Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idag kl 14.00 så presenteras rovdjursutredningen för regeringen

Featured Replies

Publicerat

Idag kommer Rovdjursutredningen att presentears för Regeringen och det verkar som om utredaren vill ha minst 450 stycken vargar i Sverige. Om detta stämmer så är det ett vansinigt förslag som kommer att tottalt ta död på landbygden där det finns Varg,

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/04/Jagareforbundet-staller-krav-mot-regeringen-1.23108/

Om detta förslag skulle bli realitet så hur har då regeringen och dess rovdjursutredare tänkt att få en fortsatt acceptans för varg i vårat land, eller ska dom bara följa med i vinden och höra på Eu vad dom tycker.

Här kan man se presskoneransen om rovdjursutredningen kl 14 .00 Missae det hela själv då jag ska till arbetsförmedlingen kl13.00

http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/19/jsp/Render.jsp?a=189945&x=xml&filmId=0&popup=true

• Svar 63
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tyvärr så är nog målet betydligt större och 450 kommer bara va ett delmål......

Publicerat

Skrämmande och dyster framtid. Vart ska man flytta?

Skjut, gräv och tig kommer bli mer regel än undantag ifall utvecklingen håller i sig med samma inriktning.

Publicerat

Nu när han pratar, vad tycker ni? Är det snömos eller ett embryo till en fungerande förvaltning?

Publicerat

God natt med jakten.. Vilken jävla översittar typ. fjant

Publicerat

Jag trodde och hade hoppats på att han skulle tagit fram uppskattning av kostnader för att hålla rovdjursstammarna. Men det var inte ett smack om det.

Dessutom tog han jäkligt lätt på acceptansen. "Bara man ger full ersättning så bör vargen bli accepterad"?

Jag som inte har gått prov med vår jaktterrier, är full ersättning då 10.000 för det var vad jag köpte honom för? I sådana fall kan de ta och stoppa upp sina 10 papp i häcken på närmsta varg.

Publicerat
  • Författare

Vansinne vill denna utredare tottalt ta död på den svenska landsbydden och försvåra ennu mer för oss jägare? jag är livrädd att detta kommer Regeringen att svälja med hull o hår. Säger bara Skandal.

Publicerat

Så otroligt yxigt förslag, helt i avsaknad av hänsynstaganden till alla övriga värden än just antalet vargar.

/C

Publicerat

det finns tamefan människor till allting :)

Publicerat

hejdå jakt!

Publicerat
  • Författare

Tror han verkligen att detta kommer att få folk att fortsätta att ha en viss acceptans för Varg och de andra rovdjuren. Som Sverige är idag går det inte att ha en stam på minst 450 vargar. 150 är igentligen på gränsen.

Publicerat

undra hur många statsbor som sett vad vargar gör med tex hundar.

vargarna kommer ta död på älgstammen också.

Publicerat
  • Författare

Kontakata miljöministern via denna länk, men komihåg var sakliga otrevliga o hotfulla mail går inte fram. Var sakliga i kritikenoch det är viktigt att få fram sina åsikter i detta. Om många kontakatar regeringen i denna fråga och framför saklig kritik och förklarar på ett lugnt och sakligt sett, då är det lättare att få makthavarna att lyssna. Det gäller att vara trevlig och ha en god ton.

Så nu alla som är missnöjda passa på nu framför era åsikter innan det är försent. Sitt inte bara o skrik och knyt näven i byxan ta kontakt med ministrar och även era lokala riksdagsmän, kommunpolitiker.

Här är länken

http://www.regeringen.se/sb/d/15196

Publicerat

Klockan 16 idag kan man chatta med Lars-Erik Liljelund på DN.

http://www.dn.se/chattar/chattrum5

Misstänker att inga jobbiga frågor kommer besvaras men det är i alla fall en möjlighet att fråga.

Publicerat

Tyvärr inte annat att vänta. Allt krut läggs på GYBS som ingen egentligen vet hur man ska utläsa eller handskas med. För jävligt är det.

/M

Publicerat
  • Författare

Klockan 16 idag kan man chatta med Lars-Erik Liljelund på DN.

http://www.dn.se/chattar/chattrum5

Misstänker att inga jobbiga frågor kommer besvaras men det är i alla fall en möjlighet att fråga.

Om man ska få svar så gäller det att vara saklig i sina frågor inte vara otrevlig.

Publicerat

Det verkar lite som om denna utredning inte har vågat ta tag i de svåra frågorna.

Utredningen har helt enkelt inte följt sina egna utrednings direktiv vilket i praktiken innebär att bollen fortfarande ligger kvar hos politikerna.

Lo, Björn & Järv är ju redan uppe i de tal som utredningen pekar på & det är ju troligen vargen också .

Lite beroende på hur man räknar om man räknar vargstammen före eller efter vinter så låg siffrorna på varstammen förra året mell 300 & 350 djur.

Tillväxt 20-30 % medför en stam idag kring 400-450 djur så då är målet redan uppfyllt .

Skall detta målet uppnås först om tio år så bör dagens stam halveras men detta har utredningen inte tagit tag i.

Men hur man än vrider & vänder på det så säger faktiskt utredningen att dagens stam skall inte öka.

//Lasse D

Publicerat

450 individer är nog redan uppnåt... Om inte så läre det vara uppnåt inom 1 år... Men med tanke på hur NVV och Länsstyrelserna beviljar skyddsjakt så är vi nog långt över 450 individer inom 5 år.. Jag är glad för mina marker i norrland, då har man ju iaf jakt i några år till... Hade jag inte haft dem markerna så hade mina vapen iaf hamnat på blocket....

Publicerat
  • Författare

HAr jsut mailat min riksdagsledamot hon fick ett långt mail från mig där jag framförde mina tankar och åsikter i detta. Jag uppmanade henne att inte gåpå denna utredning utan att hon bör tänka på vilka konsekvenser detta kommer att betyda för landsbygden. Kommer att fortsätta att argumentera i denna fråga ska skicka ett mail till partiledningen och förklara för dom att dom bör fundera vad denna utredning får för svåra konsekvenser för landsbygden, sen vill jag även påmina dom om centerns rötter. och dom finns inte på Stureplan.

Publicerat

450 individer är nog redan uppnåt... Om inte så läre det vara uppnåt inom 1 år... Men med tanke på hur NVV och Länsstyrelserna beviljar skyddsjakt så är vi nog långt över 450 individer inom 5 år.. Jag är glad för mina marker i norrland, då har man ju iaf jakt i några år till... Hade jag inte haft dem markerna så hade mina vapen iaf hamnat på blocket....

Det är faktiskt lite intresant för nu finns det då återigen ett tak, det var detta som SNF med flera drev en process mot i EU, ett tak som ligger långt under det som tex Linda Laikre föreslagit (3000 djur) .

Det kan bli väldigt intresant då de verkliga siffrorna på vargstammens storlek sprids, skall den då skjutas ner ?

Antigen är det så att utredaredaren har trott att vargstammen är betydligt mindre än vad den är eller så har han tyckt att dagen vargstam är ok.

//Lasse D.

Publicerat

Det är faktiskt lite intresant för nu finns det då återigen ett tak, det var detta som SNF med flera drev en process mot i EU, ett tak som ligger långt under det som tex Linda Laikre föreslagit (3000 djur) .

Det kan bli väldigt intresant då de verkliga siffrorna på vargstammens storlek sprids, skall den då skjutas ner ?

Antigen är det så att utredaredaren har trott att vargstammen är betydligt mindre än vad den är eller så har han tyckt att dagen vargstam är ok.

//Lasse D.

Verkliga siffror ? Vi kommer väl få höra att det är 420. 420. 420. 420. 420 år efter år....

Publicerat

Nu har jag inte läst förslaget med det räcker med att läsa 450 st.

Och jag kan ta det om dom fördelas ut på HELA landet.

Det bli 0,85 vargar per 1000 km² Således skulle värmland ha 15,5 vargar. Fy fan en smekning.

Publicerat

Där gick hundplanerna i botten... :( Rovdjurspolitiken är ett SKÄMT!

Publicerat

Om jag inte hörde helt fel så föreslog de att man inte behöver anmäla till polisen om man skjuter en varg enligt §28 (dvs för att skydda sin egendom och i nödvärn)....det är ju ett framsteg i alla fall!