader. Nu är isarna dåliga, men för en vecka sedan så släpper jag dom lös mitt ute på sjön så dom får springa av sig. En fördel är att jag har en stövare och en jämthund, så dom leker gärna med varandra när dom springer på sjön. Tidigare har jag cyklat, men cykeln havirerade för två år sedan och jag har inte fått tummen ur.... Samt att stövaren lutar en aning från cykeln så hon gnuggar lös trampdynorna Men bad i sjön när isen gått kommer det att bli. Samma där så är det en fördel med flera hundar som triggar varandra i vattnet. Lite spår kommer att läggas åt Jämten under våren. Tyvärr går han ej ha lös då han sticker och jagar Lite av en jaktmaskin Försöker träna ha han lös Hjälps inte om det är en annan hund i närhten tyvärr Bara jakt i huvudet på hunden Annars är det bra att kunna ha hunden lös
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Agility är ingen dum träning för hundarna! Där får man med både dressyr och motion.. Och så får även husse skaka på fläsket lite.. Man behöver ju inte träna för tävling, utan kan köra mer "pliträning" - sitt, hopp, över osv. Sätta hunden efter eller inför varje hopphinder är bra träning - och ändå låta det gå undan så inte hunden tröttnar. Kanske borde testa köra det lite.hehe Så man kommer i lite bättre form Men tyvärr är ett staket runt banan ett måste då.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Alla ni som ska cykla med era hundar, gör er själva den tjänsten och inte gör det på ett för stumt underlag. Det sliter något fruktansvär på höfter och armbågar. Tråkigt om en superbra jakthund skulle behöva sluta sin karriär tidigare än väntat pga ett ledfel etc. Simma är jättebra för dom. Har ni tillgång till hundlöpband så prova! Har ett sådant hemma där jag kör intervaller skritt/trav/galopp i 20minuterx 3 om dagen när de ska i form, Det är kanonträning! Fördelen med att träna på bandet är att dom inte kan felbelasta och skada sig, det är väl eg ända riktiga fördelen med bandet.
Publicerat Mars 27, 201214 yr När kan man börja springa /cykla med en unghund, har hört att man inte ska träna större raser förmycket i ung ålder. Har nu en jämthundstik som är 4 månader som säkert vill följa med ut och springa men som jag inte vågat ta med ännu.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Ingen cykling med för ung hund. Dessutom ingen galopp, bara trav. En Springer på cykeln för säkerhets skull och undvik helt asfaltsvägar (precis som nämnts ovan). Och jaga mycket!
Publicerat Mars 27, 201214 yr När kan man börja springa /cykla med en unghund, har hört att man inte ska träna större raser förmycket i ung ålder. Har nu en jämthundstik som är 4 månader som säkert vill följa med ut och springa men som jag inte vågat ta med ännu. Springa kan du börja med tidigare, om du nu håller dig till svenssons träning vill säga och inte pysslar med ultramaraton. Men du bör nog vänta ett par månader till även med löpningen. Cykla bör du vänta med tills den är året gammal.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Vi brukar stalla jyckarna en eller två månader efter avslutad hundsäsong, de kan behöva ett längre uppehåll för att "slicka såren" ibland. Skäggagamen har under vintern till och från varit halt på alla benen, men nu drar vi igång försäsongssträningen och kickbiken är da shit . När värmen kommer och gör det svårt med såna aktiviteter blir det mer vattenarbeten och simmning.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Vi brukar stalla jyckarna en eller två månader efter avslutad hundsäsong, de kan behöva ett längre uppehåll för att "slicka såren" ibland. Skäggagamen har under vintern till och från varit halt på alla benen, men nu drar vi igång försäsongssträningen och kickbiken är da shit . När värmen kommer och gör det svårt med såna aktiviteter blir det mer vattenarbeten och simmning. Såg mycket behaligar ut än att cykla på en vanlig cykel. Fina hundar Hade gärna haft en Vorster men tyvärr här jag inte tid med en till jakthund just nu
Publicerat Mars 27, 201214 yr Vi brukar stalla jyckarna en eller två månader efter avslutad hundsäsong, de kan behöva ett längre uppehåll för att "slicka såren" ibland. Skäggagamen har under vintern till och från varit halt på alla benen, men nu drar vi igång försäsongssträningen och kickbiken är da shit . När värmen kommer och gör det svårt med såna aktiviteter blir det mer vattenarbeten och simmning. Nehej jädrar så roligt det verkar
Publicerat Mars 27, 201214 yr Jag öppnar dörren och efter en stund säger: -"varsågod". Resten fixar de själva Hjärnan däremot finner jag viktigare att träna och det gör jag dels genom kontinuerlig lydnad/stadgeträning samt ibland lägger/drar någonting spännande i gräset eller bland träden hemma som de får fundera på vad sjutton det är och vart jag har gömt det. ESS är annars en ras som tränar sig själva! (mina gör det i alla fall!)
Publicerat Mars 27, 201214 yr Glömde att vi även brukar lägga pussel och spela alfapet. O du vinner varje gång?