Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tvångtankar om en dummy för att skära ut en 6,5x55a

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Om någon bönhaswannabe vill ha en pipa att träna på kan jag dock säkert ställa upp och låna ut den!

Märkligt, jag trodde att RobbanM skulle nappa direkt på den B)

Publicerat

Jupp- jag har en lös hundra ask med 130 grainare hemma för att testa i 6,5-Lapuan vid tillfälle.

/C

Publicerat

Klokt beslut om kulval till slut ;)

Var/är på väg att köpa en Dillon 650 men som det ser ut nu med pistolskyttet vete fan. Dom där dårarna i VG vill ju stänga ner allt vad det verkar, man tappar lust till skytte om man säger så. Sorry för OT BB.

Publicerat

Hm.. Som sagt, det är inte akut... Men nu lutar det åt att pipan, när jag bestämmer mig för att få tummen ur, skall skäras just efter Gold Target. Kulorna verkar gå att köpa lösa för egen laddning (är det korrekt uppfattat?) och då kan man ju lika gärna välja det mått som tillverkaren laddar till.

Men för mig är det ett projekt i taget som gäller; min .300Whisper/.221Fireball/6x45 är inte perfekt än. Jag har 400 st 220SMK i posten för att ta fram laddningar som fungerar (Vapex har skickat till slut) och hur 6x45an går med ljuddämpare behöver jag nog ta reda på också.

kolla även stigningen är det 1:9 så är chanserna för att golden target ska funka bra sådär.

Publicerat
  • Författare

Ok - vilken stigning vill jag ha? Hm.... Är det någon idé att brotscha om ett patronläge i en existerande pipa?

Publicerat

Ok - vilken stigning vill jag ha? Hm.... Är det någon idé att brotscha om ett patronläge i en existerande pipa?

8,5 och 8 är riktigt bra för golden target 9 funkar med scenar.

det hade varit en mycket fin pipa om jag skulle lagt tid på den.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

OK, tummen är ute.

Beställde en Shilen 8" stigning, vill minnas att jag har skrivit om det i en annan tråd. Har också småpratat med Stenroos och han tar jobbet. Allt borde vara finfint om inte Mad Mike hade sagt att Normas Golden Target är laddad med ett förjäkla stort sättdjup, kulan sitter lååååångt inne i patronen. Golden Target kulan är ju en väldigt VLDig kula, spetsig och lång, så det innebär att patronlägets throat kommer att ligga riktigt nära hylsan om man vill ha bomkontakt - eller näst intill - och det vill jag ju. Om man sedan vid något tillfälle kommer att vilja använda en trubbigare kula - typ SST - kommer man att få sätta den sinnessjukt djupt ner i hylsan. Det kommer att leda till låga hastigheter och höga tryck i och med minskande hylsvolym.

Så... Vad skall jag göra? Steg 1 är naturligtvis att ge upp detta med köpeammo :(

Men för mitt tänkta användningsområde - vilken kula vill jag använda? Om vi BORTSER från jaktetik och vad som är praktiskt möjligt - nu talar jag om vapnets prestanda - vill jag kunna ge mig på mål av en gås storlek på avstånd upp till 500m. Alltså: en helmantelkula eller en HPBT som inte sliter en fågel i stycken, men som ger bra prestanda också i banskytte. Om kulan är billig är det helt OK...

Vad tror ni om Sierra 140gr MatchKing?

Publicerat

A-max

Duger till allt.

/Christian

Publicerat

SMK 140 Gr är mycket bra till skyttet, men ska du jaga annat än fågel får du leta efter någon annan kula. A-max är naturligtvis ett alternativ men jag tror den är lite dyrare, om det spelar någon roll. GameKing 140Gr har nästan identiska prestanda som MatchKing och duger fint till allt av småvilt.

Publicerat
  • Författare

Pris är inte så viktigt, tillgänglighet är viktigare. Vill inte vänta på vapexleveranser månadsvis....

Vad händer om man skjuter en gås med a-max? Jag kanske borde satsa på Sierra GK i stället?

Publicerat

Stämmer att Norma laddar sin ammo med kulorna extremt djupt i hylsan, så kräver du bomkontakt med fabriks ammon skapar det problem med annat. Varför inte bara flytta throten som du önskar och ändå köra med Normas 130gr kula?

Till fågel är den riktigt bra och rätt säker att köpes ammon kommer att skjuta utmärkt även med 4mm FF

Publicerat
  • Författare

Det kan ligga något i vad du säger Lars, hmmm... Men kulvalet är nu, hur som helst, en öppen fråga. Har inte Lapua en rätt tung, torpedformad FMJ.. skjuter den bra?

Publicerat

Spetsiga fmj torpeder i 6,5 är som gjorda för att skadeskjuta fågel men visst finns det massa av dem som går bra precisionsmässigt. Har inte jagat mycket med 6,5 själv men dem jag känner har fastnat för Norma 130gr eller Lapua 100gr fmj till fågel.

Lapua Scenar 123or är nog nummer ett för precision i många 6,5 men lite väl stygg på fågel

Publicerat

lars talar vist.

om man ska äta fågeln finns två superval norma 130gr och lapua fmj 100gr. håller man ner farten kan scenar funka dugligt.

jag jagade ett tag med norma 120gr fmj och tyckte den funkade bra men blev tillslut tvungen att rannsaka mig, den har lite för lite effekt.

Publicerat
  • Författare

OK, det är avgjort. Det blir Normas 130gr Golden Target kulor, laddat till ett par mm under magasinets maxlängd - vad nu det blir.

Publicerat
  • Författare

Det går fort i hockey! Sunes Jakt och Fritid ringde nyss och sade att pipan hade kommit - jag sade åt dem att den gode hr Stenroos kan hämta den när han vill. Svarva pipprofil och gänga för ljuddämpare kan man säkert göra ändå, utan vapen.