Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvara vapen hos förldrar.

Featured Replies

Publicerat

Hej jag undrar om det finns något sätt att få förvara mitt vapen och vapenskåp hos mina föräldrar. Vi bor i samma kommun men jag i lägenhet i det centrala samhället och dom i en by utanför. Eftersom mina jaktmarker är där så skulle det kännas skönt att kunna lämna skåp och vapen där och samtidigt slippa ha skåpet i lägenheten. Jag har provat ansöka om att förvara vapen hos annan, med just den anledningen att vapnet skulle vara vid jaktmarken men det gick inte igenom pga av att avståndet mellan oss inte var nog långt. Finns det något annat sätt att få tillstånd att förvara vapnet och skåpet där?

Publicerat

Det är nog bäst du ställer den frågan till handläggare på Myndigheten. Eller kolla på deras hemsida, där kanske finns information om i vilka situationer det går bra att ansöka om förvaring hos annan.

Publicerat

Hej jag undrar om det finns något sätt att få förvara mitt vapen och vapenskåp hos mina föräldrar. Vi bor i samma kommun men jag i lägenhet i det centrala samhället och dom i en by utanför. Eftersom mina jaktmarker är där så skulle det kännas skönt att kunna lämna skåp och vapen där och samtidigt slippa ha skåpet i lägenheten. Jag har provat ansöka om att förvara vapen hos annan, med just den anledningen att vapnet skulle vara vid jaktmarken men det gick inte igenom pga av att avståndet mellan oss inte var nog långt. Finns det något annat sätt att få tillstånd att förvara vapnet och skåpet där?

Prata med Länsman! Det är det enda raka om du inte vill ha bekymmer.

Det finns lite att läsa här.

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&pq=beslagtagna%20vapen&cp=44&gs_id=4l&xhr=t&q=beslagtagna+vapen+f%C3%B6rvarades+hos+f%C3%B6r%C3%A4ldrarna&pf=p&sclient=psy-ab&oq=beslagtagna+vapen+f%C3%B6rvarades+hos+f%C3%B6r%C3%A4ldrarna&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=8cb913d40fbd118&biw=1680&bih=830

Publicerat

När jag var student så fick jag tillstånd med motivationen att det var där jag jagade OCH att jag inte ansåg att det var lika säkert att förvara dem i studentrummet pga dåliga väggar.

Publicerat

Vet att min svåger förvarade sina vapen hos mina svärföreldrar då han bor i stockholm och dom här i Västerbotten. men han var tvungen att söka nytt tillstånd då och då. Så dom löste det med att svärfar o svärmor tog över hans bössor.

Publicerat

Vi har ju en jurist från SJF och då är det bara att ställa frågan i deras tråd.

Publicerat

vad jag har förstått så ska vapen förvaras där man är folkbokförd, kan ha fel men....

Publicerat

vad jag har förstått så ska vapen förvaras där man är folkbokförd, kan ha fel men....

Visst är det så men man kan få undantag.

Publicerat

Du kan få förvara på annan plats om det finss goda skäl för detta. Ibland kan det bero på hur du bor. Men det är mycket runt omrking detta. Du måstegöra en ny ansökaan då och då kommer inte ihåg hur länge tillståndet gäller.

Publicerat

Se till så att du har allting klart med Länsman innan och ange goda skäl så kanske det går bra och glöm inte att du har nyckeln till ditt vapenskåp om dom frågar hur du förvarar den.

Publicerat

Anökan gäller i två år, sen får man ansöka på nytt. Jag hade min vapen hos min far tills jag fick möjligheter och jaga här där jag bor nu. Annars jagade jag bara i min hemby 12 mil härifrån, och jag ansåg att det var bättre vapnene stod hos min far istället för och åka på vägarna fram och tillbaka och då förvaras sämre samt brist på vapenskåp och förvara de i när jag var hos min far!

Det blev godkänt av polisen vid det tillfället ivartfall, krävdes en extra motiviering iof sig men sen så!

Ring din handläggare och diskutera med dem!