Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sprängd Sako

Featured Replies

Publicerat

Hoppla!

Hylsbotten sitter kvar, det var lite udda och bara den biten som sitter mot utdragaren saknas - då bör det ha skett tämligen sent i skottet, typ när kulan är halvvägs till vallen och trycket är ganska lågt i hylsan för annars hade hela botten blåst bort.

Det hör inte till vanligheterna men här gissar jag faktiskt på att muttern gett sig - dels för att hylsan är för hel, men framförallt för att det verkar som om hylsan hållit emot ända tills slutstyclet börjat röra sig bakåt. Min gissning är att patronen är oskyldig i sammanhanget.

Övertryck? Kanske... Men det ska lådan hålla för inom rimliga gränser, och här ser inte trycket ut att vara superhögt för då hade hysan sett annorlunda ut.

Killen hade onekligen tur......

/T

Publicerat
  • Författare
5 hours ago faxe sa:

Skulle du kunna få ut en bild på detta?

Första bilden är en metalldel som skytten fick plockat ur pannan på vårdcentralen.

Andra bilden är lad-data han använde

Säkerhetsglasögonen räddade synen för honom

Rödpunkts-siktet hittades 50 meter bakom skytten

Rostfritt stål är ett utmärkt material till diskbänkar och sånt

fragment%20fra%20hylster.JPG

Lovex%20load%20data.JPG

safetyglasses.JPG

sako%2075%20rupture%201.JPG

sako%2075%20rupture%202.JPG

sako%2075%20rupture%203.JPG

Publicerat

Lovex data såg det ut som  :-/

/ P

Publicerat

Fy satan vilka bilder!

Vad blev det för skador på skytten? (Kommer inte in på den länkade sidan)

Publicerat
20 minutes ago Nissen sa:

Fy satan vilka bilder!

Vad blev det för skador på skytten? (Kommer inte in på den länkade sidan)

Han skriver att han klarade synen pga att han använde skyddsglasögon. Fick lite kosmetiska skador och trodde han hade fått hjärnskakning då han kände sig yr... läkaren sa att det hade han inte, men skytten tog det lite extra lugnt dagarna efter.

Så under omständigheterna så blev det lindriga skador...

Publicerat

Men dra åt h-vete!!!

Har aldrig sett en Sako haverera ens i närheten på det viset och snacka om att skytten hade änglavakt...

Har själv en rostfri Sako i 9.3x62 och jag har då aldrig ens funderat på huruvida det skulle existera någon risk med ett sådant vapen, men börjar även Sako att tulla på säkerheten med deras råvaror eller är detta att anses som "maximal otur och av yttre påverkan av någonting"?

Har sett pipor sprängas men aldrig lådan på det här viset. Jävlar vilken explosion det måste ha varit - och lycka till med att hitta alla bitarna...

De flesta har inte skjutglasögon när de skjuter gevär så detta hade absolut kunnat sluta riktigt illa.

Hoppas utredningen av vapnet i fråga blir publicerad när det är klar så man får reda på vad som egentligen hände, men det blir väl som vanligt att då det var handladdade bulor i farten så kommer alla att två sina händer och skylla på en överladdning...

Har inte tillgång till det forumet - och min danska är i princip obefintlig - så jag kan inte läsa mer om vad som hänt, därav mina frågor. Tack Dansken för att du agerar både tolk och publicist!

Publicerat
  • Författare

Undrar hur det känns för honom att trycka av första gången han ska på skjutbanan efter detta?

Sako har tydligen återkallad vissa modeller i Danmark...

Publicerat
4 minutes ago Dansken sa:

Undrar hur det känns för honom att trycka av första gången han ska på skjutbanan efter detta?

Sako har tydligen återkallad vissa modeller i Danmark...

Vilka modeller är det? Det enda jag har hört är att Sako har återkallat ammunition förra året, men vapen var en nyhet för mig.

Publicerat

Skytten skriver så här:

Jeg har haft fat i Sako og de vil meget gerne se våbnet. Den skal sendes til Normark og de har også udvist venlig forståelse, som derefter sender den til Sako's værksted i Finland.

Och vad han själv tror:

Som mange har spekuleret i, så hælder jeg faktisk til at der er et eller andet loss med låsestolens funktion og styrke. Det er jo nok ganske sikkert at et eller andet er gået galt i affyringsøjeblikket således at en del af trykket går bagu...

Kan ni inte Danska så använd Google translate... ;)

Publicerat

Normalt sett ska pipan släppa muttern om trycket blir för högt, men i det här fallet tror jag inte att trycket varit på de nivåerna att dessa skador ska kunna uppstå (då är det våldsamma övertryck som kommer i superfart - men här är hylsan snudd på hel bortsett från biten i utdragaren). Min gissning är materialfel eller härdfel på muttern - så här ska det liksom inte kunna bli om produktionen gjort rätt.

/T

Publicerat

En aning för högt tryck på det hemladdade som gått fint ett tag men till sist exploderat? han skriver ju att det gått bra tidigare utan tecken på höga tryck? 

Publicerat

Vet vi om det är en Sako A7 eller en 75/85 det handlar om?

Jag har fått känslan av att just A7 är en prispressad modell där man säkerligen kan ta ett par genvägar för att kapa kostnaderna... Det är dock bara min känsla och den saknar kanske substans. I min värld har alltid Sako stått för KVALITET och med tanke på deras både civila och militära kontrakt så skulle en skandal som detta kunna betyda stora problem för Sako - om det visar sig att man fuskat med antingen material eller produktionen.

Det här kommer inte att påverka mig när jag plockar fram min Sako 85 nästa gång för jag litar fortfarande på mitt vapen, men det börjar bli lite vanligare med totalhaverier de senaste åren och är det så att stålproduktionen är så förstörd av all återvinning att det börjar bli ett lotteri huruvida skiten skall explodera??? 

Publicerat
Just now hubler sa:

En aning för högt tryck på det hemladdade som gått fint ett tag men till sist exploderat? han skriver ju att det gått bra tidigare utan tecken på höga tryck? 

Trycktecken är som att spå i kaffesump - det ger vid handen att du ligger under 5000bar eller så......

Så visst, utmattningsproblem ökar som regel om man öka belastningen, men det ska liksom inte bli så här i alla fall. Muttern ska släppa framåt - inte klyvas bakåt.

Min gissning är som sagt produktionsfel.

/T

Publicerat

Det där är inte en Sako A7 i varjefall så förmodligen 75/85.

Publicerat

Flutad pipa är väl finnlight som har?

Publicerat
20 minutes ago hobbe sa:

Flutad pipa är väl finnlight som har?

Då den har key concept är det en sako 75 finnlight. Syns även på kolven..

Publicerat
45 minutes ago Wizard sa:

...............

Det här kommer inte att påverka mig när jag plockar fram min Sako 85 nästa gång för jag litar fortfarande på mitt vapen, men det börjar bli lite vanligare med totalhaverier de senaste åren och är det så att stålproduktionen är så förstörd av all återvinning att det börjar bli ett lotteri huruvida skiten skall explodera??? 

Vanligare? Det tycker jag nog inte att det är. Men betydligt mer kännt då det i 9 fall av 8 blixtsnabbt läggs ut på nätet.

Sedan är rostfritt inget idealt stål att bygga vapen av, det är långt mindre marginaler på rostfritt än vanligt kolstål sett till hur man hanterar och behandlar det.

Vad gäller stålkvaliteterna så har vi aldrig förr kunnat producera stål med så exakta egenskaper som vi kan i dag - det leder däremot inte till att man har bättre stål i dag i våra vapen - utan sämre. Förr fick man ta höjd för en ganska stor ojämnhet och använda riktigt bra stål som gjorde att det i 9 fall av 10 egentligen är på tok för bra stål men den 10:e så höll det i alla fall. Nu kör man på exakt det som behövs och inget mer eftersom variationen som regel är väldigt liten - sålunda har man sämre stål i dag i nivå med den 10:e ovan på alla vapen.

/T

Publicerat

Var det inte just den modellen med rostfri pipa som det var ett antal olyckor med för tio år sedan?

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Vanligare? Det tycker jag nog inte att det är. Men betydligt mer kännt då det i 9 fall av 8 blixtsnabbt läggs ut på nätet.

Sedan är rostfritt inget idealt stål att bygga vapen av, det är långt mindre marginaler på rostfritt än vanligt kolstål sett till hur man hanterar och behandlar det.

Vad gäller stålkvaliteterna så har vi aldrig förr kunnat producera stål med så exakta egenskaper som vi kan i dag - det leder däremot inte till att man har bättre stål i dag i våra vapen - utan sämre. Förr fick man ta höjd för en ganska stor ojämnhet och använda riktigt bra stål som gjorde att det i 9 fall av 10 egentligen är på tok för bra stål men den 10:e så höll det i alla fall. Nu kör man på exakt det som behövs och inget mer eftersom variationen som regel är väldigt liten - sålunda har man sämre stål i dag i nivå med den 10:e ovan på alla vapen.

/T

Ok, att sådant sprider sig lika snabbt som elden i dag kan vi nog tacka nätet för - vilket lätt kan felaktigt tolkas som att att det händer oftare. My bad.

Problemet som jag sett med moderna stål är att pga all återvinning så är det alltid en massa annat inblandat (kisel, mangan, krom, vanadin, molybden etc) som gör stålet sprött, vilket inte var fallet förr, och det borde i min värld vara mindre optimalt i ett vapen där man måste tillåta viss flexibilitet. Tacka vet jag gammalt "fjäderstål" som det kallades för! ;) 

Dock tycker man att man som vapentillverkare borde ha tillräckliga marginaler för att kunna hantera även den värsta överladdningen, men tydligen inte tillräckligt bra. Nåja, vi får väl vänta och se vad en utredning kan resultera i men jag hyser inga större förhoppningar att man får veta exakt vad som hände.

Publicerat
29 minutes ago Wizard sa:

Ok, att sådant sprider sig lika snabbt som elden i dag kan vi nog tacka nätet för - vilket lätt kan felaktigt tolkas som att att det händer oftare. My bad.

Ja, det är ofta ett fasligt liv om sådana här händelser direkt och folk ylar som stuckna grisar. Det hände förr med - fast då stannade det ofta på skjutbanan.....

29 minutes ago Wizard sa:

.......

Problemet som jag sett med moderna stål är att pga all återvinning så är det alltid en massa annat inblandat (kisel, mangan, krom, vanadin, molybden etc) som gör stålet sprött, vilket inte var fallet förr, och det borde i min värld vara mindre optimalt i ett vapen där man måste tillåta viss flexibilitet. Tacka vet jag gammalt "fjäderstål" som det kallades för! ;) 

Njae - det är ju just där vi faktiskt i dag blivit enormt mycket mer kompetentta - att hantera återvunnet stål korrekt. Och att kunna kontrollera blandningarna extremt väl.

Sedan att det inte kommer vapenproduktionen till del utan produktionsekonomerna kör billigast möjligt även i mellanprisklass i dag är en annan femma.

33 minutes ago Wizard sa:

...............

Dock tycker man att man som vapentillverkare borde ha tillräckliga marginaler för att kunna hantera även den värsta överladdningen, men tydligen inte tillräckligt bra. Nåja, vi får väl vänta och se vad en utredning kan resultera i men jag hyser inga större förhoppningar att man får veta exakt vad som hände.

Skojar du? För det första ska man kunna marklyfta bössorna själv, för det andra styr produktionsekonomin stenhårt. Och om marknadsavdelningen säger att man marknaden efterfrågar en rostfri bössa så får man en sådan med även om den inte är speciellt bra.....
Det är extremt få tillverkare som "står över" trender och skiter i vad som populasen efterfrågar. Jag frågade på skoj Holland&Holland (deras tekniske chef) varför de inte gör en bössa i rostfritt eller i alla fall med rostfria pipor. Svaret var talande: "vi har provat och då det rostfria materialet inte kan ges den finish och de egenskaper vi anser att våra kunder kräver erbjuder vi icke denna option - därtill är stålet i våra vapen av den kvalitet att de förmodligen redan är mer rosttröga än vad rostfria vapen i dag generellt är".

Som tur är för Sako så laddades det med hemmaladdad ammunition, jag kan hålla en stadig slant på att man kommer att skylla på ammunitionen. Men jag är böjd att hålla muttern som skyldig i det här fallet.

/T

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Njae - det är ju just där vi faktiskt i dag blivit enormt mycket mer kompetentta - att hantera återvunnet stål korrekt. Och att kunna kontrollera blandningarna extremt väl.

Sedan att det inte kommer vapenproduktionen till del utan produktionsekonomerna kör billigast möjligt även i mellanprisklass i dag är en annan femma.

/T

Problemet blir när man inte vill ha en massa annat skit nedblandat, och jag tänker då närmast på mitt smidande, för även om man handlar "järn" i dag så är det en massa krom, vanadium och molybden med i blandningen och det är enorm skillnad på att smida det jämfört med the real deal om man säger så... I min värld är järn järn och stål stål! ;) 

Speciella stålsorter kan man köpa med tämligen exakta recept så som AEB-L, 15N20, UHB20C osv, men vill man ha vanligt sketet kolstål utan en massa jox så stöter man på patrull - därav min replik om återvinningen.

Publicerat
13 minutes ago Wizard sa:

Problemet blir när man inte vill ha en massa annat skit nedblandat, och jag tänker då närmast på mitt smidande, för även om man handlar "järn" i dag så är det en massa krom, vanadium och molybden med i blandningen och det är enorm skillnad på att smida det jämfört med the real deal om man säger så... I min värld är järn järn och stål stål! ;) 

Speciella stålsorter kan man köpa med tämligen exakta recept så som AEB-L, 15N20, UHB20C osv, men vill man ha vanligt sketet kolstål utan en massa jox så stöter man på patrull - därav min replik om återvinningen.

Ja ja - men nu pratar du om något helt annat - smidesstål, och det är ingen produkt som man säljer lastmycket av eftersom det måste vara låglegerat. Men om du ringer upp ett bra stålverk så lovar jag att de med glädje levererar exakt vad du vill ha, dock är minsta order typ 100 ton.

/T

Publicerat

Min slutsats blir... Fan, vad gött att man bara har gamla, väl tilltagna bössor med gammalt stål! Vilken tur att jag aldrig hade råd ;-)