Publicerat Mars 27, 201214 yr Det skrivs en del om ålder och träning , det är helt rätt och har den faktorn att kroppen inte har växt klart, av samma anledning som större raser inte bör röntgas för tidigt, men nu snackar vi stora hundar, dock är det inte fel att inleda cykel dressyren kortare turer, de dör inte av att springa lite och att sätta prägel på dressyren kan man börja med runt halvåret för jakthundar. Vad är långt? Runt milen för en vuxen hund, den kan ligga på och dra stora delar av sträckan, kan väl erkänna att jag åker på bromsarna första halvmilen, men jag vet ju att en jaktdag ligger runt 30-50km, det tar på krafterna att dra men jag brukar ligga på 10-30km beroende på hundarna, Springsätt: hur jobbar hunden i skogen? Klart du måste aktivera samma springsätt och muskler som hunden använder i skogen, även tempo, en älghund söker länge sen blir det kanske en stöt och det blir högt tempo! Men nu under dösäsongen! Nu bygger jag styrkan och konditionen, sen vinklar jag över det till tempo och intervall! Simningen är kanonbra träning, nu har jag två badkrukor men perfekt träning när det är som varmast! funderar på att prova på hundsim!
Publicerat Mars 28, 201214 yr Mycket lösspringande medan det går att gå på Kalixälvens is el. ute på myren (det går en skoterled där) som är en bit här ifrån mig, men det blir tidiga promenader innan skoteråkarna är i farten.
Publicerat Mars 28, 201214 yr Cyklar så fort det går, går längre promenader, låter hon söka godsaker här hemma så att hon håller igång hjärnan. Kan inte släppa henne löst då sticker hon. Ibland åker vi till mina svärföräldrar dom har staket runt gården då kan hon springa lös på deras gård och jaga Svärfars finnspetsar.
Publicerat Mars 28, 201214 yr Brukar cykla och jogga, försöker komma ut 3 dagar i veckan om 12 km jogga lite däremellan (det är ju mest husse som får träning) Tänkte utveckla lite när jag kommit i bättre form och jogga lite längre turer i skogen i kuperad terräng för att komma i topp till björnjakten Hade även tänkt att det skulle bli ett par inlines som jag kan utmana ödet på, mest för att få lite spänning i en annars ganska tråkig vardag, även där träna in lite starkare nerver på hussen för att underlätta björnjakten
Publicerat Mars 28, 201214 yr Skulle vilja kunna jogga men mitt vänstra knä klarar det inte det viker sig ibland, har ett överrörligt knä. Men måste endå komma i form till i höst. Just nu harvovven bättre flås en jag.
Publicerat Mars 28, 201214 yr Författare Inlines ska jag testa med han så fort dom tagit bort gruset När vi är hos folk med staket runt tomten brukar jag även släppa han där För då får han springa lös lite med Utan ett staket går inte även om han har någon att busa med tyvärr Foffe då är vi 2 med knäproblem Har operarat ledbandet 2 gånger nu Men känns bättre men vågar inte springa var som med knät För händer om jag springer i för mycket kuperat att jag får ont
Publicerat Mars 28, 201214 yr Verkar som knäskador drabbar många jägare, är det allt krypande ibland granar och buskar som gör´t tro
Publicerat Mars 28, 201214 yr Jag kört mycket löpband och simning.. Just nu funderar jag på att skaffa mig ett sånt här http://www.sundsvallshundgym.se/water.htm Jag tycker att löpbandet funkar bra året om, hunden tränar i ett svalt ( ac ) utrymme om sommaren...
Publicerat Mars 28, 201214 yr Anntar att du ska ha badkaret till hunden:-) Har några vänner som tävlar med draghundar som tränar hundarna i en sån där. Ska vara väldiigt skonsamt och bra träning. Vad kostar karet med band och allt?
Publicerat Mars 28, 201214 yr Jag har ingen prisuppgift än... Jag tror oxå att det är en bra träning, skonsam för muskler och leder... Man har ju själv provat att gå/springa i vatten och vet hur jobbigt det är för musklerna...
Publicerat Mars 28, 201214 yr Där har du pris på just den modellen som jag länkade på tidigare http://www.watertreadmill.se/ lite dyrt för privat-personer men det finns säkert billigare alternativ om man luskar lite...
Publicerat Mars 29, 201214 yr Den är väl riktad till rehab för djur främst, den va ju inte direkt gratis. Annars kan ju en Pool vara smidigare där hunden får simma i och den går ju att bygga själv.
Publicerat Mars 29, 201214 yr Jo jag håller på att kolla den delen oxå.. Men en bassäng för hundar är nog inte direkt gratis den heller, det krävs nog ett riktigt bra reningsverk så att inte poolen blir alldeles full av hund-hår och skit... Dessutom så är en pool väldigt platskrävande och vitsen med en pool är ju att ha den inomhus så att man kan nyttja den året om.... Jo det är mest för rehab, men funkar bra för att bygga muskler på jakthundar oxå..
Publicerat Mars 29, 201214 yr Februari & Mars brukar bli vilomånader nedtrappning & byte av foder, under säsongen får hundarna äta vad de klarar men under lågsäsong så blir det foder med lägre energivärde. I veckorna blir det promenader 2-3 timmar om dagen & lite bollkastning. Helger simträning, apportträning, långa promenader & cyckling till kvälls badet. //Lasse D.
Publicerat Mars 29, 201214 yr Fint på vintern/våren ta skotern å mysköra och spana och samtidigt låta hundarna springa med. Och nej jag kör bara så fort som hundarna springer, för dom sätter tempot framför mig men efter hårda skoterspår 20-40 km/h om vi kör 1 mils runda
Publicerat Mars 29, 201214 yr Cyklar kortare svängar varje dag just för att lära hunden eftersom han är bara 10 månader, kommer öka på så att det blir en mil i lugnt tempo snart, han har sprungit 1-6 mil 4 dagar i veckan när vi jagat räv sedan han var 6 månader, hade drev i 70 min när hunden var 4 månader, inget jag kunde göra nånting åt, jagar dom så får dom jaga, inte nyttigt att driva så länge när en hund är så ung men det hände bara en gång sedan var det 10-40 min drev. promenader ingår ju också såklart, bus med andra hundar, lägga spår och allmän lydnad. Brukar träna hunden att vara lös och det funkar ganska bra, men törs inte vara i närheten där det kan finnas djur att förfölja, kommer det upp tex en räv på en grusväg så får jag inte stopp på honom.
Publicerat April 5, 201214 yr Har en gråhund och henne cyklar jag minst 5ggr i veckan med och några promenader hinns med i skogen med Cyklar allt från 4km till +-10km. Ju kortare distans ju høgre hastighet och variation mellan trav och gallop.. Långa turer før att grunden ska sitta riktigt. Ska børja med att dra däck i sommar med
Publicerat April 7, 201214 yr Kanonfint i skogen nu då skaren håller för både husse och hund att springa på, men ett 5cm puderlager ligger som en mjuk filt på toppen. Ett morgon pass på 5 km fick räcka då det är ganska ansträngande att springa på ett underlag som inte är helt fast. Men mycket bra träning för fotlederna och skonsamt:-) Blir nog ett pass i eftermiddag också eller imorgonbitti!