Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Våldsamt upprörd!

Featured Replies

Publicerat

Inspirerad av korvtillverkningen skred jag till verket och gjorde korv. Första gången lite torrt och jag trodde att det behövdes mer fett. :)

Beställer fjälster, kryddor och sidfläsk för att ha det extra fettet. Tar mycket mager dovfärs, 2kg och maler sidfläsket 2,4 kg, blandar kryddor och gör ett stekprov.

Hela djävla huset luktar galt!

Kör ned till delikatessaffären där jag har beställt köttet och de har givetvis stängt måndagar. :angry:

Helt villrådig. Jag är tveksam till att frysa smeten, till att göra korven, till att .... Meningen var att ha korven på torsdag när vi har jaktlagets årsmöte. :o

Om jag reklamerar sidfläsket med hänvisning till galtlukten vill jag givetvis ha kompensation för det andra som är förstört, hur funkar det?

Att bara bli ersatt för sidfläsket är ju en väldigt liten del av det hela.

Nu står jag med 5 kg korvsmet som jag inte vet vad jag ska göra med.... :blink:

Vad kan jag ta mig till?

Publicerat

Inspirerad av korvtillverkningen skred jag till verket och gjorde korv. Första gången lite torrt och jag trodde att det behövdes mer fett. :)

Beställer fjälster, kryddor och sidfläsk för att ha det extra fettet. Tar mycket mager dovfärs, 2kg och maler sidfläsket 2,4 kg, blandar kryddor och gör ett stekprov.

Hela djävla huset luktar galt!

Kör ned till delikatessaffären där jag har beställt köttet och de har givetvis stängt måndagar. :angry:

Helt villrådig. Jag är tveksam till att frysa smeten, till att göra korven, till att .... Meningen var att ha korven på torsdag när vi har jaktlagets årsmöte. :o

Om jag reklamerar sidfläsket med hänvisning till galtlukten vill jag givetvis ha kompensation för det andra som är förstört, hur funkar det?

Att bara bli ersatt för sidfläsket är ju en väldigt liten del av det hela.

Nu står jag med 5 kg korvsmet som jag inte vet vad jag ska göra med.... :blink:

Vad kan jag ta mig till?

Gör ett smaktest vet ja, kanske är som surströmming. Smakar himmelskt jämnfört med hur det luktar (för de flesta) :P
Publicerat
  • Författare

Jag är mycket känslig med skaltohalten. Jag provade att smaka, varmt och kallt. Funkar inte. Mår nästan illa av smaken/lukten. Blir nog att begära ersättning för allt och göra om det.

En vän föreslog att jag skulle hälla korvsmeten i affärens brevlåda.

Publicerat

Iofs praktiskt,

helt ärligt frys in allt utom ett mindre prov, eller två, spara ett i kylen till i morgon,

ring o tala med butiken, berätta att du avser att komma förbi så att de kan få ta del av din upplevelse, förklara att du anser att "köttet" du köpt inte var sunt och för konsumtion,

du vill också ha ersättning, gärna i form av korv, som du provsmakar innan du åker därifrån.

Om de bråkar med dig eller avvisar dina krav, ta en kontakt med konsumentvägledaren i kommunen, de kommer att rådge dig i saken.

/C

Publicerat

Jag trodde faktiskt att alla "tam-gris-galtar" blev kastrerade i unga år, att detta är sålt i en delikatessbutik gör mig riktigt paff.

Det där med brevlådan låter riktig bra. ;)

Iintessant att höra deras ursäkt.

Finns det inget telefonnummer till någon ansvarig???

Publicerat

Även avelsgaltar kommer till slakthuset. Vad göra med dom ? Jo färs eller korv. Voila.

Publicerat

Även avelsgaltar kommer till slakthuset. Vad göra med dom ? Jo färs eller korv. Voila.

Bläärk, tack och lov har jag varit skonad från dessa... :)
Publicerat
  • Författare

Jag har telenummer till affären, men som sagt stängt måndagar. Återkommer med besked när jag talat med ansvariga.

Publicerat

Kryddor, kryddor och mer kryddor!

Vitlök, cayennepeppar, paprika och chili döljer galtsmak och -lukt.

Att du har fått illaluktande galtkött kunde de väl ha upplyst dig om tycker man... <_<

Stek en bit stor som en pannbiff och provsmaka - det är enda sättet att se hur det blir, om du inte hade tänkt att röka/torka dem förståss...

Publicerat

Man ska fan inte överhuvudtaget acceptera ngt sådant kött. Man får dessutom betala fullpris för skiten. Kan berätta att jag i lördags fick hemlevererat 6.5 kg kalvfärs för 250 Sek. Köpt i butik.

Publicerat
  • Författare

Har stekt upp biffar och det gick inte att äta, varken varma eller när de har hade kallnat. Det är klart mest lukten jag reagerar på. Har skjutit en del vildsvin som varit lika dåliga, då kasserar jag dem. Nu har jag köpt i affär, stor skillnad tycker jag!

Publicerat

Du skall ha pengarna tillbaka samt kostnaden för alla ingredienser du har lagt till.

En ordentlig slant som plåster på såret skall du också givetvis ha!

Har detta hänt av misstag så borde de inte knussla med ersättningen men om de trilskas så beror det på att det är med flit och då skall du klämma dit dem!

Är det med flit, vilket skulle skrämma mig, och ingen annan utväg finns så får du gärna skriva vilken butik du har köpt skiten i som varning till framtida lurade konsumenter.

Säljer man dynga så får man ta smällen för det också!

Publicerat

Alltså det är ju inte OK. Men, små butiker brukar vara måna om sina kunder, prata med dem och säg att du inte accepterar det. Jag är tämligen säker på att de erbjuder någon sorts ersättning.

Som jag ser det skall du ha cirkus 5 kilo ersättning, hade jag accepterat. Har de dovfärs eller dovkött så får du givetvis påpeka att det är sådant du vill ha.

Köpte en gris förra året som föll dåligt ut, en gammal sugga hade avlivats istället för en årsgris jag skulle ha, detta var blandning mellan vildsvin/gris. Jag var tveksam men tog hem skiten, 30 kg svål senare malde jag ner resten till färs som inte går att äta. Behövde inte betala något och hunden har bra mat.

Publicerat
  • Författare

Tack för rådet! Det var bra. :)

ring o tala med butiken, berätta att du avser att komma förbi så att de kan få ta del av din upplevelse, förklara att du anser att "köttet" du köpt inte var sunt och för konsumtion,

Jag ringde och talade med personalen strax innan de öppnade affären, förklarade mitt ärende, det blev tvärstopp. Inget fel på köttet blev svaret. :angry: Berättade att jag ämnade komma förbi och tala med dem samt att ta med ett prov. Även att jag ansåg reklamera produkten enligt konsumentköplagen.

Körde till affären och visade provet, lugnt och stilla. Tack vare Christians råd tror jag att personen i affären hunnit samla sig och de gick faktiskt inte i försvar. Hon vill ha information och skulle lämna den vidare till chefen som skulle kontakta mig under dagen. Personen i affären luktade på köttet och menade att det inte gick att påvisa orne när köttet var kryddat. :o Jag påstod att de fick göra ett stekprov då lukten kommer fram vid upphettning. B)

Väntar nu på ett telefonsamtal.

Publicerat
  • Författare

Ägaren var i försvarsställning med en gång när jag ringde, jag fick ringa upp om jag ville, enligt personalen, han tog inte kontakt med mig.

Jag påstår att det var fel på sidfläsket och han att det var min dovfärs. Jag fick frågan om det inte var brunst som färsen smakade men då dovhjorten är skjuten i december blir det nog svårt med brunstsmak i köttet. :o

Ord står mot ord och eftersom det mesta är uppblandat till korvsmet så har jag inte mycket att gå på.

Ett misstag var klart att jag inte var med när han testade köttet och han påstod i telefon att det inte var något fel på smeten :o

Jag föreslog att vi skulle träffas för att skriva ned våra åsikter, enligt ovan, och skriva under med en namnteckning men han tvärvägrade.

Han skulle återkomma när han tinat och testat en annan bit av fläsket men jag ser i dagsläget ingen ljusning, speciellt inte med det bemötandet och den inställning han hade. Ägaren avbröt mig hela tiden i telefon och lyssnade faktiskt inte på vad jag sa. Han slog dessutom fast att de inte kunde ta tillbaka produkten och ersätta mig för den då jag hade blandat upp den med, min dåliga, dovfärs.

Kommunen har ingen konsumentrådgivning och ARN tar bara upp fall över 500 kr, vilket detta inte uppsteg till.

Jag har stor lust att hänga ut affären offentligt men avstår nog, de har i alla fall mist en kund och jag kommer att berätta detta för alla jag möter här på hemmaplan. Att hänga ut affären här på forumet sänker mig på något sätt till samma låga nivå, det är inte önskvärt från min sida. Att ersätta mig hade nog inte blivit så dyrt, förlusten i varumärket av hans affär kan det klart vara sämre prognos på speciellt om bemötandet är av en generell natur.

Idén om brevlådan är allt mer tilltalande. ;)

Nu provar jag Wizards tips i stället och kryddar så ”Chilli of death” troligtvis blir som en västanfläkt i jämförelse! :blink:

Men fjälsterna är till att slänga, de började att lukta lite, lite, lite och jag vågade inte använda dem då de är mycket känsliga för bakterieangrepp och inte håller särskilt länge i vatten när man väl har blötat upp dem. :angry:

Men vem vet, jag har haft fel förut. De kanske ringer och ger mig ersättning.....

Publicerat

Dåligt.... mycket dåligt skött! Ja av affären naturligtvis!

Publicerat

Du kan gott hänga ut affären. Hade det varit min affär hade du fått ny färs tämligen omgående

Publicerat

Ryktet sprider sig som bekant mycket fort. ;)

Vill man vara mån om sin kundkrets, så gäller:

Kunden har alltid rätt...

Man ska inte behöva krydda för fulla muggar för att få bort "unket"

Usch, de borde skämmas!!! :angry: jag tycker fortfarande att brevlådan är ett ruggigt bra val...

Publicerat
  • Författare

Nu har jag gjort klart korven, kan fortfarande inte äta den. Då jag kommer nära känner jag lukten, smaken är det inget fel på! Får nog lägga den på åteln eller ge bort till någon jag inte tycker så värst mycket om. Att röka den hade nog gått men jag äger ingen rök.

Barnen smakade lite men var inte förtjusta då den var allt för stark.

Jag vet att jag är ytterst känslig för detta samt nu kan det klart vara psykologiskt.

Jag får göra mer korv en annan gång!

Publicerat

Sicket rövhål till "köttnasare"... :angry:

Du får gärna tala om vem det är så ingen annan går på niten.

Att hänga ut någon för att ge igen behöver man inte göra men för att skydda andra är en helt annan sak!

Så här är det dock i dag i landet brunsås. Det finns ingen yrkesstolthet för den har prioriterats bort för 100% profit!

De få gånger jag handlar kött frågar jag alltid vilken ras det är och vilket kön det är på djuret.

Beroende på svar så avgör jag huruvida det blir affär eller om jag skall verbalt förnedra dem något... hehe... :P

En annan sak du kan göra är att gå till en lokalblaska! De har ofta nyhetstorka och nappar säkert ;)

Publicerat

Vad gäller kryddor till nästa gång. Prova taco krydda, brukar kunna döda smaken hos de värsta köttbitarna ;=)

Publicerat

Vad gäller kryddor till nästa gång. Prova taco krydda, brukar kunna döda smaken hos de värsta köttbitarna ;=)

Har du en aning om hur mycket skit den innehåller???

Gör era egna kryddblandningar av riktiga kryddor om ni ändå skall pyssla med mat i hantverksform!

Lite brunt att använda konsums jästextrakt eller sötningsmedel på kött i Rolls Royce klass ;)

Grundkryddorna i korv är salt och vitpeppar. Ovanpå detta bygger man smaken och aldrig mer än max tre smaker/kryddor förutom salt och vitpeppar.

Skall man använda fler smaker så blir det fort extremt komplicerad kemi om vi pratar om kompositionen av en ny smak.

honung + cider

salvia + grovkrossad svartpeppar + timjan

paprika + cayenne + vitlök

Här är tre riktigt traditionella recept på tre ganska olika bangers, mer behövs inte.

Publicerat

Lyssna på Wiz nu. Jag äter hellre galt än glutamat- och jästpulversmakande kryddblandningar, men jag äter iofs det mesta. Just detta med denna kakafoni av syntetiska smaker som är gjorda just för att dölja sunkiga råvaror är dock lite svår...

Jag åt skarvkorv i helgen, med senapsfrön, vitpeppar och cognac. Få smaker men MYCKET, dats da shit.

Publicerat

En taco-blandning gör du lätt själv, läs på påsen du gillar och notera kryddorna, skippa resten.:-)

För övrigt är handlaren ett rövhål, man handlar inte på en mindre butik för så liten summa för att sen blåsa dem. Hade han varit karl för sin hatt så hade han tjänat på det i längden då du antagligen hade handlat där igen och även rekommenderat honom till andra.

Publicerat

Finns en poäng med tacokryddan. spiskummin är en mästare i att dölja smaker, likaså kanel. Chili är ingen höjdare om du inte använder någon med mycket karrantär t.ex riktig ancho. Testa rökt paprika (den pikanta) spiskummin, vitlök och oregano i en lammkorv! Nästan så mAn blir religiös). När det gäller jästextrakt så hoppas jag att ni som bojkottar det aldrig äter chips med annan smak en salt eller peppar, använder koncentrat av buljonger eller fonder i era såser och grytor.