Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tvångtankar om en dummy för att skära ut en 6,5x55a

Featured Replies

Publicerat

Hm...

Köpte ju en 10x Swarovski med targetrattar. Trevlig glugg men mycket bisarr på många sätt, bland annat är parallaxen ställd på 300 meter. Min första tanke var att sätta den på min .300 Whisper men parallax på 300 meter, 10x förstoring, ... känns det inte som en glugg för en typisk 300-metersbössa?

Hm... igen.

Jag har nu en 6,5a som är helt perfekt bortsett från att den skjuter så jävla illa. Trycket är perfekt, den ligger i en McMIllankolv och tanken har varit att lägga på en ny pipa vid tillfälle, det borde göra susen. En sväng till Åland alltså, eller trakasserande av Robbelibob... Skära till en ny pipa betyder skära till ett nytt patronläge och här har jag mina funderingar...

Låt säga att 6,5an blir mitt huvudsakliga vapen för dagjakt med helmantel. Vi talar fågel av olika slag, gäss för det mesta och någon gång kanske också någon skogsfågel. Dock lär det bli lite älgbanepangande och kanske lite praktiskt bukskytte på halvlånga håll - upp till 600 meter kanske. Kulbanekompensatorn på Swarren kommer att rävka utmärkt för detta och parallaxen blir ju helt rätt.

Fråga: vore det inte jäkligt smart att ta upp patronläget med en helt vanlig klassisk Norma Jaktmatch som dummy? Det är ju en standardpatron man alltid kommer att ha tillgång till och som på något sätt har en central roll rent mentalt för mig i mitt skytte. Rent prismässigt är det ju inte så stor skillnad heller gentemot att ladda med en stilig skyttekula typ Scenar.

Publicerat

Du har väldigt rätt i ditt otroligt tråkförnuftiga resonemang, nästan så man kunde tro är är ingenjör.

:lol:

Publicerat

Alltså, jag håller inte med dig i jaktmatchfrågan, men det är jag det. Jaktmatch är ingen standardpatron utan laddas lite si och så. jag har flera exempel på lager. välj hellre att skära den exvis efter en 123a scenar och sedan ställ det i realtion till jaktmatch.

med tanke på att 6,5x55 ofta trivs för min del med flera mm i friflykt och det är inte busnoga med hur många så hade jag nog sett till att ha en lätt skyttekula som funkis 1 och resten kommer efter.

Publicerat

Hade personligen skurit den efter 140 gr SMK eller Lapuas dito. Sköt med 123:or i min 260 men 6,5 har ju lite mer krututrymme och då du har en längre låda än min är det ingen tvekan. I min lilla värld i alla fall.

Publicerat

Bara en fråga från nybörjaren här inom banskyttets ädla konst...

Varför skall man som handladdare överhuvudtaget räkna på jaktmatch/motsvarande?

Verktygen till kalibern tar man ju hem kostnaden på ganska omgående om man skjuter lite, samt att sexochenhalva prylar lär det finnas god tillgång på begagnatmarknaden...

Är det inte vettigare att ta en hylsa typ Norma och en kula typ Scenar, hitta en funko laddning och sen bara ladda upp ett berg med plugg?

Den kulan kan du nu använda till allt från tavelskytte till flygfän och den torde ha avsevärt bättre precision än jaktmatch, för att inte tala om billigare!

Jag har skjutit massor med jaktmatch i mina dar och det skall det nu vara slut med! För dyrt och framförallt så tråååååååååkigt! :P

Men visst vore det najs att ha en bössa som är byggd för just en köpepatron som man kan köpa vart som helst! ^_^

Publicerat
  • Författare

Därför att det är så j-a tråkigt att ladda bulkammo! :)

Publicerat

Ska du anpassa patronläget efter köpeammo så håller jag med om att jaktmatch inte är det bästa, hellre då diamondline fält som det är bra mycket mer flås i och en klart bättre kula för längre håll. Det går garanterat att peta ner en tjäder med den också om det kniper.

Publicerat

Då är ju saken klar! B)

Publicerat

Om du önskar anpassa den för en fabrikspatron skulle det vara ide att kolla på Norms skyttepatroner Golden Target, DL-fält samt DL bana alla laddade med samma kula och två med molly och med betydligt bättre precision och prestanda än JM. Skar en 6,5x55 pipa själv med kort throth så den gav bomkontakt med DL-Fält fick bra precision och hög Vo

Publicerat

Köper man en tusen ask av Norma Fält gold så har man därefter ett förråd av plugg att ta av.

En stilla fråga, tror du att en omkamring av pipan är det enda som krävs för att få den att skjuta som avsett..

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian, nope, jag tror inte att pipan är något att ha. Rostig på utsidan och mekaniskt sliten (också på utsidan), hur den ser ut inne vet jag inte men den sprider som bara den. Den skall få en ny pipa en vacker dag, men om det räcker med att backa in pipan och skära ett nytt patronläge vore ju det fint - men jag tror att det är bortkastad tid för smeden - och bortkastad tid för mig.

Om någon bönhaswannabe vill ha en pipa att träna på kan jag dock säkert ställa upp och låna ut den!

Publicerat
  • Författare

Men Golden Target var ett bra tips!

Publicerat

köp en turretpress och börja mata plugg...

Publicerat

Ett annat alternativ är att ställa om parallaxen på gluggen det bör inte vara någon stor affär

Publicerat
  • Författare

Har funderat på det med. Om maximalt jaktskott är 300 meter, var vill jag ha parallaxen då? Det kommer ju att vara vanligare med skott på 150...

Publicerat

Sätt den på 100 men testa först hur mycket det stör med den på 300 tror det funkar rätt bra också. Bara att köra bond-parallax när det ska finskjutas på 100

Publicerat

köp en turretpress och börja mata plugg...

Eller gör som jag och köp en progressiv. Svider som fan men satan va plugg det blir ^_^

Publicerat

Eller gör som jag och köp en progressiv. Svider som fan men satan va plugg det blir ^_^

Hur exakt kan man få en progressiv press att dosera krut? Finns det någon realistiskt konsumentmodell som håller sub +- 0.1grain?

Publicerat

Bara en fråga från nybörjaren här inom banskyttets ädla konst...

Varför skall man som handladdare överhuvudtaget räkna på jaktmatch/motsvarande?

Verktygen till kalibern tar man ju hem kostnaden på ganska omgående om man skjuter lite, samt att sexochenhalva prylar lär det finnas god tillgång på begagnatmarknaden...

Har du en bössa som skjuter bra med fabriksladdade Golden Target för 6 kr skottet skulle du nog inte heller sitta och trycka upp 1000 plugg per år :)

Publicerat
  • Författare

Ok. Vad händer om man skjuter en gås med en Golden Target? Och vad är det för kula i dem?

Publicerat

Ok. Vad händer om man skjuter en gås med en Golden Target? Och vad är det för kula i dem?

Golden Target i 6.5X55 väger 130 grain. Det är den icke mollade versionen av Normas Diamondline.

Golden Target fungerar bra till Orre och Tjäder. Jag tror jag hade en sönderskjutning på en orre i vinter.

Jag har också erfarenhet av Golden Target på rådjur (om det är lagligt kan diskuteras i en annan tråd.), kulan släpper mycket splitter och rådjuren går max 20 meter efter träff bakom bogen.

Publicerat

Gäss kan alltså vara på gränsen. Känns som att de ger mer motstånd än tjäder.

Publicerat

Vad köpte du för prylar?

Publicerat

Stefan, jag tror att Mats har en blå press.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hm.. Som sagt, det är inte akut... Men nu lutar det åt att pipan, när jag bestämmer mig för att få tummen ur, skall skäras just efter Gold Target. Kulorna verkar gå att köpa lösa för egen laddning (är det korrekt uppfattat?) och då kan man ju lika gärna välja det mått som tillverkaren laddar till.

Men för mig är det ett projekt i taget som gäller; min .300Whisper/.221Fireball/6x45 är inte perfekt än. Jag har 400 st 220SMK i posten för att ta fram laddningar som fungerar (Vapex har skickat till slut) och hur 6x45an går med ljuddämpare behöver jag nog ta reda på också.