Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärta eller hjärna? (skjuta vildsvin)

Featured Replies

Publicerat

Jag läste för ett tag sen en artikel i en jakttidning, där en kille som jagar mycket på åtel brukar skjuta grisarna i huvudet. Sen har jag bläddrat runt i olika böcker, och det skiljer sig lite i var den mest effektiva träffbilden ritas ut på griskroppen (trots att grisarnas kroppar är rätt lika...)

Så var ska man sätta kulan? Fördelar/nackdelar med att sätta den i skallen? Jag tänker främst på skott under jakt på åtel.

Publicerat

Jag undviker huvudskott på friska djur då en liten rörelse på huvudet i skottet kan generera otäcka eftersök, en käkskjuten gris är ingen lek att få tag på och i värsta fall svälter den ihjäl.

//Mekus

Publicerat

Skjut inte över din förmåga.

Ett stillastående mål på kort håll är inte så svårt iofs.

Problemet är bara att det kan va svårt att garantera att målet verkligen är stilla...

Skjut där du har mest vingelmån är mitt råd.

Oavsett hur bra skytt man är på banan så finns det mycket som spelar in i skarpt läge.

Vet om folk som helt bommat en till synes stillastående gris på 25-talet meter.

VIltfrossa är inte heller o leka med.

Publicerat
  • Författare

Jo, så har jag också tänkt. Det känns som att det är mer marginal i ett skott i hjärta/lunga.

Finns det fördelar med ett välriktat skott i skallen? Eller är det nån slags macho överkurs?

Publicerat

Enda fördelen som jag ser det handlar om flyktsträcka.

En kulla i hjärnan så blir de på stället, men en kula på fel ställe i skallen leder till kvalfull död och skitknepigt eftersök om man ens reder ut det. Kräver j-vligt duktiga hundar.

Lunga/hjärta så går de normalt några meter, men sällan mer än 50-60m.

Ibland blir de på skottplats oxå med lungskott, beroende på storlek, kaluber/kula osv.

En lungskjuten gris som gått 50-60m hittar vilken spårare som helst.

Publicerat

Jo, så har jag också tänkt. Det känns som att det är mer marginal i ett skott i hjärta/lunga.

Finns det fördelar med ett välriktat skott i skallen? Eller är det nån slags macho överkurs?

Fördelen skulle vara minimal köttförstöring och ingen flyktsträcka men då har du en träffyta som en snusdosa. Skjuter du i hjärta/lungor så har du en träffyta som är lite större än ett halvt A4 ark.

Den köttförstöring som blir med t.ex en oryxkula tar jag hellre än att jag skjuter i huvudet, och då tycker jag ändå att jag är en hyfsat säker skytt

//Mekus

//Mekus

Publicerat

Efter många diskussioner fram och till baka har jag fått revidera min uppfattning att huvudskott är fel. Numera säger jag att var och en får skjuta efter sin förmåga, men jag tycker personligen att skott i huvud/hals utan anledning, dvs i lägen där man skjuter på ett friskt djur som presenterar bogen fint är, ja, en onödig risk helt enkelt för att djur ofta vrider och vänder på huvudet mest hela tiden.

Jag har när det kännts bra skjutit huvudskott när hållet varit kort och lämpligare riktpunkt inte har funnits, men det är undantag och inte regel (och oftast med hagelbössa).

Publicerat

Jag tycker att var och en skjuter efter sin förmåga, huvudskott har ju fördelarna att djuret blir på plats och du får en minimal köttförstöring. Jag vill själv dock ha så mycket vingelmån som möjligt men hatar samtidigt att snubbla efter en gris i mörkret även om den troligen är träffad i lungan och ligger inom 30 - 50 m så jag förstår att dom som känner sig säkra skjuter huvudskott för att slippa den där nervösa färden genom skogen.
Publicerat

En nackdel med huvudskott kan vara att man riskerar att få sämre köttkvalitet. I ett skott i hjärta/lungor får man en förblödning i brösthålan och en urblodning av muskulaturen. Vid ett skott i hjärnan upphör mycket verksamhet i kroppen samtidigt och urblödningen är inte lika distinkt, ibland ganska obefintlig. Då vill man sticka djuret men det ska ske ganska omgående för att vara effektivt. Blod som finns i muskulaturen försämrar hållbarheten på köttet, jämför med hur fort blod surnar och det finns risk för bakterietillväxt då blod är ett bra medium för bakterier att växa i.

Jag har också hört flera duktiga jägare som skjuter grisarna i överarmsbenet för att grisen ska bli på plats. Lite längre upp, lite längre fram jämfört med ett vanligt skott i centrum av lungan. Där finns det en, i mitt tycke, stor risk för skadeskjutning då bara lite, lite för långt fram resulterar i en träff i ren muskulatur i bringan och att inga vitala organ träffas. Jämför gärna en anatomisk bild av träffområdet på en gris. Överarmsbenet vinklar lite runt om lungan, liksom.

Jag, personligen sätter helst kulan precis bakom bogen. Grisarna springer en liten bit men säkerheten att träffa vitala organ blir större. Om grisarna skulle stå lite snett går det i alla fall bra trots en kanske taskig skjutvinkel som kan vara mycket svårt att bestämma i det svaga ljuset runt åteljakten.

Publicerat

+1 på Merkels inlägg.

Huvudskott främjar inte avblodningen alls men om man sticker direkt och ser till att hänga djuret omgående så sköter tyngdkraften det också.

Egentligen vill jag inte diskutera huvudskott eller ej här eftersom det är något man inte testar i första taget...

...och BARA om man är j-vligt säker på sin sak vid just det tillfället!

Jag gör det frekvent med hagel men där känner jag mig ordentligt säker och har absolut bössa, choker och ammunition som klarar av det - men det är inget jag rekommenderar er att testa om ni verkligen inte vet vad ni gör.

Publicerat

En annan aspekt på överarmbsbensskottet (förutom att marginalerna är små) är att frambogen är den kanske godaste delen käkmässigt!

Publicerat

Bakbogen är inte så dum den heller.

Publicerat

Revbenen är goda de med. ;) Och karrén... sen ska vi inte glömma kindmuskeln heller..... för att inte tala om hjärtat. :P

Publicerat

Eftersom det fortfarande finns många som har svårt att träffa en stillastående gris på 30m så är det nog för de flesta bäst att skjuta där träffområdet är som störst. ;)

Publicerat

Eftersom det fortfarande finns många som har svårt att träffa en stillastående gris på 30m så är det nog för de flesta bäst att skjuta där träffområdet är som störst. ;)

Typ stillastående stubbe dårå ? ;):P:D

Publicerat

Typ stillastående stubbe dårå ? ;):P:D

Fan vilket minne du har. :) Gå och snickra med dig. :D

Publicerat

ni har redan sagt allt bra i denna tråden ;) men ville bara till lägga det. hjärta kanske inte är lika lätt för skadeskjutning som i huvudet men det var en kille som satt på våran åtel :ph34r: han skulle ta hjärtat på en stor galt tror den vägde 120 kg för att den inte skulle gå långt och inte förstöra lika mycket kött och han sköt av båda frambenen :unsure: det var både jäkligt tur och otur för om han hade skjutit av bara ett så hade den ju gått jätte långt. han kunde ju självklart ta ett dödande skott snabbt och lätt från tornet för den kunde ju bara hoppa runt lite och skrika så det slutade bra till slut men allt detta dumma och hemska :( bara för att han inte ville gå lite i skogen och inte förstöra lika mycket kött. som ni redan har sagt i tråden om ni har bra läge på vildsvinet på lungorna så ta det tycker! jag men självklart får ni ju göra helt som ni vill ;)

Publicerat

Fan vilket minne du har. :) Gå och snickra med dig. :D

Nä.. det regnar...

Publicerat

Marginalerna är aldeles för små vid huvudskott med studsare på gris.

Att skjuta ett rådjur med hagel på några meterns håll är en annan sak.

//Lasse D

Publicerat

Att skjuta ett rådjur med hagel på några meterns håll är en annan sak.

Jag nämnde inget om varken håll eller storleken på min hagelsvärm ;)

Men du har helt rätt angående träffytan på ett vildsvins hjärna - det är väldigt litet!

Publicerat

Hjärta eller hjärna..?! Inget av dem är bra och som NS skriver finns där ingen "vingelmån". Fattar inte att en del envisas med att skjuta huvudskott, med risker för stora lidanden! Jag har hållt på med åteljakt i över 10 år och skulle kunna placera en kula mitt i ögat på grisen, men jag skjuter alltid bogskott, för där kan jag "slarva" några cm åt vilket håll jag vill...

Det blir några kilon i bortfall, men det bryr jag mig inte om!

Fick en spånskiva över foten för några veckor sedan som frakturerade ett ben. Jaga skulle jag ändå och satte mig på den åteln, där grusvägen bara går 3 meter ifrån.. Sköt en gris som lade sig direkt på åteln och jag fick dra den 3 meter... :P Sen har jag en egentillverkad vinsch som lyfter upp grisen i bagaget! ;)

• 1 month later...
Publicerat

Jag brukar skjuta i bogen... det gjorde jag även på den här lilla krabaten... kulan gick in i övre leden och gick ut i motsvarande led på andra sidan... båda hålen är cirka 10mm och inget uppfläkt på utgångssidan... "dessvärre" gör en Swift A-Frame på 250 grains i kaliber 9,3x62 att det kaviterar en del inne i djuren... trycket i buken på filuren blev lite för högt och i det här fallet önskar jag att jag hade satt kulan i huvet på honom istället... Bröstbenet hade också delat på sig :mellow:

grisr.jpg

Publicerat

Jag brukar skjuta i bogen... det gjorde jag även på den här lilla krabaten... kulan gick in i övre leden och gick ut i motsvarande led på andra sidan... båda hålen är cirka 10mm och inget uppfläkt på utgångssidan... "dessvärre" gör en Swift A-Frame på 250 grains i kaliber 9,3x62 att det kaviterar en del inne i djuren... trycket i buken på filuren blev lite för högt och i det här fallet önskar jag att jag hade satt kulan i huvet på honom istället... Bröstbenet hade också delat på sig :mellow:

grisr.jpg

Är väl snarare kulans fel än riktpunkten ;)

Publicerat

Precis vad jag skulle poängtera! Nu är det overkill med andra ord..

Publicerat

grisr.jpg

Oj den där såg ut för o hamna plats iaf.