Publicerat Juni 7, 201213 yr Är väl snarare kulans fel än riktpunkten Jo, men nu är ju lagen sådan att man måste använda sig av klass 1 oavsett hur liten grisen är... Jag går ju inte ut på jakt efter vildsvin med en kula laddad för ekorre... Om grisen hade vägt runt 100 kilo så hade nog kulan varit helt rätt och riktpunkten för kulan likaså.
Publicerat Juni 7, 201213 yr Du behöver inte skjuta på minigrisarna då, vänta tills den växt till sig ist.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Nej, med det stora antalet gris vi har och den skada dom gör för lantbruket så måste vi störa dom när dom är ute och bökar i grödorna. Det är aldrig roligt att avlossa skott mot någonting så litet... men just i den här familjegruppen finns det 19 kultingar till och 4 suggor och på tre dagar bökade dom upp en hel hektar totalt.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Gå upp i kulvikt. Det är farten som gör skadan tippar jag på. Är du orolig för just större gris och klenare laddning så funkar det tvärt om. Ladda ner= bättre penetration.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Du behöver inte skjuta på minigrisarna då, vänta tills den växt till sig ist. +1
Publicerat Juni 8, 201213 yr När grisarna förstör grödor för fyrsiffriga belopp eller mer så anser inte jag att köttet är det primära i jakten, panga på med 9,3an! Du kan dock som nämnts ovan ändra på kulan eller krutmängden.
Publicerat Juni 8, 201213 yr När grisarna förstör grödor för fyrsiffriga belopp eller mer så anser inte jag att köttet är det primära i jakten, panga på med 9,3an! Du kan dock som nämnts ovan ändra på kulan eller krutmängden. Här är det ju frågan om jakt på uppdrag av lantbruket för att minska skadorna som avses. Kulvalet kommer inte ändras eftersom "problemet" med öppnad bröstkorg inte finns på normalstora djur... här handlade det om skott på 30 meter under perfekta ljusförhållanden och ostörda vildsvin. Jag hade enkelt kunnat sätta kulan i knoppen på djuret men jantelagen och mångårigt etiskt prat kors och tvärs gjorde att skottet ändå hamnade i bogen. Köttet är inte det primära när det gäller skyddsjakt men det skulle aldrig falla mig in att kasta bort förstklassigt kött ändå... nu hänger det endast en halv kulting i kylrummet och trikintestet var grönt så jag kommer absolut ägna den lilla krabaten en god tanken när han väl ligger på grillen.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Ja självklart ska den tas om hand, tycker man inte det är lönt så är det dags att sluta jaga både hare och fågel.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Jag har aldrig jagat gris men jag tycker att man inte ska skjuta i skallen då det finns ett läge att skjuta i lunga/hjärta. De är då min tanke
Publicerat September 19, 201213 yr Håller helt å hållet me dig Ante hjärt och lung träff bättre, skallen e stor men hjärna ha dom inte mycket av :-)
Publicerat September 21, 201213 yr Tänk på att ett hjärtskott är lågt och är inte att föredra i första hand... Mitt i bogen och grisen dör direkt!